Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

TheCzech skrev:Ja det er nok til opbygge muskelmasse.
Det er meget usandsynligt, at det skulle være nok til at opnå optimal muskelhypertrofi hos nogen.
Når bodybuildere opnår gode resultater med den slags træning, er det ofte grundet et massivt dopingmisbrug.

TheCzech skrev:Den enorme volumen i 10 x 10 programmer fordelt over meget få øvelser er netop en af meget få løsninger, der kan gøre så ufrekvent træning meget effektivt. Hvis man havde fordelt volumen over en masse forskellige øvelser i stedet, ville man ikke opnå nær samme effekt.
Er dog stadig ikke den store fan af GT's 10 x 10.
Jeg kan meget bedre lide AGVT.

TheCzech skrev:AGVT er et program, den meget berømte coach Charles Poliquin har strikket sammen.
I stedet for 10 x 10 starter man med 10 x 5. Ved næste træning tager man 10 x 4, og ved næste igen tager man 10 x 3. Herefter øger man vægten lidt, og starter forfra. Sådan en cyklus kører over 60 dage. Hver muskel rammes hver 5. dag.

imo er agvt meere basseret til folk der ønsker fremgang i styrke frem for masse. det eneste tidspunkt i programmet man imo rammer en træning der er til masse er ved 15x5. 10x4 og 10x3 aktivere imo langt større neoral tilpasning end det aktivere hypertrofi.

TheCzech skrev:imo er agvt meere basseret til folk der ønsker fremgang i styrke frem for masse. det eneste tidspunkt i programmet man imo rammer en træning der er til masse er ved 15x5. 10x4 og 10x3 aktivere imo langt større neoral tilpasning end det aktivere hypertrofi.
Det er da noget sludder, at påstå at du ikke kan opnå gode muskelhypertrofiresultater ved 3 og 4 reps. Den høje intensitet kombineret med den store volumen gør, at du kan få et fremragende hypertrofiudbytte af et sådan program. Udover det vil det selvfølglig også give et større styrkeudbytte end 10 x 10, og derfor vil du oftere være i stand til øge vægten, hvilket igen vil være en faktor for hypertrofi.
Selv et program baseret på singler kan give fremrangede hypertrofiresultater på grund af den høje intensitet.

IronMan skrev:TheCzech skrev:imo er agvt meere basseret til folk der ønsker fremgang i styrke frem for masse. det eneste tidspunkt i programmet man imo rammer en træning der er til masse er ved 15x5. 10x4 og 10x3 aktivere imo langt større neoral tilpasning end det aktivere hypertrofi.
Det er da noget sludder, at påstå at du ikke kan opnå gode muskelhypertrofiresultater ved 3 og 4 reps. Den høje intensitet kombineret med den store volumen gør, at du kan få et fremragende hypertrofiudbytte af et sådan program. Udover det vil det selvfølglig også give et større styrkeudbytte end 10 x 10, og derfor vil du oftere være i stand til øge vægten, hvilket igen vil være en faktor for hypertrofi.
Selv et program baseret på singler kan give fremrangede hypertrofiresultater på grund af den høje intensitet.
Yep. Muskler vokser som respons på spænding i højere grad end udmattelse.

incognito skrev:IronMan skrev:TheCzech skrev:imo er agvt meere basseret til folk der ønsker fremgang i styrke frem for masse. det eneste tidspunkt i programmet man imo rammer en træning der er til masse er ved 15x5. 10x4 og 10x3 aktivere imo langt større neoral tilpasning end det aktivere hypertrofi.
Yep. Muskler vokser som respons på spænding i højere grad end udmattelse.
Og her tror jeg så du går galt i byen, unge mand...

incognito skrev:jo, isoleret set vil en gentagelse ved 90% intensitet altid være bedre end en gentagelse ved 80%. På samme måde vil 10 gentagelser ved 70% altid være bedre end 5 gentagelser ved samme intensitet.
Efter det du har fremhævet, står der faktisk noget af det, som jeg mener du har misset. Muskler responderer også på træningsvolumen og stor udtrætningsgrad. Ved meget høj intensitet kommer man til at kompromittere disse to parametre med mindre man har meget lang tid til rådighed til at træne. F.eks tør jeg godt påstå at 5x6@8RM til hver en tid er bedre end 5x1@2RM, hvad angår hypertrofi. Det er fordi træningsvolumen og udtrætningsgrad bliver for lav med singlerne.
Ideelt set bør man implementere både noget intensitet og udtrætning i sit program, hvis målet er hypertrofi, IMHO.

Thomas Jagd skrev:incognito skrev:jo, isoleret set vil en gentagelse ved 90% intensitet altid være bedre end en gentagelse ved 80%. På samme måde vil 10 gentagelser ved 70% altid være bedre end 5 gentagelser ved samme intensitet.
Efter det du har fremhævet, står der faktisk noget af det, som jeg mener du har misset. Muskler responderer også på træningsvolumen og stor udtrætningsgrad. Ved meget høj intensitet kommer man til at kompromittere disse to parametre med mindre man har meget lang tid til rådighed til at træne. F.eks tør jeg godt påstå at 5x6@8RM til hver en tid er bedre end 5x1@2RM, hvad angår hypertrofi. Det er fordi træningsvolumen og udtrætningsgrad bliver for lav med singlerne.
Ideelt set bør man implementere både noget intensitet og udtrætning i sit program, hvis målet er hypertrofi, IMHO.
Det er korrekt. Og når man anvender repetitionsmetoden, så er det faktisk et krav at man nærmer sig failure i hvert enkelt sæt, hvis man ønsker maksimal MU (motor unit = motorisk enhed) rekruttering.
Hvis jeg planlægger at lave så mange reps jeg kan med 75 % af 1RM, så vil antallet af aktive høj-tærskel motoriske enheder ved første rep være relativ lille. I takt med at motoriske enheder udtrættes, vil nye træde til, og de vil også på et tidspunkt udtrættes. Når jeg når min RM for de 75 % af 1RM, så vil jeg have udtrættet så mange MU´s, at der ikke længere er nok tilgængelige MU´s til at gennemføre flere repetitioner.
Så man kan sige, at jo længere man stopper fra træthedsgrænsen, jo flere motoriske enheder vil blive efterladt i "utrænet" tilstand.
Dette forudsætter selvfølgelig at man løfter med et jævnt og roligt tempo. Hvis man anvender kompensatorisk accelerations træning, så vil man aktivere et antal motoriske enheder som ligger tæt på det maksimale. Men dette er en helt andet historie.
Faktum er, at ønsker man maksimal træningseffekt, så bør man ligge tæt på ens træthedsgrænse, samtidig med at man sørge for at udsætte musklen for spændingsniveauer den ikke er konditioneret til via progressivt stigende belastning.
Så i princippet er det positivt at træne til failure. På det praktiske plan er det dog bedre et lade 1-2 reps blive i tanken, da man sagtens kan udtrætte et stort antal MU´s ved kun at køre tæt på failure. Det positive man opnår ved altid at køre til failure opvejer på ingen måde de negative sider ved denne praksis.

hvorfor er det så man ikke kan gøre musklerne først ømme med kardio også bagefter træne dem, så der stadig er mange MUs?
btw, hvor læser man om sådan noget?

Thomas Jagd skrev:hvorfor er det så man ikke kan gøre musklerne først ømme med kardio også bagefter træne dem, så der stadig er mange MUs?
Den forstår jeg slet ikke ? Hvorfor skal musklerne være ømme ? Og hvorfor kardio ?btw, hvor læser man om sådan noget?
I bøger af forfattere som Siff, Bompa, Zatsiorsky etc.

Jokeren16 skrev:Thomas Jagd skrev:hvorfor er det så man ikke kan gøre musklerne først ømme med kardio også bagefter træne dem, så der stadig er mange MUs?
Den forstår jeg slet ikke ? Hvorfor skal musklerne være ømme ? Og hvorfor kardio ?btw, hvor læser man om sådan noget?
du snakker om gøre musklerne trætte ikk? eller har jeg ikke forstået det rigtigt?

incognito skrev:Jokeren16 skrev:Thomas Jagd skrev:hvorfor er det så man ikke kan gøre musklerne først ømme med kardio også bagefter træne dem, så der stadig er mange MUs?
du snakker om gøre musklerne trætte ikk? eller har jeg ikke forstået det rigtigt?
Det ser jo ud til at der er flere former for lokal udtrætning. Det understreges vel af at marathonløbere ikke har kæmpehjul. Så når vi snakker udtrætning kræver det stadig en vis intensitet, altså belastning.

petersen skrev:Tak for de mange svar!!
Men for at lige forstå det helt rigtigt er det så helt forkert at bruge et sådant program, for jeg vil stadig mene at det vil træne kroppen godt og hver muskel bliver jo reelt heller ikke kun ramt en enkelt gang om ugen da rygdagen også giver til ben ved dødløft og biceps ved andre rygøvelser lige som brystdagen giver til triceps og skulder osv. osv.
Så bliver kroppen reelt set ikke ramt nok på denne måde?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster