Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1420
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1418

Følg bodybuilding.dk på

Sult og gain

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB
Jeg har brugt en del tid på at læse artikler fra fyren Martin Berkhan (nogle af jer har nok hørt om ham før).
Men faldt over hans artikel omkring at faste: http://www.leangains.com/2010/03/maintaining-low-body-fat.html

Det jeg kan udlede fra artiklen er:
    Det er optimalt at faste i 16 timer og så spise i 8 timer (ca. 3 måltider), for at tage minimalt lidt fedt på men samtidig gaine lidt muskelmasse

Det er unødvendigt at dyrke cardio for at forbrænde fedt. Man kan blot risikere at "hampe muscle and strength gains".

Køre med overspisning på trænings dage og en anelse 'underspisning' på hviledage

Til de sociale arrangementer, for ikke at falde i fælden, så skal man få indtaget alle de proteiner man skal have dagligt inden arrangementet, med alle fristelserne, begynder

Ville være fedt hvis I kunne hjælpe mig med at forstå teksten og indholdet af den. Har nogle af jer haft nogle erfaringer med denne her idé om at faste?
"You got to feel bad to look good"
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det virker blot vildt at skulle faste i 16 timer(!)?
Brugeravatar

Det er rigtigt nok pointen i IF. :) Jeg har ingen erfaringer med det selv, men efter sigende skulle det fungere meget godt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Er der andre der kan hjælpe mig med at forstå om det er rigtigt?
Skal man nu ikke dyrke cardio mere?!
Brugeravatar

HFK skrev:Er der andre der kan hjælpe mig med at forstå om det er rigtigt?
Skal man nu ikke dyrke cardio mere?!

Det har man da ikke skulle på noget tidspunkt?? det er ikke et must.
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

Troede blot det var med til at sætte ens forbrænding i vejret.
Nå men nogle der kan svare på det med sult?
Brugeravatar

Hvad er det præcist du gerne vil vide?

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Cardio skal kun være hvis du vil tabe dig ekstra meget... kan man sige.
Hvis du ligger i kalorieunderskud så taber du dig hver dag uanset om du dyrker cardio eller ej. så for ikke at bruge energien på at løbe rundt ville jeg også hellere styrketræne nu hvor jeg alligevel taber mig. Hvis man bruger alt sin energi og fokus på styrketræning mens man taber sig er der også større chance for at du beholder din masse og styrke, håber du fanger pointen.
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 145.00

Kasperjv skrev:Cardio skal kun være hvis du vil tabe dig ekstra meget... kan man sige.
Hvis du ligger i kalorieunderskud så taber du dig hver dag uanset om du dyrker cardio eller ej. så for ikke at bruge energien på at løbe rundt ville jeg også hellere styrketræne nu hvor jeg alligevel taber mig. Hvis man bruger alt sin energi og fokus på styrketræning mens man taber sig er der også større chance for at du beholder din masse og styrke, håber du fanger pointen.

Jeg forstår dig. ;)

- jeg ville gerne vide om det virkelig er lettere at sulte sig selv i 16 timer og så spise i 8 timer kontra at lave den klassiske med bulk-periode og cut-periode??
Brugeravatar

Når du er i hvilene tilstand bruger kroppen ca. 90-100% dit fedt som brændstof da det er det nemmeste for kroppen at nedbryde. Når du spiser noget skifter kroppen så over til at nedbryde maden, for derefter at bruge dette som brændstof.
Når du træner, bruger du ca. 0% på fedtforbrænding, da kroppen skifter over til kulhydraterne istedet, som brændstof. Ved samtidig at kører med højt kulhydrat indtag på trænings dage og høj fedtindtag på hvile dage, og højt protein indtag på begge, samt det skiftehvis kalorie over- og underskud på henholdsvis trænings dage og ikketrænings dage, opnår man et højere fokus på fedtforbrændingen, uden at komme for langt op over ens ligevægtsindtag. Impliceret med den 16 timers faste vil kroppen jo så på den tid hvor du ikke spiser noget (de 16 timer) bruge dit fedt som forbrænding. Du vil derfor opnå minimal fedtophobning.
Dette skulle også have en positiv effekt på din insulin sensitivitet, plus der jo er den bonus at man kan voldæde uden at komme over ens ligevægtsindtag, fordi at det er 3 store måltider istedet for 6 små.
Hele idéen med Leangains ligger også på det mentale og psykiske. Hvis man spiser 6-8 små måltider, kan man hurtigt komme til at få "nipset" lidt for meget, og derfor komme i energioverskud - så man tager på. Med 3 store måltider, kan det være mere tilfredsstillende og man for flyttet tankerne fra konstant at skulle tænke på at få noget i hovedet hver 3 time.
dingo har lavet en fin lille video om på Maxer.dk om dette emne med måltidsantal.
http://maxer.dk/videoer/mange-sm%C3%A5- ... 3%A5ltider

(Jeg kører selv intermittent fating og synes det er meget passende til min livstil. Hvis der er nogle klogere hoveder derude der kan se at jeg har skrevet noget forkert, så ret mig gerne! - men det ovenstående er sådan jeg har forstået det.) :)
Welcome my son, welcome to the machine.
Brugeravatar

Reputation point: 45

Geografisk sted: Tiergarten

Styrkeliste
- Squat: 35.00

Hvad med ketonstoffer i den sammenhæng? Det skulle efter sigende ikke være sundt for kroppen at udsættes for dem i længere tid, har fået at vide af min ernæringslærer, at det påvirker kroppen på samme måde som transfedtsyrer. Er der nogle, der har noget litteratur omkring dette?
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 105.00

Tak for jeres input. Det gav i hvert fald et klarer syn på hvad det går ud på! Dog synes jeg blot det virker unaturligt at leve et normalt liv med skole og arbejde, hvis man skal sulte i 16 timer? Hvordan kan man det uden at gå hen og blive træt og få ondt i hovedet eller noget
Brugeravatar

HFK skrev:Tak for jeres input. Det gav i hvert fald et klarer syn på hvad det går ud på! Dog synes jeg blot det virker unaturligt at leve et normalt liv med skole og arbejde, hvis man skal sulte i 16 timer? Hvordan kan man det uden at gå hen og blive træt og få ondt i hovedet eller noget

Det handler bare om at få de makronutrienter du skal have på en hel dag, og så er det stort set lige meget hvornår de bliver indtaget.
Og 16 timer jo heller ikke slemt, du stopper med at spise kl 20.00 og fortsætter igen kl 12.00 næste dag. Det er et spørgsmål om tilvænning. Men hvis du synes at det er for lang tid, så skræddersy det til dig selv.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Jeg gik i 1 1/2 måned på IF og blev godt glad for det faktisk. Dog blev jeg evt. lidt mopset engang imellem i de sidste timer xD Du må jo gerne drikke vand/kaffe mens du faster.

Reputation point: 5

Galleri: Vis galleri (1)

HFK skrev:Tak for jeres input. Det gav i hvert fald et klarer syn på hvad det går ud på! Dog synes jeg blot det virker unaturligt at leve et normalt liv med skole og arbejde, hvis man skal sulte i 16 timer? Hvordan kan man det uden at gå hen og blive træt og få ondt i hovedet eller noget

Kodeordet er tilvænning :)
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Det er blevet diskuteret ret heftigt før:
www-leangains-com-t43132.html

Reputation point: 40

Funken skrev:Når du er i hvilene tilstand bruger kroppen ca. 90-100% dit fedt som brændstof da det er det nemmeste for kroppen at nedbryde. Når du spiser noget skifter kroppen så over til at nedbryde maden, for derefter at bruge dette som brændstof.
Når du træner, bruger du ca. 0% på fedtforbrænding, da kroppen skifter over til kulhydraterne istedet, som brændstof. Ved samtidig at kører med højt kulhydrat indtag på trænings dage og høj fedtindtag på hvile dage, og højt protein indtag på begge, samt det skiftehvis kalorie over- og underskud på henholdsvis trænings dage og ikketrænings dage, opnår man et højere fokus på fedtforbrændingen, uden at komme for langt op over ens ligevægtsindtag. Impliceret med den 16 timers faste vil kroppen jo så på den tid hvor du ikke spiser noget (de 16 timer) bruge dit fedt som forbrænding. Du vil derfor opnå minimal fedtophobning.
Dette skulle også have en positiv effekt på din insulin sensitivitet, plus der jo er den bonus at man kan voldæde uden at komme over ens ligevægtsindtag, fordi at det er 3 store måltider istedet for 6 små.
Hele idéen med Leangains ligger også på det mentale og psykiske. Hvis man spiser 6-8 små måltider, kan man hurtigt komme til at få "nipset" lidt for meget, og derfor komme i energioverskud - så man tager på. Med 3 store måltider, kan det være mere tilfredsstillende og man for flyttet tankerne fra konstant at skulle tænke på at få noget i hovedet hver 3 time.
dingo har lavet en fin lille video om på Maxer.dk om dette emne med måltidsantal.
http://maxer.dk/videoer/mange-sm%C3%A5- ... 3%A5ltider

(Jeg kører selv intermittent fating og synes det er meget passende til min livstil. Hvis der er nogle klogere hoveder derude der kan se at jeg har skrevet noget forkert, så ret mig gerne! - men det ovenstående er sådan jeg har forstået det.) :)

Tænkte på... hvor meget skal der til for at være på katabolsk tilstand (muskelnedbrydning)?
Har hørt at man er i katabolsk tilstand når man vågner
Brugeravatar

Træner her: Fitness World Viby

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 152.00

Tilbage til Kost & kosttilskud