Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1415
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1412

Følg bodybuilding.dk på

Dom i sagen om stationsdrabet

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

http://ekstrabladet.dk/112/article1041561.ece

De fleste husker nok sagen om den 16-årige galning der bankede en 48 årig mand til døde på en station, samtidig med at han optog det på sin telefon.

Nu er dommen så faldet: 4 år for vold med døden til følge.
Personligt vil jeg kalde denne dom et nederlag for det danske retssystem. Det skyldes eftersigende drengens alder, at han ikke kunne få mere end 8 års fængsel. Her står retssystemet, efter min mening, overfor et stort dilemma, da en ung alder i sådan en sag overhovedet ikke burde have nogen betydning, men der i stedet burde blive dømt med henblik på sagens dybt voldsomme natur. Og at denne sag ikke bliver betragtet som mord, fatter jeg heller ikke. En sag der beviser at der i det danske retssystem stadig er masser af plads til forbedring.

Men det er blot min mening, hvad er jeres?
Sidst rettet af Morrison 8. aug 2008, 11:12, rettet i alt 1 gang.
Where's the god damn protein!?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg er rystet...
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2007

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
Fitness World Lyongade

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 220.00

Galleri: Vis galleri (5)
Kostplan: Vis kostplan

FÅR HAN LOV AT SLIPPE SÅ LET? :shock: :evil:
Drengen er tydeligvis mental forstyrret, stoffer & alkohol eller ej.
Nogle få gange i mit liv vil jeg ønske amerikansk retssystem, og ét af dem er nu!
Synnejye!
Brugeravatar

Geografisk sted: Amager

Styrkeliste
- Bænkpres: 97.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 160.00

vQlse skrev:FÅR HAN LOV AT SLIPPE SÅ LET? :shock: :evil:
Nogle få gange i mit liv vil jeg ønske amerikansk retssystem, og ét af dem er nu!

Jeg er enig i at det er dybt godnat han ikke får mere. Men bliver dommen ikke oftest nedsat hvis man rent faktisk bliver testet mentalt forstyrret?

Hvis strafferammen er op til 8 år for unge under 18 så kan argumentet med den lave alder da ikke bruges. Så er strafferammen i forvejen lav.
Hvad skal der egentligt til for at udnytte strafferammen i sådanne sager?? At smadre et uskyldigt offers hoved og optage det på sin mobil kan vel ikke være uoverlagt!!!!!
Be good to yourself, 'cause nobody else, has the power to make you happy.
viewtopic.php?t=10842&postorder=asc&start=0#164985
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev, København

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (8)

kaskelolhval skrev:

Jeg er enig i at det er dybt godnat han ikke får mere. Men bliver dommen ikke oftest nedsat hvis man rent faktisk bliver testet mentalt forstyrret?

Den bliver sådan set ikke nedsat, men man kan blive indstillet til behandling i stedet for fængselsstraf. Men tror ikke han i dette tilfælde er blevet dømt mentalt uegnet til fængsel.
Brugeravatar

Problematikken i denne sag kan ret nem stilles op. Rehabilitering Vs. retfærdighed. Det danske retssystem har det desværre med at favoritisere rehabiliteringen fremfor retfærdighed.

Der er ingen tvivl om at hvis dette var min far f.eks der var blevet slået ihjel af en ekstrem form for happy slapping så ville jeg enten have dødsdom eller livstid uanset alderen.

Dog bliver man også nødt til at skele til faktum at det amerikansk retssystem tydeligvis ikke er vejen frem. Jeg mener at kunne huske at det er hver fjerde amerikaner der har været inde og sidde. Derfor tror jeg på det danske retsystems rehabelitering da vi har langt lavere kriminalitet og muligheder for "redemption". Det er et meget følsomt område og jeg tror desværre ikke man kan stille det op sort på hvidt, med øje for øje tand for tand.
The unexamined life is not worth living. - Socrates...

Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Træner her: Atlas Motion og Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 180.00

Morrison skrev:
kaskelolhval skrev:

Den bliver sådan set ikke nedsat, men man kan blive indstillet til behandling i stedet for fængselsstraf. Men tror ikke han i dette tilfælde er blevet dømt mentalt uegnet til fængsel.

Præcist det jeg mente, og det er vel egentligt endnu mildere end de 4 års fængsel.

Men du har ret i han ikke blev testet mentalt uegnet til fængsel, det hørte jeg lige i radioen.

Det skal så lige siges at han efter min mening bør dømmes som en voksen, set i lyset af hans forbrydelse... Og så vil han givet vis havde fået mere tid bag tremmerne

Styrkeliste

Lassebassen:
Ja, det er problematikken.
I denne sag tror jeg bare desværre ikke rehabilitering er vejen frem. Hørte i nyhederne at den dømte virkede fuldstændig upåvirket i retten, og det faktum at han stolt viste sin video til sine venner efter drabet (plus bare det at han rent faktisk filmede det) viser, at knægten er dybt forstyrret og, efter min overbevisning, uden mulighed for rehabilitering. Det er jo så der man kan diskutere, om retssystemet skal stå for straf eller uskadeliggørelse. Jeg tror da i hvert fald ikke han kommer ud om 4 år og melder sig ind i spejderkorpset.
Brugeravatar

Morrison skrev:Lassebassen:
I denne sag tror jeg bare desværre ikke rehabilitering er vejen frem. Hørte i nyhederne at den dømte virkede fuldstændig upåvirket i retten, og det faktum at han stolt viste sin video til sine venner efter drabet (plus bare det at han rent faktisk filmede det) viser, at knægten er dybt forstyrret og, efter min overbevisning, uden mulighed for rehabilitering. Det er jo så der man kan diskutere, om retssystemet skal stå for straf eller uskadeliggørelse. Jeg tror da i hvert fald ikke han kommer ud om 4 år og melder sig ind i spejderkorpset.

Ikke nok med at han har filmet det, men så vidt jeg er informeret pralte han også med det til en fest? Og han mødte op i retten i de støvler, som han havde trampet manden i hovedet med. Der skulle eftersigende stadig have været blod på dem..
Og så er man ikke mentalt forstyrret?? Det er helt normalt? Misser jeg en pointe her?
Jeg bliver så arrig hver gang jeg hører sådan noget lort fra det danske retssystem. Hold kæft det er lige til at lukke op og skide i :roll:

I princippet kunne en 16 årig vel gå ud og dræbe en hel landsby og stadig højst få 8 år (jeg håber så i det tilfælde at han bliver mental undersøgt! :wink:)

Lasse > Det vabr ikke bogstavligtalt med det amerikanske retssystem. Min pointe er bare, at strafffen er alt, alt for mild.
Synnejye!
Brugeravatar

Styrkeliste

Jamen jeg er skam heller ik uening med at det er for milde straffe, jeg ville bare nødigt se det amerikanske system med bland andet "3 strikes" blive indført i Danmark. De siger jo det skulle have en præventiv effekt med høje straffe, det ser bare ikke sådan ud i guds eget land!

Styrkeliste

vQlse skrev:

Ikke nok med at han har filmet det, men så vidt jeg er informeret pralte han også med det til en fest? Og han mødte op i retten i de støvler, som han havde trampet manden i hovedet med. Der skulle eftersigende stadig have været blod på dem..
Og så er man ikke mentalt forstyrret?? Det er helt normalt? Misser jeg en pointe her?
Jeg bliver så arrig hver gang jeg hører sådan noget lort fra det danske retssystem. Hold kæft det er lige til at lukke op og skide i :roll:

I princippet kunne en 16 årig vel gå ud og dræbe en hel landsby og stadig højst få 8 år (jeg håber så i det tilfælde at han bliver mental undersøgt! :wink:)

Lasse > Det vabr ikke bogstavligtalt med det amerikanske retssystem. Min pointe er bare, at strafffen er alt, alt for mild.

Hvis man skal tro på med medierne (aviserne) har skrevet, optog han filmen, for vise til hans ven, for slemt det var. Mener ikke der står noget i avisen om at han ville blære sig til festen den efterfølgende dag, dog viste han den til flere til festen næste dag.

Folketinget har dog rejst et emne der går ud på, at de vil ændre den strafferamme der hedder max 8 års fængsel til unge mellem 15-18 år. Dette har mødt bredt flertal, så mon ikke der sker noget om nogle år, bare ærgeligt vi altid skal ud i ekstremer før der sker handling, hvis man så kan kalde det det.

Jeg har altid været meget stor tilhænger af et af de systemer de kører med i USA, der går ud at laver du nogen form for kriminalitet 3 gange i træk, om det så er at stjæle en slikkepind, risikerer du at ryge ind på livstid.

Detorian skrev:Hvis man skal tro på med medierne (aviserne) har skrevet, optog han filmen, for vise til hans ven, for slemt det var. Mener ikke der står noget i avisen om at han ville blære sig til festen den efterfølgende dag, dog viste han den til flere til festen næste dag.

http://politiken.dk/indland/article548611.ece :)
Synnejye!
Brugeravatar

Styrkeliste

vQlse skrev:
Detorian skrev:Hvis man skal tro på med medierne (aviserne) har skrevet, optog han filmen, for vise til hans ven, for slemt det var. Mener ikke der står noget i avisen om at han ville blære sig til festen den efterfølgende dag, dog viste han den til flere til festen næste dag.

My bad, nok fordi jeg har avisen fra i går liggende.

Detorian skrev:
vQlse skrev:

My bad, nok fordi jeg har avisen fra i går liggende.

Hehe helt iorden :)
Og angående det med folketinget, så ja - det har du helt ret i. Der er sådan set flertal for at strafferammen skal laves om for 15-18 årige, men jeg synes, som du selv skriver, at det er lidt langt ude at der skal sådan groft tilfælde til, før det vækker flertal. Og det ændrer jo ikke på, at han kun fik 4 år. Jeg håber dog at anklagerne anker dommen.

Jeg kan godt følge dig i, at der brude være noget med større straffe for folk der gentager kriminalitet. Vi kan simpelthen ikke tolerere det som samfund - men livstid for at stjæle en slikkepind? Nah, det synes jeg nu ikke... Det kan være svært at skelne hvor grænsen går.
Synnejye!
Brugeravatar

Styrkeliste

Som Lasse Bassen påpeger, så er hårdere straffe næppe løsningen på et generelt problem som vi nu har fået her i Danmark. Nemlig at helt unge går ud og laver så fucked up ting som de nu engang gør.

Man skal snarere se på grunden til hvorfor disse utilpassede unge begår så voldsom kriminalitet. Jeg holder på det sociale aspekt.

Hvis nu vi satte alle kræfter ind på den sociale lovgivning, og udvidede socialforsorgsområdet, ville vi kunne forhindre at mange af disse unge, fik den uheldige udvikling og bliver til "hårde" kriminelle.

Når du typisk spørger folk hvorfor de vil ha' hårdere straffe, er det de færreste der kan give en uddybende go' forklaring. Det er mest noget med retfærdighed, og hvad er det? Hvem får det federe af at bure en inde i 8 frem for 4 år? Så skulle det lige være ud fra et "beskyttelsessynspunkt", men det er jo ikke en varrig løsning.

Bare mine 2 cents på området
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

Det værste er efter min mening, når retfærdighed bliver synonym med hævn. Hvordan kan en domstol sige: "Hvis du dræber ham, så dræber vi dig"??. Synes det bliver forenklet på en barnlig og syg måde, der bestemt ikke vidner om en dybere menneskelig forståelse.

Så er det danske retssystem klart at foretrække.
Kvantitet er også en kvalitet!
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Dødløft: 235.00

Lasse bassen skrev:Problematikken i denne sag kan ret nem stilles op. Rehabilitering Vs. retfærdighed. Det danske retssystem har det desværre med at favoritisere rehabiliteringen fremfor retfærdighed.

Der er ingen tvivl om at hvis dette var min far f.eks der var blevet slået ihjel af en ekstrem form for happy slapping så ville jeg enten have dødsdom eller livstid uanset alderen.

Dog bliver man også nødt til at skele til faktum at det amerikansk retssystem tydeligvis ikke er vejen frem. Jeg mener at kunne huske at det er hver fjerde amerikaner der har været inde og sidde. Derfor tror jeg på det danske retsystems rehabelitering da vi har langt lavere kriminalitet og muligheder for "redemption". Det er et meget følsomt område og jeg tror desværre ikke man kan stille det op sort på hvidt, med øje for øje tand for tand.

Jeg tror ikke, at man kan sige at de amerikanske retssystem er dårlige end de danske. Hvis vi skal kigge på kriminalitet.

Man hører oftere hvordan de hårde fængselsstraf ikke virker og så peger man på USA.

Jeg synes ikke, at man kan samligne USA med DK. Levestandard osv. skal være identisk og det er det slet ikke efter min mening.

Derfor kan man ikke vide om de hårde straffe ikke virker bedre :?

Det kan være, at de hårde straffe ville mindske kriminalitet i dk.
Eller det kan være, at hvis der ikke var så hårde straffe i usa, så ville kriminaliteten være højere.

Personligt gå jeg indenfor de danske system :-)
Dog sys jeg, at straffen for voldtægt er alt for lavt!

Logbog: Ingen logbog

Det danske retssystem er til grin og jeg har ikke den store respekt for det.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Der er jo ingen der har nævnt noget om, at han skulle dræbes, så retfærdighed er i denne sag absolut ikke et synonym for hævn!

Desuden synes jeg at må burde gøre noget BÅDE på det socialmæssige og retsmæssige plan. Men hvordan skal vi lige kunne hjælpe sådanne unge som ham? OG har vi ikke forsøgt det i flere år? Man kan jo ikke redde alle, desværre.

Bundesball skrev:Når du typisk spørger folk hvorfor de vil ha' hårdere straffe, er det de færreste der kan give en uddybende go' forklaring. Det er mest noget med retfærdighed, og hvad er det? Hvem får det federe af at bure en inde i 8 frem for 4 år? Så skulle det lige være ud fra et "beskyttelsessynspunkt", men det er jo ikke en varrig løsning.

Tjah, måske kan man ikke yddybe hvorfor da det nok bare hænger sammen med, at folk typisk er forarget over hændelsen. En varig løsning? Nej nok ikke, men så længe han er buret inde, så længe går det ikke ud over uskyldige mennesker.

Og når man nu (forhåbentlig) giver højere straffe for voldssager og lign. til de unge håbeløse - så kan man kun håbe det bliver gode eksempler, og de derved tænker sig om en ekstra gang inden de overfalder en uskyldig.
Synnejye!
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg er helt enig i der skal ske noget både retsmæssigt og socialt, og jeg er derfor stor tilhænger af 3 strikes and your out reglen fra USA da den lige præcis er sat med mål på dette, da de fleste forbrydere starter i det små og de tre chancer så udnyttes inden sigtelsen hedder drab eller lignende bare for at køre den helt ud så de i princippet stadig har en chance for at rette op på deres liv..

Hvis nu knægten her har stjålet lidt mobiltelefoner og har en enkelt voldsdom ville han, hvis han ellers er inden for nogen som helst pædagogisk rækkevidde værre klar over konsekvensen af hans handling, og måske genoverveje konsekvenserne af hans levemåde..
Hellere krudt i pistolen end krudt i røven!

Geografisk sted: København S

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World Brøndby
Fitness World Frederiksberg
fitness world Englandsvej

En skam de ikke viser hans ansigt, så tror jeg nok der ville blive sørget for retfærdighed. :)

Over for sådanne personer er jeg kold og brutal..

Snit i ham, lad ham forbløde, tab 20kg vægtskive ned over hans to små kulder mellem benene.. går så mange ting og lad ham lide så meget at han ber om at blive slået ihjel og derefter luk ham inde i et rum fyldt med det dyr han allermest frygter(af dyr som kan slå ham ihjel) og så en lighter og noget stof, så kan han enten blive slået ihjel eller brænde ihjel.. :)

( Bare min mening hvad der burde ske med denne fuldstændig stupide, mentalt syge og ubrugelige lorte unge) - Hans forældre må virkelige skamme sig over sådan noget lorte afkom de har bragt til verdenen..
Ingen har tid til træning, man tager sig tid!!

Geografisk sted: Viborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00

Goejseren skrev:Hvis nu knægten her har stjålet lidt mobiltelefoner og har en enkelt voldsdom ville han, hvis han ellers er inden for nogen som helst pædagogisk rækkevidde værre klar over konsekvensen af hans handling, og måske genoverveje konsekvenserne af hans levemåde..

Helt enig!
Der findes sikkert også mange andre alternativer som er rigtig gode også - men der bliver sikkert ikke ændret på det alligvel..
Synnejye!
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis rehabilitering på noget tidspunkt skal virke, må det da netop være i sager som denne, hvor vi ikke har med hårdkogte kriminelle men en forvirret teenager at gøre.

I øvrigt synes jeg det er pudsigt at samtlige brugere herind pludselig er blevet professorer i jura.

Dingo skrev:Det danske retssystem er til grin og jeg har ikke den store respekt for det.

Vås. Du har bare ondt i røven over, at vi ikke kastrerer eller henretter kriminelle så snart vi får fingre i dem. Sådan fungerer jura desværre ikke. I USA kan man blive dødsdømt på indicier. Vil du foretrække det frem for det danske system?
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Lyst skrev:Hans forældre må virkelige skamme sig over sådan noget lorte afkom de har bragt til verdenen..

Hans mor har jo, helt forståeligt, valgt ikke at møde op i retssalen. Jeg kan ikke huske om hun også valgte at cutte forbindelsen helt, men jo - hun skammer sig!

Men jeg forstår simpelthen ikke hasn forældre. Hvor har de været henne i dette spil? De må vel kunne have set, at han ikke havde helt ren mel i posen?
Synnejye!
Brugeravatar

Styrkeliste

vQlse skrev:
Lyst skrev:Hans forældre må virkelige skamme sig over sådan noget lorte afkom de har bragt til verdenen..

Hans mor har jo, helt forståeligt, valgt ikke at møde op i retssalen. Jeg kan ikke huske om hun også valgte at cutte forbindelsen helt, men jo - hun skammer sig!

Men jeg forstår simpelthen ikke hasn forældre. Hvor har de været henne i dette spil? De må vel kunne have set, at han ikke havde helt ren mel i posen?

Jamen den mening jeg har om ham har jeg om alle som begår sådanne stupide handlinger.. de burde udsættes for samme ting som de har udsat andre for bare ganget med 13245435374534563478598790897843...
Ingen har tid til træning, man tager sig tid!!

Geografisk sted: Viborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00

Så er spørgsmålet jo bare hvor grænsen går fra forvirret teenager til hårdkogt kriminel?? Han havde jo eftersigende "bare" tænkt sig at slå ham ned og stjæle hans ting som han havde gjort så mange gange før.. :?

Hvis du roder dig selv ind i eller blir rodet ind i en voksen tilværelse med kriminalitet ósv., kan du efter min mening sagtens være en hårdkogt kriminel som 16 årig, og det tyder hans opførsel og væremåde før og under retsagen på hvis du spørger mig..
Hellere krudt i pistolen end krudt i røven!

Geografisk sted: København S

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World Brøndby
Fitness World Frederiksberg
fitness world Englandsvej

Jeg er helt enig i der skal ske noget både retsmæssigt og socialt, og jeg er derfor stor tilhænger af 3 strikes and your out reglen fra USA da den lige præcis er sat med mål på dette, da de fleste forbrydere starter i det små og de tre chancer så udnyttes inden sigtelsen hedder drab eller lignende bare for at køre den helt ud så de i princippet stadig har en chance for at rette op på deres liv..

Hvis nu knægten her har stjålet lidt mobiltelefoner og har en enkelt voldsdom ville han, hvis han ellers er inden for nogen som helst pædagogisk rækkevidde værre klar over konsekvensen af hans handling, og måske genoverveje konsekvenserne af hans levemåde..

Jamen det er jo så tydeligt at 3 strikes ikke virker... Det kan jo ses på de overfyldte fængsler at det ikke afskrækker folk fra at begå kriminalitet...

Det ser vist ud til at jeg og karl æg deler mening i noget politisk (wierd) men det er 100% rigtig hvad der bliver skrevet om at han ikke er en hårdkogt kriminel endnu. Men det er da 100 procent at han er det når han kommer ud.
Hvis man også ser på det økonomiske i det så koster det jo kassen for staten have ham fængslet og derfor ville det være bedre at gøre ham til et "normalt" menneske så han kan betale sin gæld af til samfundet på den måde istedet.

Styrkeliste

Lasse bassen skrev:Hvis man også ser på det økonomiske i det så koster det jo kassen for staten have ham fængslet og derfor ville det være bedre at gøre ham til et "normalt" menneske så han kan betale sin gæld af til samfundet på den måde istedet.

Men hvad så hvis det ikke lykkedes at "gøre ham normal"? Så har vi jo alligvel også spildt en masse penge på det sociale, frem for bare at bure ham inde. Personligt vil jeg gerne betale de ekstra skattekroner, hvis det er dét der skal til at få flere kriminelle buret inde (og han kan så samtidig få hjælp!)
Synnejye!
Brugeravatar

Styrkeliste

Næste