Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1262
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1260

Følg bodybuilding.dk på

Sove midt på dagen istedet for om natten

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hey BB.

Da jeg ikke sover om natten sover jeg om dagen også faldt jeg over denne artikel: http://www.alun.dk/soevn-afslapning/for ... mmel.html#

"Det er ikke kun et spørgsmål om at få 8 til 9 timers søvn hver nat. Det er også vigtigt, at du får dem på de rigtige tidspunkter i løbet af døgnet. Det skyldes, at din fysiske restitution foregår mellem kl. 22 og 02 og den psykologiske mellem 02 og 06.

Så hvis du går i seng ved midnat, og står op kl. 8 har du mistet halvdelen af din fysiske restitutionsperiode, selvom du har sovet 8 timer. Det vil vise sig i det lange løb som rynker under øjnene, flere sygedage og mere fedt."

Nogle der ved om det passer eller om det er ren mundlort?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Emilow skrev:Hey BB.

Da jeg ikke sover om natten sover jeg om dagen også faldt jeg over denne artikel: http://www.alun.dk/soevn-afslapning/for ... mmel.html#

"Det er ikke kun et spørgsmål om at få 8 til 9 timers søvn hver nat. Det er også vigtigt, at du får dem på de rigtige tidspunkter i løbet af døgnet. Det skyldes, at din fysiske restitution foregår mellem kl. 22 og 02 og den psykologiske mellem 02 og 06.

Så hvis du går i seng ved midnat, og står op kl. 8 har du mistet halvdelen af din fysiske restitutionsperiode, selvom du har sovet 8 timer. Det vil vise sig i det lange løb som rynker under øjnene, flere sygedage og mere fedt."

Nogle der ved om det passer eller om det er ren mundlort?

Det der kan være afgørende er at kvaliteten af din søvn er bedre om natten, grundet mørke. Det er også derfor de færreste kan holde til natarbejde, særligt når de kommer op i alderen.
Nogen der decideret arbejder med sådanne må evt. korrigere, hvis jeg tager fejl.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)

Hvorvidt pointen omkring tidsintervallerne for fysisk og psykisk restitution passer skal jeg ikke kunne sige, men jeg har selv natarbejde hvor jeg først kommer i seng kl. 7 om morgenen efter en vagt. Selv om jeg herefter får 8 timers søvn er kvaliteten af søvnen ringe, og jeg føler mig ikke nær så udhvilet som hvis jeg sover om natten. Selv det at sove 8 timer efter en nattevagt anser jeg lidt som en luksus, da jeg har svært ved at sove mere end blot 6-7 timer. Som det nævnes kan mørket om natten samt udskillelsen af melatonin/serotonin have betydning for dette.
Brugeravatar

Hvis du har et sæt mørklægnibgsgardiner, og du bor et sted uden for meget støj, vil jeg ikke tro, at der er forskel på at gå i seng klokken 22 og f.eks.klokken 4.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Jyllinge

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK
Gundsø Vægttrænings Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 280.00

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan de kan en tid på det. Så vidt jeg ved har vores krop ikke et ur?

letzki skrev:Jeg kan ikke rigtigt se hvordan de kan en tid på det. Så vidt jeg ved har vores krop ikke et ur?

Har noget med mørket at gøre, så kroppen har skam sit eget ur. Det går bare ikke nødvendigvis efter timer. I de gode gamle dage gik man også i seng når det blev mørkt, og stod op når det blev lyst. Det er lidt samme princip :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (3)

letzki skrev:Jeg kan ikke rigtigt se hvordan de kan en tid på det. Så vidt jeg ved har vores krop ikke et ur?

Hvis jeg konsekvent står op 6.45 i en uges tid, så vågner jeg mellem 6.40 og 6.50 uden vækkeur derefter.

Men som Euphorica skriver, så gik vi i seng når solen gik ned, og stod op, når den stod op.

Reputation point: 5

/flyttet
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Din krop har et indre ur. I england ( mener jeg det var) havde lukket en gruppe forsøgs personer idne i et hus uden ur og mulighed for dagslys. Kroppen indrettede sig til ca. 25 timers dagsrytme, hvor der ofte blevet taget en lur midt på dagen.

skal se om jeg kan finde undersøgelsen omkring det. Hvor vidt der er kommet mere til og andre undersøgelser som be/afkræfter skal jeg ikke kunne sige.

men ellers tror jeg mest på at det er lyset som styrer vores døgnrytme :)

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Dødløft: 147.50

Logbog: Ingen logbog

Som allerede nævnt, besidder den menneskelige organisme et indre ur. Det er nærmere bestemt, lokaliseret til nucleus suprachiasmaticus i hypothalamus, som er ansvarlig for forskellige døgnrytmer, herunder temperatur og udskillelsen af kortisol. Det stimulerer en endokrin kirtel, corpus pineale, til at producere og frigive melatonin, som er ansvarlig for de forskellige døgnrytmer. Melatoninproduktionen øges ved tilstedeværelse af mørke. Der findes en direkte forbindelse mellem retina i øjet til corpus pineale. Herved kan lys og mørke påvirke melatoninproduktionen. Dette er grunden til at vores indre ur bliver indstillet til en anden tidszone. Men rejser man gennem mange tidszoner opleves jetlag, fordi denne proces kræver tid før den er fuldt udviklet. Det er velkendt at nattearbejde medfører en øget dødelighed. Hvorvidt dette skyldes dårligere søvn om dagen eller noget andet har jeg dog ikke styr på.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Tilbage til Off topic