Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1073
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1070

Følg bodybuilding.dk på

Squats - a girl's best friend!

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey BB's!

Jeg har kun været igang med træning med vægte i 14 dage ca. 2-3 gange om ugen (normalt løber jeg og går til dans, men det er bare ikke nok for mig længere!). Jeg vil rigtig gerne have en ordenlig mamasita bagdel og elsker at lave spquats. Er startet ud med 40kg på vægtstangen nå jeg squater, men er klar til at gå højere op denne uge. Mit spørgsmål er så, er det fornuftigt at træne squats 5-6 gange om ugen ? Synes bare ikke træningen er god træning før ballerne gør ondt :D - og forresten er det også i orden at træne mave 5-6 gange om ugen ?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 21.00
- Squat: 45.00
- Dødløft: 40.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Prøv det og se hvordan det går! :) det er ikke til at sige.. folk vil nok skrige OVERTRÆNING! men se på de olympiske løftere, de træner jo ikke bare en gang om ugen, går hjem og slapper af til næste mandag
Lev, kæmp og opnå kun det som du vil for dig SELV inderst inde! Lad dig ikke ændre af selv-paranoia eller folks meninger -- Du er elsket for den du er.

Brugeravatar

Reputation point: 62

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 233123.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 313133.00

40kg på stangen for kvindelig begynder - ikke dårligt.

Kører du den i stativ og har du fået tjekket din teknik? :)

Reputation point: 60

Logbog: Vis logbog

R.L. skrev:40kg på stangen for kvindelig begynder - ikke dårligt.

Kører du den i stativ og har du fået tjekket din teknik? :)

Nej uden stativ. Jeg fik en af instruktørerne til at tjekke min teknik og den skulle være i orden :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Som der bliver sagt fra andre, synes jeg bare du skal prøve.

Nogle vil fint kunne holde til det. Jeg har selv squattet 6 gange om ugen uden problemer. Benene kan restituere fra voldsomt meget. Hold øje med din nedre ryg, den kan godt komme på overarbejde. Sørg for at din form er korrekt, hvis du vil squatte så meget. Dine mavemuskler bliver brugt til at stabilisere den overkrop når du squatter, men derfor kan du godt forsøge at træne dem lige så ofte. Bare lyt til din krop og start eventuelt stille op. Eksempelvis 3 dage squat i uge 1, 4 dage i uge 2 osv.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Hvor træner du henne?

Edit; Det er mest af alt af hensyn til tekniske årsager. Er det en FW instruktør, så ville jeg ikke stole på, at det var helt så god teknik igen.
Sidst rettet af Jiyan 17. feb 2013, 14:55, rettet i alt 1 gang.
http://www.hvidovrestyrke.dk/ - Hvidovre Styrkeløft Forening
Brugeravatar

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00

Kostplan: Ingen kostplan

Jiyan skrev:Hvor træner du henne?

ville jeg også gerne vide.

Reputation point: 60

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Squat: 170.00
- Dødløft: 190.00

Når du kun har trænet i 14 dage er der ingen grund til at lave en øgning på 100 % frekvens. Du har med garanti ikke god teknik hvis du kun har squattet i 14 dage.
Det er ikke altid en indikator for hypertrofi at du kan mærke musklen, eller den har pump. Ro på du er lige startet, øv du dig bare på squat 2-3 gange om ugen og fokuser på at blive stærk.

Du kan med fordel supplere med unilaterale løft til ben, det involvere typisk mere glute med samt har en andre række fordele. En anden øvelse du kan implementere er hip thrusters

Reputation point: 40

lykkestrup skrev:Du har med garanti ikke god teknik hvis du kun har squattet i 14 dage.

I og med du intet grundlag har for at vurderer det ud fra det hun skriver, så kan du ikke give nogen garanti for om hun har en god teknik eller ej.
Jeg har mødt flere dansere der har kunnet stille sig ind under en stang og squatte med væsentlig bedre form end langt de fleste her inde gør det uden nogen form for instruktioner.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:
lykkestrup skrev:Du har med garanti ikke god teknik hvis du kun har squattet i 14 dage.

I og med du intet grundlag har for at vurderer det ud fra det hun skriver, så kan du ikke give nogen garanti for om hun har en god teknik eller ej.
Jeg har mødt flere dansere der har kunnet stille sig ind under en stang og squatte med væsentlig bedre form end langt de fleste her inde gør det uden nogen form for instruktioner.

Du har ret. og oveni dét, er der ingen der ved om hun har øvet sig på teknikken, og være målrettet på at få en god teknik. Der kan nåes meget på 14 dage.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00

Det er en dum idé at squatte så ofte, når du så ny til øvelsen. Dine led og sener adapterer sig ikke bare sådan til en ny belastning, hvorfor du bør starte stille og roligt ud, og så langsomt bygge på, hvad enten det er med flere kilo, højere volumen eller højere frekvens. Det er specielt set i lyset af, at du allerede har andre aktiviteter. Start med 2-3 gange om ugen, og byg så flere sæt på, flere kilo og evt. højere frekvens.
Jeg vil i øvrigt anbefale dig at få en kvalificeret person til at tjekke din squat, såfremt personen der har tjekket din squat er instruktør i FW, FDK eller bare generelt en idiot. Er det ikke muligt, bør du i hvert fald som en start se nogle videoer omkring squat, f.eks. "So you think you can squat", eller maxer's guide til squat som begge er på youtube.

andreas7074 skrev:
Pind skrev:

Du har ret. og oveni dét, er der ingen der ved om hun har øvet sig på teknikken, og være målrettet på at få en god teknik. Der kan nåes meget på 14 dage.

Nu ved jeg ikke hvor længe hun har danset, og hvor seriøs hun er med det. Dog er de fleste dansere jeg kender indehaver af uvirkelig mobilitet og fleksibilitet sammenlignet med os andre alm. dødelige. Det alene hjælper enormt i en øvelse som squat. Derudover er danserer ofte meget kropsbevidste, og lære nemt bevægemønstre.
Der er rigtig meget der peger mod at det er plausibiliteten af at hun skulle have en fornuftig udførelse af øvelsen.
Det ville dog være bedst om Fruphia uploadede en video, skudt lidt fra siden, af hendes teknik. Det ville hurtigt eliminerer tvivl og give grobund for noget konstruktiv kritik i stedet for rene gisninger, som er det eneste vi har været fremme med.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er værd at indskyde, at folk der squatter 5-6 gange om ugen, eller 2 gange om dagen
for den sags skyld, ofte har brugt åreeeevis på at træne sig op til det, samt kører meget
highbar squat. Det taxer ryggen noget mindre.

Hold dig til 2-3 gange, og øg langsomt dine kg, og lad være med at stå alt for bredt.
Lyske, hofte og knæ begynder at brokke sig relativt hurtigt, hvis du bare kører på.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

Pind skrev:
andreas7074 skrev:
Pind skrev:

Nu ved jeg ikke hvor længe hun har danset, og hvor seriøs hun er med det. Dog er de fleste dansere jeg kender indehaver af uvirkelig mobilitet og fleksibilitet sammenlignet med os andre alm. dødelige. Det alene hjælper enormt i en øvelse som squat. Derudover er danserer ofte meget kropsbevidste, og lære nemt bevægemønstre.
Der er rigtig meget der peger mod at det er plausibiliteten af at hun skulle have en fornuftig udførelse af øvelsen.
Det ville dog være bedst om Fruphia uploadede en video, skudt lidt fra siden, af hendes teknik. Det ville hurtigt eliminerer tvivl og give grobund for noget konstruktiv kritik i stedet for rene gisninger, som er det eneste vi har været fremme med.

Jo du har ikke GOD teknik hvis du har lavet en bevægelse 2-6 gange over 14 dage. Det er meget muligt hun squatter relativt pænt og ikke synderligt skades provokerende, grundet hende formodet gode mobilitet. Det kan også være hun ikke kan holde stabiliteten gennem hele bevægelsen, og er ustabil som bare fanden, men som du selv siger kan vi ikke vide det.
Det er dog sikkert at man ikke er god til squat når man har lavet bevægelsen i 2 uger.

I princippet er det også totalt ligegyldigt om hun squatter som en kinesik vægtløfter der har gjort det i 10 år, eller som peter på 16 der ikke kan stå under stangen uden hans hofte skrider ud.
Der er virkelig ingen grund til at en totalt nybegynder skal squatte 6 gange om ugen. Det kræver sku man har en god fornemmelse af hvordan ens krop reagere på styrketræning(og det har man ikke efter 14 dage), forståelse for opbygning af træning med forskellige slags pas, samt en noget mere tight teknik end man kan få på 2 uger.
Topics starter skal bare have tålmodighed også skal hendes resultater nok komme. Mere er ikke altid lig med bedre.

Hippo siger desuden kloge ting, lyt til det.

lykkestrup skrev:Jo du har ikke GOD teknik hvis du har lavet en bevægelse 2-6 gange over 14 dage.

Det var heller ikke det jeg skrev.

lykkestrup skrev:Der er virkelig ingen grund til at en totalt nybegynder skal squatte 6 gange om ugen.

Det har jeg heller ikke skrevet noget om.

lykkestrup skrev:Topics starter skal bare have tålmodighed også skal hendes resultater nok komme. Mere er ikke altid lig med bedre.

Hippo siger desuden kloge ting, lyt til det.

Det her er jeg fuldt ud enig i.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg synes du skal overveje om du skal svare i alle tråde på på ting der er ligegyldigt for topic starter. Jeg tvivler på topic starter får noget ud af de indlæg vi skriver til hinanden eller som i quoter, og det forvirrer højst sandsynligt mere end det hjælper.
Ja, jeg kan ikke være 100 % sikker på at en pige jeg aldrig har set ikke har god teknik. Det har du helt ret i, og hvad så? Jeg kan dog have en relativ god formodning om at det ikke er godt efter 2 uger(næsten lige meget hvor godt udgangspunkt/hvor meget hun har øvet sig), og slet ikke godt nok til at begynde på 6 squat pas ugentlig, hvilket var den kontekst det kom op i.

Det var aldrig et egentlig spørgsmål om det var teknikken der var afgørende for om hun skulle opjuster til 6 ugentlige pas, måske jeg formulerede mig dårligt til at starte med?

Jeg trak kun den ene sætning ud i dit indlæg da jeg var enig i resten. Det kunne jeg selvf. godt have pointeret, så havde vi nok været kommet udenom en situation hvor du går i forsvars-mode. Duly noted.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg kan ikke lade være med at sidde og tænke på, om følelserne kører så højt i denne tråd, fordi folk ikke selv kan tage sig sammen til at squatte 5-6 gange om ugen og så er der satme heller ikke andre der skal. Så må man jo finde på en eller anden grund til at de ikke skal....

Jeg må hellere slå fast at ovenstående er halvt i sjov og ikke skal ses som en provokation.

Pointerne i tråden er alle gode. Men lad nu være med at fortælle hende at det er umuligt. Den rette indstilling er at diskutere hvordsn vi gør det muligt at squatte hver dag, og ikke hvorfor det er umuligt,at gøre det.

John Broz har sine atleter til at squatte hver dag, og med utrolige resultater. Lad os slå det fast: Nej, det er ikke den sikreste måde man kan træne på. Men det giver resultater. Her er to uddrag af Broz beliefs.

Beginners should start out with a broomstick for 3-4 weeks and do thousands of reps so that their Olympic technique becomes a motor engram.

Squatting is not very difficult in terms of CNS stress and the body gets used to it very quickly, just like walking.

Det ser ud til der er enighed om at man ikke bare starter fra den ene dag til den anden med at squatte hver dag. Start forsigtigt ud og se hvordan di reagerer efterhånden som frekvensen sættes op.

Og at sige at hun ikke er i stand til at identificere kroppens signaler allerede er ikke helt holdbart. Hun har løbet og danset indtil nu. Jeg vil tro at det har lært hende at vurdere hvad der er et go og hvad der er et no go. Men det kan ingen af os vide, det kan hun kun selv.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Squat: 180.00

Du kan jo også træne balle musklerne ved andre øvelser en squats :roll:
http://www.bodybuilding.com/exercises/f ... /1/muscle/
Så vælger du bare glutes/hamstring og finder nogle øvelser du kan lide :)
"They say if it is not broken, don't fix it. Well, if it could be better, it is as good as broken."
- Greg Plitt
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 100.00

kan vi få nogle billeder at vurdere ud fra `?

Tusind tak for alle jeres svar :) ! Super fedt at høre fra jer alle og se tingene fra flere sider. Jeg tror jeg vil forsøge mig lidt frem ved at øge hvor ofte jeg squater og så lytte til hvordan min krop har det med det. Jeg vil gerne se om jeg kan få lagt en video op eller nogle billeder så i kan vurdere min teknik, jeg værdsætter alt hjælp :D Jeg er ikke nybegynder med squats, lungees og andre balle øvelser :mrgreen: men det er første gang jeg begynder at tilføje mere vægt en blot håndtvægte på 1-5kg, og så første gang at jeg sådan rigtig går op i teknikken.

Jeg træner i fitnessDK ( fik dog også afvide i et crossfit center at mine squats var fine, og stoler mere på instruktørerne der).
Brugeravatar

Styrkeliste

Har du forresten overvejet styrkeløft? :bodyman:
Brugeravatar

Styrkeliste

Jiyan skrev:Har du forresten overvejet styrkeløft? :bodyman:

Ja det har jeg faktisk :D men vil gerne have en bedre core og teknik inden jeg begynder på det, synes det er vigtigt med en god basisform :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Fruphia skrev:
Jiyan skrev:Har du forresten overvejet styrkeløft? :bodyman:

Ja det har jeg faktisk :D men vil gerne have en bedre core og teknik inden jeg begynder på det, synes det er vigtigt med en god basisform :)

En god basisform opbygges da med styrkeløft, og især teknikken bliver forbedret/har mulighed for at blive forbedret, hvis man træner i en styrkeløfterklub
Brugeravatar

Styrkeliste

Der er nok ikke nogen tvivl om at det kræver mindre at restituere fra en relativt let squat hvor man ikke maxer ud end der er hvis man stod og reppede +100 kg til kanten af graven. et par submaksimale sæt hver dag er det ikke den store udfordring at restituere efter, og teknikken bliver hurtigt bedre.

jeg har i perioder kørt submaximale chinups hver dag uden at det gav problemer.. men det gav måske heller ikke helt det fremskridt jeg håbede på.
'
That said, så har Hippo en god pointe, mere er ikke nødvendigvis altid bedre, selvom vi nok er mange der burde squatte mere og oftere end vi gør.
Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

Reputation point: 235

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00

Fruphia skrev:Hey BB's!

Jeg har kun været igang med træning med vægte i 14 dage ca. 2-3 gange om ugen (normalt løber jeg og går til dans, men det er bare ikke nok for mig længere!). Jeg vil rigtig gerne have en ordenlig mamasita bagdel og elsker at lave spquats. Er startet ud med 40kg på vægtstangen nå jeg squater, men er klar til at gå højere op denne uge. Mit spørgsmål er så, er det fornuftigt at træne squats 5-6 gange om ugen ? Synes bare ikke træningen er god træning før ballerne gør ondt :D - og forresten er det også i orden at træne mave 5-6 gange om ugen ?

du ka jo os tilføje lunges, sumodødløft og andet godt!
ellers er der ikk så meget som ikk allerede er blevet nævnt i tråden :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 165.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster