Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1455
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1452

Følg bodybuilding.dk på

Stenalderkost (paleo) (hvad har i af erfaringer)

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Er der mange herinde som lever efter disse principer, og hvad har i af erfaringer?
Hvor lang tid tog det, før man fik det mere energi, som nogle snakker om man ville få?
Syntes i det er dyrt at leve efter?
Og hvad med brug af protein pulver, selvom det ikke helt hører ind under principerne, er der nogel som bruger dette oven i? for dette har jeg diskuteret rigtigt mange med et kammerat, jeg siger jo til ham at så kan ham lige så godt bare kalde det en low carb.
Hvad med kartoffler må disse slet ikke spises?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Tjek evt. denne artikel her fra siden:
artikler/stenalderkost.html

Nu nævner du det med at få mere energi... Jeg ved det næppe kan betegnes som værende repræsentativt, men de får jeg kender til der spiser paleo nævner det modsatte; de har svært ved at få energi nok ved "strict" paleo grundet det lave indtag af kulhydrater. Har også hørt crossfittere nævne at de lever efter paleo men spiser mejeri og kulhydrater (!) af netop samme grund. Derfor får jeg også lidt fnidder når Thomas Rode ævler om at han kan arbejde 16 timer i streg efter han er gået over til Paleo...

Ved ikke om det er ovennævnte artikel eller en anden (måske også af Anders Nedergaard?) hvor han nævner at man jo ikke nødvendigvis kan vide have stenalderfolk spiste da de migrerede og formentlig har spist hvad der var tilrådighed hvor de befandt sig.

For en enfoldig bondeknold som mig selv, virker det som om at man har listet alle de fødevarer som landbruget har bragt med sig i nyere tid, og så gået baglæns og konkluderet at man derfor ikke spiste lignende fødevarer for 10.000 år siden (?).

Personligt spiser jeg ikke Paleo og kunne heller ikke finde på det; både af næringsmæssige og økonomiske årsager...
'"Squatting" in a Smith machine is an oxymoron...'

Spartaner! http://www.spartanmentality.dk

Mit mål er at få en helkropsfigur!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Træner her: Atletklubben Jyden
Fitness World Århus
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit

Styrkeliste
- Squat: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

karsten6623 skrev:Er der mange herinde som lever efter disse principer, og hvad har i af erfaringer?
Hvor lang tid tog det, før man fik det mere energi, som nogle snakker om man ville få?
Syntes i det er dyrt at leve efter?
Og hvad med brug af protein pulver, selvom det ikke helt hører ind under principerne, er der nogel som bruger dette oven i? for dette har jeg diskuteret rigtigt mange med et kammerat, jeg siger jo til ham at så kan ham lige så godt bare kalde det en low carb.
Hvad med kartoffler må disse slet ikke spises?

Stenalder kosten er jo mere eller mindre et cut program, hvor du skærer så mange kalorier fra som muligt.

Om du får mere energi skal jeg ikke kunne sige, for mig handler det bare om, at få noget og spise i løbet af hele dagen - Og holde sig på et fornuftigt kalorie indtag.

Protein pulver har du reelt ikke brug for, hvis du ellers sørger for og spise nok proteiner i din kost. Men ellers er det et natur produkt så vil klart mene det er tilladt som BB'er ;) - Vær dog opmærksom på, at stenalder kost "kuren" er MEGET dyr. Kød priserne stiger generelt, og det fylder meget i denne kostplan.
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

DonKahle skrev:Stenalder kosten er jo mere eller mindre et cut program, hvor du skærer så mange kalorier fra som muligt.

Fejlagtigt udsagn. Paleo går ikke op i hvor mange/få kalorier du indtager, kun kilderne de kommer fra.

OT:
Jeg spiser nogenlunde efter Paleo 2.0 (majeri-produkter inkluderet). Jeg er ikke purist - hvis jeg er i byen og spise, indtager jeg det der bliver serveret. Jeg syntes ikke det er dyrt - vores mad budget er i forvejen højt og vi går op i økologi. Jeg vil ikke sige at mit energiniveau er blevet revolutioneret, men mit generelle overskud gennem dagen er bedre; ikke så mange træthedsperioder som tidligere.

I additiv spiser jeg også efter IF - dvs. faste på 16-20 timer.

Når man gør sig overvejelserne om paleo/IF, tror jeg det er vigtigt man skal have sig sit mål for øje. Det er min fornemmelse at det er hårdere/sværere at bulke på end andre spise-approaches, hvor man kan sprede kalorierne mere ud over dagen. Jeg har ikke ihærdigt prøvet at bulke vægt (eller cutte for den sags skyld), så der kan jeg ikke være behjælpelig...
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

dwellengers skrev:Jeg er ikke purist - hvis jeg er i byen og spise, indtager jeg det der bliver serveret.

Godt at høre - som én af mine kolleger siger: "Voksne mænd spiser hvad der bliver serveret" :-)
'"Squatting" in a Smith machine is an oxymoron...'

Spartaner! http://www.spartanmentality.dk

Mit mål er at få en helkropsfigur!
Brugeravatar

Træner her: Atletklubben Jyden
Fitness World Århus

Styrkeliste
- Squat: 160.00

Horslund skrev:
dwellengers skrev:Jeg er ikke purist - hvis jeg er i byen og spise, indtager jeg det der bliver serveret.

Godt at høre - som én af mine kolleger siger: "Voksne mænd spiser hvad der bliver serveret" :-)

Præcis ;) Min kæreste er også meget glad for at bage boller og kage - de er som regel svære at sige nej til.

Et eksempel på et alternativ i hverdagen:
1 Januar pandekager: stykket samme af mandel, kokosmel, banan, æg, honning samt lidt vanilie. Serveret med peanutbutter og pære.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Dødløft: 200.00

I starten (de første par uger) følte jeg mig konstant drænet for energi indtil at min krop lærte at undvære kulhydraterne og overgå til protein og fedt som hovedkilderne til energi. Men der går noget tid hvor man føler sig sulten konstant og vil gøre alt for at sætte tænderne i et stykke brød. Efter et års tid forsvinder den trang helt.

I mellemtiden kan du spise nødder, mandler, bær mm når du bliver for flad.

Logbog: Ingen logbog

Jeg spiser middelalder kost 2.4. Det er meget varieret, for jeg skifter lidt mellem hvilke dele af europa under middelalderen jeg spiser efter. Derudover veksler jeg også mellem sen og tidlig middelalder.

Lyder det lidt fjollet? Det er fordi det er det. At spise efter en kost der er forkert kategoriseret af mennesker der vil sælge et koncept er idiotisk. Derudover er det endnu mere idiotisk at det virkede så dårligt for folk at man måtte udvikle en version 2.0.
Spis dog bare sundt. Hvis du vil smide fedt så skær nogle kcal fra konsekvent. Det kan man gøre ved at tælle kcal, eller ved arbitrært at vælge ting fra man kan lide/spiser normalt.

Alle restriktioner virker.

Nu vil jeg gå ud og tælle sammen alle de mennesker der er døde af at spise kartofler og tomater, der er åh så usunde og forbudte i følge Paleo præsterne.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Jeg spiser helst ikke mad der er 5-10000 år gammelt.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Jeg er enig i meget af det I skriver om at det er fjollet at omtale det som mad fra en bestemt tidsperiode, men ideen er vel at undgå for mange sukkertoppe/udsving i energi-niveau?

Og da korn osv. indeholder mange kulhydrater, vil det give store udsving. Så selvom navnet er noget fis, giver det vel god mening, at man ved et stabilt indtag af kulhydrater over hele dagen, i mindre grad vil føle træthed qua man ikke har så store udsving i ens blodsukker?

Eller har jeg misforstået det helt? :baby:

Kommer jo an på hvilke kornprodukter du spiser, samt hvor god ens insulinfølsomhed osv...

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Om 1000 år bliver vor tids madkultur er modefænomen. Spis som det postmoderne menneske - forarbejdet og elendigt.

Som det så klogt siges: spis sundt - og glemt al det religiøse pladder. Alt, der har noge med version xx efter sig, er vrøvl.
Brugeravatar

Reputation point: 55

Jeg forstår ikke princippet i at fjerne kulhydrater fra kosten og i stedet have protein og fedt som primære energikilder. Kulhydrater er den bedst tilgængelige energikilde ift. fedt og protein, da glykogen kan optages med det samme, hvor der er brug for det, i stedet for først at skulle nedbrydes/omdannes. Det er hvertfald meget mere effektivt hvis man træner. Desuden er proteins primære opgave at opbygge og vedligeholde muskelvæv, og derfor synes jeg det er mærkeligt, at man vil bruge det som en hovedkilde til protein. Man kan risikere at miste muskelmasse.

Spis sundt og varieret! Man skal ikke være så bange for de kulhydrater. Alt med måde.

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 45.00
- Squat: 65.00
- Dødløft: 90.00

*Der skulle self stå ENERGI i stedet for protein*

Styrkeliste

fitnessismydrug skrev:Jeg forstår ikke princippet i at fjerne kulhydrater fra kosten og i stedet have protein og fedt som primære energikilder. Kulhydrater er den bedst tilgængelige energikilde ift. fedt og protein, da glykogen kan optages med det samme, hvor der er brug for det, i stedet for først at skulle nedbrydes/omdannes. Det er hvertfald meget mere effektivt hvis man træner. Desuden er proteins primære opgave at opbygge og vedligeholde muskelvæv, og derfor synes jeg det er mærkeligt, at man vil bruge det som en hovedkilde til protein. Man kan risikere at miste muskelmasse.

Spis sundt og varieret! Man skal ikke være så bange for de kulhydrater. Alt med måde.

Årsagen? Kropskomposition.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

fitnessismydrug skrev:Jeg forstår ikke princippet i at fjerne kulhydrater fra kosten og i stedet have protein og fedt som primære energikilder. Kulhydrater er den bedst tilgængelige energikilde ift. fedt og protein, da glykogen kan optages med det samme, hvor der er brug for det, i stedet for først at skulle nedbrydes/omdannes. Det er hvertfald meget mere effektivt hvis man træner. Desuden er proteins primære opgave at opbygge og vedligeholde muskelvæv, og derfor synes jeg det er mærkeligt, at man vil bruge det som en hovedkilde til protein. Man kan risikere at miste muskelmasse.

Spis variereret bliver nok tolket ligeså forskelligt som politikere forstår finansloven.
Desuden kan man godt bruge fedt som primær energi, der behøves ikke at være kulhydrater i ens kost, heller ikke hvis man træner.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Men samtidig indeholder fedt ca. dobbelt så mange kalorier som både kulhydrater og protein

Styrkeliste

fitnessismydrug skrev:Men samtidig indeholder fedt ca. dobbelt så mange kalorier som både kulhydrater og protein

Og?
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Kulhydrat mængden er vigtigere end typen.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Hej Karsten.

Jeg er ved, at lave en blog om paleokost, der har jeg skrevet lidt om mine erfaring , og hvilke fordele der er ved, at leve efter paleo principperne. Du kan se min side om paleo her: http://paleokost.dk

Håber du kan bruge det :)
Træner 2 split 6 gange om ugen. Jeg bruger disse vægtløftningssko i min træning

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 160.00

for mig fungerer paleo glimrende :) mere "stabilt" humør

Reputation point: 40

Træner her: Mana Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 125.00

Det eneste positive jeg kan sige om pæleo, efter at have kørt det i 3 måneder er at det er nice at cutte på, og fjerne væske fra kroppen, jeg oplevede ikke forhøjet energiniveau. Du får pænere hud da du ikke har et nær så svingende blodsukker.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster