Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1294
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1292

Følg bodybuilding.dk på

Undervægtig (BMI = 18,4)

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej,

Jeg er en fyr på 24 som har et problem med at tage vægt på. (og nu vil mange nok sige at jeg spiser for lidt), men jeg synes virkelig at jeg forsøger at spise ganske godt, og det er ikke altid lige sundt, men på trods af det, så tager jeg ikke på... Så jeg må have et ganske højt stofskifte eller lign. :)

Men lige lidt hurtige info:

Jeg er 195 cm høj
Vejer 70 kg

Og ifølge http://bmiberegner.dk så giver det kun et bmi på 18,4

Min 'drøm' er at komme til at veje omkring 80 og dermed et bmi på 21 (som er normalvægtig)

For at nå dertil har jeg overvejet sådan noget som Weightgainer, for hjælpe til med at hæve mig vægt. Er det noget som kan anbefales i mit tilfælde, eller vil fx masser af kakao kunne give lidt den samme virkning?

Nu synes jeg selv at 10 kg lyder af meget, men hvad skal jeg konkret gøre for at kunne opnå mit mål?

Har fokuseret lidt på det der bmi, og har benyttet http://bmiberegner.dk til at udregne mit bmi, men hvor meget skal jeg fokusere på selve bmi-tallet fremfor vægten?

Lige som ekstra bemærkning så meget af det jeg spiser/drikker er: Rugbrød, Pasta, Tun, diverse pålæg, Kakao, Banan, Avocado, cornflakes, og masser af kød...

Simon

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

hvis du er en løber som løber lange distancer er din vægt jo fin, men i forhold til "normale" kan man godt sige du er en lille sjat undervægtig desværre..
ville råde dig til at læse bulk artiklerne her på siden :)

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 190.00

Det er ganske enkelt. Start med at tage 400-500 gram på om ugen. Vej dig nogle gange hver uge, og hvis vægten ikke går op, så skal du spise/drikke mere. Simple as that. Der findes ikke (lovlige) mirakelmidler til den slags, det gælder bare om at spise mere end du forbrænder. Dog kan det hjælpe at spise kalorietæt mad, hvis du synes det er et problem at spise nok. Og nej, du kan ikke skyde skylden på højt stofskifte mv. :wink:
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Du kender jo godt svaret på dit eget spørgsmål :) Du skal bare spise mere....
Brugeravatar

Reputation point: 145

Har været præcis som dig for et år siden. 66,5 kg og 190høj..
Nu har jeg ramt 80kg og er begyndt at cutte bare en smule. Jeg mener personligt man skal veje det man er højere end en meter. Regnes således 190cm = 90kg. Her er det underforstået at det er med fornuftig fedtprocent, da fedme ikke er målet. Det jeg gjorde i starten var at tilføre et ordentligt skrald weightgainer efter træning. 1000+ kcal. DETTE KAN IKKE TILRÅDES! Synes du skal fokusere på maden og spise sundt og varieret men stadig tungt mad.. F.eks. 1 Liter sødmælks yoghurt 3% på omkring 92kcal pr. 100ml. Den kan sagtens smides oveni i det du normalt spiser? kakao istedet for mælk osv. Som Critter siger så fokuser på at tage 0,4-0,5kg på om ugen stille og roligt over et halvt år. :D
Håber du finder ud af det og læs dig endeligt klog i arkivet herinde..
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Har været præcis som dig for et år siden. 66,5 kg og 190høj..
Nu har jeg ramt 80kg og er begyndt at cutte bare en smule. Jeg mener personligt man skal veje det man er højere end en meter. Regnes således 190cm = 90kg. Her er det underforstået at det er med fornuftig fedtprocent, da fedme ikke er målet. Det jeg gjorde i starten var at tilføre et ordentligt skrald weightgainer efter træning. 1000+ kcal. DETTE KAN IKKE TILRÅDES! Synes du skal fokusere på maden og spise sundt og varieret men stadig tungt mad.. F.eks. 1 Liter sødmælks yoghurt 3% på omkring 92kcal pr. 100ml. Den kan sagtens smides oveni i det du normalt spiser? kakao istedet for mælk osv. Som Critter siger så fokuser på at tage 0,4-0,5kg på om ugen stille og roligt over et halvt år. :D

At veje 90 kg mens man er 190 cm vil man begynde at kalde på grænsen til overvægtig (hvis man ikke træner bodybuilding). Hvis du bodybuilder kan du ikke bruge BMI til en skid. Du er nødt til at få målt din fedtprocent og muskelmasse før du kan fortælle nået reelt.
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (1)

Tak for de hurtige svar på spørgsmålene :)

Jeg vil bestemt prøve at spise meget mere, det som jeg kan se hedder Bulke. Spørgsmålet er så bare:

Er der bestemte ting der er gode at spise/bulke? (Rugbrød, tun, pasta)?

Kunne forstille mig at øge min frokost (rugbrød m/pålæg) fra 3 -> 5-6 stk. og måske tage lidt rugbrød til mellemmåltid + frugt. Derudover 1-2 liter kakao om dagen.

Er det realistisk at øge vægten med 4-500g om ugen ved bare at øge det mad-niveau, som jeg nu har nævnt ovenfor?

Og lige et tillægsspørgsmål:

Jeg vil gerne at det er 'gode' gram/kilo jeg tager på, og ikk 'dårlige' = kun fedt. Derfor vil jeg gerne begynde at træne, men med mine tændstikke-arme, så egner jeg mig ik lige til et fitness center, endnu. Derfor vil jeg høre om der er et grundprogram som man kunne træne hjemme? (Maveøvelser + håndvægte)?

Ved godt der er mange spørgsmål i dette indlæg, men jeg vil være glad for alle respons der nu kommer :)

TAK for et super godt forum!

Simon

Simon_H skrev:......
Jeg vil gerne at det er 'gode' gram/kilo jeg tager på, og ikk 'dårlige' = kun fedt. Derfor vil jeg gerne begynde at træne, men med mine tændstikke-arme, så egner jeg mig ik lige til et fitness center, endnu. Derfor vil jeg høre om der er et grundprogram som man kunne træne hjemme? (Maveøvelser + håndvægte)?

Undskyld hvad? :?
Alle er altså startet et sted. Du kan selvfølgelig også bare lege med nogle håndvægte og komme meget langsommere til resultatet - hvis du overhovedet kommer til noget, du er tilfreds med - hvis det er dét, du vil. Men gør dig dog selv den tjeneste at droppe forfængeligheden og se at komme ned i centeret og få trænet :wink:
The only time "success" comes before "work" is in the dictionary.

DAMN man skal være svag for ikke at egne sig til et fitnesscenter :wink:

Men seriøst, du bliver nødt til at skide hul i, hvad andre tænker om dig, mens du træner. Om du er tynd som et siv er skideligegyldigt og betyder ikke, at muskelbundterne går og fnyser, når du smækker 2,5 kg på hver side af stangen. Vi skal alle starte et sted :)
Brugeravatar

Det er jo lidt svært at sige om det er nok til at give dig en vægtforøgelse på 4-500 gram, da vi jo ikke ved hvad du får udover det. En god idé ville nok være at prøve at lave en kostplan over en normal dag, og så se hvor meget du får der, og så kan du jo altid se hvor meget du mangler

Hvis du gerne vil begynde at træne syntes jeg helt klart du skal begynde i et fitness-center, i stedet for udelukkende at træne mave + arme derhjemme. Som +Faktor skriver, så starter alle jo et sted, og man kan lige så godt komme ordentlig igang, og få hele kroppen med. For programmer, øvelsesudførelser osv. så kan du tjekke artikelarkivet :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Tak for responsen om træningscenter :) Jeg er nu heller ikk tynd som et siv, men tæt på... Så tænkte at jeg lige ville bulke og hjemmetræne indtil 1 april, og så melde mig ind i et center til den tid. Så skulle jeg også gerne have opbygget bare lidt mere fedt på kroppen :)

Nogen der kender et godt og gratis sted hvor man kan udregne hvor meget Kcal mad indeholder?

Bare så jeg kan begynde at danne mig et billed af hvor meget det kræver, for at kunne tage på...

Er der en tommenfingerregl for hvor mange Kcal man dagligt skal indtage?

Simon

Der er da ingen grund til at starte træningen hjemme og - antageligt - uden struktur. Bare kom i gang med et godt program i et center. Du vil takke mig senere; jeg har været samme trædemølle igennem med at lalle rundt derhjemme ;)

Din forbrænding er sikkert ganske høj, og du kan nok godt klare at få et pænt oveskud ind af kalorier. Med en pæn træningsindsats tror jeg, du med fordel kan skyde i retningen af at få 3500 kalorier. Det kan du så køre nogle uger og se, hvad der sker og regulere derefter... jeg ville dog ikke være pernitten i dit tilfælde - bare træn og spis igennem!
Brugeravatar

Simon_H skrev:Nogen der kender et godt og gratis sted hvor man kan udregne hvor meget Kcal mad indeholder?

Bare så jeg kan begynde at danne mig et billed af hvor meget det kræver, for at kunne tage på...

Varedeklaration + kostplanfunktionen her på siden kan hjælpe dig godt på vej :)
Brugeravatar

AndreasKnudsen skrev:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Har været præcis som dig for et år siden. 66,5 kg og 190høj..

At veje 90 kg mens man er 190 cm vil man begynde at kalde på grænsen til overvægtig (hvis man ikke træner bodybuilding). Hvis du bodybuilder kan du ikke bruge BMI til en skid. Du er nødt til at få målt din fedtprocent og muskelmasse før du kan fortælle nået reelt.

Nu ved jeg ikke om du har læst det jeg har skrevet da jeg ikke bruger BMI.. Men lyder da til du læste noget af det! Jeg mener personligt man skal veje det man er højere end en meter. Regnes således 190cm = 90kg.
LÆS --> Her er det underforstået at det er med fornuftig fedtprocent, da fedme ikke er målet.
Alle burde i min verden styrketræne! ALLE.. Men vi har jo heldigvis allesammen forskellige målsætninger og en maratonløber får ikke meget ud af at slæbe på 90kg dødvægt. Min er at blive en mand. For at være en mand istedet for en knejt skal der da være lidt masse på rammen. Det er såmænd det eneste.
Slutnote: Jeg giver dig ret bmi er ubrugeligt.. :D
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Dødløft: 225.00

Kenny Nickelman=GUNS skrev:
AndreasKnudsen skrev:

Nu ved jeg ikke om du har læst det jeg har skrevet da jeg ikke bruger BMI.. Men lyder da til du læste noget af det! Jeg mener personligt man skal veje det man er højere end en meter. Regnes således 190cm = 90kg.
LÆS --> Her er det underforstået at det er med fornuftig fedtprocent, da fedme ikke er målet.
Alle burde i min verden styrketræne! ALLE.. Men vi har jo heldigvis allesammen forskellige målsætninger og en maratonløber får ikke meget ud af at slæbe på 90kg dødvægt. Min er at blive en mand. For at være en mand istedet for en knejt skal der da være lidt masse på rammen. Det er såmænd det eneste.
Slutnote: Jeg giver dig ret bmi er ubrugeligt.. :D

Ok ;p .. Med en lav fedtprocent, 90 kg og 190 cm så har du da helt klart en meget fornuftig krop. ingen tvivl der. men ja BMI = ubrugeligt :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Mit kostprogram (nogenlunde)

Spis en god morgenmad fx noget havregryn.. få en proteinshake samtidig.

omkring kl 10: få noget rugbrød med tun

spis et godt måltid kl 12-13:00. En varm ret hvis du har mulighed.

ved 16:00 tiden lave 300-400 g kylling med pasta og pesto ..?

Spis igen kl 19:00 eller der omkring. et let måltid med nogle nødder etc. få ca. 200g kød

Inden du går i seng. få noget protein eller lidt rugbrød med tun. eller hvad du kan komme på.

Dette skulle være perfekt til dig hvis du kan få så meget ned. og du vil få noget ud af det hvis du træner godt samtidig.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg vejede 55-60kg med mine 195cm, når jeg kan, så kan du også.. Selvom folk kigger, så er det i bund og grund ligegyldigt..
Brugeravatar

Reputation point: 145

Se så at få dig meldt ind i det center! tro mig, du vil ikke fortryde det.
jeg havde det på samme måde som dig da jeg startede.. jeg syntes godt nok det var svært at komme derop når alle de store brød stod og kiggede, men hen af vejen blev jeg større og stærkere, og nu er jeg sådan set næsten så stærk som dem, så i sidste ende gainer du meget mere respekt når de store brød kan se at du faktisk går meget op i din træning og du får gode resultater.. så griner de ihvertfald ikke af dig :-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Dødløft: 145.00

Jenslyn87 skrev:Der er da ingen grund til at starte træningen hjemme og - antageligt - uden struktur. Bare kom i gang med et godt program i et center. Du vil takke mig senere; jeg har været samme trædemølle igennem med at lalle rundt derhjemme ;)

..

+1

Ned i centeret og lav nogle basis øvelser!
Solen skinner altid på korpsets hædersmænd!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 140.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online