Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1443
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1440

Følg bodybuilding.dk på

Sukrose

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har læst kulhydratguiden her på siden i artikelarkivet, og faldt over ordet sukrose(sakkarose) som er en "kulhydratart". Som jeg forstår det, er det den usunde og søde kulhydrat.
Spørgsmål 1:
Slik, is og andre søde sager, indeholder de kulhydrattypen sakkarose?
2:
Hvor usundt er en knoppers, et par stykker slik eller en is i ny og næ, i forhold til en træning og en mål om at få "drømmekroppen"? :D

Jeg har ledt andre steder, men can't find the answers. ): - evt. smid nogle links op med nget info :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Sukrose/saccharose er den fine betegnelse for almindeligt bordsukker. Det er et disaccharid bestående af et glukose- og et fructose molekyle.

SÅ ja det er i is , slik osv. Du har det stående i køkkenskabet og bruger det garanteret på dine havregryn eller dine cornflakes.

Du kan sagtens spise lidt slik i ny og næ, det dør du altså ikke af. Og det kommer da så sandelig også an på hvad du betegner som "drømmekroppen" .

For at vende tilbage til det du spørger om med om sukrose er "den usunde kulhydrat", så ja, blandt andet. Sukrose får dit blodsukker til at stige hurtigt og efterfølgende styrtdykke igen, hvilket medfører fornyet sultfølelse, koncentrationsbesvær osv. Derudover er for store svingninger i blodsukkeret ikke godt i forbindelse med udvikling af type 2 diabetes. Der er mange andre faktorer der spiller ind på udviklingen af dette, dette er bare en af dem.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Flyttet
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Tak for svaret Dingo. - Enormt brugbart.
Kom det fra baghovedet, eller har du det fra en hjemmeside? :)
Brugeravatar

chestpumper skrev:Tak for svaret Dingo. - Enormt brugbart.

Det er hukommelsen.. :)
noget bestemt du tænker på mht link?
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:

Evt. Andre faktorer ved indtagen af sucrose & hvilke kulhydrattyper andre madvare indeholder. :)
Genial hukommelse :D
Brugeravatar

chestpumper skrev:
Dingo skrev:

Evt. Andre faktorer ved indtagen af sucrose & hvilke kulhydrattyper andre madvare indeholder. :)

Google og artikler herinde :8
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:
chestpumper skrev:
Dingo skrev:

Google og artikler herinde :8

ja der havde jeg selvfølgelig kigget inden jeg spurgte ..
jeg kan ikke finde noget? :D
Brugeravatar

Det er generel viden om kulhydrater og fødevarer, det er sådan meget specifikt det du leder efter. Det må du altså selv lede lidt rundt efter ;)
start her

http://www.google.dk/search?q=kulhydrat ... =firefox-a
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:Sukrose/saccharose er den fine betegnelse for almindeligt bordsukker. Det er et disaccharid bestående af et glukose- og et fructose molekyle.

SÅ ja det er i is , slik osv. Du har det stående i køkkenskabet og bruger det garanteret på dine havregryn eller dine cornflakes.

Du kan sagtens spise lidt slik i ny og næ, det dør du altså ikke af. Og det kommer da så sandelig også an på hvad du betegner som "drømmekroppen" .

For at vende tilbage til det du spørger om med om sukrose er "den usunde kulhydrat", så ja, blandt andet. Sukrose får dit blodsukker til at stige hurtigt og efterfølgende styrtdykke igen, hvilket medfører fornyet sultfølelse, koncentrationsbesvær osv. Derudover er for store svingninger i blodsukkeret ikke godt i forbindelse med udvikling af type 2 diabetes. Der er mange andre faktorer der spiller ind på udviklingen af dette, dette er bare en af dem.

hehe har haft lidt biokemi på området så kan da lige yderligere klargøre hvad sukrose er :D Sukrose (et di-sakkarid) er dannet af 2 D-glucose molekyler bundet sammen i en 1-4 alpha glycosidbinding (meget lignende ether bindinger, dog med forskel), det spaltes og bliver brugt i cellerne, og først og fremmest i glykolysen (i cytoplasmaet) hvor det med ilt danner Puryvat og NADH,H+ som transporteres ind i mitokondrierne (koster 1 ATP at transportere) hvor det gennemgår citratcyklussen og alt dette giver i alt, pr. glukose 36ATP netto (med de ATP man benytter under glykolysen og det man til sidst modtager + citratcyklussen), ud fra alt fra GTP, NADH,H+, FADH2 ... Ved Iltfrie forhold (anaerob arbejde) vil der være en ændring i glykosens sidste del, hvor det istedet for 2 pyruvat som kan dannes til NADH,H+, bliver dannet Lactat i en anden cyklus.. Glykolysen alene giver kun 2 ATP, hvorimod Citratcyklussen med i regnestykket givet de ekstra 34 ATP..

Ville gerne lægge et billede op af citratcyklussen og Glykolysen samt de mindre processer, fx Pyruvat til Acetyl-CoA og NADH,H+ og videre til citratcyklussen og evt også forklare noget omkring membran overførslen over mitokondriets yderste membran..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Kostplan: Ingen kostplan

Sucrose er sat sammen af 1 molekyle Glucose og 1 molekyle Fructose (Glu-Fru).

2 molekyler glucose sat sammen (Glu-Glu) hedder maltose.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

Sukrose giver ikke videre ustabilit blodsukker - det har en GI på omtrent 60, ikke videre forskellig fra pasta og mærkbart lavere end ris. Ganske vist er glucosibindingen let at spalte, men det betyder blot at glukosedelen er let optagelig. Fruktosen skal gennem levermetabolismen og betyder at der overordnet set er et mere jævnt blodsukker.

Grunden til at sukrose er udråbt til teh evilness, er ikke fordi det det i sig selv er særlig slemt, faktisk indeholder det meste frugt relativt store mængder. Problemet er at det indtages i alt for store mængder gennem forarbejdet mad og især drikkevarer, som oftest uden fibre, vitaminer og andre gode ting vi finder i sukrosens naturlige kilder - frugt. Det er samtidigt ganske let at spise rigtigt store mængder sukrose af gangen, hvad der leder til et energiindtag der ikke står mål med mæthedsfornemmelsen, hvad der iøvrigt er en af fornemmeste grunde til den nuværende fedmeepidemi. Samtidigt tillader det også indtag af store mængder fruktose (halvdelen af sukrose er fruktose), mængder der er tilstrækkelige til at bypasse kroppens kapacitet til at håndtere det forsvarligt, og et buildup af leversyntetiseret fedt er resultatet.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

tjr skrev:Sucrose er sat sammen af 1 molekyle Glucose og 1 molekyle Fructose (Glu-Fru).

2 molekyler glucose sat sammen (Glu-Glu) hedder maltose.

ja det rigtigt, sry, har blandet noget af det sammen :lol:

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Smeden skrev:Sukrose giver ikke videre ustabilit blodsukker - det har en GI på omtrent 60, ikke videre forskellig fra pasta og mærkbart lavere end ris. Ganske vist er glucosibindingen let at spalte, men det betyder blot at glukosedelen er let optagelig. Fruktosen skal gennem levermetabolismen og betyder at der overordnet set er et mere jævnt blodsukker.

Grunden til at sukrose er udråbt til teh evilness, er ikke fordi det det i sig selv er særlig slemt, faktisk indeholder det meste frugt relativt store mængder. Problemet er at det indtages i alt for store mængder gennem forarbejdet mad og især drikkevarer, som oftest uden fibre, vitaminer og andre gode ting vi finder i sukrosens naturlige kilder - frugt. Det er samtidigt ganske let at spise rigtigt store mængder sukrose af gangen, hvad der leder til et energiindtag der ikke står mål med mæthedsfornemmelsen, hvad der iøvrigt er en af fornemmeste grunde til den nuværende fedmeepidemi. Samtidigt tillader det også indtag af store mængder fruktose (halvdelen af sukrose er fruktose), mængder der er tilstrækkelige til at bypasse kroppens kapacitet til at håndtere det forsvarligt, og et buildup af leversyntetiseret fedt er resultatet.

Det med hepatisk steotase, er vel ved ekstreme doser over længere periode med andre faktore som manglende motion og lignende faktore..?

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Ernæringsdiskussioner ender altid i redegørelser for grundlæggende biokemi.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

IK 99

Jeg snakker ikke om hepatisk steatose. Jeg snakker blot om at fedtsyntesen i leveren stiger ved højt fruktoseindtag. Om det bliver lagret, sendt ud i blodet eller forbrændt med det samme kommer an på hvad der ellers foregår.

Tjr: hvad skal det sige?
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Tjr: hvad skal det sige?

At det altid ender i noget bavl om biokemi, frem for at handle om trådstarters spørgsmål.

Jeg er ligeså 'skyldig' som alle andre.
Brugeravatar

IK 99

tjr skrev:
Smeden skrev:Tjr: hvad skal det sige?

At det altid ender i noget bavl om biokemi, frem for at handle om trådstarters spørgsmål.

Jeg er ligeså 'skyldig' som alle andre.

Jeg søgte netop "noget bavl om biokemi" :)
- & jeg har fået svar på det søgte, :dope:
Brugeravatar

Mikkel startede! :mrgreen:

Sålænge biokemien er korrekt og topicstarter får sine svar, ser jeg intet problem i det fænomen :)
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste