Confused skrev:Ja, jeg ved godt at min kost ikke holder helt..
Og billedet af manden satte jeg bare på, for lige som at give en ide om, hvilken krop jeg gerne ville have, da mange gerne vil være kæmpe store, og have kæmpe arme, mens andre gerne vil være slanke, og meget markerede/trimmede.. Og jeg ved godt at jeg aldrig kommer til at ligne ham manden 100 %, men det var bare lige som for at give jer en ide om, hvilken krop jeg går efter..
Men ja, kosten er et problem, men er begyndt at tage mig sammen.. Men det jeg gerne vil have hjælp til er, at i for det første lige fortæller mig om jeg gør noget forkert, f.eks. hvis jeg nu holder de 3 træninger om ugen, med samme træningsprogram, er det så godt nok? Eller kunne jeg gøre det bedre, ved f.eks. at træne 4 gange om ugen? Og træne andre muskelgrupper samme dag, eller andre dage? Det er det jeg gerne vil vide, og i må endelig godt være kritiske, bare i ved hvad i taler om.. :-)
Og så angående kosten, jeg spiste f.eks. i dag:
Morgenmad kl. 07:00 - Cornflakes med havre..
Frokost Kl. 14:00 - 2 Sandwich med groft brød, salat, tomat agurk og kyllinge pålæg, og lidt friskpresset juice.
Mellemmåltid: kl. 17 - En salat med grillet kylling.
Aftensmad kl. 19:30 - Pasta med kødsovs, og 1 glas mælk, og et glas kakao.
Måltid kl. 22:00 - 2 knækbrød med fibre, med ruccola, og kyllingepålæg, og en kakao.
Er der noget jeg kan gøre bedre? Eller skal jeg fortsætte på denne måde?
For mig at høre, så spiser du om ikke andet sundt. Så handler det bare om lige at få de ekstra kalorier ind, som du har behov for, for at vokse. Mit råd er: "hyggespis". Jeg snakker self. ik om kage og slik, men NØDDER er enormt kalorietætte. Specielt mandler, peanuts og hasselnødder er gode bud.. Så bare køb en ordentlig pose peanuts (behøver ikke være dyre, hvis du bare køber discount), og så bare sørg for at have dem i din taske hver dag, så du kan sidde og fråde dem i skolen, i bussen, og hjemme foran computeren.. Hvis nødder alene er for kedeligt, så spis rosiner til - de er også enormt kalorietætte (dette betyder at man får masser af energi, uden at man behøver spise en hel trillebørefuld af varen, modsat f.eks. de fleste grønsager, som primært består af vand, men stadig er vigtige for at få vitaminer) - specielt lige før træning er rosiner en fremragende idé da det er rent og skær kulhydrat, som giver dig masser af energi til din træning.. En rigtig god start på en velstrukturet dag, ville være at spise havregryn fra morgenen af - smid noget frugt eller rosiner i så det ikke bliver for kedeligt - det får du langt langt mere ud af, end du gør af kornflakes..
Så kommer vi til træningen.. I øjeblikket kører du 3-split.. Det egner sig til hvis man træner 6 gange om ugen.
Hvis du fortsat vil træne 3 gange om ugen, så træn FULL-BODY! Det får du meget mere ud af, da hver muskelgruppe, for at vokse ordentligt, skal rammes minimum 2 gange om ugen. Som det er nu rammer du kun hver enkelt muskelgruppe 1 gang om ugen.
Hvis du går op på 4 gange om ugen, så træn et 2-split program efter følgende struktur:
Dag 1:
Bryst
Skulder
Triceps
Dag 2:
Ryg
Ben
Biceps
Hvad end du vælger, så sørg for at vælge basisøvelser frem for isolationsøvelser. Det får du meget mere ud af. Det er f.eks. Dødløft, Squat, bænkpres, military press, og dips..
Du siger at du gerne vil stige i vægt, som vi nok alle gerne vil - det giver jo lidt et selvtillidsboost. Men du vil vel hellere forøge din muskelmasse og blive stærkere på denne måde, end du vil fastholde en konstant muskelmasse og så blot blive stærkere i forhold til din nuværende vægt ikke? For hvis du bare fokuserer på at vokse til at starte med, så følger styrken med helt af sig selv..
Så selv om det er sjovt at prøve at løfte alt hvad man kan i de forskellige øvelser, så hold dig til relativt mange sæt og mange gentagelser - det vokser man simpelthen hurtigere af, end bare at smide en masse vægt på, og ta' nogle få gentagelser.
Du kan f.eks. køre 3 sæt á 8 gentagelse i hver øvelse..
Sidst men ikke mindst synes jeg ikke du skal tænke voldsomt meget på dine arme - de skal nok vokse, bare af den træning du udsætter resten af kroppen for. Så 1-2 øvelser til biceps og triceps er rigeligt, og så 3-4 øvelser til bryst, ryg og lår.. Og så skal du self ikke ha' 3 ryg øvelser der alle rammer den samme del af ryggen, men sørge for at rammer en ny del af f.eks. ryggen, med hver øvelse..
Puha, det var en lang smøre.. Det står alt sammen i artiklerne her på siden, men nu har jeg så været så flink at koge det ned til dig, så nu håber jeg sgu du læser det igennem et par gange og så gør noget ved det !