Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1121
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1118

Følg bodybuilding.dk på

Behandling af muskelømhed

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Har især smerte i baglår og baller i flere dage efter lunches. Won behandler i det? Hvilket middel har i gode erfaringer med?

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 90.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

det er noget med man kan få noget creme man smører på, men har ingen anelse om det virker eller hvad det hedder :)
"If you want to fly, you need to cut the shit that brings you down"
- Knaegt
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 124.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog

Det er bare doms efter træning. Det skal nok gå over af sig selv. :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym
Aalborg Styrkeløfter Klub

Det behandler man ikke. Det nyder man. Det er tegnet på at du har givet den gas (eller at du ikke giver den nok gas ofte nok). Evt. kan du lave noget aktiv restitution, en lang gåtur f.eks. kan godt lindre lidt.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan

Vidste den med love for doms ville komme;) men kan altså næsten ikke gå... Sån at jeg på opfordring sf min coach kører tre forskellige programmer og skifter hver anden dag. Den der giver mest doms lunches. Dl og squat giver mig mere nydelses-doms;) og dog dl lidt doms i lænden next Day

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 90.00

mrGDS0 skrev:Vidste den med love for doms ville komme;) men kan altså næsten ikke gå... Sån at jeg på opfordring sf min coach kører tre forskellige programmer og skifter hver anden dag. Den der giver mest doms lunches. Dl og squat giver mig mere nydelses-doms;) og dog dl lidt doms i lænden next Day

Man kan ikke gå uden det gør ondt hvis man har rigtige doms i benene. :D
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Aalborg Styrkeløfter Klub

kan det have noget at gøre med du har fået nyt/hårdere program til benene?
giv det lige en uge eller 2 og se om åmheden fra gang til gang ikke bliver mindre i takt med benene vænner sig til at køre hård belastning

Jeg strækker altid ud efter bentræning ellers bliver jeg også ret øm. Synes det hjælper. Hvis man allerede har ondt er der ikke noget at gøre ved det.
Stærk er den som kan overvinde andre
Mægtig er den som kan overvinde sig selv
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 140.00

Koch amok skrev:Jeg strækker altid ud efter bentræning ellers bliver jeg også ret øm. Synes det hjælper. Hvis man allerede har ondt er der ikke noget at gøre ved det.

Statisk udstrækning vil tværtimod ikke hjælpe særligt meget mod DOMS, det kan dog forværre det - det kan dog være gavnligt for så mange andre ting :)
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

jeg ville strække ud efter træning. men pas på, der er mange forskellige former for udstrækning :)
derfor kan du lige få den her med:
Udstrækning.pdf
(63.54 KiB) Downloadet 110 gange

den giver et godt billede af hvad der er hvad :)

jeg ville strække ud efter træning.

Udstrækning hjælper IKKE på ømhed eller DOMS som det også kaldes. Der findes efterhånden rimeligt mange undersøgelser som viser at udstrækning ikke har nogen effekt på DOMS. Når folk påstår det hjælper dem må det simpelthen skyldes en eller anden form for placebo effekt i respons på at folk i årevis har fået tudet ørene fulde med at man skal strække ud efter træning, ellers bliver man øm.

Iøvrigt giver det rent logisk ikke mening at udstrækning skulle hjælpe. Ømheden opstår jo på grund af de mikrooverrivninger der sker i muskelfibrene pga. den belastning de har været udsat for. Det er svært at forestille sig at man kan "strække nogle mikroskopiske overrivninger væk".

Her er bare et par af de mange undersøgelser man kan finde på pubmed omkring udstrækning og DOMS.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17943822

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9764443

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8451526

Den sidste viser sågar at ømheden forværres både ved statisk og ballistisk udstrækning.

These findings indicate that similar bouts of static and ballistic stretching induce significant increases in DOMS and CK in subjects unaccustomed to such exercise. Furthermore, static stretching induced significantly more DOMS than did ballistic.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Lithium skrev:
mrGDS0 skrev:Har især smerte i baglår og baller i flere dage efter lunches. Won behandler i det? Hvilket middel har i gode erfaringer med?

Min erfaring er at ømhed behandles bedst med mere træning i pågældende øvelse f.eks et lille og mindre tungt pas en dag eller to efter.
Derudover; jo oftere du kører en given øvelse desto mindre DOMZzz giver den

Helt enig med Lithium. Den bedste måde at slippe af med DOMS på, er at lave en eller anden form for let aktivitet som øger blodgennemstrømningen til den ramte muskel.

Derudover er ømhed som jeg ser det et tegn på dårlig konditionering. Jo bedre form man kommer i, og jo bedre ens work capacity bliver, jo mindre er sansynligheden for at blive øm.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
jeg ville strække ud efter træning.

Udstrækning hjælper IKKE på ømhed eller DOMS som det også kaldes. Der findes efterhånden rimeligt mange undersøgelser som viser at udstrækning ikke har nogen effekt på DOMS. Når folk påstår det hjælper dem må det simpelthen skyldes en eller anden form for placebo effekt i respons på at folk i årevis har fået tudet ørene fulde med at man skal strække ud efter træning, ellers bliver man øm.

Iøvrigt giver det rent logisk ikke mening at udstrækning skulle hjælpe. Ømheden opstår jo på grund af de mikrooverrivninger der sker i muskelfibrene pga. den belastning de har været udsat for. Det er svært at forestille sig at man kan "strække nogle mikroskopiske overrivninger væk".

Her er bare et par af de mange undersøgelser man kan finde på pubmed omkring udstrækning og DOMS.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17943822

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9764443

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8451526

Den sidste viser sågar at ømheden forværres både ved statisk og ballistisk udstrækning.

These findings indicate that similar bouts of static and ballistic stretching induce significant increases in DOMS and CK in subjects unaccustomed to such exercise. Furthermore, static stretching induced significantly more DOMS than did ballistic.

Det var en meget skråsikker udmelding set i forhold til at en objektiv måleenhed på smerte/ømhed er noget lignende utopi.

Reputation point: 5

Træner her: Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 175.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 240.00

mrGDS0 skrev:Har især smerte i baglår og baller i flere dage efter lunches. Won behandler i det? Hvilket middel har i gode erfaringer med?

Det skal du da nyde?
Men en ting du kan gøre, er at lave nogle lette lunges dagen efter, bare en 5-10 stykker til hvert ben. Så kommer musklerne igang igen og du bliver mindre øm. Man "pumper" rent blod ind i musklerne. Sådan fungerer det i hvert fald for mig :)
Min styrkeliste er all raw.

"There will always be a sore spot. If you wait till you feel good with no aches or pains to train, you will never be here." - John Broz
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: AK Frem

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

Det var en meget skråsikker udmelding set i forhold til at en objektiv måleenhed på smerte/ømhed er noget lignende utopi.

Der er faktisk ikke så utopisk som du tror. Det er klart at selve oplevelsen af smerte er en subjektiv oplevelse. Og det vel netop også derfor denne oplevelse er yderst upålidelig, da smerte opleves forskelligt afhængig af den enkelte persons smertetolerance og opfattelse af smerte. Selve smerteoplevelsen kan derfor ikke stå alene når man undersøger den slags.

Og man kan rent faktisk via forskellige biokemiske substanser, herunder f.eks CPK eller Creatine Phosphokinase måle hvor udtalt muskelnedbrydningen har været. Man måler så herefter på om udstrækningen har nogen positiv effekt på disse biokemiske substanser. Og det har det rent faktisk ikke. CPK niveauerne hos en som strækker ud og en som ikke gør det er 100 % identisk.

Så det kan godt være du kalder det en skråsikker udmelding. Men jeg synes beviserne for at udstrækning ikke skulle have nogen effekt på muskelømhed er rimeligt tungtvejende. Og hvis vi bare anskuer det helt logisk, hvorfor skulle udstrækning så have en effekt overhovedet ? Ømheden kan føres tilbage til de mikrooverrivninger der opstår i musklen i respons på et stort eccentrisk stress. Hvordan skulle det at strække musklen nogensinde kunne reversere den skade ?
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:

Der er faktisk ikke så utopisk som du tror. Det er klart at selve oplevelsen af smerte er en subjektiv oplevelse. Og det vel netop også derfor denne oplevelse er yderst upålidelig, da smerte opleves forskelligt afhængig af den enkelte persons smertetolerance og opfattelse af smerte. Selve smerteoplevelsen kan derfor ikke stå alene når man undersøger den slags.

Og man kan rent faktisk via forskellige biokemiske substanser, herunder f.eks CPK eller Creatine Phosphokinase måle hvor udtalt muskelnedbrydningen har været. Man måler så herefter på om udstrækningen har nogen positiv effekt på disse biokemiske substanser. Og det har det rent faktisk ikke. CPK niveauerne hos en som strækker ud og en som ikke gør det er 100 % identisk.

Så det kan godt være du kalder det en skråsikker udmelding. Men jeg synes beviserne for at udstrækning ikke skulle have nogen effekt på muskelømhed er rimeligt tungtvejende. Og hvis vi bare anskuer det helt logisk, hvorfor skulle udstrækning så have en effekt overhovedet ? Ømheden kan føres tilbage til de mikrooverrivninger der opstår i musklen i respons på et stort eccentrisk stress. Hvordan skulle det at strække musklen nogensinde kunne reversere den skade ?

Man kan jo bare fundere over hvor fejlfri målemetoderne er =D>
Speicielt set i lyset af, hvor svært de medicinske eksperter har ved at finde løsninger på fx. permanente smertertilstande...

De tre links du henviser til bærer desuden ikke just præg af statistisk sikkerhed.

Styrkeliste

Thomas Jagd har i væsentlighed sandsynligvis ret. Der er ikke tale om en egentlig modifikation af TJ's udsagn, men udstrækning præ træning for at modarbejde en identificeret vævsdominans (rectus femoris over en inhiberet vastus medialis, eksempelvis) kan tænkes at nedsætte den resulterende ømhed da muskelarbejdet således bliver fordelt rigtigt (over muskulaturen, i stedet for i højere grad dele af musklaturen). Det er for at nuancere den diskussion som ofte er så ensidig, fx "hjælper udstrækning på ømhed eller ej og alene på baggrund af svaret på det spørgsmål vil det afgøre om jeg strækker ud" når udstrækning er meget mere end det.

Til topic, da ømheden netop er en naturlig inflammatorisk tilstand er det tegn på en god coach når han kan periodisere med rette workload og intensitet så performance atleten ikke hæmmes af ømhed fra træningen eller træningerne før. Sandheden er at du kan gå gennem en hel træningskarriere stort set uden at opleve DOMS uden det kompromitterer dine resultater. Kodeordet er periodisering. For BBere der træner med lavere frekvens og er mindre performance-orienteret er det selvfølgelig mindre relevant.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

De tre links du henviser til bærer desuden ikke just præg af statistisk sikkerhed.

Nu var det bare de 3 første jeg fandt på pubmed. Du kan finde mange flere og sikkert bedre undersøgelser hvis du gider bruge tid på det.

Jeg siger iøvrigt ikke at videnskaben er ufejlbarlig. Jeg synes bare det er tankevækkende at praktisk talt alle undersøgelser viser at der IKKE er nogen positiv effekt på DOMS ved at lave udstrækning.

Jeg ville iøvrigt også være mere skeptisk overfor de videnskabelige undersøgelser hvis stort set alle følte at deres DOMS blev mindre dagen efter, hvis de huskede at strække ud. Men jeg har bare talt med alt for mange som ikke mærker nogen forskel, herunder også mig selv. Jeg synes tværtimod mine DOMS kan være værre hvis jeg har lavet intens udstrækning.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:

Nu var det bare de 3 første jeg fandt på pubmed. Du kan finde mange flere og sikkert bedre undersøgelser hvis du gider bruge tid på det.

Jeg siger iøvrigt ikke at videnskaben er ufejlbarlig. Jeg synes bare det er tankevækkende at praktisk talt alle undersøgelser viser at der IKKE er nogen positiv effekt på DOMS ved at lave udstrækning.

Jeg ville iøvrigt også være mere skeptisk overfor de videnskabelige undersøgelser hvis stort set alle følte at deres DOMS blev mindre dagen efter, hvis de huskede at strække ud. Men jeg har bare talt med alt for mange som ikke mærker nogen forskel, herunder også mig selv. Jeg synes tværtimod mine DOMS kan være værre hvis jeg har lavet intens udstrækning.

Nu tog jeg det som en selvfølge, at du var kvalitetsbevidst mht. dine henvisninger.

Undersøgelser på dette område indeholder så mange usikkerhedsmomenter, at konklusionen "det virker ikke" virker en smule snævertsynet.
Hvor tages der hensyn til forskellige: Former for DOMS? (fx alm kontra triggerpoints), træningstilstand? træningsøvelser? Volumen, intensitet & densitet? Hvad med nedvarmning før udstrækning? Er alle udstrækningsøvelser ligeværdige? Andre faktorer?

Nu vil du højst sansynligt nævne antallet af undersøgelser, men hvor kommer de rundt om alle potentielle faktorer?

Var du tilvænnet "intens" udstrækning?

Styrkeliste

Den bedste måde vil jeg sige er massage gerne thai massage. Det forøger blod flow og reducere restituerings perioden. det er godt nok den dyreste måde at få løst problemet med nok den bedste. :D

Man kan også bare nyde sin doms? ;)
Brugeravatar

Odysseus skrev:Man kan også bare nyde sin doms? ;)

+1
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Odysseus skrev:Man kan også bare nyde sin doms? ;)

+ 100 :-O
IF YOU FAIL TO PLAN, YOU PLAN TO FAIL.

Geografisk sted: Herning

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 240.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (18)

Tilbage til Fitness & bodybuilding