Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1443
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1440

Følg bodybuilding.dk på

Stivelse efterfulgt af fruktose.

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Nu har jeg brug for hjælp af en som har godt styr på kosten og de forskellige kulhydraters opførsel.

Når folk gerne vil reducere deres fedtprocent, anbefales det typisk at undgå meget brød, pasta osv. (stivelse) og erstatte det med frugt(fruktose).
Lad os forestille os at en overvægtig kvinde indtager et måltid bestående af kød og pasta(stivelse), hvorefter hun supplere med noget frugt(fruktose), for at opnå følelsen af mæthed og fordi den gængse opfattelse er at frugt er godt uanset hvad. Motivet er altså at spare lidt på stivelsen og derfor supplere med noget fruktose.

Jeg undrer mig nu over hvilken effekt det har på kroppen, fordi:
Hovedmåltidet(stivelse) rammer blodbanen og cellerne først, hvorefter fruktosen bliver optaget lidt senere i en krop, hvis energidepoter allerede er godt fyldte(efter hovedmåltidet).
Vil det give en negativ effekt, hvis fruktosen bliver "til overs", eller er det en god løsning at indtage fruktose umiddelbart efter stivelse.

Min teori er at det optimale for den almene motionist på diæt, er at undgå alt for mange måltider indeholdende stivelse og fokusere på måltider som kun eller hovedsageligt består af fruktose. Er jeg på rette spor eller er det helt forkert?

På forhånd tak.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Sydney, Australien

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

jeg er enig med dig i at man i en diæt bør skære ned i indtaget af stivelse. imo bør man ikke erstatte dette af en anden form for kulhydratkilde. på en diæt vil vi jo gerne ned i vægt ved at ligge i energi underskud. den letteste måde at opnå dette er ved at skære i vores kulhydrat indtag.
hvis man så ikke føler sig "mæt" (det gør man jo aldrig på en diæt) kan man supplere sine måltider med nogen gront i form af en salat, brocoli, blomkål elller lign. jeg kan ikke se hvorfor frugt skulle være bedre i denne sammenhæng.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Hvorfor i alverden vil du indtage fruktose? Fruktose er en frygtelig ting og bidrager tilmed selvstændigt til fedtlagring.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Smeden skrev:Hvorfor i alverden vil du indtage fruktose? Fruktose er en frygtelig ting og bidrager tilmed selvstændigt til fedtlagring.

FYI, there's research evidence showing no difference in lipogenesis between 4 days of feeding human subjects 135g sucrose or 135g glucose above & beyond maintenance calories (McDevitt RM, et al. AJCN, 2001). That's a difference of 67.5g fructose between treatments. In other words, over-eating the fructose-equivalent of roughly 15 fruits compared to the same amount of carbs in straight glucose yields no difference in lipogenesis. Add to this the fact that existing research comparing high vs low-fruit dieting conditions actually shows that the higher fruit consumption does not hinder weight or fat loss despite their increased fructose contribution to the diet. In fact, one study hints that a higher fruit intake may even enhance fat loss & better preserve LBM compared to a calorie-matched low fruit intake (Rodriguez MC et al. Plant Foods Hum Nutr, 2005).
------
Macronutrient disposal during controlled overfeeding with glucose,
fructose, sucrose, or fat in lean and obese women1–3

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/72/2/369

Conclusion: There was no significant difference in fat balance
during controlled overfeeding with fat, fructose, glucose, or
sucrose. Am J Clin Nutr 2000;72:369–77.
-----
I was talking about carb placement, not necessarily type. I spoke within the context of a caloric deficit specifically, because placement of carbs can influence LBM status (later intake favors LBM retention without affecting bodyfat), as seen Keim et al, J Nutr, 1997.

Nevertheless, I can see why you mention the lack of difference in lipogenic effect between massive overfeeding of different carb types. It's useful to demonstrate to the fruit-o-phobes that the study you cited showed no lipogenic difference between carb types (fructose influded) despite consuming appx 200 g above maintenance. Not to mention, studies such as this are only useful for exploiting very theoretical scenarios as far as fruit is concerned, since getting 200g fructose would require eating about 25 midsize fruits.
---
Quotes, Alan Aragonz.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Kostplan: Ingen kostplan

Spændende læsning Sandy! :goodpost:

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Logbog: Ingen logbog

Fedt link Sandy!
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results

Træner her: Anger Mangement

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der argumenteres for. Studiet du har linket, kigger ikke på hepatisk steatose, insulinresistens eller rod i metabolske hormoner, de hovedsagelige problemer forbundet med fruktoseindtag. Der er ret mange studier der kæder fruktoseindtag sammen med øget risiko for overvægt, hvad end mekanismen så er.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der argumenteres for. Studiet du har linket, kigger ikke på hepatisk steatose, insulinresistens eller rod i metabolske hormoner, de hovedsagelige problemer forbundet med fruktoseindtag. Der er ret mange studier der kæder fruktoseindtag sammen med øget risiko for overvægt, hvad end mekanismen så er.

Jeg er ikke i tvivl om at sådanne studier findes, men at de så samtidig er langt fra praktiske real-world situations. Da frugt er ~50% glukose og ~50% fruktose, og da frugt mætter relativt meget i forhold til energiindholdet, skulle man gøre sig en seriøs og vedvarende indsats for at nå op på de fruktosemængder sådanne studier arbejder med. Hvor mange personer spiser 20 stykker frugt om dagen?
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Hvis der er tale om frugt i moderate mængder, er der ingen alarm. Min bekymring gik på fruktose generelt. Har man planer om at skifte hele sit stivelsesindtag ud med fruktose via frugt, kommer man nødvendigvis op på store nok mængder fruktose til at det går galt.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Jeg forstår ikke frygten for frugt pga fruktose studierne.

Det er lidt som at være bange for havregryn vil gøre dig fed og give dig sukkersyge, fordi sukrose i store mængder er skadeligt.

Så vidt jeg er orienteret er der aldrig vist en sammenhæng mellem frugt indtag og sukkersyge. At Fruktose i store mængder er helt sikkert ikke en god ting. Løsningen er enkel og ligetil: spis mad, uforarbejdet. Det har altid været sundere end voldsomt raffineret mad.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Der er vist ingen der fornægter det gode ved frugt og anden naturlig mad. Jeg konstaterer blot at en udskiftning af al sin stivelse til fruktose vil resultere i så meget fruktose at der er usundt.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Hvorfor i alverden vil du indtage fruktose? Fruktose er en frygtelig ting og bidrager tilmed selvstændigt til fedtlagring.

Fordi jeg gik ud fra kulhydraterne fra frugt mættede bedre/hurtigere og var lettere at forbrænde end stivelse fra brød, pasta osv, samt det højere fiberindhold jo også er godt.
Men jeg spørger netop fordi jeg ikke ved særlig meget om emnet.
Hvad består det optimale diæt-måltid af i dine øjne?
Fedtfattigt kød og grøntsager eller?

Mange folk har jo opfattelsen at frugt er sundt uanset hvad. Det jeg så undre mig over er, om det ikke er et problem hvis der spises et måltid rigt på stivelse, hvorefter de indtager frugt? Så er det jo ikke længere "sundt", da kulhydratindtaget bliver meget højt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

Jeg tror faktisk jeg læste dit indlæg lidt for hurtigt. :( Der er ikke noget galt i at skære lidt i f.eks. sin pasta og supplere op med et æble.

Frugt er overordnet fremragende mad, og det vil i de fleste praktiske anvendelser ikke være muligt at spise "for meget" frugt. Jeg hæftede mig bare ved at du ville skifte dit stivelsesindtag ud med fruktose og der skal ganske meget til.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste