Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1794
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1792

Følg bodybuilding.dk på

En liter sødmælk om dagen?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej, jeg er for nyligt gået i gang med at bulke og har i min kostplan tilføjet en liter sødmælk som jeg drikker hver dag.
Er dette for meget mælk at indtage?
Har læst mig frem til at sødmælk indeholder store mængder animalsk fedt, hvilket ikke er sundt på længere sigt.
Vil dette blive et problem hvis jeg drikker 1 liter om dagen i et par måneder?.

Grunden til at jeg har tilføjet mælken er at jeg har svært ved at få spist nok mad. Derudover har jeg adgang til gratis ubegrænset forbrug af mælk på mit arbejde, så det er enormt nemt lige at bælle en liter sødmælk til aftensmaden.

Reputation point: 10

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ingen problemer - bare drik løs.

Reputation point: 25

Logbog: Vis logbog

Tror det er rimelig legit. Især for motionister, som ellers spiser sundt og er aktive.

Efterhånden er man blevet mindre bange for mættet fedt og undersøgelser viser endda, at mættet fedt (ikke umættet) kan øge testeronniveauet.

Jeg drikker selv meget af stadset, det smager jo godt :dope:

Reputation point: 35

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Vis kostplan

Hvor stor en del dit samlede kalorieindtag udgør sødmælken?
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000 skrev:Hvor stor en del dit samlede kalorieindtag udgør sødmælken?

HUNNAR!
Brugeravatar

Reputation point: 490

Træner her: Ultimate Gym

Hvor stor en del kan det udgøre før du tænker det er et problem?

Reputation point: 25

Afhængigt af hvor aktiv jeg er den dag (træner/off day) spiser jeg ca 2800/3400 kcal.

så 22,5 % / 18,5%

Drik noget mere imo.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

Hvis det eneste fedt du får indtaget i løbet af en dag er mættet fedt, så ja er det ikke særlig sundt.
Men det er ikke sødmælken der er "usund" men mere manglen af umættet fedt, der gør det usundt.

Få indført noget mere sundt fedt fx i form af nødder eller fed fisk.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 35.00
- Dødløft: 40.00

Marcus Aurelius skrev:Hvis det eneste fedt du får indtaget i løbet af en dag er mættet fedt, så ja er det ikke særlig sundt.
Men det er ikke sødmælken der er "usund" men mere manglen af umættet fedt, der gør det usundt.

Få indført noget mere sundt fedt fx i form af nødder eller fed fisk.

Spiser avokado næsten hver dag, og mandler på mine havregryn når jeg har råd til det. Grunden til ar jeg ikke bare spiser endnu mere af det er mest at det er dyrt :)
Er ikke så glad for særlig meget fisk desværre.
Nå men drikker da ihvertfald bare videre!

Nu er det ikke noget jeg er ekspert omkring, så jeg vil ikke give et direkte råd.
Men hver gang du planlægger at overdrive noget, så er det værd at sætte sig ind i det.

Jeg har læst flere steder at mælk påvirker mængden af østrogen i din krop, altså øger niveauet. Samt en masse andre ting omkring mælk der er knapt så behagelige. Hvor meget af det der er antimælk-, veganer- eller neuhelse- bullshit ved jeg ikke. Det er der andre her på boardet der nok har mere styr på.
Men jeg synes at det er værd at læse om, inden du går ud og drikker rå mængder af et andet dyrs modermælk.

Min personlige erfaring fra det eventyr (GOMAD dillens storhedstid) er at jeg stille og roligt fik det værre og værre. Jeg blev meget træt og energiforladt i hverdagen, hvilket kun ophørte da jeg stoppede med at drikke mælk.
Om det er et produkt af det tidlige stadie af udviklingen af min laktoseintolerance, eller om det er mælken, er ikke til at vide.
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Dødløft: 180.00

Det er absolut intet problem, når man gerne vil vokse lidt. Kender flere, som næsten udelukkende styrer deres kcal-indtag gennem mælk. Sødmælk til bulk, let- og skummet til overgangen og evt. vand til cut og omvendt. Har selv drukket uanede mængder sødmælk (op til to liter til træning og en liter om aftenen). Det er noget, som gør stærk.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Jeg bulkede i perioder på 3 liter kakaomælk, som supplement til min 'almindelige mad'. Den eneste limitation for indtag af sødmælk er sådan set din appetitregulering, og selvfølgelig hvor stort et kalorieoverskud, du vil være i.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Moose skrev:Nu er det ikke noget jeg er ekspert omkring, så jeg vil ikke give et direkte råd.
Men hver gang du planlægger at overdrive noget, så er det værd at sætte sig ind i det.

Jeg har læst flere steder at mælk påvirker mængden af østrogen i din krop, altså øger niveauet. Samt en masse andre ting omkring mælk der er knapt så behagelige. Hvor meget af det der er antimælk-, veganer- eller neuhelse- bullshit ved jeg ikke. Det er der andre her på boardet der nok har mere styr på.
Men jeg synes at det er værd at læse om, inden du går ud og drikker rå mængder af et andet dyrs modermælk.

Min personlige erfaring fra det eventyr (GOMAD dillens storhedstid) er at jeg stille og roligt fik det værre og værre. Jeg blev meget træt og energiforladt i hverdagen, hvilket kun ophørte da jeg stoppede med at drikke mælk.
Om det er et produkt af det tidlige stadie af udviklingen af min laktoseintolerance, eller om det er mælken, er ikke til at vide.

kilder?
Brugeravatar

@Asomugha

Bemærk særligt artiklens pkt. 5 i forhold til det Moose skriver om østrogen

Sandheden om hormoner i mælk af Morten Elsøe (August 2016)

1. Væksthormon fra mælk har ingen effekt på mennesker
2. Mælk indeholder samme mængde IGF-1 som dit spyt
3. Sojaprotein får dit IGF-1 til at stige mere end mælk
4. IGF-1 giver ikke kræft
5. Mælk øger ikke østrogenniveauer
6. Mælk øger ikke risikoen for at få kræft

Læs mere her
http://www.mortenelsoe.com/blog/hormonerimaelk

Jeg har ikke laktoseintelorans som Moose, men begrænser mælkeindtaget, fordi det giver en lettere tunghed i hovedet og det påvirker energiniveau. Det var desværre ret svært at opdage med den mælkekultur vi har. Mennesker affinder og adapterer til skidt, specielt når man er flasket op med det og ikke kender til andet.

Reputation point: 115

Jeg må også indrømme, at jeg før har overdrevet mit mælkeindtag i sådan en grad, at det gav mig slim i halsen af en eller anden ukendt årsag. Jeg gik aldrig til lægen, men skar bare ned på mælken.

Jeg har ved siden af en ven, som også havde sundhedsmæssige problemer af en eller anden art (husker ikke præcist) og han gik til lægen med det, hvor mælken igen blev konstateret et problem.

Så drenge, det er med at mærke på egen krop. Vi er alle forskellige.

Reputation point: 35

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Dødløft: 160.00

newbiepumper skrev:Så drenge, det er med at mærke på egen krop. Vi er alle forskellige.

So true. En priktest kan for eksempel ikke afkræfte at du har en allergi. Den kan kun bekræfte at du har en og det er ikke det samme, da ikke alle allergikere respondere på en priktest.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Udgaard skrev:
newbiepumper skrev:Så drenge, det er med at mærke på egen krop. Vi er alle forskellige.

So true. En priktest kan for eksempel ikke afkræfte at du har en allergi. Den kan kun bekræfte at du har en og det er ikke det samme, da ikke alle allergikere respondere på en priktest.

Såfremt du er allergisk, vil du vel opdage negative konsekvenser ved indtag af mælkeprodukter?
Brugeravatar

Asomugha skrev:
Udgaard skrev:

Såfremt du er allergisk, vil du vel opdage negative konsekvenser ved indtag af mælkeprodukter?

Ja. Men det behøves ikke at være akut og det kan derfor nogle gange være svært at koble reaktionen til hvad der forsager den. Det kan derfor være en udmærket ide at prøve at udelukke en fødevare/creme/deo/osv. en af gangen i en periode for at se om man får det bedre. Bemærk at du IKKE skal følge denne fremgangsmåde hvis du tror du har cøliaki. Der skal du gå til lægen i stedet.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Asomugha skrev:kilder?

"Jeg har læst flere steder" hentyder til at jeg ikke har en litteraturliste, men har læst det og været sådan lidt "meh". Da jeg jo alligevel ikke drikker mælk.

Franz Biberkopf skrev:Jeg har ikke laktoseintelorans som Moose, men begrænser mælkeindtaget, fordi det giver en lettere tunghed i hovedet og det påvirker energiniveau. Det var desværre ret svært at opdage med den mælkekultur vi har. Mennesker affinder og adapterer til skidt, specielt når man er flasket op med det og ikke kender til andet.

Præcis den samme oplevelse jeg havde.
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00

Husker jeg gik fra at drikke normale (et par glas om dagen) mængder letmælk, til at skylle min middagsmad ned med 1 liter sødmælk, plus sødmælk i shakes. Det kunne min mave ikke klare. Jeg skulle skide 5 min efter middagsmælken. Så gik jeg tilbage til start og øgede mængden stille og roligt. Efter et par uger kunne jeg drikke 1,5 liter sødmælk om dagen, uden nogen form for problem.
Prøv dig frem og Lyt til din krop.

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster