Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1267
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1264

Følg bodybuilding.dk på

Søvn problemer?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Goddag folkens :)

Jeg har prøvet at snakke med nogen folk herinde fra, men mit "problem" gik ud over deres viden. Så nu vil jeg da prøve forummet, da der måske sidder nogen folk som netop lige er eksperter på det her område.

Jeg har i en længere periode sovet rigtigt dårligt og lidt, vi snakker vel max 7 timer hver nat, om det er weekend eller hverdag betyder ikke noget. Jeg vågner og kan bare ikke sove mere.

For god ordens skyld har jeg ligesom holdt øje med tispunkterne på de 2 sidste dages søvn /hvornår jeg vågner op.

Lørdag:
I seng: 23:40 - Da jeg kom hjem fra bio
Sov: 00.00
Vågnede 1. gang: 2:36
Sov: 2:50
Vågnede 2. gang: 4:48
Sov: 5:10
Vågnede 3. gang: 6:44 - Ved sq ikke hvorfor (står normalt op omkring 6:20 - Sover normalt 22.00 alle dage, igår var en undtagelse)
Sov: Ikke mere, prøvede at falde i søvn igen, men kunne ikke. Lå bare og slappede af med lukkede øjne, i håb om at falde søvn.

Mandag:

I seng 21:40
Sov: 22.00
Vågner: 01.23
Sov: 1:30 ca.
Vågner 4.35 - Kunne ikke falde i søvn igen
Stod op: 5:30 - Lå i sengen og prøvede at falde i søvn

Som i kan se har jeg det med at vågne minimum 1 gang og maximum 3 gange hver nat og derudover ikke sove specielt meget i alt. Som jeg ser på det, kan det være et kæmpe problem da så vidt jeg ved eksistere søvnen af forskellige faser, hvor man når den dybeste og vigtigste (fordi man restituere bedst) efter 3-4 timers sammenhængig søvn, det vil altså sige at jeg aldrig når den :cry:

Det som sådan ikke et problem for mig at falde i søvn, men problemet ligger i at sove længe, såvel som ikke at vågne utallige af gange.

- Jeg har prøvet alt muligt for at sove bedre og længere. Jeg har 2 hovedpuder som jeg skifter imellem ofte, da jeg har læst at hovedpuden ofte kan være et problem. Men lige lidt hjælper det.

- Derudover har jeg droppet tv inden jeg skal sove, ligger ofte altid at læser en bog i 10-20 minutters tid, hvorefter jeg slukker lyset og ligger mig til at sove.

- Engang imellem tager jeg et varmt bad inden jeg smutter i seng, hvor jeg bare står og slapper af.

Men lige lidt hjælper det hele :(

Min far, mor og jeg har altid været være A mennesker, med et stort A. Selv nu hvor jeg går igennem teenage årene, står jeg stadig tidligt op og tidligt i seng om det er weekend eller hverdag, betyder intet. Anyway min mor har også lidt at søvn problemer i hele hendes liv og har i periode fået piller imod det, derfor tænkte jeg om det evt var noget arveligt?

Jeg føler mig aldrig rigtigt træt når jeg vågner, eller det er da meget sjældent. Må indrømme at jeg altid er frisk, selv en dag som idag, hvor jeg vågnede 4:35 efter 6½ times søvn, så føler jeg mig stadig frisk og udvilet, derfor har tanken det spillet mig om jeg bare ikke har brug for mere søvn? Og da jeg så læste dette blev det rigtigt interessant.

De fleste har oplevet, at for lidt nattesøvn kan gøre en irritabel, langsomt tænkende og, nå ja, træt. Men hvor nogle mennesker har brug for syv-otte timers søvn, kan andre tilsyneladende klare sig igennem dagligdagen med blot fem-seks timer på øjet hver nat.

Nu har et internationalt forskerteam fundet ud af, at der muligvis ligger en genetisk forklaring bag dette mønster. Forskerne havde identificeret den samme mutation i genet DEC2 hos en mor og datter, der begge naturligt havde mindre søvnbehov end resten af deres familie, som ikke bar denne mutation

»Faktum er, at vi egentlig ikke ved særlig meget om søvn. Vi ved reelt ikke, hvordan menneskets søvnbehov reguleres, og hvorfor nogle behøver meget og andre lidt søvn. Den nye opdagelse giver os bedre mulighed for at studere mekanismerne bag søvnen og giver dermed et bedre udgangspunkt for at besvare disse spørgsmål,« siger Ying-Hui Fu til videnskab.dk.

http://videnskab.dk/content/dk/krop_sun ... e_du_sover

Nu ved jeg godt de får det til at lyde som om det er meget sjældent at det sker, men jeg kunne vel godt være en af de få som bare ikke har brug for så meget søvn? Grunden til at jeg overvejer dette er netop, at jeg som sagt føler mig frisk og udvilet, i 90% af tilfældende.

Jeg stødte også på dette, hvilket er meget interessant, dog skal man huske at det er til voksne og jeg er er en teenager/bodybuilder, så vi falder vel ud fra kategorien "normale" :D

Søvnlængde.

Vi sover i Danmark i gennemsnit 6 timer og 48 minutter per nat.

En ny undersøgelse af danskernes søvnvaner, foretaget af sengefirmaet Royal Auping Scandinavia, viser at vi sover i gennemnsit 6 timer og 48 minutter per nat. Kvinder sover mest, 6 timer og 55 minutter og mændene sover 6 timer og 36 minutter. Det er væsentligt kortere end de 8 timer som hidtil har været den almene opfattelse af normalsøvnens længde.

Er 6½-7 timers søvn nok? Ja, det er det nok for de fleste mennesker.

I en stor amerikansk undersøgelse har man gennem 20 år fulgt 1.1 mill. mennesker mht søvn og levetid (blandt meget andet). Resultaterne viser, at de der sover 6-7 timer lever længst. De der sover 4 timer eller kortere, har kortere livslængde, ligesom de der sover mere end 8 timer.

I England har man lavet et forsøg, hvor man har ladet forsøgspersoner blive i sengen 10 timer og lade dem sove så længe de kunne, dvs mere end 8 timer. Forsøgspersonerne kom IKKE til at fungere bedre om dagen. De var længere tid om at falde i søvn, havde flere opvågninger i løbet af natten og det var ikke lettere for dem at komme op om morgenen. Den eftermiddagstræthed som mange oplevede tidligere, forsvandt dog med den længere søvn.

Hvor længe skal man så sove?

Det er individuelt hvilken søvnlængde der er optimal for den enkelte. Der er nogle som kan klare sig med kortere søvn end 6 timer ligesom der er andre som skal have mere end 8 timer.
Man må prøve sig frem for at finde den søvnlængde, som man fungerer godt med i dagligdagen. Når man i en periode på 4-5 dage har haft konstant søvnlængde og været velfungerende om dagen, har man fundet sin søvnlængde.
Hvis man prøver at forkorte sin søvn, kan man opleve at føle sig træt og uoplagt om dagen og så er søvntiden for kort. Man kan eventuelt tage en kort power nap på 10-15 minutter, tidligt på eftermiddagen, hvis det er muligt. Hvis det hjælper, kan man fortsætte med den kortere søvntid + en power nap. Hvis ikke må man forlænge søvnen til den tid man tidligere var velfungerende med.
Hvis man prøver at forlænge søvnen kan følgende tyde på at søvnlængden er for lang: vanskeligheder med at falde i søvn (>20-30 minutter), opvågninger i løbet af natten og vanskeligheder med at komme op om morgenen

http://www.scansleep.dk/Default.aspx?ID=308

Som jeg har siddet og tjekket op på tingene er jeg blevet klar over at mine "symtomer" kunne tyde på at jeg muligvis lider af Insomni. Men jeg vil dog stadigvæk kalde det alt for tidligt at konkludere.

Jeg tænkte lidt på, jeg er ikke den første der lider af søvn problemer herinde. Hvad har i gjort for at få styr på problemet?

Man høre altid at der bliver anbefalet 8-10 timers søvn, holder det stadig ved?

Notat her til sidst:
- Jeg har prøvet så vidt muligt at skrive det så det ikke er alt for kludret og brugt en del tid på at tjekke tingne op først, så det virker gennemarbejdet.

- Jeg har tænkt mig at kontakte min egen læge, for også at snakke med ham om problemet. Men ville være så dejligt nemt, hvis man selv kunne klare det.

- ESSENSEN OG ANDRE: Jeg ved at der er utallige grammatiske fejl/sproglige fejl, men please lad være med at rette på det med mindre i ikke forstår sammenhængen, da jeg virkelig ikke gider høre på det :) Der er en grund til at jeg ikke får alt for gode karaktere i dansk :dance:

- Sikke da en omgang tekst det blev :mrgreen:
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det du beskriver der er en ganske almindelige standard-nat for mig og har været sådan i mange år. Jeg vågner altid mindst 2-5 gange i løbet af en nat. Det generer mig ikke som sådan - det er mest hvis jeg ikke kan falde i søvn igen det bliver et problem og det sker desværre lidt oftere end det burde.

Men jeg forstår ikke helllt problemet, må jeg indrømme. Du får din ca 7 timer (man SKAL altså ikke død og helvede have 8 timer for at fungere ordentligt og restituere) og er altid frisk. Jeg kunne forstå hvis det var et invaliderende søvnproblem der prægede dig i hverdagen, men det er jo ikke tilfældet.

Visse mennesker kan bare nøjes med mindre søvn og du er nok en af dem (siden du er frisk). Som jeg ser det bekymrer du dig unødvendigt meget fordi du sikkert har en eller anden ide om du går glip af et kæmpe anabolsk potentiale fordi du vågner et par gange i løbet af natten. Og nu nager det dig så meget det lidt er blevet en ond cirkel der måske afholder dig fra at falde til ro. Få overbevist dig selv om det ikke betyder noget (for det gør det ikke når du jo fungerer fint med den søvn du får) og vær blot glad for du fungerer godt på den søvn du får.

Jeg vil give dig nogle pointers der har hjulpet min søvn gevaldigt;

- Indarbejd en beroligende rutine før sengetid. Undgå fjernsyn, computer, larm og stærkt lys. Jo tættere du kommer på sengetid jo mindre lys bør der være i dit rum - hvis du helt kan fjerne direkte lyskilder og blot have det fra andre rum eller et par levende lys, er det godt.

- Sov i et mørkt, så mørkt som du overhovedet kan få det, og afkølet rum. Mennesker sover bedst i mørke og afkølede rum.

- Er der støj hvor du bor? Skaf et par gode ørepropper så.

- Gå ikke i seng med tankemylder - hvis du har meget i tankerne så tag et stykke papir og 'tøm' det hele ud derpå

- Dræb alt elektronisk lys i det rum du sover (alle små lys fra fjernsyn, modem, højtalere osv)

- Hav din mobil slukket hvis muligt

- I sidste instans kan du bruge lidt naturmedicin; jeg har gode erfaringer med Drogens Baldrian. Tag et par af dem når du vågner første gang.

Og så er det ikke for at være flabet, men kun for at hjælpe dig med et grammatisk problem der kun løses meget let. Når du er i tvivl om der skal nutids-r eller ej, så sæt 'prøve' i stedet for ordet ind. Passer det med 'prøver' skal der r på, passer det med 'prøve' skal der ikke r på.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

kan godt se det er træls hvis du vågner så ofte,
men kan heller ikke helt se problemet hvis du trods alt
får omkring 7 timer og generelt føler dig frisk ?

udover det Essensen nævner, så kunne det også hænge sammen
med overtræning og et evt indtag af koffein eller lignende som du
hælder i gabet i forbindelse med træning.
Deal with it..
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

Hippo skrev:kan godt se det er træls hvis du vågner så ofte,
men kan heller ikke helt se problemet hvis du trods alt
får omkring 7 timer og generelt føler dig frisk ?

udover det Essensen nævner, så kunne det også hænge sammen
med overtræning og et evt indtag af koffein eller lignende som du
hælder i gabet i forbindelse med træning.

Arh, ja.. dem havde jeg lige glemt.

De dage jeg indtager koffein sover jeg mærkbart dårligere.

Og jeg har ligeledes bemærket at perioder med meget høj volumen i min træning giver dårlig søvn.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Hvis jeg har indtaget alcohol eksempelvis, sover jeg helt ekstrem dårligt ...

Men du skal da være heldig med du kan fungere selvom du har sovet så lidt ..

Jeg skal helst op og ha omkring 10-12 timer for at jeg kan få hverdagen til og fungere.

mokj skrev:Hvis jeg har indtaget alcohol eksempelvis, sover jeg helt ekstrem dårligt ...

Men du skal da være heldig med du kan fungere selvom du har sovet så lidt ..

Jeg skal helst op og ha omkring 10-12 timer for at jeg kan få hverdagen til og fungere.

7 timer er altså ikke lidt. 7-8 timer fungerer stort set alle ganske fint på. 10-12 timer er abnormt meget søvn for at få hverdagen til at fungere.
Brugeravatar
Admin

Jeg fungerer også bedst efter 10 timers søvn. 9 timer og jeg render gabende rundt hele dagen.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Får det selv direkte ringe, med hovedepine og sløvhed hvis jeg sover mere end 7 - 7,5 timer.. Så kan kun slutte mig til det esse siger med at du nok har fået bildt dig ind at det skader dig med din nuværende søvnrytme, hvilket så skaber en ond cirkel.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Du har ret i det er meget essensen, men sådan fungere tingene bedst for mig.

Kan der da ske noget ved og sove så meget ?

mokj skrev:Du har ret i det er meget essensen, men sådan fungere tingene bedst for mig.

Ja. Faktisk viser forskningen at det øger dødeligheden at sove mindre end 6 timer eller mere end 10 (jeg mener det er 10).
Brugeravatar
Admin

Så må jeg nok heller skære ned til 9 timer og 55 minutter :)

Men det er helt galt med og sove når man er arbejdsløs, så er der kun lige træningen man skal ha overstået .

essensen skrev:
mokj skrev:Du har ret i det er meget essensen, men sådan fungere tingene bedst for mig.

Ja. Faktisk viser forskningen at det øger dødeligheden at sove mindre end 6 timer eller mere end 10 (jeg mener det er 10).

Det er 10 :)

Essensen skrev:Og så er det ikke for at være flabet, men kun for at hjælpe dig med et grammatisk problem der kun løses meget let. Når du er i tvivl om der skal nutids-r eller ej, så sæt 'prøve' i stedet for ordet ind. Passer det med 'prøver' skal der r på, passer det med 'prøve' skal der ikke r på.

Ja, i know. Men når jeg skriver løs, så glemmer jeg det ofte. Det er jo simple ting, som man har lært i folkeskolen "løbe/løber" "spise/spiser" og så videre. Men jeg glemmer det bare ](*,)

Og til alle, tak for jeres svar. Jeg er nok overbekymret pga. de 8 timer, som der står alle steder :D
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Hvem tror du du er essensen? Kongen af Danmark?
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Jeg sover selv utrolig ringe her for tiden, det er noget der kommer og går, og er ikke noget jeg som sådan gider at tænke over, for gør jeg først det, så kører jeg mig selv op, og gør det til et kæmpe problem. Jeg fungerer fint ved 6-7 timer, men jeg foretrækker de 8 timer - jeg kan godt mærke forskel.

Men fine råd Essensen kommer med, og du kunne evt. supplere med noget aften-cardio, bare ud og lige få noget frisk luft og så hjem og køre en rolig aftenrutine.

Kør noget SDHT, og så se om du ikke kan sove :wink:
Da jeg fik leveret min nye vaskemaskine var den pakket ind i bobbelplast. Jeg pillede tapen af plasten, klippede huller i den ene ende og hængte det op som badeforhæng. Rigtig fint!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Nørrebronx

Jeg får cirkus 6 timer per nat, max 7 hvis det sker. dog lidt mere i weekenden.

Logbog: Ingen logbog

Jeg har osse sådan et problem! Bare en del værre vil jeg sige..

Det sidste halve år har min næse haft det med at blive stoppet når jeg ligger på højre side, osse hvis jeg bare ligger på ryggen men med hovedet drejet lidt imod højre. Dvs jeg hele tiden prøver at ligge på min venstre side, men i løbet af natten får man altid vendt og drejet sig. Så i løbet af en nat der vågner jeg imellem 5-10gange fordi at jeg pludseligt kun kan trække vejret igennem munden og den så af den årsag er tør som en ørkenstorm! Og når den er tørret sådan ud så kan man nærmest ikke trække vejret igennem den heller.. Nåh men hver gang jeg vågner i løbet af en nat, så skal jeg ud og pisse, for ellers kan jeg ikke slappe ordentligt af. Så jeg er ude og pisse imellem 5-10gange hver eneste nat...
Og ikke nok med det.. Jeg er pt lige begyndt med kreatin igen, og når jeg køre på det, så bliver jeg svedig om aftenen når jeg skal sove, og så kan jeg SLET ikke falde i søvn. Er der egentligt andre der kender til det?

Laaassseee skrev:Jeg har osse sådan et problem! Bare en del værre vil jeg sige..

Det sidste halve år har min næse haft det med at blive stoppet når jeg ligger på højre side, osse hvis jeg bare ligger på ryggen men med hovedet drejet lidt imod højre. Dvs jeg hele tiden prøver at ligge på min venstre side, men i løbet af natten får man altid vendt og drejet sig. Så i løbet af en nat der vågner jeg imellem 5-10gange fordi at jeg pludseligt kun kan trække vejret igennem munden og den så af den årsag er tør som en ørkenstorm! Og når den er tørret sådan ud så kan man nærmest ikke trække vejret igennem den heller.. Nåh men hver gang jeg vågner i løbet af en nat, så skal jeg ud og pisse, for ellers kan jeg ikke slappe ordentligt af. Så jeg er ude og pisse imellem 5-10gange hver eneste nat...
Og ikke nok med det.. Jeg er pt lige begyndt med kreatin igen, og når jeg køre på det, så bliver jeg svedig om aftenen når jeg skal sove, og så kan jeg SLET ikke falde i søvn. Er der egentligt andre der kender til det?

Næsespray? :), argh det sgu da først når man er over 70 man ska ud og pisse hele tiden.

Jeg har brugt meget næsespray og det må jeg ikke bruge mere! Var ved "næselægen" for en måned siden og han stak sit kamera op i gynteren på mig! Han sagde at der var en polyp i det ene næsebor.. Og så fik jeg noget binyrebarkspray et eller andet.. Og det skulle få den til at forsvinde.. Det hjælper ikke en skid, og jeg er ved at sindsyg! Hehe.. Jeg tror fandme at der har siddet en nuller eller en bussemand på hans kamera og så er det det han har set! Haha.. Så der er noget hel andet galt! Kan så heller ikke forstå hvorfor det så gør at det andet næsebor osse stopper til nogle gange? Har så læst mig til at man trækker vejret på skift igennem et næsebor ad gangen. Og så lukker det andet til imens.. Lyder bare lidt mærkeligt! Det har jeg da aldrig bemærket ihvertfald.

Og det med pisseriet er osse irriterende! Men der kommer da rimeligt meget når det er! Det er jo ikke fordi at jeg bare går ud og nærmest vrider den får at få en dråbe ud! hehe..

Mit venstre næsebor stopper til når jeg spiser noget jeg ikke kan tåle. Havregryn til morgenmad gør at jeg lige akkurat kan få luft igennem, mens store mængder gær stopper det helt til.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Så er du jo allergisk! Kunne være at jeg skulle få lavet en priktest.

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster