Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1317
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1314

Følg bodybuilding.dk på

Træning i en ung alder

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle :)
Jeg er en dreng på 14 år , startede for ca 1 år siden med at træne et par gange om ugen i et center.
Inden jeg startede var jeg ca 171cm høj og er nu kun 174 cm.
Er derfor lidt bekymret over om det kan være styrketræningen der har haft en finger med i dette.
Men på den anden side har jeg jo læst forskellige artikler om styrketræning for børn og der bliver jo sagt god for det. Så ville egentlig bare høre om nogen af jer er startet i en ung alder og om i stadig voksede videre som normalt?

På forhånd tak for svarene:D

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Definér lige udtrykket 'at vokse normalt'?

Din styrketræning påvirker IKKE din højde, færdig slut. Du er højst sandsynligt ikke genetisk disponeret til mere, MEN nu er du jo kun 14, så mon ikke der ligger nogle flere centimeter idag endnu ? :D
I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (2)

Jeg er 173 og er snart 20. Det er trods alt ikke os alle sammen der skal være basketball-spillere :D
Geisha is... Japanese girl!
Brugeravatar

Zaulich skrev:Definér lige udtrykket 'at vokse normalt'?

Din styrketræning påvirker IKKE din højde, færdig slut. Du er højst sandsynligt ikke genetisk disponeret til mere, MEN nu er du jo kun 14, så mon ikke der ligger nogle flere centimeter idag endnu ? :D

Jo mon ikke der gør. Hmm, så tror jeg bare jeg klør på med træningen. Ville være forfærdeligt ikke at kunne gøre det :D Tak for svar ihvertfald:D Altid rart med nogen kloge der gider hjælpe! =D>

Jeg vil da vove at påstå, uden at vide mig sikker, at dårlig teknik kan hæmme din vækst.
Adrenaline is rushing throug my veins
Next stop is victory, it's rushing like a train!

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 100.00

chill skrev:Jeg vil da vove at påstå, uden at vide mig sikker, at dårlig teknik kan hæmme din vækst.

Sådan noget bør du ikke vove at påstå. I hvert fald bør du samtidig forklare, hvordan du mener vægtløftning (med dårlig teknik?) griber ind i knoglevæksten. Ellers risikerer du at skræmme teenagere væk fra en sund og uskadelig sport uden grund.

Se der er en heks.. jeg er rimelig sikker på de er farlige. Kom, lad os brænde hende på bålet bare for en sikkerheds skyld.
Ohh, it's the deep burn. Oh, it's so deep. Oh, I can barely lift my right arm 'cause I did so many. I don't know if you heard me counting. I did over a thousand.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00

Kostplan: Ingen kostplan

alfross skrev:
chill skrev:Jeg vil da vove at påstå, uden at vide mig sikker, at dårlig teknik kan hæmme din vækst.

Sådan noget bør du ikke vove at påstå. I hvert fald bør du samtidig forklare, hvordan du mener vægtløftning (med dårlig teknik?) griber ind i knoglevæksten. Ellers risikerer du at skræmme teenagere væk fra en sund og uskadelig sport uden grund.

Se der er en heks.. jeg er rimelig sikker på de er farlige. Kom, lad os brænde hende på bålet bare for en sikkerheds skyld.

Hahaha.. :dope:
Geisha is... Japanese girl!
Brugeravatar

alfross skrev:

hehe :goodpost:
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 185.00
- Dødløft: 210.00

Mikkls skrev:Hej alle :)
Jeg er en dreng på 14 år , startede for ca 1 år siden med at træne et par gange om ugen i et center.
Inden jeg startede var jeg ca 171cm høj og er nu kun 174 cm.
Er derfor lidt bekymret over om det kan være styrketræningen der har haft en finger med i dette.
Men på den anden side har jeg jo læst forskellige artikler om styrketræning for børn og der bliver jo sagt god for det. Så ville egentlig bare høre om nogen af jer er startet i en ung alder og om i stadig voksede videre som normalt?

På forhånd tak for svarene:D

meget intensiv træning kan i nogle tilfælde hæmme din vækst i den forstand at det bliver udskydt 1-2 år, men har for så vidt ingen indflydelse på højden
edit: det skal du dog ikke frygte, er vidst mest i tilfælde af meget hårdt trænende gymnaster og sådan

bare sørg for at have god teknik, skåne din led ved ikke at tage øvelser såsom upright rows og så en reprange der er lidt højere end hvad ældre anvender
Brugeravatar

Reputation point: 245

okay mange tak for svarene . kører omkring 10-12 reps. Er det ok at jeg sætter så meget vægt på at jeg virkelig skal kæmpe for sidste rep ? eller skal jeg bare vente lidt med det?
Det er vel ok at træne 3-4 gange om ugen som jeg har tænkt mig at starte på snart ? evt et 2 split x2 om ugen:P

Når Moody skriver meget intensiv træning, mener han formentlig flere timers træning pr. dag. Altså en eller anden form for elite-idræt.

Eller sagt med andre ord: væsentligt mere træning end du nogensinde kommer i nærheden af, uanset hvor meget du tæver dig selv.
Ohh, it's the deep burn. Oh, it's so deep. Oh, I can barely lift my right arm 'cause I did so many. I don't know if you heard me counting. I did over a thousand.
Brugeravatar

Styrkeliste

Super. Et program i kan anbefale? ikke under 10 reps per set. Går efter masse og styrke.
Som det ser ud lige noget har jeg fået en del masse da min kost er helt i top!. Men styrken halter lidt bagefter, synes sq det er svært at gaine den helt store styrke med 10 + reps. har self os kun haft 1-2 træninger om ugen indtil videre:) Men kunne være super hvis i kan anbefale noget! :D

Læs nu lidt selv.

Halvdelen af alle tråde i det her forum handler om hvilke programmer, der er bedst for begyndere. Du kan læse dig frem til et fint program på et kvarter.
Brugeravatar

Styrkeliste

fandt lige artikler/traeningsprogrammer/george-turners-10x10-program.html Tror i den er for hård at køre? Det ser ihvertfald godt ud når jeg lige har 100% styr på min teknik i dødløft og squat! :)

Mikkls skrev:fandt lige artikler/traeningsprogrammer/george-turners-10x10-program.html Tror i den er for hård at køre? Det ser ihvertfald godt ud når jeg lige har 100% styr på min teknik i dødløft og squat! :)

Jeg ville nok vælge noget HST til at starte op på. Det er super nemt at kaste sig ud i, og kræver ikke den store viden. Læs artiklen om HST her på siden, hent arket, udfyld dine 5RM's også er det lige til at gå igang med.
(Det kan også trænes dom 2-split hvis du hellere vil det.)

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Illisher skrev:
Mikkls skrev:fandt lige artikler/traeningsprogrammer/george-turners-10x10-program.html Tror i den er for hård at køre? Det ser ihvertfald godt ud når jeg lige har 100% styr på min teknik i dødløft og squat! :)

Jeg ville nok vælge noget HST til at starte op på. Det er super nemt at kaste sig ud i, og kræver ikke den store viden. Læs artiklen om HST her på siden, hent arket, udfyld dine 5RM's også er det lige til at gå igang med.

Men HST skal der jo løftes rimelig tungt og der bliver jo anbefalet i Morten Zacho's artikel at man kører 8-15 reps. det var lidt derfor jeg kiggede på 10x10 programmet. Men kan være du kender noget der ligner HST uden de helt tunge vægte?

altså jeg blev sku heller aldrig større end 173 cm, og så må man kompensere med lidt bredere skuldre :D
Min styrkeliste er all raw.

"There will always be a sore spot. If you wait till you feel good with no aches or pains to train, you will never be here." - John Broz
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: AK Frem

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

5teensig skrev:altså jeg blev sku heller aldrig større end 173 cm, og så må man kompensere med lidt bredere skuldre :D

Ja:D helt sikkert. Hvornår startede du din styrketræning?

Mikkls skrev:
Illisher skrev:

Men HST skal der jo løftes rimelig tungt og der bliver jo anbefalet i Morten Zacho's artikel at man kører 8-15 reps. det var lidt derfor jeg kiggede på 10x10 programmet. Men kan være du kender noget der ligner HST uden de helt tunge vægte?

tweak hst lidt... er godt klar over det ikke er hst mere men det er for så vidt også ligemeget

start i først uge med 15 reps, og så sænk antallet af reps med 1 i de næste 7 uger i takt med at du trinvist øger vægten

desuden skal du ikke tage specielle rep ranges så bogstaveligt, alt det med at en rep range mellem 6-12 er bedst for hypertrofi er trods alt bare vejledende
Brugeravatar

Reputation point: 245

Jeg vil tro, at GT 10x10 er lige i overkanten, hvis du ikke har trænet seriøst før.

Som de andre siger, så skal du ikke være bange for at hæmme din højdeudvikling hvis du træner (i hvert fald ikke når det er uden hormoner mv.)

Vælg det program du synes bedst om, eller lav dit eget med nogle gode basisøvelser.
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

Mit første program var HST, som Illisher også anbefalede, det var jeg glad nok for... Så kan du jo modificere det til 15-8 reprange som også bliver nævnt...

Ang. all-out træning, så er det kun i meget særlige tilfælde en god idé, det kan ikke generelt være all-out.. Kør med en vægt, så du er 1-2 reps i overskud, imo.
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (2)

Okay, Tak for alle svarene ihvertfald, tror jeg vil kigge lidt på en omgang HST her når jeg får adgang til et gym selv:p
Trist med aldersgrænserne på de fleste danske centre :verysad:

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster