Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1300
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1298

Følg bodybuilding.dk på

Fat to fit, men hvordan?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej, jeg er en mand på 26, og vil gerne i form og være moderat veltrænet. Har været chubby i det meste af mit liv. Men er sgu blevet for træt af det nu. Og efter at have studeret det lidt rundt omkring på nettet, har jeg fundet ud af, at man kan gå fra 20 kg's overvægt, til en nogenlunde veltrænet krop, som er i god form, på et års tid. (Hvilket er hvad jeg ønsker at gøre) - Nogle endda hurtigere. Men mangler noget overordnet at forholde mig til. Synes at der er mange der modsiger hinanden, og det er svært at finde én hel plan for kost, motion, træning og brug af de forskellige vægttabspiller, muskelpiller osv.. Ved ikke hvad alt det der hedder, men du ved garanteret hvad jeg snakker om.. BCAA og alt det der.. Aner ikke noget om det, ved bare at sunde mennesker der træner en del, bruger meget af alt sådan noget.. Og hvis man vil opnå hurtigere og bedre resultater, så er det vel sådan noget man skal bruge..

Har lige købt nikotin-tyggegummi og løbesko i dag, så i kan jo regne ud, at der skal løbes. :-) - Starter i morgen. Og jeg starter på rygestoppet, når min pakke cigaretter er tom. - Hvilket nok sker i morgen også.

Jeg har tænkt mig at spise rigtigt sundt. Er bestemt ikke kræsen. Har bare tit synes, at det var nemmere at smøre en leverpostejsmad, end at stå og snitte grøntsager i 20 min.. Hvilket det jo også er.. Men man må jo tage det sure med det søde.

Omvendt søger jeg noget inspiration til kosten, udover et kostprogram der på forvirrende vis viser hvor mange kalorier osv. man må indtage.. Det er mega forvirrende, når man intet aner om det, Inspirationen fordi jeg ikke ønsker at brænde fast i de samme 5-6 retter.. Det skal være en kost bestående af alt det jeg har brug for selvfølgelig. - Plus at det ikke må gå hen og blive for ensartet. Håber ikke, at jeg er alt for besværlig. Hehe..

Jeg har forresten en sygdom der hedder podagra. - En slags gigt. Som gør, at nogle af mine led knaser og føles som om, at de kammer over nogle gange, så kan ikke løfte vægte på normal vis, lave armbøjninger, pushups eller noget, hvor jeg skal lægge meget vægt på mine albueled imens de er i brug, så smadrer jeg mine dem.. Prøvede at træne med vægte i en md ca. for noget tid siden, og det var ikke specielt godt for dem kunne jeg mærke.. Så hvis nogen kender til metoder, hvor man kan træne sine muskler i armene, uden at bøje albuerne så meget og belaste dem så meget, så ville det være til stor hjælp. Eller evt. om der findes noget kosttilskud mv, som kan styrke mine led og gøre dem stærke? - Desuden skal der lige tages højde for min podagra i kostplanen.. Jeg kan f.eks. ikke så godt tåle bælgfrugter.. Har ikke været en helgen med at spise sundt ift. min sygdom, dvs. holde mig fra kød og andre purin-holdige fødevarer. Men det er bedre sent end aldrig. Har indset, at min krop som 26-årig, så småt begynder at forfalde, og det kan jeg slet ikke leve med i den her alder. Måske om 50 år. Så der skal handles nu.

Jeg har ikke overdrevet mange penge, og er mest til træning i naturen (Skoven), hvis det skal være.. Så kunne være fedt, hvis der findes et skovtræningsprogram, eller hvad ved jeg.. Eller om en eller anden velvidende og venlig sjæl evt. kunne brygge noget sammen til mig.. Vil bare gerne have det hele fra en, så der ikke kommer noget knas i den. Har bare ikke lyst til at sidde i et træningslokale.. I hvert fald ikke i starten.. Er sgu da ydmygende, når der er så mange sunde mennesker.. Og har som sagt ikke for mange penge lige nu.

Lige lidt fysisk info om mig: Er 187 høj, vejer 105 kg. og er naturligt kraftigt bygget med kraftige knogler. Jeg tænker, at jeg fra naturens side må have et højt stofskifte, fordi jeg har altid ædt for to mennesker.. Og så ikke af den alt for sunde mad.

Håber at du fik det meste ud af min rodede smøre.. Og håber at der er nogen der vil svare.. Og husk lige, at jeg er komplet nybegynder, så jeg skal have det skåret ud i pap før jeg forstår det.. Fagsprog forstår jeg slet ikke..

Mvh.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

/flyttet
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Læs ALLE artikler her på siden om kost, træning, osv.
Hold dig til "the basics" i.fht. kosttilskud, hvilket vil sige, proteinpulver, kreatin, carbs(jeg synes frugt er bedre på alle måder,men nogen kan lide et i shaken).
Start med et fullbody styrketræningsprogram, som ikke foregår i skoven, men i et træningscenter.

jeg anbefaler :
øvelse sæt x repetitioner
Squat 4 x 5-10
stivbenet dødløft 4 x 5-10
bent over rows 4 x 5-10
bænkpræs 4 x 5-10
military præs 4 x 5-10
curls(whatever biceps) 3 x 10
tricep pushdown(whatever triceps) 3 x 10
abs(whatever abs) 4x10
(hvis nogen af øvelserne er umulige i starten, så tag en maskine der træner samme muskelgruppe, da en maskine trods alt er bedre end ingen ting)
Sådan får du gundstyrke og det virker et langt stykke af vejen, for ikke at sige hele vejen. Lær øvelserne af en instruktør eller find øvelsesvejledninger på nettet.

Held og lykke!

Edit: fandt lige ud af, at du ikke kan træne overkroppen med vægte. Så er mit indlæg måske mindre relevant, eller også må du tage det stille og roligt i starten. Hvad ved jeg. Du kan i det mindste altid træne underkroppen.

Godt at du vil gøre noget for formen, og ænde din livsstil lidt...

Du skal huske, især her i starten, at det hovedsageligt er mængderne af mad der gør at du taber dig, så i stedet for at spise for 2, så spis for en. Sørg for at få masser af proteiner og sunde fedtsyrer. Dette vil sige kød, mælk, nødder, olie, avocado osv.

Med hensyn til din sygdom har jeg ikke så meget styr på hvad du må spise og hvad du ikke må, men det har du helt sikkert selv :)..

Sørg for hele tiden at have i hovedet.. Spis MINDRE, (skær ned på mængderne, det er altid en start), og træn MERE..

Jo mere motion du dyrker jo mere forbrænder du
Jo mindre du spiser desto mindre behøver du at forbrænde

/Nikolaj
Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Dansk Fitness Holstebro

Knæk de sidste smøger NU i stedet for at udsætte noget til i morgen.

Symbolsk handling på din nye tilværelse...

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fredericia

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 185.00

baboo skrev:Læs ALLE artikler her på siden om kost, træning, osv.
Hold dig til "the basics" i.fht. kosttilskud, hvilket vil sige, proteinpulver, kreatin, carbs(jeg synes frugt er bedre på alle måder,men nogen kan lide et i shaken).
Start med et fullbody styrketræningsprogram, som ikke foregår i skoven, men i et træningscenter.

jeg anbefaler :
øvelse sæt x repetitioner
Squat 4 x 5-10
stivbenet dødløft 4 x 5-10
bent over rows 4 x 5-10
bænkpræs 4 x 5-10
military præs 4 x 5-10
curls(whatever biceps) 3 x 10
tricep pushdown(whatever triceps) 3 x 10
abs(whatever abs) 4x10
(hvis nogen af øvelserne er umulige i starten, så tag en maskine der træner samme muskelgruppe, da en maskine trods alt er bedre end ingen ting)
Sådan får du gundstyrke og det virker et langt stykke af vejen, for ikke at sige hele vejen. Lær øvelserne af en instruktør eller find øvelsesvejledninger på nettet.

Held og lykke!

Edit: fandt lige ud af, at du ikke kan træne overkroppen med vægte. Så er mit indlæg måske mindre relevant, eller også må du tage det stille og roligt i starten. Hvad ved jeg. Du kan i det mindste altid træne underkroppen.

Mange tak for svaret.

Mit problem er, at jeg har læst rigtig meget om kost osv. Og jo mere jeg læser om det, desto mere forvirret bliver jeg bare. Det er derfor jeg søger én samlet plan for kost, kosttilskud mv. Den må da findes.. Jeg er vel ikke den første fatboy i verden der efterlyser en sådan plan? Eller skal man virkelig ud og lede med lys og lygte for at finde al infoen her og dér?

Tænker bare.. Jeg behøver jo ikke at vide alle mulige ting, blot fordi jeg vil leve sundt? Kan det ikke gøres simpelt da? Noget i stilen af den træningsplan du skrev.. Bare med ting jeg var i stand til.. Og så på et sprog jeg forstår. :D

Og så f.eks. Forslag til morgenmad, og nogle forskellige sunde og nemme og billige middagsretter, og forskellige slags aftensmad, og forslag til mellemmåltider, såsom frugter og inkl. hensyn til min sygdom selvfølgelig.. Alt sammen noget, som jeg kan lave uendelige kombinationer af.. Selvfølgelig lidt med tanke på det daglige indtag af kalorier, som jeg også skal belæres om... Vælger jeg f.eks. noget proteinrig middagsmad, så skal jeg nok have noget proteinfattig aftensmad, eller noget i den stil.. Aner ikke et klap om det.. Men kunne da forestille mig, at det er sundest, hvis man balancerer sit indtag, og indtager den samme mængde af alting hver dag, og træner det samme hver dag.. Selvfølgelig med pausedage.

Altså ikke 60 gram gulerod hver dag osv.. Men bare så og så mange, proteiner, kulhydrater osv.. Ved godt at jeg modsiger mig selv, når jeg begynder at snakke kalorier osv. Men tænker, at der må være nogle der har regnet det lidt ud og lavet 14 dages cyklusser eller sådan noget.. Kunne jeg godt leve med tror jeg..

En plan over hvilke, og hvor mange piller jeg skal tage af de forskellige kosttilskud, vægttab, muskelforøgende piller og hvad der ellers kunne være... Selvfølgelig også i balance med mit motions/træningsniveau og hvad jeg spiser.. Noget kan vel hæmme, og andet booste.. Selvfølgelig tænker jeg ikke steroider og sådan noget. Kun naturlige, sunde og lovlige produkter.

Og så burde det jo være det..

Ja, det er noget lort med mine albuer.. Mine knæ er fine heldigvis.. Men vil jo ikke ende op med pænt vaskebræt osv, og så to små slatne spaghettiarme.. Så er nødt til at finde en måde at træne dem på.. Tænker armgang, eller sådan noget.. Men det kræver selvfølgelig et stativ til det.

Men kan seriøst ikke få mig selv til at gå ind i et træningscenter fuld af sporty mennesker.. Kommer til at ligne en idiot.. Og jeg har heller ikke pengene til det. Er på SU, så det løber dårligt rundt i forvejen..

Det lyder altså lidt som om at du ikke har været i et ganske normalt fitness dk eller fw. For det er langt fra alle som er sporty, så du ville ikke ligne en idiot :)

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 190.00

Daule skrev:Godt at du vil gøre noget for formen, og ænde din livsstil lidt...

Du skal huske, især her i starten, at det hovedsageligt er mængderne af mad der gør at du taber dig, så i stedet for at spise for 2, så spis for en. Sørg for at få masser af proteiner og sunde fedtsyrer. Dette vil sige kød, mælk, nødder, olie, avocado osv.

Med hensyn til din sygdom har jeg ikke så meget styr på hvad du må spise og hvad du ikke må, men det har du helt sikkert selv :)..

Sørg for hele tiden at have i hovedet.. Spis MINDRE, (skær ned på mængderne, det er altid en start), og træn MERE..

/Nikolaj

Jeg vil ændre den meget. Faktisk totalt.

Er det ikke bare et spørgsmål om, at man skal indtage mindre kalorier end man forbrænder? - Så kan jeg da ikke bare spise mig propmæt, bare det er i kaloriefattig mad?

Problemet er jo bare, at jeg ikke vil ende op med at sidde og spise avocado med mælk, nødder og olie hver dag.. Så kører jeg sur i den.. Vil have en god 2-3-4 ugers kostplan, som jeg kan gentage.. Hvis det findes.. Kan ikke tåle ret store mængder svine og oksekød, eller fed fisk såsom laks.

Og er det virkelig sundt at spise avocadoer, drikke mælk og spise olie, hvis man vil tabe sig? Lyder ikke særligt sundt.. Mange siger at man skal holde sig helt fra mælk..

Arghk.. Hader al den her tvivl.. Hvorfor kan der ikke bare findes en bundærlig og realistisk sundhedsguru, som har en hjemmeside der forklarer det hele for os dødelige med masser af gåpåmod, inden man mister den igen.. Uden det skal koste en formue, eller man skal have en professorgrad i bodybuilding..

Jeg er typen der gør noget når jeg sætter mig for det. Men man bliver virkelig modløs, når man får smidt så meget løs info i hovedet.. Kan jo bruge de næste 3 år på at studere menneskekroppen og finde ud af, hvad der er sundt.. Eksperimentere med de forskellige kosttilskud, vægttabspiller, osv. osv. osv. i forskellige kombinationer (Det jeg helst ville undgå, men hvad kan man gøre!). Det her er jo åbenbart den eneste menneskelige bedrift i verdenshistorien, som ikke der ikke findes en nedskreven opskrift på.

Velkommen til siden! :)

Noget af det mest basale kan du få styr på ved at læse denne her:
newbies-helpfile-edit-2-t39845.html
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

storefedesvin skrev:
Daule skrev:Godt at du vil gøre noget for formen, og ænde din livsstil lidt...

/Nikolaj

Jeg vil ændre den meget. Faktisk totalt.

Er det ikke bare et spørgsmål om, at man skal indtage mindre kalorier end man forbrænder? - Så kan jeg da ikke bare spise mig propmæt, bare det er i kaloriefattig mad?

Problemet er jo bare, at jeg ikke vil ende op med at sidde og spise avocado med mælk, nødder og olie hver dag.. Så kører jeg sur i den.. Vil have en god 2-3-4 ugers kostplan, som jeg kan gentage.. Hvis det findes.. Kan ikke tåle ret store mængder svine og oksekød, eller fed fisk såsom laks.

Og er det virkelig sundt at spise avocadoer, drikke mælk og spise olie, hvis man vil tabe sig? Lyder ikke særligt sundt.. Mange siger at man skal holde sig helt fra mælk..

Arghk.. Hader al den her tvivl.. Hvorfor kan der ikke bare findes en bundærlig og realistisk sundhedsguru, som har en hjemmeside der forklarer det hele for os dødelige med masser af gåpåmod, inden man mister den igen.. Uden det skal koste en formue, eller man skal have en professorgrad i bodybuilding..

Jeg er typen der gør noget når jeg sætter mig for det. Men man bliver virkelig modløs, når man får smidt så meget løs info i hovedet.. Kan jo bruge de næste 3 år på at studere menneskekroppen og finde ud af, hvad der er sundt.. Eksperimentere med de forskellige kosttilskud, vægttabspiller, osv. osv. osv. i forskellige kombinationer (Det jeg helst ville undgå, men hvad kan man gøre!). Det her er jo åbenbart den eneste menneskelige bedrift i verdenshistorien, som ikke der ikke findes en nedskreven opskrift på.

Jeg har heller ikke råd. Og ville stadigvæk bryde mig MEGET lidt om det.. Det samme når jeg løber (Dengang jeg gjorde, og nu hvor jeg begynder igen).. Løber altid ude i skoven tidligt om morgenen, så jeg ikke møder en million mennesker der kigger på mig.. Ja, jeg er sgu nok lidt asocial. Men sådan er folk jo forskellige. :-)

Med henblik på at tabe dig, bør du indtage færre kalorier, end du forbrænder. En måde at praktisere dette på, er ved at beregne dit ligevægtsindtag (den mængde energi, hvorved du hverken taber dig, eller tager på), og derfra, elaborere en kostplan der forudsætter, at du indtager færre kcal. end du forbrænder. For at eksemplificere en gang; lad os sige, at du har et ligevægtsindtag på 3000 kcal. Herfra sørger du for at lave en kostplan, hvor du indtager mindre, end 3000 kcal.

Du skal dog tage højde for, at ligevægtsberegnere udelukkende kan komme med et estimeret bud - der tages ikke højde for genetisk difference mv., og bør derfor anvendes som et præg på, hvilken energimængde din kostplan, som udgangspunkt skal indebære. Du bør du løbende notere din kropsvægt (fx med en uges mellem) og justere dit energiindtag derefter. Hvis ikke du taber dig, så skærer du kalorier fra din kostplan indtil du gør.

Dette er udelukkende et praktisk forslag - du er nødt til at finde en måde hvorpå, det fungerer for dig rent motivationsmæssigt.

ligevægtsberegner: http://slettet af admin.dk/ligevaegtsindtag-beregner/

mic skrev:Velkommen til siden! :)

Noget af det mest basale kan du få styr på ved at læse denne her:
newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Lige det jeg frygtede.. Kan jo bruge en evighed på at læse alt det, og linksne, og søge videre på al den halve info der gemmer sig bag.. Og for ikke at snakke om, hvordan man kombinerer det til en højere enhed.. Og så lige med hensyntagen til min podagra..

Ja, jeg ved sgu godt at jeg er besværlig.. Men seriøst.. Man kan fandeme godt forstå, at der er så mange fede i vort samfund.. Det er jo en milliard gange nemmere at købe en burger, end at få grundforståelsen for kroppen og alt det.. Hvilket jeg slet ikke mener er nødvendigt.. Man behøver da ikke at vide den kemiske sammesætning af fedt for at blive fed. Så hvorfor skal det være omvendt?

Min krop bliver ikke bedre af at jeg ved, at jeg skal indtage 3000 kalorier om dagen. Men derimod kun bedre hvis jeg gør det.. Og hvordan gør jeg det uden at jeg skal spise det samme hver dag, resten af mit liv.

Har også tænkt på, bare at blive rå-veganer, og så løbe 10 km om dagen (Når jeg har trænet mig op), og så rende rundt og lege hulk med en økse i skoven, indtil jeg brænder ud og får et hjerteanfald fordi jeg gør alting forkert.. Så fuck min albue.. Den ryger nok alligevel inden jeg er 30.. Det er jo ikke nogen populær sygdom, så der er vel ingen kur eller noget der minder om det.

Undskyld min frustration.. Det er bare vildt, at folk virkelig forventer at jeg gider at sætte mig så meget ind i det.. Så længe jeg kan få det overfladiske at vide: Hvad skal jeg æde og hvornår. Hvordan skal jeg træne og hvornår. Hvad kosttilskud skal jeg æde, og hvornår, og jeg så overholder det til punkt og prikke, så kan resten jo være lige meget.. Kroppen er jo ligeglad med hvor meget baggrundsviden man har, bare man følger de skridt der er..

Med hensyn til dine led og gigt, er der nogle øvelser som kan styrke fx ankler, bla. a. sjipning, men vil råde dig til at lægge så lidt pres på dine led som muligt, så fx cykling, svømning, roning(på en romaskine i træninscentret) er rigtig god cardio til at forbrænde kalorier, fordi man ikke skal tage af og sætte af som i fx løb, hvor ens ankler godt kan tage skade pga den vægt ens ankler hele tiden skal holde. Jeg ville nok anskaffe mig albuestøtte og knæstøtte til at lave øvelser, så du ikke ødelægger dine led i træningscentret. Det er nok mine bedste råd :) Held og lykke med træningen! :D Det er altid dejligt at høre når folk tager kampen op, og endnu bedre når de vinder den :wink:

storefedesvin skrev:Lige det jeg frygtede.. Kan jo bruge en evighed på at læse alt det, og linksne, og søge videre på al den halve info der gemmer sig bag.. Og for ikke at snakke om, hvordan man kombinerer det til en højere enhed.. Og så lige med hensyntagen til min podagra..

Ja, jeg ved sgu godt at jeg er besværlig.. Men seriøst.. Man kan fandeme godt forstå, at der er så mange fede i vort samfund.. Det er jo en milliard gange nemmere at købe en burger, end at få grundforståelsen for kroppen og alt det.. Hvilket jeg slet ikke mener er nødvendigt.. Man behøver da ikke at vide den kemiske sammesætning af fedt for at blive fed. Så hvorfor skal det være omvendt?

Min krop bliver ikke bedre af at jeg ved, at jeg skal indtage 3000 kalorier om dagen. Men derimod kun bedre hvis jeg gør det.. Og hvordan gør jeg det uden at jeg skal spise det samme hver dag, resten af mit liv.

Har også tænkt på, bare at blive rå-veganer, og så løbe 10 km om dagen (Når jeg har trænet mig op), og så rende rundt og lege hulk med en økse i skoven, indtil jeg brænder ud og får et hjerteanfald fordi jeg gør alting forkert.. Så fuck min albue.. Den ryger nok alligevel inden jeg er 30.. Det er jo ikke nogen populær sygdom, så der er vel ingen kur eller noget der minder om det.

Undskyld min frustration.. Det er bare vildt, at folk virkelig forventer at jeg gider at sætte mig så meget ind i det.. Så længe jeg kan få det overfladiske at vide: Hvad skal jeg æde og hvornår. Hvordan skal jeg træne og hvornår. Hvad kosttilskud skal jeg æde, og hvornår, og jeg så overholder det til punkt og prikke, så kan resten jo være lige meget.. Kroppen er jo ligeglad med hvor meget baggrundsviden man har, bare man følger de skridt der er..

Helt ærligt. Det tager da max 5 min at læse hvad der står i dette link. Besidder du ikke den vilje der skal til for at sætte sig ind i tingene, tvivler jeg meget på at du har viljen til at stå op kl 6 en våd og kold vintermorgen for at træne.
Find ud af hvad du vil. De lette løsninger har gjort dig fed. Hvis du nu tog dig sammen og dedikerede dig dette projekt kunne det være det lykkedes.
Btw. din urinsure gigt har også med overvægt at gøre. Desuden findes der medikamenter der kan hjælpe.

Reputation point: 65

storefedesvin skrev:Undskyld min frustration.. Det er bare vildt, at folk virkelig forventer at jeg gider at sætte mig så meget ind i det.. Så længe jeg kan få det overfladiske at vide: Hvad skal jeg æde og hvornår. Hvordan skal jeg træne og hvornår. Hvad kosttilskud skal jeg æde, og hvornår, og jeg så overholder det til punkt og prikke, så kan resten jo være lige meget.. Kroppen er jo ligeglad med hvor meget baggrundsviden man har, bare man følger de skridt der er..
Jeg har lidt svært ved at forstå dig.. Jeg synes tværtimod at det er forventeligt at man sætter sig ind hvordan tingene hænger sammen.

Du har ikke pengene til en personlig træner, som kan svinge pisken, og fortælle dig hvornår og hvordan du skal gøre hvad. Jeg synes at du burde læse dig til lidt viden, og så tage den derfra.
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Når du ikke specielt meget om mad og kostsammensætning kan du lære en del ved selv at lave kostplanen, på den måde får du kun det at spise du kan lide og du finder måske ud af hvor slemme nogen af dine yndlingsmadvarer er:)

Det kan du selvfølgelig ikke gøre uden du ved hvad du sammensætter efter, men som foreslået skal du have fundet dit ligevægtsindtag. Nu kender du den mængde kalorier du skal have fordelt på dagen.

Der er 1000 måder at kombinere sine kalorier på, en tommenfingerregl kunne være 40/40/20 - 40%protein/40%kulhydrat/20%fedt, en anden kunne være 2gprotein pr kg kropsvægt og 1gfedt pr kg kropsvægt - resten er carbs

Når du ved hvad du vil have kan du sidde og lege med at få sådan en kostplan til at gå op.
Du kan også kigge på hvad andre brugere her på forumet spiser, mange fører kostplan og så kan du jo tage udgangspunkt i dem.

Du bliver simpelthen nødt til at skifte indstilling. Du kan ikke regne med, at nogen laver en komplet kost-motion-kosttilskudsplan, som tilmed skal tage højde for dine "handikap". Tag den, relativt, korte tid det tager at sætte sig ind i det og vær glad for, at artiklerne er gratis. Du komme aldrig nogen sinde til at holde dig tynd og fit hvis du ikke ved hvad det hele går ud på. Din offermentalitet er frustrerende og jeg har allerede lavet et træningsprogram til dig, så det eneste du skal gøre er at udføre den. LÆS EN ARTIKEL OM KOST OG KOM I GANG.
Jeg bliver frustreret når folk kun vil sidde på deres flade og ikke lave noget som helst selv.

Først og fremmest - fedt at du er på, det er godt at komme igang. Det kommer til at øge selvværd og livsglæde, det er helt sikkert.
Der er en hel del, som har efterspurgt en "komplet" kostplan, men realiteten er, at vi alle har forskellige behov, så man må selv gøre en lille indsats.

I dit tilfælde ville jeg finde ud af, hvor stort dit ligevægtsindtag er, også 'cutte' ned på kalorier. Du kan med fordel bruge udregneren her på siden :)
I begyndelsen er det en smule trægt at tælle kalorier og veje mad, men en uge efter har du godt styr på, hvor meget du kan indtage for at få et cirka tal for, hvad du har proppet i munden.
Eftersom du ikke har masseforøgelse som mål, så kan du snildt skære 700-1000 kalorier væk fra din kost. Dog bør du gøre det løbende (eksempelvis over 4-5 dage) for at vænne din krop til det formindskede indtag af mad. Ellers kan du godt blive sløj og uoplagt hen af eftermiddagen :)

Logisk nok, så må du undgå junkfood, mættet fedt og sukker. Og bare fordi man ikke æder pizza eller burger til hvert måltid, så er det altså ikke ens betydende med, at det er kedeligt :)

Havregryn med skummetmælk, knuste mandler og en banan er en super morgenmad. Der er god energi til en start på dagen.
Rugbrød med magert pålæg eksempelvis kyllingebryst er en super madpakke. Kan med fordel spices op med lidt sennep eller chili for at gøre det mere spændende.
Aftensmaden bør bestå af en ræsonabel mængde grøntsager. Det behøver ikke være salatbaren fra den lokale 'all-you-can-eat' men en passende mængde, og med ting som du synes om. Den store killer i den sammenhæng er dressingen, som mange folk uhæmmet hælder på. Hold igen på den, som alternativ kan der jo findes en med minimal fedtprocent :) aner ikke om sådan en findes, men det skulle undre mig hvis den ikke gjorde!
har man en craving for burgers alligevel, så kan man trumfe enhver lokal burgerjoint med en hjemmelavet. Den gode med groft brød, kød med en lav fedtprocent og en god mængde salat. Igen - hold igen på dres'en, den kan sagtens undværes!

Mht. gode opskrifter er google en kanon hjælp, men ellers findes der et opskrifts-subforum herinde. Helt klart anbefalelsesværdigt.

Men alt i alt bør du som en tommelfingerregel skære ned på din kost. Istedet for at spise til man har nået et punkt, hvor proppen er ved at ryge ud, så stop når du ikke er sulten mere. Det belønner sig gevaldigt :)

Det er tydeligt, at du har problemer med træning, specielt fordi albuerne er ret væsentlige i vægttræning. Jeg ved ikke om en dosis kalk vil styrke dine knogler, men prøv at hør en fysioterapeut eller læge om, hvad du kan gøre som alternativ.
Til det cardiovaskulære vil det helt sikkert være en oplagt mulighed at spinne.
Det gode ved spinning er, at man selv styrer sin belastning. Så om man er ren som Rolf (lålålå) eller i ualmindelig dårlig form, så kan man selv tilpasse timen så man kan være med. Men selvfølgelig skal man presse sig selv :wink:
Spinning er ikke hårdt for knogler eller muskulatur, men det forbrænder super mange kalorier og man går ud som et nyt menneske efter en sådan time. Også er det jo god træning til en cykeltur i skoven :)

Men start med at kvitte smøgerne - det er djævelskab for kroppen og svært at holde helt op, hvis man ikke siger "NU er det nok!"
God vind og god kamp. Du klarer det snildt :)

Stenalt skrev:
storefedesvin skrev:Lige det jeg frygtede.. Kan jo bruge en evighed på at læse alt det, og linksne, og søge videre på al den halve info der gemmer sig bag.. Og for ikke at snakke om, hvordan man kombinerer det til en højere enhed.. Og så lige med hensyntagen til min podagra..

Helt ærligt. Det tager da max 5 min at læse hvad der står i dette link. Besidder du ikke den vilje der skal til for at sætte sig ind i tingene, tvivler jeg meget på at du har viljen til at stå op kl 6 en våd og kold vintermorgen for at træne.
Find ud af hvad du vil. De lette løsninger har gjort dig fed. Hvis du nu tog dig sammen og dedikerede dig dette projekt kunne det være det lykkedes.
Btw. din urinsure gigt har også med overvægt at gøre. Desuden findes der medikamenter der kan hjælpe.

Det tager lang tid at læse det, hvis man ikke forstår halvdelen af alle de fagudtryk der er. Og når man ikke ved hvordan det hele sammensættes til en højere enhed.. Kan desuden gå ind på andre sider og læse det nøjagtigt modsatte.. Siger ikke at det der står er forkert. Men det er bare forvirrende, når man får forskellige svar på de forskellige facetter lidt her og der, og skal sammensætte det til noget brugbart, når man ikke aner et klap om kroppen i forvejen..

Du får det til at lyde som om, at jeg er doven og ikke vil arbejde for det. Men det er helt forkert. Jeg er alt andet end doven, og glæder mig til at komme i gang med at løbe i morgen. (Det med at løbe har jeg selv styr på).

Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor det andet skal gøres så besværligt. Tag f.eks. stammefolk der lever rundt omkring.. Nogle af stammerne er lige så veltrænede at se på, som vestens moderate bodybuildere. - Hvordan gør de det? De har da ikke al mulig viden.. De gør bare hvad de nu engang gør, og det er tilsyneladende sundt for kroppen..

Hvorfor skal jeg vide alt om proteiner osv. - Findes der ikke bare en meget nem og billig kostplan, (minimum 2 ugers) som jeg kan følge slavisk, og gentage indtil jeg bliver træt af den og finder en ny?

Findes der ikke bare en træningsplan, som går i balance med den givne kostplan? - Hvor jeg også kan træne arme uden at smadre albuerne.

Og til sidst, findes der ikke en plan over hvilke piller man skal tage for at få mest muligt ud af træningen og vægttabet..

Altså meget kort sagt.. Er der ikke en der kan sige "Æd dét og træn sådan!" - Behøver ikke en til at piske mig. Jeg har rigeligt med rygrad. Jeg har bare valgt at overse dette problem i mit liv før nu. Men nu er det også slut. Og finder jeg ikke svar nogle steder. Så prøver jeg bare på min egen måde, og håber at det lykkes. Selvom det nok ikke er optimalt.. Synes bare, at denne verden her, er lidt skuffende for mig, såvel som mange andre, som bare gerne vil have en nem tilgang til et svært program.. Træningsprogrammerne og kostplanerne er hårde nok i forvejen, når man er fat og ikke fit. Så fatter ikke hvorfor i alle sammen ynder at pine os med, at skulle læse halve bibler om det, når vi bare gerne vil i gang.

Synes altså at mine spørgsmål er meget simple.. I behøver ikke at hade mig, bare fordi jeg ikke er dybt interesseret i bodybuilding. - Jeg vil bare gerne komme i form. Have et pænt vaskebræt og være markeret, uden det bliver for voldsomt, uden jeg nødvendigvis behøver at kunne løfte 250 kg. Har ikke noget arnold-kompleks.. Vil bare gerne have en pæn og sund krop, som er lidt mere veltrænet, end en normal slank krop, som en atlet, uden at jeg behøver at kunne løbe et marathon.

Det er virkelig utroligt, at der ikke bare findes en skræddersyet kur til fatboys, der gerne vil komme i form og have en pæn naturligt trænet krop.. Uden man skal læse en hel bog, eller gøre sig selv til autodidakt professor.

http://www.nowloss.com/3000-calorie-diet-plans.htm
30 sek på google - :roll:

Du har fået postet et styrkeprogram tidligere i tråden og har et par løbesko.. Gå til lægen hvis du ikke ved hvad du kan med dine albuer.
Snup en vitaminpille evt. fiskeplie og så er det vidst fint i første omgang.

Der findes ikke en skræddersyet kur til fatboys, fordi kuren skal justeres i forhold til hvor meget man vejer, ens aktivitetsniveau, køn og andre faktorer.

Hvis du spiser efter de her regler, som jeg skriver nu, træner efter det program jeg skrev før, og dyrker kardio taber du dig 100%
- Spis alle de grøntsager du kan, og spis KUN grøntsager
udover grøntsager SKAL du:
- Spise 5 portioner af meget fedtfattigt kød hver dag (200 gram pr portion)
- spise 100 gram valgfri nød
Udover dette MÅ du:
- Spise maks 4 stks frugt hver dag(2 efter træning vil være fordelagtigt)
INTET ANDET
Du kan på denne måde ikke opfylde dit kalorie-behov og taber dig lige meget hvad. Grunden til dette er, at der cirka er 1500 kcal i kødet og nødderne. Frugterne giver maks 500 kcal. udover det er der ikke så mange kalorier i grøntsager og er er tilladt ad libitum. en stor dreng som dig har heldigvis en tilsvarende høj forbrænding og hvis du dyrker motion opnås oven i dette et endnu bedre resusltat. kosttilskud er ikke nødvendige da du får rigeligt protein gennem de 1000 gram kød du spiser hver dag.
Det behøver ikke engang være dyrt. Køb frysekød og lav store portioner. Køb frysegrønt, og spis gulerødder(kan fås til en forsvindende lille pris i netto). En til to af de fem portioner kød kan erstattes med en proteinshake indeholdene 50 gram proteinpulver af typen ala whey 100 fra bodylab.

Håber det hjælper dig til vægttab!"

Dang, wall of text. Læs artiklerne på siden. Hvis du spørger om alt muligt, når du er blank, så kan du stille hundredevis af små spørgsmål.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50

Nu har jeg sagt både hvordan du skal spise og hvordan du skal træne. Prøv det i 1 måned og fortæl mig hvad der skete. har selv cuttet på ovenstående principper og jeg ved det virker!

RasmusW skrev:Først og fremmest - fedt at du er på, det er godt at komme igang. Det kommer til at øge selvværd og livsglæde, det er helt sikkert.
Der er en hel del, som har efterspurgt en "komplet" kostplan, men realiteten er, at vi alle har forskellige behov, så man må selv gøre en lille indsats.

I dit tilfælde ville jeg finde ud af, hvor stort dit ligevægtsindtag er, også 'cutte' ned på kalorier. Du kan med fordel bruge udregneren her på siden :)
I begyndelsen er det en smule trægt at tælle kalorier og veje mad, men en uge efter har du godt styr på, hvor meget du kan indtage for at få et cirka tal for, hvad du har proppet i munden.
Eftersom du ikke har masseforøgelse som mål, så kan du snildt skære 700-1000 kalorier væk fra din kost. Dog bør du gøre det løbende (eksempelvis over 4-5 dage) for at vænne din krop til det formindskede indtag af mad. Ellers kan du godt blive sløj og uoplagt hen af eftermiddagen :)

Logisk nok, så må du undgå junkfood, mættet fedt og sukker. Og bare fordi man ikke æder pizza eller burger til hvert måltid, så er det altså ikke ens betydende med, at det er kedeligt :)

Havregryn med skummetmælk, knuste mandler og en banan er en super morgenmad. Der er god energi til en start på dagen.
Rugbrød med magert pålæg eksempelvis kyllingebryst er en super madpakke. Kan med fordel spices op med lidt sennep eller chili for at gøre det mere spændende.
Aftensmaden bør bestå af en ræsonabel mængde grøntsager. Det behøver ikke være salatbaren fra den lokale 'all-you-can-eat' men en passende mængde, og med ting som du synes om. Den store killer i den sammenhæng er dressingen, som mange folk uhæmmet hælder på. Hold igen på den, som alternativ kan der jo findes en med minimal fedtprocent :) aner ikke om sådan en findes, men det skulle undre mig hvis den ikke gjorde!
har man en craving for burgers alligevel, så kan man trumfe enhver lokal burgerjoint med en hjemmelavet. Den gode med groft brød, kød med en lav fedtprocent og en god mængde salat. Igen - hold igen på dres'en, den kan sagtens undværes!

Mht. gode opskrifter er google en kanon hjælp, men ellers findes der et opskrifts-subforum herinde. Helt klart anbefalelsesværdigt.

Men alt i alt bør du som en tommelfingerregel skære ned på din kost. Istedet for at spise til man har nået et punkt, hvor proppen er ved at ryge ud, så stop når du ikke er sulten mere. Det belønner sig gevaldigt :)

Det er tydeligt, at du har problemer med træning, specielt fordi albuerne er ret væsentlige i vægttræning. Jeg ved ikke om en dosis kalk vil styrke dine knogler, men prøv at hør en fysioterapeut eller læge om, hvad du kan gøre som alternativ.
Til det cardiovaskulære vil det helt sikkert være en oplagt mulighed at spinne.
Det gode ved spinning er, at man selv styrer sin belastning. Så om man er ren som Rolf (lålålå) eller i ualmindelig dårlig form, så kan man selv tilpasse timen så man kan være med. Men selvfølgelig skal man presse sig selv :wink:
Spinning er ikke hårdt for knogler eller muskulatur, men det forbrænder super mange kalorier og man går ud som et nyt menneske efter en sådan time. Også er det jo god træning til en cykeltur i skoven :)

Men start med at kvitte smøgerne - det er djævelskab for kroppen og svært at holde helt op, hvis man ikke siger "NU er det nok!"
God vind og god kamp. Du klarer det snildt :)

Tak for dit lange indlæg. :-)

Men er det så nødvendigt, at vide om ligevægtsindtag? - Kan jeg ikke bare spise mig moderat mæt i havregryn med bananer om morgenen, eller andet sundt. Og så spise en masse grøntsager i løbet af dagen? (Stadigvæk moderat, da jeg indser at i alle mener, at det stadigvæk ikke er godt at spise for mange grøntsager, hvis man vil tabe sig) Men hvis jeg gør som beskrevet, kan jeg vel umuligt indtage flere kalorier end jeg forbrænder, hvis jeg f.eks. løber 5 km. om dagen i et raskt joggingtempo, plus jeg cykler lidt, og går osv? - Jeg sulter jo ikke mig selv, så skal jo ikke være bange for underernæring. Bare jeg kunne få en kostplan.. Den behøver vel ikke at være skræddersyet til mig. Men bare til mennesker på min str.. 187 og 105 kg..

Kunne jo også bare starte med at spise hvad jeg mener er sundt, og så veje mig ugentligt, og se om det giver resultat kombineret med træningen? Og så æde nogle af de der smarte piller, så det går lidt hurtigere med musklerne og styrken, og vægttabet.. Ved selvfølgelig at jeg skal holde mig fra gainer, hehe..

Det der spinning lyder som noget der koster penge. Og det har jeg desværre ikke for tiden. Jeg skal også bruge penge på kosttilskud og alt det jo..

Mister bare modet når man hører, at man bør vide så meget.. Jeg vil jo bare gerne i gang.. Men må åbenbart bare selv prøve ved trial and error.. For orker ikke alt den der læsning, det er jeg simpelthen for livstræt til pt. Jeg skal bare i gang inden jeg ryger ned i hullet. Havde bare håbet på et simpelt program med en masse gode nemme opskrifter som passer med en nem træning der ikke kræver udstyr, (Skal jo heller ikke være pumper-stor), og så en guide til de piller jeg taler om.. Men det er vist forgæves. - Jeg laver sgu en step by step - fat to fit plan, når jeg har fået styr på det.. Til den tid er jeg sikkert selv en ekspert. Men så vil jeg ikke begå alle de fejl som så mange andre begår. Nemlig at skrive en roman der får folk til at miste modet.. Men vil derimod gøre det så simpelt og nemt, så de kan fokusere al deres energi på træningen og kosten.. Fordi man behøver jo ikke at vide ret meget andet, selvom det måske kan være meget praktisk..

Kan der være så meget forskel på mig, og så en anden person i min størrelse da? - Mit stofskifte er normalt til højt, og jeg har ingen sygdomme udover det forbandede podagra.

baboo skrev:Nu har jeg sagt både hvordan du skal spise og hvordan du skal træne. Prøv det i 1 måned og fortæl mig hvad der skete. har selv cuttet på ovenstående principper og jeg ved det virker!

Perfekt med kostplanen.. Det er sådan noget jeg leder efter..

Men har stadigvæk hverken råd eller lyst til at tage i træningscenter.. Tror fandeme jeg ville have nemmere ved at træde ind af døren i en swingerklub, haha.. Jeg kan seriøst ikke tage klimaet i træningscentre.. Ved det er mig der er mærkelig, men det har jeg det sgu fint nok med. Bryder mig ikke om det, og sådan er dét.

Jeg takker dig mange gange for din hjælp, og prøver din kostplan minus protein-drikken. Og vender tilbage om en måned. Men jeg kan af gode grunde ikke følge det træningsprogram du har lagt op. Men starter med at løbe i morgen, så meget jeg nu kan.. Vel 2 x 1 km. Morgen og aften tror jeg.. Måske 2 x 1,5 km.. Men finder på et eller andet træningshalløj ude i skoven.. Bokser på et træ med handsker på, eller sådan noget.. Noget som jeg kan lave på midten af min løbetur, inden jeg vender om.. Det gjorde man vel før den moderne verdens fine redskaber kom til. :-)

Vil selvfølgelig meget længere op.. Kunne godt tænke mig at kunne løbe 15-20 km i et stræk. Men jeg er også realistisk.

storefedesvin skrev:
baboo skrev:Nu har jeg sagt både hvordan du skal spise og hvordan du skal træne. Prøv det i 1 måned og fortæl mig hvad der skete. har selv cuttet på ovenstående principper og jeg ved det virker!

Men har stadigvæk hverken råd eller lyst til at tage i træningscenter.. Tror fandeme jeg ville have nemmere ved at træde ind af døren i en swingerklub, haha.. Jeg kan seriøst ikke tage klimaet i træningscentre.. Ved det er mig der er mærkelig, men det har jeg det sgu fint nok med. Bryder mig ikke om det, og sådan er dét.

Jeg takker dig mange gange for din hjælp, og prøver din kostplan minus protein-drikken. Og vender tilbage om en måned. Men jeg kan af gode grunde ikke følge det træningsprogram du har lagt op. Men starter med at løbe i morgen, så meget jeg nu kan.. Vel 2 x 1 km. Morgen og aften tror jeg.. Måske 2 x 1,5 km.. Men finder på et eller andet træningshalløj ude i skoven.. Bokser på et træ med handsker på, eller sådan noget.. Noget som jeg kan lave på midten af min løbetur, inden jeg vender om.. Det gjorde man vel før den moderne verdens fine redskaber kom til. :-)

Vil selvfølgelig meget længere op.. Kunne godt tænke mig at kunne løbe 15-20 km i et stræk. Men jeg er også realistisk.

Ps.. Køber en badevægt og smider nu-vægten op i morgen.. Ved ikke om jeg kan finde en med fedtprocentmåler til en hund.. Men prøver. :-)

storefedesvin skrev:

Ups.. Læste lige forkert.. Det er ikke så perfekt med kostplanen.. Jeg må ikke spise ret meget kød.. Max 100-200 gram om dagen, hvis det er kylling og fisk, med lavt purin-indhold.. Så kan det suppleres?

storefedesvin skrev:
Ups.. Læste lige forkert.. Det er ikke så perfekt med kostplanen.. Jeg må ikke spise ret meget kød.. Max 100-200 gram om dagen, hvis det er kylling og fisk, med lavt purin-indhold.. Så kan det suppleres?

Har du prøvet allopurinol eller probenecid mod din arthritis urica??

Stenalt skrev:
storefedesvin skrev:

Har du prøvet allopurinol eller probenecid mod din arthritis urica??

Ja, jeg ved godt, at der findes en del præparater. Men mit problem er, at jeg som sådan ikke "har" podagra. Men alligevel.. Grænseværdien for podagra er 0,50 promille purin i blodet.. Mit niveau har aldrig været højere end 0,46. - Men min krop er tilsyneladende mere følsom over for det, da jeg har alle symptomer på podagra. Min læge siger, at jeg har podagra, og så alligevel ikke pga. det med promillen. Og sidstnævnte bruger han til at argumentere for, at han ikke vil udskrive en recept, da der også kan være bivirkninger ved det. Kan ikke lige huske hvilke.

storefedesvin skrev:

Ja, jeg ved godt, at der findes en del præparater. Men mit problem er, at jeg som sådan ikke "har" podagra. Men alligevel.. Grænseværdien for podagra er 0,50 promille purin i blodet.. Mit niveau har aldrig været højere end 0,46. - Men min krop er tilsyneladende mere følsom over for det, da jeg har alle symptomer på podagra. Min læge siger, at jeg har podagra, og så alligevel ikke pga. det med promillen. Og sidstnævnte bruger han til at argumentere for, at han ikke vil udskrive en recept, da der også kan være bivirkninger ved det. Kan ikke lige huske hvilke.

Så må du lige snakke med din læge igen. Diagnosen stilles ikke på blodprøven P-urat men ved påvisning af uratkrystaller i ledvæsken. Findes disse ikke, har du ikke podegra/arthritis urica. S

Næste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster