Hippokrates skrev:Nu er jeg ikke uddannet indenfor ernæring, hvilket jeg ved du er, hvis du ellers er blevet færdig med din uddannelse? Det er rigtigt at kroppen har en endogen syntese af kolesterol, hvilket under normale omstændigheder er 0,5 til 1 gram per døgn. Kroppen nedregulerer denne endogene syntese af kolesterol ved tilførsel af tilstrækkelige mængder af kolesterol, men den endogene syntese vil dog ikke forsvinde. Hvor stor eller lille den minimale endogene syntese af kolesterol er, ved jeg ikke. I sammenhæng hermed ved jeg ikke hvilken betydning udskillelsen af galdesalte har. Normalt udskilles jo blot sølle fem procent med galdesalte, men kan denne tænkes at øges ved stor tilførsel af kolesterol gennem kosten og kan det samme tænkes med frit kolesterol?
Noget tyder i hvert fald kraftigt på at et samspil af mekanismer regulerer kolesterolniveauet så serum koncentrationerne forbliver stabile. Heri ligger så også et eventuelt højt indtag af fibre. HUSK fibre er også et af de eneste (hvis ikke det eneste) naturprodukt der faktisk er godkendt og anderkendt til at sænke kolesteroltallet, netop via binding af galdesalte.
Mættet fedt ses stadig som aktør i hypercholesterolæmi gamet, men som Bodylab også har skrevet om, så afhænger det også af kilden til mættet fedt, da meget tyder på at calcium vil binde en del af fedtet i tarmen, således at det ikke påvirker leverens LDL receptorer, og at fødevarer med højt indhold af mættet fedt og calcium derved ikke giver en øgning i cholesteroltallet i samme omfang som fødevarer med højt mættet fedt og lavt calcium.