Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1059
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1056

Følg bodybuilding.dk på

Udformningen af håndvægtene

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey BB.dk! :)

Jeg skiftede center for ca. 2 mdr siden og syntes i den forbindelse, at jeg faktisk gik nogen kg ned i øvelser med håndvægte. Jeg er ikke helt klar over, hvad grunden er. Om dem i det gamle center vejede for lidt. Om jeg af en eller anden grund gik ned i styrke (på trods af bulk) eller noget andet. Jeg har dog tænk over, at selve formen på håndvægtene i mit nye center er anderledes end dem i det gamle. I det gamle center, var diameteren på skiverne mindre, men til gengæld sad der flere skiver på så de blev bredere end dem med det samme antal kg på i mit nye center er.

Så derfor vil jeg høre jer; kan diameteren på skiverne på håndvægten, ændre på hvor tunge de føles? Altså om en bred håndvægt med mindre diameter føles lettere/tungere end en håndvægt med større diameter på skiverne?

Håber jeg fik det forklaret forståetligt :mrgreen:
Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

BB4Life1984 skrev:Hey BB.dk! :)

Jeg skiftede center for ca. 2 mdr siden og syntes i den forbindelse, at jeg faktisk gik nogen kg ned i øvelser med håndvægte. Jeg er ikke helt klar over, hvad grunden er. Om dem i det gamle center vejede for lidt. Om jeg af en eller anden grund gik ned i styrke (på trods af bulk) eller noget andet. Jeg har dog tænk over, at selve formen på håndvægtene i mit nye center er anderledes end dem i det gamle. I det gamle center, var diameteren på skiverne mindre, men til gengæld sad der flere skiver på så de blev bredere end dem med det samme antal kg på i mit nye center er.

Så derfor vil jeg høre jer; kan diameteren på skiverne på håndvægten, ændre på hvor tunge de føles? Altså om en bred håndvægt med mindre diameter føles lettere/tungere end en håndvægt med større diameter på skiverne?

Håber jeg fik det forklaret forståetligt :mrgreen:

Nej. Den kraft du udfører ved f.eks. curling er jo ikke påvirket af tyndgepunkt mv. på håndvægten.

Umiddelbart er det rimelig logisk, jeg har dog ikke noget læsestof til det. Men hvis du stiller dig på en vægt med 10 mælkekartoner, udform dem, som du vil(EDIT: f.eks. 10 oven på hinanden eller tap dem sammen på langs ).. så kommer det heletiden til at veje 10kilo.
Sidst rettet af Oliverg 28. jun 2012, 18:54, rettet i alt 3 gange.

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Ingen logbog

Formen/størrelsen kan sagtens have en lille betydning for hvordan håndvægten føles at arbejde med og hvor stabilt den ligger i hånden, så at sige (men vægten bliver ikke ændret, sjovt nok). Men det er nok i højere grad et problem med håndvægtenes reelle vægt. Der er mange af de ringe mærker der slet ikke vejer hvad der står på dem.

Fx har jeg en gang for længe siden vejet et sæt 20 kg's håndvægte fra TechnoGym på samme badevægt. Den ene vejede 19,3 kg og den anden vejede 20,7. Classic TechnoGym. :wink: Bevares, badevægten kan også være af ringe kvalitet, men det er nu alligevel ret imponerende at to "20" kg håndvægte vejer næsten halvanden kg til forskel.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

Fitness World havde på et tidspunkt 2 forskellige slags håndvægt, og syntes os der var en forskel på dem. Endte med jeg lånte en vægt og fik dem vejet, den nye håndvægt som jeg syntes virkede tungere var 0,2 kg lettere, så tror sku bar det er psykologisk, og du lige ska vænne dig til dem ](*,)
No Pain, No Gain

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Den eneste der umiddelbart kunne gøre en forskel, er hvis selve grebet på de håndvægte de har det nye sted, er tykkere, og dine underarme ikke er stærke nok til at håndtere hvad der ellers svarer til den samme vægt som i det gamle center?

Hvis du for eksempel begyndte at træne med Fat Gripz eller et lignende produkt, ville de fleste højst sandsynligt også skulle gå et par kilo ned, indtil grebet følger med.
When in doubt, remove shirt, flex, repeat.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00

Der kan sagtens være stor forskel på hvor meget vægte vejer fra forskellige firmaer.

Der hvor jeg oftest træner løfter jeg altid væsenligt mindre end andre steder. Det resulterede i at jeg prøve at veje håndvægtene med en badevægt. Alle vægtene vejede 1,5 kg mere end der stod på vægten. Dette firma havde altså valgt at angive vægten uden håndtagets vægt (helstøbt metal).
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog

mazeing skrev:Fitness World havde på et tidspunkt 2 forskellige slags håndvægt, og syntes os der var en forskel på dem. Endte med jeg lånte en vægt og fik dem vejet, den nye håndvægt som jeg syntes virkede tungere var 0,2 kg lettere, så tror sku bar det er psykologisk, og du lige ska vænne dig til dem ](*,)

De to forskellige...

er det dem som går fra 12-36 med "skiver"

og de andre som går til fx 42 som er noget kortere men hvor enderne er af større diameter?

hvis det er de samme, hvilke var så lettere?

SorenB skrev:
mazeing skrev:Fitness World havde på et tidspunkt 2 forskellige slags håndvægt, og syntes os der var en forskel på dem. Endte med jeg lånte en vægt og fik dem vejet, den nye håndvægt som jeg syntes virkede tungere var 0,2 kg lettere, så tror sku bar det er psykologisk, og du lige ska vænne dig til dem ](*,)

De to forskellige...

er det dem som går fra 12-36 med "skiver"

og de andre som går til fx 42 som er noget kortere men hvor enderne er af større diameter?

hvis det er de samme, hvilke var så lettere?

Mener det var dem, det er ved at være et stykke tid siden de skiftede.. dem med "skiverne" var meget lidt lettere, mener det var omkring 100 g :)
No Pain, No Gain

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster