Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1392
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1390

Følg bodybuilding.dk på

Those eggs!

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey bb!

Et emne der sikkert har været vendt før, men hvad er jeres mening omkring æg og hvor mange der må indtages om dagen?

Jeg kan godt lide æg, og det er desuden hurtigt og smager godt. Jeg indtager omkring 3-4 om dagen, men er blevet i tvivl om hvorvidt det er for mange i forhold til det omdiskuterede kolesteroltal?

Hvis man googler det, så popper der en masse artikel op, så advarer om at du kun må spise 1 æg om dagen osv., men jeg kunne godt tænke at høre jeres mening.

Tak :)
We play the same game, difference is you never try your best
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

ck92 skrev:Hey bb!

Et emne der sikkert har været vendt før, men hvad er jeres mening omkring æg og hvor mange der må indtages om dagen?

Jeg kan godt lide æg, og det er desuden hurtigt og smager godt. Jeg indtager omkring 3-4 om dagen, men er blevet i tvivl om hvorvidt det er for mange i forhold til det omdiskuterede kolesteroltal?

Hvis man googler det, så popper der en masse artikel op, så advarer om at du kun må spise 1 æg om dagen osv., men jeg kunne godt tænke at høre jeres mening.

Tak :)

Min anbefaling vil være at tage til din læge og få taget en blodprøve, derefter kan du se hvorvidt dine hdl-/ldl-kolesteroltal er gode, samt en masse andre værdier. Afhængig af din totale kost, kan 3-4 æg påvirke dig forskelligt, derfor vil en blodprøve være fordelagtigt.

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Ingen logbog

Æg og så meget andet er slet ikke farligt i sig selv. Det er nå du også indtager andre skadelige ting fra trans fedt, sukker og andre ting i store mængder at det hele går op. Om du så giver skylden på æggene eller det andet er dit eget valg, men hvis du vælger andre usunde ting væk kan din kost sagtens indeholde æg og for den sags skyld en del mængde mættet fedt.

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Æg er blevet frikendt i henhold til påvirkning af kolesteroltal.

Det var jo meget nærliggende at tro at hvis man spiste fødevarer med højt indhold af kolesterol, så steg ens kolesteroltal. Man har så fundet ud af at det ikke er tilfældet.
Kroppen regulerer selv sin kolesterolproduktion op eller ned alt efter hvor meget du får gennem kosten..
Hvis du så samtidig spiser godt med fibre (folk som "os" får som regel en del rugbrød, fuldkornspasta og havregryn), så er de også med til at sænke kolesterolen lidt. Spis du dine æg
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:Æg er blevet frikendt i henhold til påvirkning af kolesteroltal.

Det var jo meget nærliggende at tro at hvis man spiste fødevarer med højt indhold af kolesterol, så steg ens kolesteroltal. Man har så fundet ud af at det ikke er tilfældet.
Kroppen regulerer selv sin kolesterolproduktion op eller ned alt efter hvor meget du får gennem kosten..
Hvis du så samtidig spiser godt med fibre (folk som "os" får som regel en del rugbrød, fuldkornspasta og havregryn), så er de også med til at sænke kolesterolen lidt. Spis du dine æg

Nu er jeg ikke uddannet indenfor ernæring, hvilket jeg ved du er, hvis du ellers er blevet færdig med din uddannelse? Det er rigtigt at kroppen har en endogen syntese af kolesterol, hvilket under normale omstændigheder er 0,5 til 1 gram per døgn. Kroppen nedregulerer denne endogene syntese af kolesterol ved tilførsel af tilstrækkelige mængder af kolesterol, men den endogene syntese vil dog ikke forsvinde. Hvor stor eller lille den minimale endogene syntese af kolesterol er, ved jeg ikke. I sammenhæng hermed ved jeg ikke hvilken betydning udskillelsen af galdesalte har. Normalt udskilles jo blot sølle fem procent med galdesalte, men kan denne tænkes at øges ved stor tilførsel af kolesterol gennem kosten og kan det samme tænkes med frit kolesterol?
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Straf æg like there is no tomorrow i din offseason. Rødt kød og hele æg er jeg ikke i tvivl om giver store bøffer!
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results

Træner her: Anger Mangement

Hippokrates skrev:Nu er jeg ikke uddannet indenfor ernæring, hvilket jeg ved du er, hvis du ellers er blevet færdig med din uddannelse? Det er rigtigt at kroppen har en endogen syntese af kolesterol, hvilket under normale omstændigheder er 0,5 til 1 gram per døgn. Kroppen nedregulerer denne endogene syntese af kolesterol ved tilførsel af tilstrækkelige mængder af kolesterol, men den endogene syntese vil dog ikke forsvinde. Hvor stor eller lille den minimale endogene syntese af kolesterol er, ved jeg ikke. I sammenhæng hermed ved jeg ikke hvilken betydning udskillelsen af galdesalte har. Normalt udskilles jo blot sølle fem procent med galdesalte, men kan denne tænkes at øges ved stor tilførsel af kolesterol gennem kosten og kan det samme tænkes med frit kolesterol?

Noget tyder i hvert fald kraftigt på at et samspil af mekanismer regulerer kolesterolniveauet så serum koncentrationerne forbliver stabile. Heri ligger så også et eventuelt højt indtag af fibre. HUSK fibre er også et af de eneste (hvis ikke det eneste) naturprodukt der faktisk er godkendt og anderkendt til at sænke kolesteroltallet, netop via binding af galdesalte.

Mættet fedt ses stadig som aktør i hypercholesterolæmi gamet, men som Bodylab også har skrevet om, så afhænger det også af kilden til mættet fedt, da meget tyder på at calcium vil binde en del af fedtet i tarmen, således at det ikke påvirker leverens LDL receptorer, og at fødevarer med højt indhold af mættet fedt og calcium derved ikke giver en øgning i cholesteroltallet i samme omfang som fødevarer med højt mættet fedt og lavt calcium.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online