Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1179
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1176

Følg bodybuilding.dk på

Failure = skidt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Lader til at størstedelen herinde mener at failuretræning er noget man bør holde sig fra.
Det er i hvert fald det indtryk jeg får af at læse indlæg vedr. træning til failure.

Hvorfor er det en dum idé at køre sæts til failure?
Og er det altid så skidt?
Findes der ingen fornuftige programmer det gør brug af dette?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Artz skrev:Lader til at størstedelen herinde mener at failuretræning er noget man bør holde sig fra.
Det er i hvert fald det indtryk jeg får af at læse indlæg vedr. træning til failure.

kan ikke lige pt. komme med en fonuftig forklaring på hvorfor det ikke er godt, kan bare huske at have læse det en gang.
MEN jeg vil dog ikke mene at faiure træning ikke ALTID er skidt. En gang i mellem er det udmærket. F.eks. en gang hver 4. uge i bænkpres f.eks.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Kostplan: Vis kostplan

Fandt dette program, hvor en muskelgruppe kun stresses direkte 1 gang i ugen, og hvor ALLE sæts bliver taget til failure.
Er det noget lort?

Monday: Legs/Abs
Squats – 2 x 5-7
Barbell or Dumbbell Lunges – 1 x 5-7
Stiff-Legged Deadlifts – 2 x 5-7
Standing One-Legged Dumbbell Calf Raises – 2 x 10-12
Seated Barbell Calf Raises – 1 x 5-7
Weighted Situps or Crunches – 2 x 10-12
Weighted Leg Raises – 1 x 10-12

Wednesday: Chest/Shoulders/Triceps
Flat Barbell Press – 2 x 5-7
Incline Dumbbell Press – 2 x 5-7
Wide-Grip Dips – 2 x 5-7
Seated Overhead Dumbbell Press – 2 x 5-7
Standing Dumbbell Side Laterals – 1 x 10-12
EZ-Bar Skull Crushers – 2 x 5-7
Overhead Dumbbell Extensions – 1 x 5-7

Friday: Back/Biceps/Forearms
Deadlifts – 2 x 5-7
Overhand Chin-Ups – 2 x 5-7
Bent Over Barbell Rows – 2 x 5-7
Barbell Shrugs – 2 x 10-12
Barbell Curls – 2 x 5-7
Standing Alternating Dumbbell Curls – 1 x 5-7
Barbell Wrist Curls – 1 x 10-12
Sidst rettet af Artz 10. mar 2009, 10:01, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Det har en stor taksering på nervesystemet, og kræver længere/grundigere restitution, hvis man rammer failure.

Failure er et værktøj, der kan bruges i træningen, ligesom drop-sets, strip-sets, supersets, osv. osv...

Jeg kender ikke umiddelbart programmer der foreskriver det, men de findes helt sikkert :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

Artz skrev:Lader til at størstedelen herinde mener at failuretræning er noget man bør holde sig fra.

Der findes masser af programmer der inkorporerer failure træning på en fornuftig måde
Dog er der er forskel på positiv og negativ failure, positiv failure er når du ikke længere kan løfte/trække vægten, negativ failure er når du ikke længere kan kontrollere den negative fase af løftet/trækket.
En af måderne af inkorporerer failure i træningen på kan være rest/pause teknik, hvor du laver max antal reps, tager et par dybe indåndinger og fortsætter med et par reps, 3-4 gange
Forced reps er en anden mulighed, det kræver at du her en makker der kan hjælpe.

Edit.

Alle HIT variationer dikterer at man kører til failure
Sidst rettet af Equus 10. mar 2009, 10:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Geografisk sted: 2500

Der sker absolut intet ved at træne til failure periodisk. Det er f.eks ganske okay i slutningen af en cyklus, hvor det bør være hårdt.

Det er bare ikke okay at gøre det dag ud og dag ind. Det svarer til at man tester sin 1RM hver gang man træner. Det duer ikke i længden, og vil hæmme ens fremgang.

Den primære årsag til at det ikke er okay, skyldes at kroppen stresses på flere fronter når man træner. Det er ikke kun ens muskler som stresses. En lang række subsystemer, hvor de primære er centralnervesystemet (CNS), det perifere nervesystem (PNS) og det endokrine system, stresses også i særdeles udtalt grad. Specielt når man træner til failure, eller laver andre systemisk stressende teknikker.

Problemet er, at kroppen reagere negativt på den slags stress hvis det udføres for tit. Hvis man forsøger på 1RM hver gang man træner, eller træner til failure hver evigt eneste gang og i alle ens sæt, så vil kroppen reagere forsøge at beskytte sig selv. Primært via en proces i nervesystemet der kaldes inhibering. Man bliver lige pludselig ikke i stand til at kraftudvikle i samme grad, og man opdager det ved at ens styrke først stagnere, og derefter begynder at gå tilbage, hvis man fortsætter den hårde træning.

Kroppen har altid bedst af at man veksler mellem hård træning og lettere træning. Om det er vha progressionscyklusser, fase-træning eller en eller anden form for instinktiv træning er for så vidt lige meget. Men gør man ikke et eller andet for at give kroppen en pause, så skal den nok sørge for at give dig den
:wink:
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Thomas Jagd strikes again!

Tak for informationerne :)
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Thomas Jagd skrev:Der sker absolut intet ved at træne til failure periodisk. Det er f.eks ganske okay i slutningen af en cyklus, hvor det bør være hårdt.

Det er bare ikke okay at gøre det dag ud og dag ind. Det svarer til at man tester sin 1RM hver gang man træner. Det duer ikke i længden, og vil hæmme ens fremgang.

Den primære årsag til at det ikke er okay, skyldes at kroppen stresses på flere fronter når man træner. Det er ikke kun ens muskler som stresses. En lang række subsystemer, hvor de primære er centralnervesystemet (CNS), det perifere nervesystem (PNS) og det endokrine system, stresses også i særdeles udtalt grad. Specielt når man træner til failure, eller laver andre systemisk stressende teknikker.

Problemet er, at kroppen reagere negativt på den slags stress hvis det udføres for tit. Hvis man forsøger på 1RM hver gang man træner, eller træner til failure hver evigt eneste gang og i alle ens sæt, så vil kroppen reagere forsøge at beskytte sig selv. Primært via en proces i nervesystemet der kaldes inhibering. Man bliver lige pludselig ikke i stand til at kraftudvikle i samme grad, og man opdager det ved at ens styrke først stagnere, og derefter begynder at gå tilbage, hvis man fortsætter den hårde træning.

Kroppen har altid bedst af at man veksler mellem hård træning og lettere træning. Om det er vha progressionscyklusser, fase-træning eller en eller anden form for instinktiv træning er for så vidt lige meget. Men gør man ikke et eller andet for at give kroppen en pause, så skal den nok sørge for at give dig den
:wink:

Lækkert! Så kan jeg forklare mine diskopumper-venner, der kører til failure+forced reps hver gang, hvorfor de dummer sig. Selvom de sikkert ikke fatter så meget af det :D
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Holder det program jeg har postet så?
Det kan køres 6-8 uger, og progressionen ligger i at man enten øger vægten hver træning, eller forsøger at lave et par ekstra reps, hvis man f.eks kun tog 5 reps sidste gang.

Man hviler jo en hel uge inden man træner den samme muskel igen..

Og er det okay at bruge failure en gang i mellem i løbet af en cyklus, og ikke kun i slutningen?
Brugeravatar

Artz skrev:Holder det program jeg har postet så?
Det kan køres 6-8 uger, og progressionen ligger i at man enten øger vægten hver træning, eller forsøger at lave et par ekstra reps, hvis man f.eks kun tog 5 reps sidste gang.

Og er det okay at bruge failure en gang i mellem i løbet af en cyklus, og ikke kun i slutningen?

Nu har jeg ikke kigget dit program så meget i sømmene, så bare, som du også selv skriver, at hver muskel kun rammes direkte én gang om ugen.. Er det ikke forlidt? Mener da at man plejer at sige minimum 2 gange tæsk til hver muskel pr. uge.
Brugeravatar

Casper.S skrev:

Nu har jeg ikke kigget dit program så meget i sømmene, så bare, som du også selv skriver, at hver muskel kun rammes direkte én gang om ugen.. Er det ikke forlidt? Mener da at man plejer at sige minimum 2 gange tæsk til hver muskel pr. uge.

Programmet er faktisk noget jeg har betalt for.
Købte det engang sammen med en e-book, indholdende nogle træningsprincipper. To af principperne er f.eks. at der altid trænes til failure, og at man kun skal træne en muskelgruppe ÉN gang i ugen,
for at den når at restituere nok.
Brugeravatar

Artz skrev:
Casper.S skrev:

Købte det engang sammen med en e-book, indholdende nogle træningsprincipper. To af principperne er f.eks. at der altid trænes til failure, og at man kun skal træne en muskelgruppe ÉN gang i ugen,

Okay. Strange. Lyder lidt som om du har købt katten i sækken :P Ej, det kan da godt være at det virker, og jeg synes da bestemt at du skal give det et forsøg. Jeg ser dog ingen grund til at en muskel for mere resititionstid end 48-72 timer. :)
Brugeravatar

Casper.S skrev:
Artz skrev:
Casper.S skrev:

Okay. Strange. Lyder lidt som om du har købt katten i sækken :P Ej, det kan da godt være at det virker, og jeg synes da bestemt at du skal give det et forsøg. Jeg ser dog ingen grund til at en muskel for mere resititionstid end 48-72 timer. :)

Hehe :lol:

Jeg har faktisk også kørt programmet.
Fik ingen resultater, men har jeg heller aldrig fået af andre programmer. Det er noget med den hormonsygdom som jeg har.

Manden bag programmet og den e-book jeg har, han har også et forum oppe at køre på nettet. Der er en fælles billedtråd i øjeblikket og folk har fået ret gode resultater :)

Bl.a. ham her der har trænet efter principperne og lignende programmer i et år:
http://img139.imageshack.us/my.php?imag ... ob2ah7.png

http://img369.imageshack.us/my.php?image=6ge3gj6.jpg
Brugeravatar

Artz skrev:
Casper.S skrev:
Artz skrev:
Casper.S skrev:

Hehe :lol:

Jeg har faktisk også kørt programmet.
Fik ingen resultater, men har jeg heller aldrig fået af andre programmer. Det er noget med den hormonsygdom som jeg har.

Manden bag programmet og den e-book jeg har, han har også et forum oppe at køre på nettet. Der er en fælles billedtråd i øjeblikket og folk har fået ret gode resultater :)

Bl.a. ham her der har trænet efter principperne og lignende programmer i et år:
http://img139.imageshack.us/my.php?imag ... ob2ah7.png

http://img369.imageshack.us/my.php?image=6ge3gj6.jpg

denne sygdom som du omtaler, gør den at du på ingen måde kan få noget ud af din træning, hverken masse eller styrke? (ikke at der kun findes de to mål med træning).
Brugeravatar

I henhold til lige præcis den forklaring Thomas Jagd leverede, er det en god ide generelt at holde sig fra failure i basisøvelser, på nær sidst i en cyklus hvor en dekonditionering eller deload er nært forestående.
Failure træning i de mindre isolationsøvelser kan efter min mening herimod bruges hyppigere, med god effekt, da du her belaster dine muskler, cns osv med en mindre belastning og dermed udgør failure træningen end mindre belastning på cns. Men selvfølgelig skal der ikke trænes til failure i hvert pas, det er langt fra optimalt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

lassah skrev:I henhold til lige præcis den forklaring Thomas Jagd leverede, er det en god ide generelt at holde sig fra failure i basisøvelser, på nær sidst i en cyklus hvor en dekonditionering eller deload er nært forestående.
Failure træning i de mindre isolationsøvelser kan efter min mening herimod bruges hyppigere, med god effekt, da du her belaster dine muskler, cns osv med en mindre belastning og dermed udgør failure træningen end mindre belastning på cns. Men selvfølgelig skal der ikke trænes til failure i hvert pas, det er langt fra optimalt.

Tak for den :)

Casper.S skrev:denne sygdom som du omtaler, gør den at du på ingen måde kan få noget ud af din træning, hverken masse eller styrke? (ikke at der kun findes de to mål med træning).

Well, jeg har trænet lidt mere end 2 år, med små pauser imellem, der er stortset ingen forskel at se på min krop fra da jeg startede og så dagen idag.

Min styrke er heller ikke særlig god, den er da gået lidt op - men har ligesom ramt et punkt hvor jeg ikke længere kan øge vægten på øvelserne, selvom det jeg løfter, efter min mening, er pinligt lidt i forhold til andre med samme træningserfaring.

Så ja, det ser lidt ud til at de to ting (masse og styrke) er noget nær umulige for mig at opnå.
Synes også det er nederen at erkende, da jeg har dedikeret en meget stor del af mit liv til bb.
Men ved simpelthen ikke hvad jeg skulle lave, hvis jeg ikke skulle træne. Så derfor bliver jeg ved.
Brugeravatar

Virker underligt at du ikke kan stige specielt meget i styrke heller. :?

Man ser for eksempel ret stærke kvinder også! :D

Artz skrev:
lassah skrev:I henhold til lige præcis den forklaring Thomas Jagd leverede, er det en god ide generelt at holde sig fra failure i basisøvelser, på nær sidst i en cyklus hvor en dekonditionering eller deload er nært forestående.

Tak for den :)

Casper.S skrev:denne sygdom som du omtaler, gør den at du på ingen måde kan få noget ud af din træning, hverken masse eller styrke? (ikke at der kun findes de to mål med træning).

Well, jeg har trænet lidt mere end 2 år, med små pauser imellem, der er stortset ingen forskel at se på min krop fra da jeg startede og så dagen idag.

Min styrke er heller ikke særlig god, den er da gået lidt op - men har ligesom ramt et punkt hvor jeg ikke længere kan øge vægten på øvelserne, selvom det jeg løfter, efter min mening, er pinligt lidt i forhold til andre med samme træningserfaring.

Så ja, det ser lidt ud til at de to ting (masse og styrke) er noget nær umulige for mig at opnå.
Synes også det er nederen at erkende, da jeg har dedikeret en meget stor del af mit liv til bb.
Men ved simpelthen ikke hvad jeg skulle lave, hvis jeg ikke skulle træne. Så derfor bliver jeg ved.

det lyder underligt. Har du prøvet at deloade en gang i mellem, og ellers huske progression osv.?
Brugeravatar

Casper.S skrev:det lyder underligt. Har du prøvet at deloade en gang i mellem, og ellers huske progression osv.?

Havde også håbet lidt, at jeg kunne satse på styrke nu når det ikke gik med masse, men nej.

Har aldrig taget en deload - decon har jeg derimod altid brugt. Har stortset aldrig trænet mere end 8 uger uden en pause imellem.
Brugeravatar

Artz skrev:
Casper.S skrev:det lyder underligt. Har du prøvet at deloade en gang i mellem, og ellers huske progression osv.?

Havde også håbet lidt, at jeg kunne satse på styrke nu når det ikke gik med masse, men nej.

Har aldrig taget en deload - decon har jeg derimod altid brugt. Har stortset aldrig trænet mere end 8 uger uden en pause imellem.

Okay, og du har forsøgt sådan stigende at hæve vægten.
Eks:

5RM = 100 kg.

Uge 1: 5*5 med 70 kg.
Uge 2: 5*5 med 80 kg.
Uge 3: 5*5 med 90 kg.
Uge 4: 5*5 med 100 kg.
Uge 5: 5*5 med 102,5 kg.

Måske ikke lige så trivielt, men noget ligende?
Brugeravatar

Ja, min progression har altid drejet sig om at hæve vægten.
Brugeravatar

Artz skrev:Ja, min progression har altid drejet sig om at hæve vægten.

Okay, tja, jeg skal så ikke kunne gøre mig klog på hvad der kunne være problemet. Har du evt. undersøgt lidt om emnet, f.eks. hos en læge?
Brugeravatar

Casper.S skrev:

Okay, tja, jeg skal så ikke kunne gøre mig klog på hvad der kunne være problemet. Har du evt. undersøgt lidt om emnet, f.eks. hos en læge?

Jeg ved en del om det. Har haft tilstanden siden jeg var 8. Min læge siger at jeg burde kunne opbygge muskelmasse med de erstatningshormoner jeg får. Men der er bare ikke sket noget endnu desværre.
Brugeravatar

Artz skrev:
Casper.S skrev:

Jeg ved en del om det. Har haft tilstanden siden jeg var 8. Min læge siger at jeg burde kunne opbygge muskelmasse med de erstatningshormoner jeg får. Men der er bare ikke sket noget endnu desværre.

Hmm. trist. Var det så ikke tid til at snakke med lægen igen? Eller for dens sags skyld en anden læge?
Brugeravatar

Er du sikker på at du spiser nok ? Hvis du ikke opbygger muskelmasse, så kunne det tyde på at du ikke får nok kalorier.

Og selv din sygdom til trods, så burde du kunne blive stærkere, da det primært er tilpasninger i nervesystemet, der gør at man bliver stærkere. Tror måske dit program ikke er godt nok rettet ind imod netop dette. Hvis du kun træner hver muskel 1 gang i ugen, så fristes man næsten til at sige at man godt kan forstå det.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Thomas Jagd skrev:Er du sikker på at du spiser nok ? Hvis du ikke opbygger muskelmasse, så kunne det tyde på at du ikke får nok kalorier.

Og selv din sygdom til trods, så burde du kunne blive stærkere, da det primært er tilpasninger i nervesystemet, der gør at man bliver stærkere. Tror måske dit program ikke er godt nok rettet ind imod netop dette. Hvis du kun træner hver muskel 1 gang i ugen, så fristes man næsten til at sige at man godt kan forstå det.

Har altid trænet hver muskel 2-3 gange i ugen.
Programmet jeg postede her har jeg kun kørt en gang,
ialt 8 uger.

Jeg bliver hurtigt udmattet med min sygdom, og min krop giver hurtigt op. Tror måske det er derfor jeg ikke rigtigt kan stige i styrke.
Istedet for at tage muskel på, så blev jeg lidt fed. Og blev nød til at cutte en masse væk.
Tror jeg har spist nok det meste af tiden.
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 40 gæster