Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69650 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1521
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1518

Følg bodybuilding.dk på

6 eller 8 måltider

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey der allesammen..

Jeg har lige opdateret mig på artiklerne og kan de at de alle foreslå at man spiser 5-8 gange om dagen..

Jeg har prøve at lave en nogenlunde paln over min dag og jeg kan sagtens spise 8 måltider om dagen.. mit problem er bare at jeg ender ud i nogle meget små måltider nogle steder.. så jeg ville lige høre om der er nogen som har prøvet med begge dele og kan mærke en forskel på om de spiser 6 måltider om dagen eller spiser 8, ved kalorie indtaget er det sammen, men der er fordelt mere på 8 måltider..
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg vil personlig hellere spise 5-6 gange om dagen frem for 8, altså cirka hver 3 time. Det skal nok holde kroppen ernæret gennem hele dagen, hvis man deler sine kcals ordentlig ud. Man kan næsten ikke lave andet end at spise, hvis man spiser 8 gange om dagen.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog

Jeg læset på et sted at man skulle indtage protein hver x-éne time men kan ikke huske om det var hver 2. eller hver 3. eller hvor det var..
Brugeravatar

SSTC.GFX skrev:Jeg læset på et sted at man skulle indtage protein hver x-éne time men kan ikke huske om det var hver 2. eller hver 3. eller hvor det var..

Det kommer meget an på hvilken proteintype vi snakker om. Er det ren valle man indtager, ja, så skal man indtage protein ofte - men er det protein fra mælk, yoghurt og andre kaseinkilder, så er du dækket ind længere tid. 30g kasein giver forøget mængde aminosyrer i plasmaet i op til 5 timer efter indtagelse. Æg og kød f.eks. optages også relativt langsomt.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

SSTC.GFX skrev:Jeg læset på et sted at man skulle indtage protein hver x-éne time men kan ikke huske om det var hver 2. eller hver 3. eller hvor det var..

Man kan ikke rigtigt stille det sådan op, som at der prompt skal være et antal minutter imellem hver indtagelse af protein, da det kommer an på portionsstørrelse, proteinkilde, hvad du fik udover protein i det måltid osv.

At spise 8 måltider per dag kan være fint hvis det er sådan man har det bedste med at leve. Men der er ingen grund til at spise så mange små måltider, "bare for at gøre det". Du kan fint også bare dele det op på 5, 6, 7, 4 eller 3.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

tror bare jeg holder mig til de 6 måltider så.. men 3 måltider er da det alle fraråder hele tiden..
Brugeravatar

En eller anden (af de kloge) snakkede om, at studier havde vist, at folk der spiste tre store måltider i stedet for flere små faktisk udviklede mere muskelmasse, men samtidigt også mere fedt.

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00

EmilB skrev:En eller anden (af de kloge) snakkede om, at studier havde vist, at folk der spiste tre store måltider i stedet for flere små faktisk udviklede mere muskelmasse, men samtidigt også mere fedt.

Lur mig om de ikke spiste flere kcal :wink:

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Personligt spiser jeg hver 2,5 time..
SÅ det er forskelligt hvor mange måltider jeg får ind, alt efter hvornår jeg vågner.
men prøver så vidt muligt at ramme 6-7 måltider..
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Spis du bare det antal måltider der passer dig, og lad være med at tænke for meget over, om det skal være 5,6,7 eller 8 måltider. Bare sørg for at få de kalorier du skal have i løbet af dagen.
Den sidste tosse er ikke født endnu ...

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

slavers skrev:
EmilB skrev:En eller anden (af de kloge) snakkede om, at studier havde vist, at folk der spiste tre store måltider i stedet for flere små faktisk udviklede mere muskelmasse, men samtidigt også mere fedt.

Lur mig om de ikke har taget højde for at alle fik lige mange kalorier, hvis de lavede et forsøg der skulle påvise noget som helst :wink:

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00

SSTC.GFX skrev:tror bare jeg holder mig til de 6 måltider så.. men 3 måltider er da det alle fraråder hele tiden..

Ja, "alle" fitness blade a' la iForm og lignende :wink:

Lidt mere seriøst, der er ingenting som taler imod at spise 3 måltider. Men rent beteende mæssigt, har man set at folk som får lidt flere måltider har en tendens til at "snyde" mindre. Rent fysiologisk, er det bare et spørgsmål om hvordan måltiderne bliver sat sammen.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg tror at du har læst en post af poul hansen. Det han refererer til er en review af Aron F, en forsker i nutrition/levnedsmiddel et eller andet... Jeg har ikke så godt styr på hvad de forskellige amerikanske universitetstitler hedder på dansk, men Aron F har ret godt styr på meget omkring mad og fysiologi. Han har en god blog, hvor han udover sin egen træning, skriver reviews af artikler i ny og næ.

Her er link til hans review om måltidsfrekvens:

http://screamsfromtheunderground.blogsp ... watch.html

Brugeravatar

Styrkeliste

Crozzo skrev:
slavers skrev:

Lur mig om de ikke har taget højde for at alle fik lige mange kalorier, hvis de lavede et forsøg der skulle påvise noget som helst :wink:

Det havde de taget højde for, ja.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000 skrev:
Crozzo skrev:
slavers skrev:

Ja folk overholder jo altid deres kostplan til punkt og prikke.

Styrkeliste

slavers skrev:
Nick9000 skrev:
Crozzo skrev:
slavers skrev:

Det var jo et forsøg og ikke en rundspørge hos Bjarne Bicep og Peter Patkasse...
I videnskablige undersøgelser kan jeg love dig for at de sørger for at ALLE parametre bliver overholdt, ellers er forsøget intet værd
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
slavers skrev:
Nick9000 skrev:
Crozzo skrev:
slavers skrev:

Det var jo et forsøg og ikke en rundspørge hos Bjarne Bicep og Peter Patkasse...
I videnskablige undersøgelser kan jeg love dig for at de sørger for at ALLE parametre bliver overholdt, ellers er forsøget intet værd

Saa 48 mennesker er blevet isoleret i 12 uger saa de kun har adgang til den mangde mad som forskerne servere? Ellers kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne kontrollere deres kcal indtag.

Styrkeliste

slavers skrev:Saa 48 mennesker er blevet isoleret i 12 uger saa de kun har adgang til den mangde mad som forskerne servere? Ellers kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne kontrollere deres kcal indtag.

Det er som regel sådan forsøg bliver lavet, ja.
Der er jo ingen grund til at stille et dyrt forsøg op og så bare basere resultaterne på kostdagbøger og memoriserede svar fra deltagerne, så er resultaterne totalt ubrugelige
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Der findes i videnskaben intet grundlag for at det skulle være mere gavnligt at spise mange måltider frem for få, hvis du spiser det samme.
Den hype om at ens forbrænding stiger ved at spise oftere er nonsense.! Er kcal indtaget det samme vil der ikke være nogen forskel.
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879792
Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70.

Nu er der sikkert en masse der vil modsige mig fordi denne myte er så indgroet i bodybuilding verdenen og nu også i mainstream ernæringsverdenen. Men stop lige. Find ét eneste videnskabeligt forsøg der understøtter jeres myte.

Der KAN være en fordel ved at spise LIDT oftere protein hvis man er i underskud af kcal for at skånne forbrænding af protein fra muskler.
Men de fleste proteinholdige måltider tager omkring 4 timer at fordøje.
Det vigtigste ser ud til at få rigeligt med protein når man er på diet.

Ovenstående er dog kun relevant hvis man er under ens ligevægtindtag. Prøver man at tage muskler på er det faktisk noget der tyder på at muskler kan blive "ufølsomme" overfor protein, ved et konstant indtag af protein. Generelt gælder det at:
Proteiner spredt ud over hele dagen skånner protein-nedbrydning. (det gør kulhydrater og fedt dog også hvis man ikke er i kcal-underskud)
"Pulser" af protein medfører protein-syntese.
Hvis man er over ens ligevægtsindtag vil der ikke ske den store nedbrydning af protein og dermed vil man ikke være i negativ nitrogen balance, hvorfor det muligvis er bedre at spise få store måltider hvis målet er muskelvækst.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129150/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12690263
War against broscience!

Yona, fedt som du kan finde artikler der understøtter dine udsagn =D>
( og det er ikke ironisk ment )
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Taget fra artiklen "Bulking" fra denne side:

Artikel "Bulking" skrev:Et forsøg fra Norges idrætshøjskole har undersøgt effekten af 3 vs. 6 daglige måltider (med lige stort dagligt energiindhold og makronutrientfordeling) i kombination med tung styrketræning for hele kroppen. Det viste sig rent faktisk at gruppen der kun spiste 3 gange om dage tog både mere muskelmasse og mere fedt på end gruppen, der spiste 6 gange om dagen. Normalt er anbefalingen jo altid at man skal spise hyppigt, lige meget om man vil tage på eller tabe sig, så det viser sig at det nok er mere kompliceret end vi først troede.

Som jeg har markeret med fed, fortælles det at der tages forbehold for kcal-indtag og fordelingen af makronutrienter.

Kostplan: Ingen kostplan

Husk på at anbefalingen omkring 6 måltider om dagen (eller bare flere små) også er møntet på at folk der skal tabe sig skal undgå at blive lækkersultne så de kommer til at snacke. Det kan nemt ske hvis man kun indtager 3 måltider om dagen så det er også for kontinuerligt at dække trangen til mad. Ikke kun rent kaloriemæssigt.

For folk der vil vokse er det også en del nemmere at spise 3500 kcal i 6 måltider frem for 3 gigant måltider på ca. 1200 kcal hver
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:Husk på at anbefalingen omkring 6 måltider om dagen (eller bare flere små) også er møntet på at folk der skal tabe sig skal undgå at blive lækkersultne så de kommer til at snacke. Det kan nemt ske hvis man kun indtager 3 måltider om dagen så det er også for kontinuerligt at dække trangen til mad. Ikke kun rent kaloriemæssigt.

For folk der vil vokse er det også en del nemmere at spise 3500 kcal i 6 måltider frem for 3 gigant måltider på ca. 1200 kcal hver

Det er klart at man må gøre det der passer ens appetit bedst. Vil bare sige at det på ingen måde er nødvendigt at spise 6 gange om dagen, hvis man hellere foretrækker få store måltider.
Hvis man ikke er hjemme det meste af dagen, så det sku lidt ærgeligt at stå hver aften og forberede 5 forskellige måltider at tage med på arbejde/skole i en kæmpe pose med tupperware, fordi man tror det er en nødvendighed i forhold til at tage muskel på / holde stofskiftet igang.
War against broscience!

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster