Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1094
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1092

Følg bodybuilding.dk på

Dårligt humør efter styrketræning

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg har trænet det sidste års tid, primært cardio. Jeg går til spinning 2-3 gange om ugen af 1 times varighed og træner udover det 2-3 gange af 1-2 timer. Jeg har tabt 18 kg, men nu står vægten stille. Jeg er 160 høj og vejer 59 kg, så jeg er ikke overvægtig, men jeg vil godt smide ca 5 kg mere.
Jeg vil gerne lave noget styrketræning og har gjort det i perioder, men jeg bliver bare SÅ træt. Her mener jeg ikke kun i kroppen ( det er der jo ikke noget at sige til), men også humør-mæssigt. Alt mit overskud forsvinder, jeg orker ikke noget og bliver nærmest deprimeret. Det er somom min krop slet ikke kan komme sig oven på styrketræningen, selvom jeg kun har styrketrænet hver anden dag.

Er der noget jeg kan gøre for ikke at blive så flad for energi? Jeg synes jeg spiser fornuftigt med meget protein og sunde fedtstoffer.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Grunden til at du ikke taber dig længere, er at du ikke ligger i kcal underskud. Det andet du snakker om kunne godt lyde som stress. Har du det godt? Her tænker jeg sådan generelt set? Hvis ikke, kunne det måske være en god ide at snakke med nogen om det.

Derudover er det ikke hensigtsmæssigt "bare" at træne hver anden dag. Kroppen har brug for restitution når man træner. Hver ikke bange for at tage en uge, eller to fri når du kan mærke at du blive stresset/træt, i mere end bare en dag, eller to.
Med andre ord; lyt til din krop.
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Reputation point: 155

Logbog: Vis logbog

plejer at se lidt comedy imens jeg spiser min post workout måltid...hjælper på humøren
Eighty percent of succes is showing up
Brugeravatar

Reputation point: 50

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

Gitte86 skrev:Jeg har trænet det sidste års tid, primært cardio. Jeg går til spinning 2-3 gange om ugen af 1 times varighed og træner udover det 2-3 gange af 1-2 timer. Jeg har tabt 18 kg, men nu står vægten stille. Jeg er 160 høj og vejer 59 kg, så jeg er ikke overvægtig, men jeg vil godt smide ca 5 kg mere.
Jeg vil gerne lave noget styrketræning og har gjort det i perioder, men jeg bliver bare SÅ træt. Her mener jeg ikke kun i kroppen ( det er der jo ikke noget at sige til), men også humør-mæssigt. Alt mit overskud forsvinder, jeg orker ikke noget og bliver nærmest deprimeret. Det er somom min krop slet ikke kan komme sig oven på styrketræningen, selvom jeg kun har styrketrænet hver anden dag.

Er der noget jeg kan gøre for ikke at blive så flad for energi? Jeg synes jeg spiser fornuftigt med meget protein og sunde fedtstoffer.

De fleste oplever - mig selv inklusive - et humørboost efter træning, så det er ikke helt almindeligt.

Dit manglende energiniveau kan skyldes mange ting:
For lidt søvn.
Du spiser for lidt.
For meget træning igennem længere tid.
Depression.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Intense træninger kan sagtens gøre mig slukøret. Specielt når der er tale om bentræning. Delaod gør mig som regel glad og giver mig mere energi.
Brugeravatar

Reputation point: 160

Kostplan: Vis kostplan

Jeg er ikke deprimeret, men har tit problemer med at sove efter træning. Jeg vågner altid mange gange om natten, fordi jeg har uro i kroppen og min puls er høj. Måske skal jeg bare ikke styrketræne, jeg kan jo bare se at det gir gode resultater

Gitte86 skrev:Jeg er ikke deprimeret, men har tit problemer med at sove efter træning. Jeg vågner altid mange gange om natten, fordi jeg har uro i kroppen og min puls er høj. Måske skal jeg bare ikke styrketræne, jeg kan jo bare se at det gir gode resultater

Hvad med stimulanser?
Drikker du kaffe, eller tager nogen form for preworkout? Det tager ca. 6 timer inden koffein er ude af kroppen, så det kan sagtens påvirke din søvn.

Er det kun på dage du styrketræner du har problemer med at sove, eller er det også de tage du går til spinning?
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Brugeravatar

Styrkeliste

Du træner sikkert for meget, spiser ikke nok og sover for lidt/dårligt.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Det er både styrketræning og spinning. Jeg drikker en kop kaffe kl 8 når jeg står op, så det kan næsten ikke være det. Jeg ved ikke om jeg spiser for lidt, det gør jeg nok nogle dage og så for meget andre dage. Jeg ved godt jeg skal have kigget på kosten, men påvirker den også søvnen?

Gitte86 skrev:Det er både styrketræning og spinning. Jeg drikker en kop kaffe kl 8 når jeg står op, så det kan næsten ikke være det. Jeg ved ikke om jeg spiser for lidt, det gør jeg nok nogle dage og så for meget andre dage. Jeg ved godt jeg skal have kigget på kosten, men påvirker den også søvnen?

Det er kun hvis du decideret sulter dig selv at det vil have et udslag på din søvn - at du vågner op og er sulten.
Når man er i større kalorieunderskud vil man som oftest have nemmere ved at sove, pga. det lavere energi indtag.

Det lyder mest som om at du træner for meget, vil anbefale dig at holde en kortere pause på 4-5 dage for derefter at genoptage din træning.
I use muscle confusion.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det kan godt være jeg skal prøve med en pause. Det er bare så svært, når man har et mål man gerne vil nå :)

Hvor gammel er du? De symptomer du beskriver, kunne godt tyde på du har et for lavt niveau af østrogen i kroppen.

Jeg ville nok tage et smut forbi lægen og få taget en blodprøve. Det kunne også være du havde et underskud af diverse vitaminer eller mineraler.

Sørger du for at få nok at spise inden du træner? :)
"Second by second, you lose the opportunity to become the person you wanna be. When are you gonna stop making excuses, and take charge of your fucking life?"

-Greg Plitt

My skin is too thick and bulletproof, to touch me!
Brugeravatar

Reputation point: 47

Jeg er 27. Det er ikke ret længe siden jeg fik taget blodprøver hos lægen for vitaminmangel, fordi jeg taber rigtigt meget hår ( jeg har nærmest fået høje tindinger!). Og det er specielt når jeg har trænet meget. Men jeg manglede ikke vitaminer. Tror i det kan være noget med østrogen-niveauet?

Gitte86 skrev:Det kan godt være jeg skal prøve med en pause. Det er bare så svært, når man har et mål man gerne vil nå :)

Det er muligt du har det, men det du gør nu fungere jo tydeligvis ikke optimalt. Prøv engang at skrive op hvordan en typisk uge ser ud mht. kost, søvn og træning.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Gitte86 skrev:Jeg er ikke deprimeret, men har tit problemer med at sove efter træning. Jeg vågner altid mange gange om natten, fordi jeg har uro i kroppen og min puls er høj. Måske skal jeg bare ikke styrketræne, jeg kan jo bare se at det gir gode resultater

Dette + alt det andet: Lyder lidt som overreaching. Tag en deload
Brugeravatar

Reputation point: 145

Gitte86 skrev:Jeg er 27. Det er ikke ret længe siden jeg fik taget blodprøver hos lægen for vitaminmangel, fordi jeg taber rigtigt meget hår ( jeg har nærmest fået høje tindinger!). Og det er specielt når jeg har trænet meget. Men jeg manglede ikke vitaminer. Tror i det kan være noget med østrogen-niveauet?

Det lyder som stress i mine øre. Jeg vil tage et smut forbi lægen, og holde en pause med træningen hvis det var mig.
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Reputation point: 155

Deload? Hvor længe tager det? Jeg synes bare det er svært at lade være med at træne

Gitte86 skrev:Deload? Hvor længe tager det? Jeg synes bare det er svært at lade være med at træne

Deload og Dekon er ikke det samme. Læs op på det :). som regel er det en uge.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Gitte86 skrev:Deload? Hvor længe tager det? Jeg synes bare det er svært at lade være med at træne

Deload er en periode hvor du reducere din træning. Det kan du gøre ved at træne knap så ofte, og/eller knap så hårdt når du træner. Hvis du deloader, så gør det en uge eller to. :)

Folk må endelig rette mig hvis jeg tager fejl i noget
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00

5-7 dage må være rigeligt at deloade i.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Gitte jeg tænker du træner for sent, så kroppen ikke kommer ned og får ro. Jeg oplever det efter min fodbold træning der slutter ved 20-21 tiden, der vågner jeg også ofte og kan ikke finde ro.. Prøv træn noget tidligere...

Reputation point: 5

Det kan godt være jeg skal prøve at undgå
at træne om aftenen, så der er kommet ro i kroppen

Deload og dennes længde er stærkt individuelt. Hvis du er meget overreached og virkelig har tæsket dit nervesystem kan to uger frem for en sagtens være relevant. Det jeg vil anbefale ville være at reducere intensiteten med 20% og halvere volumen.

Måske skal nogen af principperne uddybes:

Intensiteten mindsker du med 20% ift. det du plejer at løfte. Altså, hvis du træner 5 reps med 100kg bliver det til 5 reps med 80kg.
Hvis du samtidigt skal halvere volumen, kan det let gøres via sæt. Hvis du normalt tager 6 sæt med 5 reps på 100kg, bliver det så samlet set til 3 sæt med 5 reps på 80kg.
Bemærk, at dette er på ALLE øvelser, at du reducerer. Målet er let træning, der vedligeholder bevægemønstrene og de neurale tilpasninger men uden at stresse (samlet set) yderligere.

Efter min mening synes deloads typisk at være slut, når man har haft 1 eller 2 træninger, hvor man har alt for meget krudt i røven og slet ikke kan vente med at hive i tungere vægte igen. Typisk vil søvnmønster og glæde ved træning ændres også.

Endeligt vil jeg sige, at det selvfølgelig ikke er sikkert, at du er overreached. Men det er typisk for folk, der oplever nærmest tvangspræget adfærd (du siger det er svært ikke at træne) med deres træning, at de kaster sig ud i at overreache før eller siden, og på en eller anden måde ikke forstår, at det er fordi, at deres krop/nervesystem trænger til en kærlig tanke. Typisk er yderste konsekvens af ikke at lytte til dette, skader, stress og sygdom.

I denne artikel gennemgår Lyle McDonald en interessant teori om overreaching/overtræning og det er et sted at starte for mere læsning: http://www.bodyrecomposition.com/training/overtraining-overeaching-and-all-the-rest-part-6.html
Brugeravatar

Reputation point: 145

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster