Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1430
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1428

Følg bodybuilding.dk på

sødmælk vs minimælk

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

hej

pt drikker jeg en massevis af minimælk fordi jeg elsker mælk og det er nemme kcal at få ned da jeg har svært ved at spise nok i løbet af en dag. nu er jeg så kommet i tvivl om hvorvidt det er bedre at drikke sødmælk. Det ekstra fedt der er i sødmælk er det sundt fedt eller er det noget jeg ikke skal have i kroppen?. derudover smager sødmælk lidt fløde agtigt men hellere det og få 200kcal per liter mælk om dagen mere end ikke at få nok. så hvad mener i om sødmælk vs minimælk?
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det hører godt nok til det dårlige fedt, men hvis den øvrige kost er fin så er det tæt på ligegyldigt.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Kasper1983 skrev:Det hører godt nok til det dårlige fedt, men hvis den øvrige kost er fin så er det tæt på ligegyldigt.

får godt nok også noget dårligt fedt igennem aftensmad, pålæg på rugbrød. men jeg får også igennem nødder og makrel og tun hver dag.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er mere overvægtige folk med meget usund livsstil(forhøjet kolesterol og blodtryk osv) der skal bekymre sig om det mættede fedt. Altså mere ala mange bække små...
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

Mange menneskers kolesterol bliver ikke forværret af mættet fedt.

SØDMÆÆLLLK!!!!!!!!!!!!!

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Mættet fedt er fantastisk. Sødmælk all the way..

Reputation point: 20

Det overrasker nok ikke, men jeg synes selvfølgelig du skal give sødmælk en chance - økologisk sødmælk that is. Det smager bedre end almindelig sødmælk, og der skulle angiveligt være nogle helbredsmæssige fordele at hente;

"Videnskabelige forsøg i såvel Danmark, Norge som i USA har påvist helt op til 5 gange så stort et indhold af stoffet CLA i økologisk mælk sammenlignet med konventionel. CLA er en forkortelse for "conjugated linoleic acid" - på dansk: konjugeret linolsyre - og den hører til de såkaldt flerumættede fedtsyrer som har en række meget positive sundhedsfremmende egenskaber (*). Dette står i modsætning til de mættede fedtsyrer som mælk - og animalske produkter i det hele taget - indeholder flest af. Det mættede fedt er ikke særlig sundt. Det er rigt på kolesterol og bidrager derfor, ved for høj indtagelse, til udvikling af sygdomme som diabetes og åreforkalkning. CLA har den modsatte virkning. Den modvirker fedme og hjerte-kar sygdomme, og en række forsøg har endog påvist at den hæmmer udviklingen af kræft."

http://www.pegasi.dk/sundhed/eco_maelk.htm

Det er måske særligt relevant, hvis du påtænker at drikke "massevis af sødmælk". :)
Nu langes der godt nok ud efter mættet fedt, men det er et emne, som mange er optaget af, og som jeg ikke vil begynde at kloge i.
Sidst rettet af Jobs 19. aug 2012, 11:13, rettet i alt 1 gang.
SandyFrink skrev:Jeg kan ikke godkende denne log. Decideret træningsfanatisme.

Reputation point: 73

Jobs skrev:Det overrasker nok ikke, men jeg synes selvfølgelig du skal give sødmælk en chance - økologisk sødmælk that is. Det smager bedre end almindelig sødmælk, og der skulle angiveligt være nogle helbredsmæssige fordele at hente;

"Videnskabelige forsøg i såvel Danmark, Norge som i USA har påvist helt op til 5 gange så stort et indhold af stoffet CLA i økologisk mælk sammenlignet med konventionel. CLA er en forkortelse for "conjugated linoleic acid" - på dansk: konjugeret linolsyre - og den hører til de såkaldt flerumættede fedtsyrer som har en række meget positive sundhedsfremmende egenskaber (*). Dette står i modsætning til de mættede fedtsyrer som mælk - og animalske produkter i det hele taget - indeholder flest af. Det mættede fedt er ikke særlig sundt. Det er rigt på kolesterol og bidrager derfor, ved for høj indtagelse, til udvikling af sygdomme som diabetes og åreforkalkning. CLA har den modsatte virkning. Den modvirker fedme og hjerte-kar sygdomme, og en række forsøg har endog påvist at den hæmmer udviklingen af kræft."

Det er måske særligt relevant, hvis du påtænker at drikke "massevis af sødmælk". :)
Nu langer han godt nok ud efter mættet fedt, men det er et emne, som mange er optaget af, og som jeg ikke vil begynde at kloge i.

fedt :).. har altid troet at man skulle drikke skummetmælk eller minimælk fordi sødmælk er for usundt. tak for det :).. men nu er det sådan at mine forældre allerede er lidt trætte af alt det mælk jeg drikker hehe. ved du hvor meget dyrere økologisk sødmælk er i forhold til almindelig sødmælk?
Brugeravatar

Styrkeliste

Netto sælger en god, økologisk sødmælk til 9,50,- DKK pr. liter - ca. 4 kr. dyrere end en normal liter sødmælk. :)

Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 200.00

Jobs skrev:Netto sælger en god, økologisk sødmælk til 9,50,- DKK pr. liter - ca. 4 kr. dyrere end en normal liter sødmælk. :)

hehe.. så tror jeg altså jeg springer økologisk over desværre.. :-({|=
Brugeravatar

Styrkeliste

Jobs skrev:Det overrasker nok ikke, men jeg synes selvfølgelig du skal give sødmælk en chance - økologisk sødmælk that is. Det smager bedre end almindelig sødmælk, og der skulle angiveligt være nogle helbredsmæssige fordele at hente;

Nu langes der godt nok ud efter mættet fedt, men det er et emne, som mange er optaget af, og som jeg ikke vil begynde at kloge i.

Hvorfor er det lige præcis at det skal være økologisk forstår det simpelthen ikke hvorfor at folk bliver ved med at prædike økologisk fødevarer til at være meget bedre end konventionel, ved ikke om du eller nogle andre kan forklare mig dette?

Det skal siges at jeg til dagligt arbejder på en økologisk kvæggård. Jeg kan bare ikke se hvordan at en økologisk liter mælk kan noget som en konventionel liter ikke kan.
Brugeravatar

Træner her: Fjerritslev Motioncenter
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 142.00
- Squat: 157.00
- Dødløft: 202.00

Hvorfor er det lige præcis at det skal være økologisk forstår det simpelthen ikke hvorfor at folk bliver ved med at prædike økologisk fødevarer til at være meget bedre end konventionel, ved ikke om du eller nogle andre kan forklare mig dette?

Har du læst den tekst, du citerer?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Farmer skrev:Hvorfor er det lige præcis at det skal være økologisk forstår det simpelthen ikke hvorfor at folk bliver ved med at prædike økologisk fødevarer til at være meget bedre end konventionel, ved ikke om du eller nogle andre kan forklare mig dette?

Det skal siges at jeg til dagligt arbejder på en økologisk kvæggård. Jeg kan bare ikke se hvordan at en økologisk liter mælk kan noget som en konventionel liter ikke kan.

Det står jo i det indlæg du selv citerer? - fordi det har nogle sundhedsmæssige fordele i forhold til ikke-økologisk mælk.
With dreams to be a King, first one should be a man

Reputation point: 5

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00

TheCzech skrev:

Har du læst den tekst, du citerer?

JA jeg har læst det flere gange.

De forklarer jo ikke hvorfor at det er bedre at koen selv bider græsset af på marken end at de for det serveret græsset efter det har været igennem ensileringsprocessen. De siger jo bare at det bedre og mangler at komme med en forklaring og kan godt pisse mig af at de ikke komme med forklaring på deres påstande som jeg vil kalde det.
Brugeravatar

SPH GYM

Styrkeliste

Økologi, især når det gælder mælk osv, har også noget at gøre med dyrenes vilkår, behandlingen af dem mv.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:Økologi, især når det gælder mælk osv, har også noget at gøre med dyrenes vilkår, behandlingen af dem mv.

Nu ved jeg godt at jeg bevæger mig lidt væk fra emnet. Men er du af den overbevisning at økologiske køer bliver behandlet bedre end konventionelle. For hvis du er det så synes jeg du skal prøve at høre hvad dyrlæger mener om dette, jeg har hørt flere dyrlæger so aldrig nogenside kunne drømme om at spise og drikke noget fra økologiske dyr.
Brugeravatar

SPH GYM

Styrkeliste

Jeg talte engang med en øko landmand og han fortalte at hans besætning ikke fik medicin præventivt for at undgå sygdomme, det er der vist flere forskellige konventionelle dyr der får, bla. svin.

Har læst et sted at omega 3 og 6 sammensætningen i øko kød er langt bedre end fra KV dyr.

Styrkeliste

El Patron skrev:Jeg talte engang med en øko landmand og han fortalte at hans besætning ikke fik medicin præventivt for at undgå sygdomme, det er der vist flere forskellige konventionelle dyr der får, bla. svin.

Har læst et sted at omega 3 og 6 sammensætningen i øko kød er langt bedre end fra KV dyr.

Problemet er bare med mange af disse undersøgelser, at de er eks. amerikanske og dyrerne har anderledes vilkår "over there" ligeledes hvad angår fodring. Er blevet fortalt at danske køer (konventionelle kvæg) Græsser i sommer halvåret og i vinter halvåret indtager ensilage så de udtalelser med "grassfed beef/milk" er nok ikke så stort et problem i DK?
Brugeravatar

El Patron skrev:Jeg talte engang med en øko landmand og han fortalte at hans besætning ikke fik medicin præventivt for at undgå sygdomme, det er der vist flere forskellige konventionelle dyr der får, bla. svin.

Det kan godt være at der er færre behandlinger i øko besætninger men betyder det at dyrene har det bedre og sundere end i konventionelle besætninger, næppe. Noget af det værste er når der er tale om misforstået økologi som man har set flere steder efter at efterspørgelsen på økologiske fødevarer er steget helt vildt. Jeg ved ikke om i kunne forestille jer hvordan det ville være som dyrlæge at komme ud til dyr som bliver behandlet alt for sent.
Brugeravatar

SPH GYM

Styrkeliste

Det må være bedre for mennesker at spise dyr der ikke er proppet med medicin. Jeg ved hvad jeg ville vælge.
hvis man igen kigger på omega balancen, så er der en del der siger vi får for meget omega 6.

Styrkeliste

Jobs skrev:Netto sælger en god, økologisk sødmælk til 9,50,- DKK pr. liter - ca. 4 kr. dyrere end en normal liter sødmælk. :)

10kr for en liter mælk er også mange penge i mit hovedet, når en regulær minimælk koster 4-5kr i Netto. Det kommer til at løbe op, hvis man får 2 liter om dagen. Hvorfor mener du, at det er de ekstra penge værd? Smagen? De nemme kalorier? Det sundhedsmæssige som du linker til?
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

hr_bjoern skrev:

10kr for en liter mælk er også mange penge i mit hovedet, når en regulær minimælk koster 4-5kr i Netto. Det kommer til at løbe op, hvis man får 2 liter om dagen. Hvorfor mener du, at det er de ekstra penge værd? Smagen? De nemme kalorier? Det sundhedsmæssige som du linker til?

Alle 3 ting faktisk, men nu var det også kun i forhold til sødmælk, jeg snakkede om. :)
Personligt synes jeg netop, det er værd at være opmærksom på det sundhedsmæssige aspekt, hvis der er tale om et højt indtag af sødmælk. Hvis jeg kun drak en halv liter om dagen, ville jeg ikke bekymre mig synderligt om det mættede fedt og CLA-indholdet.
Jeg så da gerne, at økologisk mælk, nødder, kød og diverse friske grøntsager var lidt billigere, så jeg kunne bruge mine penge på andet end mad (ikke at jeg bruger alle mine penge på mad, but you get the drift), men det er vel et spørgsmål om at prioritere.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster