Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

mrGDS0 skrev:Vidste den med love for doms ville komme;) men kan altså næsten ikke gå... Sån at jeg på opfordring sf min coach kører tre forskellige programmer og skifter hver anden dag. Den der giver mest doms lunches. Dl og squat giver mig mere nydelses-doms;) og dog dl lidt doms i lænden next Day

Koch amok skrev:Jeg strækker altid ud efter bentræning ellers bliver jeg også ret øm. Synes det hjælper. Hvis man allerede har ondt er der ikke noget at gøre ved det.

jeg ville strække ud efter træning.
These findings indicate that similar bouts of static and ballistic stretching induce significant increases in DOMS and CK in subjects unaccustomed to such exercise. Furthermore, static stretching induced significantly more DOMS than did ballistic.

Lithium skrev:mrGDS0 skrev:Har især smerte i baglår og baller i flere dage efter lunches. Won behandler i det? Hvilket middel har i gode erfaringer med?
Min erfaring er at ømhed behandles bedst med mere træning i pågældende øvelse f.eks et lille og mindre tungt pas en dag eller to efter.
Derudover; jo oftere du kører en given øvelse desto mindre DOMZzz giver den

Thomas Jagd skrev:jeg ville strække ud efter træning.
Udstrækning hjælper IKKE på ømhed eller DOMS som det også kaldes. Der findes efterhånden rimeligt mange undersøgelser som viser at udstrækning ikke har nogen effekt på DOMS. Når folk påstår det hjælper dem må det simpelthen skyldes en eller anden form for placebo effekt i respons på at folk i årevis har fået tudet ørene fulde med at man skal strække ud efter træning, ellers bliver man øm.
Iøvrigt giver det rent logisk ikke mening at udstrækning skulle hjælpe. Ømheden opstår jo på grund af de mikrooverrivninger der sker i muskelfibrene pga. den belastning de har været udsat for. Det er svært at forestille sig at man kan "strække nogle mikroskopiske overrivninger væk".
Her er bare et par af de mange undersøgelser man kan finde på pubmed omkring udstrækning og DOMS.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17943822
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9764443
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8451526
Den sidste viser sågar at ømheden forværres både ved statisk og ballistisk udstrækning.These findings indicate that similar bouts of static and ballistic stretching induce significant increases in DOMS and CK in subjects unaccustomed to such exercise. Furthermore, static stretching induced significantly more DOMS than did ballistic.

mrGDS0 skrev:Har især smerte i baglår og baller i flere dage efter lunches. Won behandler i det? Hvilket middel har i gode erfaringer med?

Det var en meget skråsikker udmelding set i forhold til at en objektiv måleenhed på smerte/ømhed er noget lignende utopi.

Thomas Jagd skrev:Det var en meget skråsikker udmelding set i forhold til at en objektiv måleenhed på smerte/ømhed er noget lignende utopi.
Der er faktisk ikke så utopisk som du tror. Det er klart at selve oplevelsen af smerte er en subjektiv oplevelse. Og det vel netop også derfor denne oplevelse er yderst upålidelig, da smerte opleves forskelligt afhængig af den enkelte persons smertetolerance og opfattelse af smerte. Selve smerteoplevelsen kan derfor ikke stå alene når man undersøger den slags.
Og man kan rent faktisk via forskellige biokemiske substanser, herunder f.eks CPK eller Creatine Phosphokinase måle hvor udtalt muskelnedbrydningen har været. Man måler så herefter på om udstrækningen har nogen positiv effekt på disse biokemiske substanser. Og det har det rent faktisk ikke. CPK niveauerne hos en som strækker ud og en som ikke gør det er 100 % identisk.
Så det kan godt være du kalder det en skråsikker udmelding. Men jeg synes beviserne for at udstrækning ikke skulle have nogen effekt på muskelømhed er rimeligt tungtvejende. Og hvis vi bare anskuer det helt logisk, hvorfor skulle udstrækning så have en effekt overhovedet ? Ømheden kan føres tilbage til de mikrooverrivninger der opstår i musklen i respons på et stort eccentrisk stress. Hvordan skulle det at strække musklen nogensinde kunne reversere den skade ?

De tre links du henviser til bærer desuden ikke just præg af statistisk sikkerhed.

Thomas Jagd skrev:De tre links du henviser til bærer desuden ikke just præg af statistisk sikkerhed.
Nu var det bare de 3 første jeg fandt på pubmed. Du kan finde mange flere og sikkert bedre undersøgelser hvis du gider bruge tid på det.
Jeg siger iøvrigt ikke at videnskaben er ufejlbarlig. Jeg synes bare det er tankevækkende at praktisk talt alle undersøgelser viser at der IKKE er nogen positiv effekt på DOMS ved at lave udstrækning.
Jeg ville iøvrigt også være mere skeptisk overfor de videnskabelige undersøgelser hvis stort set alle følte at deres DOMS blev mindre dagen efter, hvis de huskede at strække ud. Men jeg har bare talt med alt for mange som ikke mærker nogen forskel, herunder også mig selv. Jeg synes tværtimod mine DOMS kan være værre hvis jeg har lavet intens udstrækning.

Odysseus skrev:Man kan også bare nyde sin doms? ;)

Odysseus skrev:Man kan også bare nyde sin doms? ;)

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster