Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1545
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1542

Følg bodybuilding.dk på

Aspartam

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

http://ing.dk/artikel/110446-light-sodavand-faar-gravide-til-at-foede-for-tidligt

Så står aspartam for skud igen i medierne - denne gang får det tilsyneladende kvinder til at føde for tidligt. Det undrer mig lidt at det her først bliver opdaget nu, hos et stof der ellers er så gennemtestet.

Jeg har aldrig været modstander af sødestoffer og bruger det selv flittigt, men kan ikke lade være med at tænke man måske burde begrænse sit indtag ret markant når denne slags sager dukker op.

Thoughts? Jeg kunne specielt godt tænke mig at vide fx Smedens tanker omkring det her?

Og lige et tillægsspørgsmål til de kyndige på området; jeg fik læst noget om aspartam nedbrydes til diketopiperazin hvis det udsættes for høje temperaturer og derfor er uegnet til at bage med. Er det sandt?
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

jeg kan huske én af grundene til at aspartam er for skud er: at molekylet består af 40% methanol(træsprit) som angriber synsnerven(eller det har jeg hørt fra min kemilærer på gym)

Reputation point: 40

Træner her: Mana Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 125.00

Hvilket sødemiddel bruger du Morten?
- Isis sød, indenholder fx ikke Aspartam, så vidt jeg husker, men 2 andre stoffer....
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

G.I Joe skrev:jeg kan huske én af grundene til at aspartam er for skud er: at molekylet består af 40% methanol(træsprit) som angriber synsnerven(eller det har jeg hørt fra min kemilærer på gym)

Der er mere træsprit i frugtjuice end i light sodavand.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

G.I Joe skrev:jeg kan huske én af grundene til at aspartam er for skud er: at molekylet består af 40% methanol(træsprit) som angriber synsnerven(eller det har jeg hørt fra min kemilærer på gym)

Ja, men mængderne er så forsvindende små at det ikke burde betyde noget.

Xiva>> Jeg bruger Isis Sød, men jeg drikker fx jævnligt pepsi max og cola zero og indtager andre produkter der indeholder aspartam.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

essensen skrev:Og lige et tillægsspørgsmål til de kyndige på området; jeg fik læst noget om aspartam nedbrydes til diketopiperazin hvis det udsættes for høje temperaturer og derfor er uegnet til at bage med. Er det sandt?

Jeg blev lige nødt til at slå det op og ja, aspartam nedbrydes ved varme (og sjovt nok også ved længere tids opbevaring på flydende form) og diketopiperazin er blandt nedbrydelsesprodukterne.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

IK 99

Og samtlige (overdrivelse fremmer forståelsen) indeholder disse molekyler også - har jeg ihvertfald set i en slags TV-debat, hvor nogle folk fortalte om forskellige sødemidler. Jeg har ikke undersøgt sagen nærmere selv :roll:
Nyt koldt billede 07. marts 2011: > KLIK HER <
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: KBH SV

er bare hvad jeg har fået banket ind i hovedet af dem jeg kender :lol: min far er STOR modstander af sødemidler, og da jeg for 4 måneder siden stoppede et forbrug af light sodavand på omkring 3 liter om dagen fik jeg ligesom at se hvad hans mening er om den slags :P... derefter har han altid prøvet at fnde flere syge skræmme scenarier, selv er jeg noget mere afslappet mht sødemidler :D

Reputation point: 40

Træner her: Mana Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 125.00

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige.... Aspartam er meget gennemtestet og jeg anser det for sikkert i mængder der svarer til ca. en halv liter sødet væske om dagen. En liter om dagen hver eneste dag er jo relativt meget, og jeg mener da iøvrigt ikke at man som gravid skal spise noget som helst der er hverken kunstigt sødet eller farvet.

Hvorfor er i nervøse over diketopiperazin? Mig bekendt er det uskadeligt, og iøvrigt et gruppenavn og ikke et enkelt stof.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Smeden skrev:Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige.... Aspartam er meget gennemtestet og jeg anser det for sikkert i mængder der svarer til ca. en halv liter sødet væske om dagen. En liter om dagen hver eneste dag er jo relativt meget, og jeg mener da iøvrigt ikke at man som gravid skal spise noget som helst der er hverken kunstigt sødet eller farvet.

Hvorfor er i nervøse over diketopiperazin? Mig bekendt er det uskadeligt, og iøvrigt et gruppenavn og ikke et enkelt stof.

Det er også hvad jeg har fortalt hysteriske piger (Mette og Mie) so far - det er sgu meget der skal drikkes hver eneste dag. Og endvidere - der er en lang række ting man skal være varsom med under graviditet som ellers er harmløse - derfor kan det jo heller ikke komme som en chok hvis man skal begrænse mængden af et kunstigt sødemiddel.

Angående diketopiperazin havde jeg bare læst mig frem til det var farligt?
Brugeravatar
Admin

Nu er der en masse ting der lige skal svar på inden jeg siger alt for meget, f.eks. om der er taget højde for energiindtag, kunstige farvestoffer osv osv, eller hvad det egentlig skal betyde at de føder så og så mange procent for tidligt. Er det i forhold til kontrolgruppen eller i forhold til et vedtaget antal uger eller hvad?

Diketopiperaziner er en betegnelse for det cykliske reaktionsprodukt mellem to aminosyrer. Det kan være alt muligt, siden der jo er et par stykker at tage af. Jeg ved ikke om aspartat/phenylalanin-produktet er særligt giftigt, eller om det bare bliver nævnt i forbindelse med bagning fordi aspartam jo nødvendigvis holder op med at være sødt når den bliver til et diketopiperazin.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Så kan jeg fortælle at det bliver til 2,5-dioxopiperanzin.
Brugeravatar

IK 99

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster