Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Malke skrev:Hvis det er total nybegyndere, der aldrig har trænet før, så er det vel en meget god idé at smide folk i maskinerne de første par gange?
Når det så er sagt, så har jeg set, i fitnessDK i Vallensbæk, en instruktør (ung fyr midt i tyverne) der tæskede en overvægtig dame igennem med squat, dødloft, BOR und so weider
- det var satme fedt at se! Og damen gav den gas, tror hun kørte squat med 70kg og dødløft med omkring det samme (det var ihvertfald 20kg skiver på stangen)

Sixx skrev:Vi har efterhånden haft den her diskussion et par gange.
Instruktøre skal ikke lære nybegyndere dødløft og squat eller sætte dem til 5x5.
Dødløft og squat er teknisk krævende øvelser med stort skadespotentiale, som man ikke bør sætte en krop, der er uvant med træning til at udføre.
De første uger/måneder bør man træne med ~12-20 reps for at tilvænne muskel sene-apparatet til belastninger, optræne motoriske egenskaber og øge den neurale aktivering.
Kroppens forskellige væv reagerer forskelligt på træning og det er derfor nødvendigt at have en grundlæggende- og en opbyggende styrketræningsfase inden man begynder at løfte tungt (som eks. 5x5)
Herefter er der intet i vejen for, at man kan begynde på mere komplicerede øvelser og tung træning.

Monkeyjuice skrev:Malke skrev:Hvis det er total nybegyndere, der aldrig har trænet før, så er det vel en meget god idé at smide folk i maskinerne de første par gange?
Når det så er sagt, så har jeg set, i fitnessDK i Vallensbæk, en instruktør (ung fyr midt i tyverne) der tæskede en overvægtig dame igennem med squat, dødloft, BOR und so weider
- det var satme fedt at se! Og damen gav den gas, tror hun kørte squat med 70kg og dødløft med omkring det samme (det var ihvertfald 20kg skiver på stangen)
Det er fandme BB!!
-Og respekt til damen for at give den gas ;)

Malke skrev:Hvis det er total nybegyndere, der aldrig har trænet før, så er det vel en meget god idé at smide folk i maskinerne de første par gange?

EmilB skrev:Det er så nice når man ser sådan noget. I den FW jeg træner i er der en enkelt instruktør, der er præcist ligesådan, altså instruerer nybegyndere i squat, DL osv. Men har hørt ham sige at for 99 %s vedkommende laver han/man "maskinprogrammerne", da det er sådan noget de fleste forventer når de melder sig ind sådan et sted.

må godt nok sige at du rammer spot on POUL ! 

Rasmus Ladefoged skrev:Jeg tror måske det man som bb.dk bruger er mere træt af, er at man som ivrig trainee, der gerne vil i gang med de frie vægte (eller måske er i gang), ikke rigtigt kan hente noget fra instruktørene.
Jeg har læst hvad Poul og Dingo har skrevet, men derfor synes jeg stadig det virker forkert, at begynderne får programmer der næsten består udelukkende af arm træning. Yderligere, at klienterne laver pulldowns bag nakken.

Rasmus Ladefoged skrev:Jeg tror måske det man som bb.dk bruger er mere træt af, er at man som ivrig trainee, der gerne vil i gang med de frie vægte (eller måske er i gang), ikke rigtigt kan hente noget fra instruktørene.
Jeg har læst hvad Poul og Dingo har skrevet, men derfor synes jeg stadig det virker forkert, at begynderne får programmer der næsten består udelukkende af arm træning. Yderligere, at klienterne laver pulldowns bag nakken.

poul hansen skrev:EmilB skrev:Det er så nice når man ser sådan noget. I den FW jeg træner i er der en enkelt instruktør, der er præcist ligesådan, altså instruerer nybegyndere i squat, DL osv. Men har hørt ham sige at for 99 %s vedkommende laver han/man "maskinprogrammerne", da det er sådan noget de fleste forventer når de melder sig ind sådan et sted.
Umiddelbart ville jeg fyre en instruktør der ikke gav let tilgængelige programmer til de fleste af medlemmerne. At det med lidt viden og kunne også kan være andre ting i kombination med maskiner, det er en anden sag

pkrfrk skrev:Som Mikkel B også nævner så tror jeg at mange her inde på bb.dk glemmer at et program og dets udformning også afhænger af personen der skal benytte sig af programmet. Det er ikke nogen hemlighed at 95% af de "førstegangs programmer" jeg laver i mit center, består af maskin øvelser og ikke meget andet.
Jeg tilbyder hver gang at tage nogle frivægtsøvelser ind (her snakker vi nogle simple øvelser med lavt skadespotentiale) og forklarer gerne fordelen ved frivægt øvelser, men alligevel er det meget få der ønsker at få frie vægte ind over i første omgang, simpelthen fordi de føler sig mere trygge ved maskinøvelser.
Hvad folk her på bb.dk glemmer er at der er tale om en forretning, og når man snakker om en gratis programlægning, så har kunden altid ret (som grundregl i hvert fald).
Du får mig aldrig til at fortælle en kunde at de helt galt på den fordi at de ønsker at køre i maskiner, ligeledes vil jeg heller aldrig begive mig ud i en længere forklaring om hvorfor kvinder ikke behøver at bekymre sig om at blive for muskuløse når jeg for 1000 gang hører ordene "jeg vil ikke blive for stor/markeret" fra en kvinde der aldrig før har været i nærheden af et center (eller for den sags skyld anden fysisk aktivitet). Det hele handler om at de skal have en god oplevelse som giver dem lyst til at fortsætte med at træne, og det får de ikke hvis et bedrevidende fjols af en instruktør får dem til at føle sig dumme.
Og af selvsamme grund så vil jeg heller aldrig tvinge en bestemt træningsform eller intensitet ned over hovedet på folk, der er tale om en forretning, og du får aldrig folk til at købe dit produkt hvis det er et produkt som de ikke har det godt med.
Når det så er sagt, så er der slet ikke nogen tvivl om at der er flere instruktøre som ville gøre alle en tjeneste ved at holde sig til at træne med den lokale biceps bande og aldrig lægge et program igen.

Dingo skrev:pkrfrk skrev:.
Der er faktisk rigtig mange instruktører i det center jeg træner der, udover maskinerne, viser den almene hr og fru danmark ting som DB curl, lateral raise, front raise osv. Ting der ikke kræver den vilde balance som bænk, db bænk, dødløft, squat osv..
Det handler om at vise folk ting som de kan lave uden at have en der kigger over skulderen.

poul hansen skrev:Jeg vil selv mene jeg er en forbandet god Instruktør og personlig træner.
Jeg har hjulpet rigtigt mange mennesker med at få rettet deres øvelser til og har lave tlange og korte forløb med mange forskellige typer af mennesker.
Som instruktør vil jeg i 99% af alle tilfælde ikke vise øvelser som BOR, dødløft squat osv.
Jeg har som instruktør en eller to gange med et medlem. Ofte dukker folk ikke op til anden session.
Forklaringerne er mange:
Jeg har ikke trænet nok, jeg er glad for det program jeg har, jeg træner mere aerobic lige nu etc..
30-45 minutter til at vise øvelser og svar epå spørgsmål osv er ikke lang tid... Dertil kommer de fleste mennesker lærer bedst ved gentagelse.
Sidste årsag til ikke at vise de bedste øvelser er: folk der komme ri et fitness center har ikke samme udgangspunkt som os. De er ikke interesseret i hvordan kruppen fungerer. De har måske ikke trænet i mange år. Deres koordination og bevægelighed er måske meget mangelfuld. De ha rikke interesse for virkeligt at koncentrere sig på alle reps for at forbedre deres teknik.
Derfor er det hamrende uansvarligt at sætte dem til at træne ting som BOR, mange skal løre at bøje i hoften og ikke ryggen for det kan lade sig gøre. Jeg vil anslå 30% af alle ikke kan se eller udføre forskellen på at bøje forover i hoften og ikke ryggen. En del af dem kan ikke engang se det! De har 0 kropsfornemmelse. Hvordan vil så have dem til at dødløfte sikkert?
Sidste lille stikpille til alle jer der mener at vide mere end instruktørerne. En stor række af de folk jeg har set fra bb.dk eller motion online i real life har dårlig teknik i deres øvelser. De runder i lænden i dødløft og squat, har ikke kontrol over skuldrene i bænkpres, vrider i knæene i squats, komme rop på tæer osv. Hvis folk med den interesse ikke engang kan udføre det korrekt, hvirdan skal en totalt uinteresseret tilfældig kunde i et fitness center kunne magte det på 2x45min træning?
Som perosnlig træner får min kunder ganske avancerede øvelser. Frontsquats, rumænsk dødløft, BOR, renegade rows, farmer walks, lunges, seesaw press etc.. Der har de mig ved hånden og får rettet teknikken til på en SIKKER måde over tid. ikke på 2x45 min.
Hvis i mener folk skal have mere tid kan jeg give jer 2 modargumenter:
1. Så skal medlemskabet koste meget mere. en timeløn + sociale udgifter på 150kr, så skal der lægges nogle gryn i månedlig betaling med alle andre udgifter i et center.
2. Folk skal ringes op, have sms reminders osv hvis man vil have bare 70% kommer til en opfølgning der er gratis! Jeg VED det for vi har tracket det systematisk i SATS i de tre Nordiske lande. Ja vi har uddannet vores ansatte i at få medlemmerne til at komme til opfølgninger, det var et af mine jobs i de 2 år jeg arbejdede for SATS

fl0dhest skrev:Jeg syntes samtidigt man burde fortællte dem at efter et par måneder, skulle de nok begynde at skifte nogle af øvelserne ud med nogle store basis øvelser. Hvis altså der er muskelmasse de satser på.

rasmus180 skrev:Jeg har prøvet mange gange at mine venner, som er sunde og raske fyre, er begyndt at træne og har fået lavet et program af såkaldte personlige trænere, men det er simpelthen de mest mærkelige øvelser de laver.
- Næsten alle øvelserne bliver lavet på maskiner
- Aldrig nogen squat eller dødløft øvelser
- Frivægte bliver undgået som pesten
- ofte alt for lav vægt og dårlig udførelse
- mormor indstilling (pas på, tag det roligt, lang pause osv. hvor de overhovedet ikke er presset)
Jeg har også lagt mærke til at mange af instruktørerne af dovne teenagere (måske starten af tyverne) som aldrig selv har lært at træne ordentligt.
Er jeg den eneste som synes at trænerne mange steder er for dårlige?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster