Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1093
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1090

Følg bodybuilding.dk på

Udførelse af Incline Bænkpres

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg har på det sidste udskiftet flad bænkpres med incline bænkpres, da jeg ønsker mere fokus på øvre bryst for en periode. Er dog kommet i tvivl om, hvordan øvelsen udføres korrekt. Jeg holder selv lidt bredere end i fladbænkpres, og kører stangen helt ned til brystet. Flere instruktionsvideoer på youtube viser dog, at man ikke skal køre stangen helt ned til brystet, men stoppe 5-10 cm inden - fx disse to:
http://www.youtube.com/watch?v=dynoKEIcpoU
http://www.youtube.com/watch?v=BW6J7A07ve0

Så hvad skal man gå efter? Jeg gik blot ud fra, at man skulle helt ned til brystet, ligesom når man kører flad bænkpres.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Fuld ROM (range of motion) er at foretrække i langt de fleste tilfælde. Kør du bare helt ned til brystet :)
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Som udgangspunkt helt ned.

Joe Tong er en broscience-knold, som vælger øvelser der rammer "inner chest" og curls som skaber "bicep peak" :wink:
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 121.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Ingen logbog

Thisisit skrev:Jeg har på det sidste udskiftet flad bænkpres med incline bænkpres, da jeg ønsker mere fokus på øvre bryst for en periode. Er dog kommet i tvivl om, hvordan øvelsen udføres korrekt. Jeg holder selv lidt bredere end i fladbænkpres, og kører stangen helt ned til brystet. Flere instruktionsvideoer på youtube viser dog, at man ikke skal køre stangen helt ned til brystet, men stoppe 5-10 cm inden - fx disse to:
http://www.youtube.com/watch?v=dynoKEIcpoU
http://www.youtube.com/watch?v=BW6J7A07ve0

Så hvad skal man gå efter? Jeg gik blot ud fra, at man skulle helt ned til brystet, ligesom når man kører flad bænkpres.

Dette er en evig diskussion som jeg aldrig tror vil finde en ende. I princippet kan begge metoder være meget hypertrofiudviklende, og noget helt andet handler også om det er mht. styrkeløft eller bare generel bodybuilding.

1. Princippet i at køre hele vejen ned, er at få opfyldt 100% ROM i stedet for at misse noget. Dette tror jeg ikke jeg behøver forklare yderligere om hvorfor man gerne vil gå efter at opfylde dette. Udover dette er der nogle individer, der danner en dårlig vane om at holde en pause (minimal) når de kører helt ned til brystet, hvilket kan bryde "belastningen".

2. Princippet i at stoppe f.eks. 2-4 cm inden brystet er, at musklerne er under konstant belastning.

I sidste ende er det for mange en smagssag. Umiddelbart finder jeg mig bedst ved metode 1. Helst uden pauser ved brystet. Langsomt excentrisk, og lidt mere eksplosivt koncentrisk.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Dødløft: 185.00

Hvis du har skulderproblemer kan der være visse fordele i ikke at køre helt ned til brystet.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

Acid skrev:Hvis du har skulderproblemer kan der være visse fordele i ikke at køre helt ned til brystet.

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Den glemte jeg lige at tilføje.
Brugeravatar

Styrkeliste

Getbiggernow skrev:2. Princippet i at stoppe f.eks. 2-4 cm inden brystet er, at musklerne er under konstant belastning.

Den forstår jeg ikke helt. Man kan skære lidt af ROM i toppen for at undgå lockout og dermed holde en længere TUT - men i bunden?

Træner her: OBBC

Du forstår det ikke, fordi det ikke giver mening :)

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

Tror måske jeg har formidlet det lidt upræcist forrigere. Fuld ROM er normalt at foretrække i de fleste øvelser. Dette er selvfølgelig en længere historie mht. Muskelfibre mm.

Udover dette er der nogen som benytter sig af metoder som Partial reps o.lign. Disse metoder kan til tider også være behjælpelige. Hvis du kører Partial reps, kan du øge lasten/vægten, og under Partial reps bliver spændingen på musklen gennem hele perioden, hvorimod fuld ROM, hvor belastningen delvist kan aftage eller blive reduceret på nogle punkter. Her kan mindre stress/pres på bindevæv også være en faktor at indbringe.

Kort sagt kan det for nogen være en fordel at køre mindre end fuld ROM i nogle øvelser, netop for at minimere og reducere skadesrisikoen. Under Incline skulderpress, kan det for nogle mennesker være hårdt at opleve dette stress delts kommer ud for, specielt hvis de oplever skulderproblemer. Derudover sagt tidligere at det på nogle punkter, kan være en god beslutning, mht. spændingen.

Jeg håber dette blev en tand bedre end sidste forklaring. Jeg vil selvfølgelig selv foretrække fuld ROM under f.eks. Incline BP, medmindre skulderskader eller lign. er på bane. Correct me if i'm wrong. :-k
Brugeravatar

Styrkeliste

Så vil jeg fortsætte med at køre stangen helt ned.

Mht. bredden man holder på stangen med, er der så nogle gode tommelfingerregler at følge der? Jeg holder selv med pegefingrene placeret ved de små ringe (Tror det er en olympisk vægtstang?). Selvom jeg er 190 cm høj, så tror jeg dette er rimeligt bredt. Spørgsmålet er om det er for bredt?

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster