Hej, alle sammen. Jeg er 16 år, 184 høj og vejer 74 kg. Jeg søger nogle forskellige muligheder, som er effektive til at træne det nederste af maven, så de muskler bliver større. Jeg vil også meget gerne høre om andre træningsøvelser til resten af maven. Jeg har ikke særlig meget 'hvalpefedt' nederst på maven, men en lille smule er der vel altid. Jeg løber ved siden af styrketræningen. Hvis nogen af jer ligger inde med et træningsprogram til bænkpres, som både er effektivt har en klar effekt, er jeg åben for det. Mit max ligger mellem 77-80 kg. Så det skal gerne forbedres. Håber I kan hjælpe mig
De "nederste" mavemuskler er en del af rectus abdominis og kan ikke trænes særskilt. Det er en broscience gym rat myth som bliver aflivet ved et enkelt kig i en anatomibog. Men åbenbart er det en myte der stadig florerer i høj stil eftersom 9 ud af 10 stadig tror man kan træne dem særskilt. Dette er dog broscience statistik. Jeg skammer mig allerede over denne ironiske udvikling på dette svar.
De "nederste" mavemuskler er en del af rectus abdominis og kan ikke trænes særskilt. Det er en broscience gym rat myth som bliver aflivet ved et enkelt kig i en anatomibog. Men åbenbart er det en myte der stadig florerer i høj stil eftersom 9 ud af 10 stadig tror man kan træne dem særskilt. Dette er dog broscience statistik. Jeg skammer mig allerede over denne ironiske udvikling på dette svar.
Omend du har ret, så er det en sandhed med modifikationer. Har set emg-målinger der viser, at det er muligt at flytte stresset både op og ned ad rectus abdominis.
Til trådstarter: Kig på listen Mussetrussen postede, og fokusér på øvelser som hanging leg raises. Det kan måske give en lidt større effekt på den nederste del af abs. Personligt tror jeg dog bare at dit fedt, som de fleste andres, samler sig på den nederste del af maven.
Hvis du ønske at fokusere på bænkpres, så prøv et af bænkpresprogrammerne fra artikel arkivet.
Omend du har ret, så er det en sandhed med modifikationer. Har set emg-målinger der viser, at det er muligt at flytte stresset både op og ned ad rectus abdominis.
Til trådstarter: Kig på listen Mussetrussen postede, og fokusér på øvelser som hanging leg raises. Det kan måske give en lidt større effekt på den nederste del af abs. Personligt tror jeg dog bare at dit fedt, som de fleste andres, samler sig på den nederste del af maven.
Hvis du ønske at fokusere på bænkpres, så prøv et af bænkpresprogrammerne fra artikel arkivet.
Jeg har set EMG der viser det modsatte... Så hvor står vi nu? Midt i en omgang Bro-science igen
Nicobruun skrev:Squat, front squat og mener også at dødløft skulle være med til at give den såkaldte V-form Kan ikke helt huske om dødløft også er med.
Den såkaldte V-formen kommer primært fra en smal talje, og en god omgang masse på latissimus dorsi... Så vidt jeg ved er vi her ude i øvelser som rammer understellet, men også abs, da dette er øvelser som kræver et vist intra abdominalt tryk for at stabillisere...
Til TS: Træn maven som alle andre muskelgrupper, og smid det sidste fedt, så skal packen nok komme på et tidspunkt - også de "nederste"
Jeg takker for alle svarene! Jeg har fundet et spændende program til bænkpres - Der er jo et hav af øvelser til maven - er der nogle, som du specielt kan anbefale?
mrsloth skrev:Jeg takker for alle svarene! Jeg har fundet et spændende program til bænkpres - Der er jo et hav af øvelser til maven - er der nogle, som du specielt kan anbefale?
På forhånd tak!
Mrsloth.
Dragon flags Decline crunches, med vægt Hangin leg-raises
Jeg har set EMG der viser det modsatte... Så hvor står vi nu? Midt i en omgang Bro-science igen
Når jeg hentyder til en videnskabelig undersøgelse (http://www.tmuscle.com/free_online_article_issue/issue_627#best-ab-exercises) er her netop IKKE tale om broscience. Hvis der var tale om broscience havde jeg bare sagt: Jeg er totalt buff, og jeg siger man kan styre stresset henholdsvis op og ned ad rectus abdominis.
Her er et uddrag fra artiklen omhandlende emnet:
Last year I conducted a test where I placed electrodes on the upper and lower rectus abdominis and the study proved beyond a shadow of a doubt that it is indeed possible to place more tension on the upper or lower rectus abdominis depending on the type of ab exercise you perform. For example, shoulder-to-hip flexion (think crunch) movements hit the upper abs harder than they work the lower abs, whereas hip-to-shoulder flexion (think leg raise) movements hit the lower abs harder.
Below is an example from last year's study that illustrates this phenomenon. Please note that the MVC for this experiment was obtained by simply flexing the abs as hard as possible from a standing position, which explains the relatively large percentages.
T-muscle er måske ikke den bedste at henvise til når man snakker om "videnskablige undersøgelser". Spørgsmålet er bare, som jeg har forstået det fra tidligere tråde, hvor meget man kan ligge i EMG målinger.
Jeg er enig med Mussetrussen om det er myte.. Der findes masser af tråde på bb.dk om emnet, hvor der kommet med længere forklaringer hvorfor det er sådan(Hvis jeg husker rigtigt)
Nu er det at bruge begrebet "videnskabelig undersøgelse" og i samme sætning henvise til den hjemmeside du henviser til, lidt som at henvise til Biblen for at forklare menneskets og verdens oprindelse. Men jeg medgiver dig at der findes undersøgelser der viser at visse øvelser giver en højere EMG aktivitet i henholdsvis den nederste og øverste del af rectus. Men der er også undersøgelser der viser det stik modsatte, f.eks. denne her:
Under alle omstændigheder kan man ikke kun træne den øverste eller nederste del af musklen ved nogle øvelser. Hele musklen vil altid blive påvirket.
Og forøvrigt kan man ikke altid bruge EMG som en indikator for hvilke øvelser der er de bedste. Hvis en bokser slår mig mega hårdt i maven, mens jeg måler EMG aktiviteten i rectus, så er jeg sikker på den er pænt høj, men det gør ikke nødvendigvis bokserslag til den bedste form for ab træning på markedet.
En af de mave øvelser der har vist størst EMG aktivitet er denne:
Men måske har det noget at gøre med at hun bruger, og skal stabilisere, i hele kroppen. Om det er en øvelse der bygger bulking abs bare fordi EMG aktiviteten er through the roof kan vel diskutteres. Jeg vil mene at så er vi tilbage ved Nicobruuns svar, hvor det bare gælder om at lave squat osv, hvor man skal stabilisere i hele kroppen.
Mussetrussen skrev:Nu er det at bruge begrebet "videnskabelig undersøgelse" og i samme sætning henvise til den hjemmeside du henviser til, lidt som at henvise til Biblen for at forklare menneskets og verdens oprindelse. Men jeg medgiver dig at der findes undersøgelser der viser at visse øvelser giver en højere EMG aktivitet i henholdsvis den nederste og øverste del af rectus. Men der er også undersøgelser der viser det stik modsatte, f.eks. denne her:
Under alle omstændigheder kan man ikke kun træne den øverste eller nederste del af musklen ved nogle øvelser. Hele musklen vil altid blive påvirket.
Og forøvrigt kan man ikke altid bruge EMG som en indikator for hvilke øvelser der er de bedste. Hvis en bokser slår mig mega hårdt i maven, mens jeg måler EMG aktiviteten i rectus, så er jeg sikker på den er pænt høj, men det gør ikke nødvendigvis bokserslag til den bedste form for ab træning på markedet.
En af de mave øvelser der har vist størst EMG aktivitet er denne:
Men måske har det noget at gøre med at hun bruger, og skal stabilisere, i hele kroppen. Om det er en øvelse der bygger bulking abs bare fordi EMG aktiviteten er through the roof kan vel diskutteres. Jeg vil mene at så er vi tilbage ved Nicobruuns svar, hvor det bare gælder om at lave squat osv, hvor man skal stabilisere i hele kroppen.
I har ret i at jeg måske burde have fundet en artikel med lidt mere videnskabelig pondus, men det orkede jeg simpelthen ikke lede længe efter ;) - Og så er tallene i artiklen altså heller ikke grebet helt ud af den blå luft. EMG-målinger kan ikke give os et 100% sikkert svar på hvad der er bedst, men den kan give et fingerpeg. Og jeg tror også det fingerpeg er mere præcist end, at mærke hvad der giver tha pump. Eller hvad der giver DOOMS for den sags skyld.
Jeg tror for øvrigt helt klart også, at der er en grund til, at swiss ball jackknife pike giver et større EMG-udslag end squat, da man trækker benene imod kroppen (og dermed sætter mavemuskulaturen på arbejde) og ikke bare stabiliserer som i squat.
Et godt råd jeg kan give dig er: DROP NU DEN MAVE!!!!! Træner du dine basics som squat, dødløft, skulder- og brystpres, pull ups, dips osv. Og du holder god form, så skal den mave nok følge med, da du bruger den til at stabilisere hele tiden. Jeg træner aldrig mave, men har får et fint vaskebræt når jeg skær lidt. Dont worry about it!
Et godt råd jeg kan give dig er: DROP NU DEN MAVE!!!!! Træner du dine basics som squat, dødløft, skulder- og brystpres, pull ups, dips osv. Og du holder god form, så skal den mave nok følge med, da du bruger den til at stabilisere hele tiden. Jeg træner aldrig mave, men har får et fint vaskebræt når jeg skær lidt. Dont worry about it!
God træning!
Det er muligt man godt kan opnå en god mave uden at træne den direkte. Men ville nu alligevel vælge en øvelse eller 2 alt efter program.
man kan jo også få gode arme uden at træne dem direkte.. men de bliver ikke lige så store som hvis du havde trænet dem med iso øvelser.