Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1845
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1842

Følg bodybuilding.dk på

Svingende vægt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej

Jeg er en pige på 25, som har bulket i 3 uger nu. Jeg vil gerne tage på (ca. 200-500 g) om ugen, da jeg gerne vil øge min muskelmasse. Jeg har et ligevægtsindtag på 2.276 kcal, men indtager dagligt 2.500-2.600 kcal. Den første uge havde jeg tabt mig 200 g., men nu (en uge efter) har jeg taget 1,6 kg. på.

Er der andre, der har oplevet lignende udsving i vægten? :)

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 77.50
- Dødløft: 105.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Har du fået menstruation i mellemtiden?
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)

Ens vægt kan svinge ganske meget mellem enkelte målinger. Så længe du ser en fornuftig tendens over længete tid, er du home safe.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Ingen kostplan

Garik skrev:Har du fået menstruation i mellemtiden?

Nope, det har jeg nemlig ikke. Tænkte også, at det kunne have været en faktor. Men jeg må nok hellere vente nogle uger og se udviklingen over en længere periode.

Styrkeliste

fitchd skrev:
Garik skrev:Har du fået menstruation i mellemtiden?

Nope, det har jeg nemlig ikke. Tænkte også, at det kunne have været en faktor. Men jeg må nok hellere vente nogle uger og se udviklingen over en længere periode.

Vejer du kun dig selv 1 gang om ugen?
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Dødløft: 175.00

Af netop samme grund vejer jeg mig stort set hver dag og tager gennemsnittet for en uge for på den måde at sammenligne en udvikling. Nogle uger variere min kun med få 100 g, andre gange med + 3 kg. :)

Reputation point: 35

trendweight.com ;)
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

ErikaMaria skrev:Af netop samme grund vejer jeg mig stort set hver dag og tager gennemsnittet for en uge for på den måde at sammenligne en udvikling. Nogle uger variere min kun med få 100 g, andre gange med + 3 kg. :)

Det var da egentlig meget smart. Det kunne være at jeg skulle gøre det samme - tak :)

Styrkeliste

Er ude for det samme.

Har ligget steady på ca. 2600 / uge over den seneste 1 1/2 måned. Første to-3 uger tabte jeg mig ca 0,5 kg. De sidste to uger har jeg taget 2,5 kg på :-S Meget af det er dog formentlig væskeophobning i benene (af en eller anden grund), men også fedt kan jeg se/mærke.

Jeg har INTET lavet om på mine vaner. Spist samme mængde mad, samme antal kalorier, dyrket samme motion, siddet/stået op lige meget. Jeg har hverken spist mere eller mindre salt og eller drukket mere eller mindre alkohol. Vægten er taget hver morgen efter toilet, og så udregnet som ugentligt gennemsnit.

Alle tænkelige faktorer har jeg holdt konstant og alligevel oplever jeg sindssyge udsving der gør det så svært at finde mit ligevægtsindtag (har kæmpet med denne tendens i perioder i snart 1/2 år nu.)

Så ja, du er ikke den eneste. Det er ret frustrerende, når man ønsker lean gain på 200/uge og så tager 2,5 kg på den ene uge og føler det hele er fedt.. :-s

Reputation point: 5

rubo skrev:Er ude for det samme.

Har ligget steady på ca. 2600 / uge over den seneste 1 1/2 måned. Første to-3 uger tabte jeg mig ca 0,5 kg. De sidste to uger har jeg taget 2,5 kg på :-S Meget af det er dog formentlig væskeophobning i benene (af en eller anden grund), men også fedt kan jeg se/mærke.

Jeg har INTET lavet om på mine vaner. Spist samme mængde mad, samme antal kalorier, dyrket samme motion, siddet/stået op lige meget. Jeg har hverken spist mere eller mindre salt og eller drukket mere eller mindre alkohol. Vægten er taget hver morgen efter toilet, og så udregnet som ugentligt gennemsnit.

Alle tænkelige faktorer har jeg holdt konstant og alligevel oplever jeg sindssyge udsving der gør det så svært at finde mit ligevægtsindtag (har kæmpet med denne tendens i perioder i snart 1/2 år nu.)

Så ja, du er ikke den eneste. Det er ret frustrerende, når man ønsker lean gain på 200/uge og så tager 2,5 kg på den ene uge og føler det hele er fedt.. :-s

Hvis du vil tage på/tabe dig, så skal du jo også justere dine kalorier efterhånden. Hvis du ligger på 2600 konstant så vil du jo gå i stå før eller siden.

Når det er sagt så tror jeg alle oplever udsving. Jeg har selv oplevet et par gange under cut, at kunne se jeg var en del mere lean efter noget tid, men stadig vejede ca det samme.

Jeg går mere efter hvad jeg ser i spejlet end hvad vægten siger af samme grund

Reputation point: 15

Jeg er også en ung kvinde og vi må simpelthen bare leve med, at vægten svinger i overensstemmelse med vores menstruationscyklus. Eksempelvis kan jeg sagtens tage 1-2 kg (væske and what not) på, 3-4 dage op til min menstruation. Efter menstruationen forsvinder de så til gengæld også på ingen tid. :D Track din vægt OG din cyklus. Det kan måske give et tydeligere billede af om du reelt taber dig eller tager på.
Brugeravatar

Reputation point: 75

Galleri: Vis galleri (1)

Who am I skrev:
Hvis du vil tage på/tabe dig, så skal du jo også justere dine kalorier efterhånden. Hvis du ligger på 2600 konstant så vil du jo gå i stå før eller siden.

Når det er sagt så tror jeg alle oplever udsving. Jeg har selv oplevet et par gange under cut, at kunne se jeg var en del mere lean efter noget tid, men stadig vejede ca det samme.

Ganske korrekt. Men NETOP som i at jeg har ligget konstant burde jeg jo IKKE opleve den slags udsving jeg har været ude for...Right? Det er jo det der er så frustrerende. Alt er holdt konstant (forventligt derfor også en nogenlunde konstant vægt) og alligevel fucker det op. Det er squ ret depri og demotiverende...

rubo skrev:
Who am I skrev:

Ganske korrekt. Men NETOP som i at jeg har ligget konstant burde jeg jo IKKE opleve den slags udsving jeg har været ude for...Right? Det er jo det der er så frustrerende. Alt er holdt konstant (forventligt derfor også en nogenlunde konstant vægt) og alligevel fucker det op. Det er squ ret depri og demotiverende...

Men er du så sikker på at du rent faktisk under dit lige vægtsindtag når du spiser de 2600? På 1,5 måned ville jeg mene du burde have set en halv stor forskel på vægten.

At bruge en online udregner holder ikke altid til at finde ens ligevægts indtag. Engang imellem må man bare blive ved med at sætte det ned med 100 eller lignende til der begynder at ske noget.

Du burde ikke opleve de store udsving med konstant samme indtag, men man kommer jo let til lige at spise lidt mere eller lidt mindre end man burde :)

Who am I skrev:
rubo skrev:
Who am I skrev:
Men er du så sikker på at du rent faktisk under dit lige vægtsindtag når du spiser de 2600? På 1,5 måned ville jeg mene du burde have set en halv stor forskel på vægten.

At bruge en online udregner holder ikke altid til at finde ens ligevægts indtag. Engang imellem må man bare blive ved med at sætte det ned med 100 eller lignende til der begynder at ske noget.

Du burde ikke opleve de store udsving med konstant samme indtag, men man kommer jo let til lige at spise lidt mere eller lidt mindre end man burde :)

Tak fordi du tager dig tid til at svare :-) Hjælper meget!

Jeg er 99% sikker på de 2600 kcal. Jeg tracker alt meget grundigt.

De 2600 kcal er fremkommet som et udgangspunkt (med udgangspunkt i forskellige udregnere). Jeg ville så prøve at se hvad der skete ved at spise 2600 kcal som et startpunkt. De første uger tabte jeg mig, og så øgede jeg med 50 kcal cirka (For at se hvad der skete) hvorefter jeg så nu har taget de her 2,5 kg på på inden for de sidste 2 uger:S De 50 kcal er carbs, men kan ikke forklare væskebinding i den størrelsesordning der svarer til en kg-øgning på 2,5 kg.

Det som frustrerer mig, er at jeg ikke kan se en tendens. Hvis jeg så havde tabt mig konstant, så kunne jeg drage en konklusion vedr om jeg skulle skrue op eller ned. Lige nu er jeg brandforvirret, og aner ikke hvad jeg skal gøre...

rubo skrev:Lige nu er jeg brandforvirret, og aner ikke hvad jeg skal gøre...

Acid skrev:trendweight.com ;)

Det er ikke for sjov jeg linker den, og det er skam heller ikke reklame. Jeg har intet med siden at gøre, ud over at jeg flittigt bruger den selv. Tjek det nu bare ud, så du ikke skal bruge mere tid her i tråden :)

Skide være med dit ligevægtsindtag. Det behøver du ikke at kende til for at udregne dit nuværende kalorieunderskud. Du kan bruge din vægttendens til at regne det ud. Trendweight er baseret på Hacker's Diet. Det bliver ikke bedre.

You're welcome ;)

EDIT:
Her er et eksempel fra sidste del af en cutperiode jeg havde sidste sommer:
trendweight.png

Du kan også se dit præcise kcal overskud/underskud samt din projicerede vægt (din kommende vægt hvis du holder tendensen) på dit dashboard, udregnet ud fra din vægttendens.
Brugeravatar

Årh jeg sidder lige og kommer til at tænke på en app, som også har tendensvisning. Men lige nu er jeg totalt blank...god damn it!

Edit: LIBRA - Weight manager

:)
Brugeravatar

Reputation point: 714

Træner her: Fitness One Kolding

Acid skrev:

Det er ikke for sjov jeg linker den, og det er skam heller ikke reklame. Jeg har intet med siden at gøre, ud over at jeg flittigt bruger den selv. Tjek det nu bare ud, så du ikke skal bruge mere tid her i tråden :)

Skide være med dit ligevægtsindtag. Det behøver du ikke at kende til for at udregne dit nuværende kalorieunderskud. Du kan bruge din vægttendens til at regne det ud. Trendweight er baseret på Hacker's Diet. Det bliver ikke bedre.

You're welcome ;)

EDIT:
trendweight.png

Du kan også se dit præcise kcal overskud/underskud samt din projicerede vægt (din kommende vægt hvis du holder tendensen) på dit dashboard, udregnet ud fra din vægttendens.

Man skal købe en WIFI vægt, skal man ikke? :)
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Det kan også have noget med din træning at gøre - efter et voldsomt træningspas kan min vægt også ligge en del højere dagen efter pga væske bundet i musklerne...
---

Udstyrsløft
Bænk: 130 kg Squat:222,5 kg Dødløft: 245 kg
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: Odense

Horsens Styrkeløfter Klub

Active skrev:
Acid skrev:

You're welcome ;)

EDIT:
trendweight.png

Nix. Bare connect trendweight med din Fitbit konto (som også er ganske gratis). Så kan du skrive dine vejninger ind manuelt via Fitbits hjemmeside eller smartphone app. Personligt ejer jeg ikke en WiFi vægt. Jeg bruger blot Fitbit appen til Android :-)
Brugeravatar

Acid skrev:
Active skrev:
Acid skrev:

You're welcome ;)

EDIT:
trendweight.png

Nix. Bare connect trendweight med din Fitbit konto (som også er ganske gratis). Så kan du skrive dine vejninger ind manuelt via Fitbits hjemmeside eller smartphone app. Personligt ejer jeg ikke en WiFi vægt. Jeg bruger blot Fitbit appen til Android :-)

Cool! Kræver det at man vejer sig dagligt?

PB sendt
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Active skrev:Cool! Kræver det at man vejer sig dagligt?

PB sendt

Jo oftere du vejer dig jo bedre estimeringer får du. Så ja, daglige vejninger kan bestemt anbefales. Man skal bare ikke gå op i hvad de daglige målinger viser. Det er kun trenden man skal holde øje med.

Har svaret :)
Brugeravatar

Acid skrev:
rubo skrev:Det er ikke for sjov jeg linker den, og det er skam heller ikke reklame. Jeg har intet med siden at gøre, ud over at jeg flittigt bruger den selv. Tjek det nu bare ud, så du ikke skal bruge mere tid her i tråden :)

You're welcome ;)

Tak for videre svar. Nu har jeg så lagt vægten ind for de seneste par måneder. Første måling er januar d. 24.

Som det nok ses af nedenstående graf sker der noget omkring 18 februar. Her mærker jeg også en (meget) pludselig væskeophobning i benene (som stadig er der). Jeg har gået tilbage i mine notater vedr. kcal indtag og kan se, at inden d. 18 ligger jeg på ca 2575 / dag, og da jeg tabte mig lidt skruede jeg dette op til 2625 ca i ugen omkring d. 18 februar. MEN det burde vel ikke give en så stor vægtøgning...?

Det var også her jeg introducerede Intermediate fasting som forsøg. Jeg får nu alle mine kalorier fra kl 14 og frem til kl 23:30 hvor jeg går i seng. Samme mængde (både volumen og kcal-mæssigt), men altså ikke spredt ud på morgenmad og frokost. Men kan det virkelig være grunden? Har ellers forstået at timing af måltider er ligegyldig for kropskomposition, fedtlagring osv...?

Billede

Der er mange variabler, så jeg kan udenmærket forstå din forvirring.

Det kunne skyldes at du har skiftet til at spise senere, således at du har mere føde i systemet når du vejer dig om morgenen end før hvor du havde fordelt kosten over hele dagen. Jeg ved i hvert fald fra egen erfaring at hvis jeg har spist en stor mængde mad relativt sent om aftenen, så vejer jeg op til 2 kg ekstra næste morgen, selv efter toiletbesøg.

Der kan være mange forklaringer. Hvis det var mig ville jeg ikke hænge mig så meget i detaljerne og i stedet bare regulere efter det :)
Brugeravatar

Acid skrev:Der er mange variabler, så jeg kan udenmærket forstå din forvirring.

Det kunne skyldes at du har skiftet til at spise senere, således at du har mere føde i systemet når du vejer dig om morgenen end før hvor du havde fordelt kosten over hele dagen. Jeg ved i hvert fald fra egen erfaring at hvis jeg har spist en stor mængde mad relativt sent om aftenen, så vejer jeg op til 2 kg ekstra næste morgen, selv efter toiletbesøg.

Der kan være mange forklaringer. Hvis det var mig ville jeg ikke hænge mig så meget i detaljerne og i stedet bare regulere efter det :)

Mjah, men så mange varialbe er der ikke tilbage...har holdt alt konstant siden 18.februar. mængde, tidspunkt, antal kcal osv osv...motion også..træning ligeledes.

Og jeg troede også de første par dage at det var den større mængde mad om aften der gjorde udslaget, og havde forventet en vægtstigning der ville stabilisere sig eftger et par dage, da jeg jo fremadrettet vil have den samme "ekstra" mængde mad i maven hver morgen, men eftersom den blev VED med at stige (og jeg spiser samme mængde mad hver aften), er det blot endnu mere frustrerende.

Så du ville skære ned på kcal..? Hmm det er blot meget at skære væk af. Jvf. trendweight indtager jeg ca 700 kcal for meget... I en diæt med snit på 2625 er det meget at skære 500 kcal væk (for at opnå et lean bulk på 200 kcal/uge). Specielt i betragtning af at 2575 (før 18 februar) gav mig en lille vægttab (ses på grafen.)

Måske jeg bare skal prøve med 2575 igen og se om jeg mister noget væske eller hvad. JEg er også total bloated som en svamp når jeg prikker til benene... Og måske droppe Intermediate Fasting, og gå tilbage til 4 daglige måltider (elsker bare at proppe mig om aften :-P )

Stop IF, når du er kvinde. Det f***er dine hormoner (og kan forklare vægtøgningen). Og så lad være med at stresse over vægten - stress fører til øget væskeretention.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Stop IF, når du er kvinde. Det f***er dine hormoner (og kan forklare vægtøgningen). Og så lad være med at stresse over vægten - stress fører til øget væskeretention.

Nu er jeg så godt nok en mand :-p

Det var TS som var en kvinde...

Men derfor kunne det måske godt have noget at gøre med hormonbalancen at gøre alligevel..?

Jeg kom lige i tanke om denne tråd da jeg gik på vægten idag.

Jeg er igang med et cut, og Igår havde jeg så en cheat day hvor jeg bare spiste hvad og hvornår jeg havde lyst. Da jeg stod på vægten i dag var jeg lige pludseligt 3 kilo lettere end jeg var igår morges :-k

Jeg har spist masser af saltet kød og andet, så jeg havde egentligt forventet at en eventuel vægtforskel ville være i den anden retning, men man bliver engang imellem overrasket :D

Garik skrev:Stop IF, når du er kvinde. Det f***er dine hormoner (og kan forklare vægtøgningen). Og så lad være med at stresse over vægten - stress fører til øget væskeretention.

bodybuilding.jpg
bodybuilding.jpg (8.71 KiB) Vist 388 gange

Reputation point: 35

Who am I skrev:Jeg kom lige i tanke om denne tråd da jeg gik på vægten idag.

Jeg er igang med et cut, og Igår havde jeg så en cheat day hvor jeg bare spiste hvad og hvornår jeg havde lyst. Da jeg stod på vægten i dag var jeg lige pludseligt 3 kilo lettere end jeg var igår morges :-k

Jeg har spist masser af saltet kød og andet, så jeg havde egentligt forventet at en eventuel vægtforskel ville være i den anden retning, men man bliver engang imellem overrasket :D

Som udgangspunkt vil jeg sige undgå at veje dig selv hver dag. Det varierer så meget, og skaber stor frustration. Derudover - lad vær med at have cheat days. De udsætter bare dit cut. Istedet kan du passe fødevarer du craver ind i dine macros. Du kan snildt cutte og spise 500ml is i ny og næ, uden at gå over macros. Hvor stort var dit kalorieoverskud i går, og hvor meget væske indtog du?

Mikael skrev:
Who am I skrev:Jeg kom lige i tanke om denne tråd da jeg gik på vægten idag.

Som udgangspunkt vil jeg sige undgå at veje dig selv hver dag. Det varierer så meget, og skaber stor frustration. Derudover - lad vær med at have cheat days. De udsætter bare dit cut. Istedet kan du passe fødevarer du craver ind i dine macros. Du kan snildt cutte og spise 500ml is i ny og næ, uden at gå over macros. Hvor stort var dit kalorieoverskud i går, og hvor meget væske indtog du?

Det plejer jeg heller ikke gøre. Det var bare fordi jeg lige havde taget mig en cheat day igår, at jeg valgte at veje mig igen idag :)

Jeg har ingen ide hvor meget overskud jeg var på. Jeg tager så få cheat days at når jeg endeligt gør det, så ryger alt bare ned uden hensyn til mængder, kalorier eller andet :)

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster