Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 56782 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er briixmarketing

Vores medlemmer har i alt skrevet 2034583 indlæg i 88409 emner

25 nye indlæg i dag


Online
I alt: 556
Medlemmer: 10
Skjulte: 2
Gæster: 544

Følg bodybuilding.dk på

Forhøjet kolesterol som BB'er

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hej venner,

Jeg har i et halvt år været i gang med at "bulke" sammenholdt med at jeg har kørt nogle længerevarende og krævende hypertrophy mesocycles.

Har lige rundet de 100 kg og er 190 cm. høj.

Var til sundhedstjek hvor jeg af lægen fik oplyst at mit totale kolesterol var 6,1 med primært forhøjet LDL 4,2. Hendes anbefaling er, at jeg skærer ned på de animalske fedtstoffer..
Dette er lidt i konflikt med min BB livsstil men jeg tænker jeg må finde en "workaround" så at jeg kan blive stor og muskuløs samtidig med jeg har en "normal" kolesterol.

Hvordan griber I dette dilemma an og er det et dilemma?
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvordan er din familiehistorik ift. kolesterol værdier? Hvordan ser din kost ud?
BRN skrev:Du er en rottweiler af styrke, chihuahua af sind.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1212
Tilmeldt: 11. aug 2011, 12:46
Geografisk sted: Ringkøbing
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Prøv AMLA, jeg har skrevet om det tidligere.

Det ser ud til en /pulveriseret/ frugt fra indisk Auervedisk naturmedicin kan hamle op med statiner men uden samme bivirkninger. Også effekt på diabetes. Blot en halv teske om dagen til næsten ingen penge.


se tråden her
amla-indian-gooseberries-t90507.html

Jeg ved det med sikkerhed kan virke, en bekendt prøvede det, indtil hendes psykiater flippede skråt over markant ændrede blodværdier, hun må ikke længere bruge det ifm. psykofarmaka. Derfor jeg er stærkt uenig med Elsøe og Nedergaard. Der findes superfood.

Folk med 'normale' kolesterolværdier kan også have gavn af det.
Sidst rettet af Franz Biberkopf 30. jan 2020, 11:41, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Få dine fedtstoffer fra andre kilder?
Jeg nyder lidt bacon fra gris og kalkun engang i mellem, men ydermere, så er min fedtkilder fra nødder, avocado, olier osv.

BB og træning er en af mine største glæder, men det skal også harmonere med generel sundhed, hvilket virker til at være lidt adskilt fra en del af fitness/SL kulturen. Der er den maskuline(læs: idiotiske) madkultur understøttet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 1817
Tilmeldt: 11. apr 2009, 15:50
Geografisk sted: Vesterbro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det skal måske siges at jeg undgår animalske fedtstoffer morgen, og middag hvor min protein kommer fra proteinshakes og bønner. Jeg spiser dog pænt meget kød til aftensmad så det er der jeg skal lave en ændring :P
Har dog også tænkt på om en øgning i cardio kunne have en positiv effekt?

Daniel$an skrev:Hvordan er din familiehistorik ift. kolesterol værdier? Hvordan ser din kost ud?


Har ingen umiddelbar familiehistorik med forhøjet kolesterol

Franz Biberkopf skrev:Prøv AMLA, jeg har skrevet om det tidligere.


Generelt er jeg skeptisk / forbeholden ift. kosttilskud udover proteinpulver - tager fx ikke kreatin da jeg ikke mener de fulde bivirkninger endnu er belyst.
Vil hellere finde en "naturlig løsning" på problematikken :)

Kidd skrev:Få dine fedtstoffer fra andre kilder?

Du har desværre nok ret. Som så mange mænd er jeg dog glad for kød og rent praktisk passer det bedre ind i familielivet fremfor at koge en masse bønner osv. for at få sine proteiner - dette gør jeg i forvejen til frokost hvor jeg hver dag får salat med kidneybønner.
Spiser dagligt nødder m.m.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Personligt er jeg begyndt at spise en lille skål nødder og frø til morgenmad (hørfrø, paranødder, chiafrø, hampefrø, valnødder, mandler, hasselnødder, solsikkekerner og græskarkerner) med skummetmælk på, og et stort glas skummetmælk til. Det giver noget godt fedt og rigelig protein. Og jeg bliver pisse mæt.
https://www.bodylab.dk/shop/guide-til-g ... 297c1.html

Til formiddag er det en banan og et æble, og til middag makrel og rugbrød = fiber, godt fedt, protein osv.

Til træning, en valleproteinshake med et drys psyllium husk fibre.

Til aftensmad plejer der at ryge noget kød ned i en eller anden form, men det kan dog også være falafel, 'plantefars', fisk eller bare hvidt kød fremfor rødt kød (kylling, kalkun). Hvis jeg ikke synes der er protein nok i måltidet, tager jeg et glas mælk til. Dertil rigeligt med grøntsager.

Inden sengetid er det ofte knækbrød med ost og mere mælk.

I weekenden får jeg ofte røget torskelever fra dåse (prøv det, der er pisse meget omega 3 fedt i, og det smager ret godt), hjemmelavet tunsalat eller torskerogn, i stedet for min sædvanlige hverdags middagsmakrel.

P.s. Jeg har ikke fået glasknogler endnu.
Brugeravatar

 
Reputation point: 755
 
Indlæg: 6736
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



@Mussetrussen: Du får vel også relativt meget animalsk fedt gennem alt det mælk / shake du indtager?

Var inde og læse følgende:
"Har du forhøjet fedt- og kolesterolindhold i blodet, skal du begrænse mængden af fedt i din mad, især mættet fedt. Mættet fedt findes i bl.a.:

mælkeprodukter
kød
stegemargarine
kiks"
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:@Mussetrussen: Du får vel også relativt meget animalsk fedt gennem alt det mælk / shake du indtager?

Var inde og læse følgende:
"Har du forhøjet fedt- og kolesterolindhold i blodet, skal du begrænse mængden af fedt i din mad, især mættet fedt. Mættet fedt findes i bl.a.:

mælkeprodukter
kød
stegemargarine
kiks"


Det hele er skummetmælk = 1 g fedt pr liter

Jeg indtager 2 shakes om ugen med ca. 30 g valleproteinpulver i hver = 2 x 2.25 g fedt
Brugeravatar

 
Reputation point: 755
 
Indlæg: 6736
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Aswaghanda
citat:


10. May lower cholesterol and triglycerides
In addition to its anti-inflammatory effects, ashwagandha may help improve heart health by reducing cholesterol and triglyceride levels.

Animal studies have found that it significantly decreases levels of these blood fats.

One study in rats found that it lowered total cholesterol and triglyceride levels by 53% and nearly 45%, respectively (28Trusted Source).

While controlled human studies have reported less dramatic results, they have observed some impressive improvements in these markers (3, 4Trusted Source, 5Trusted Source, 6Trusted Source).

https://www.healthline.com/nutrition/12 ... enefits#10
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 669
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bilsten skrev:Aswaghanda
citat:


10. May lower cholesterol and triglycerides
In addition to its anti-inflammatory effects, ashwagandha may help improve heart health by reducing cholesterol and triglyceride levels.

Animal studies have found that it significantly decreases levels of these blood fats.

One study in rats found that it lowered total cholesterol and triglyceride levels by 53% and nearly 45%, respectively (28Trusted Source).

While controlled human studies have reported less dramatic results, they have observed some impressive improvements in these markers (3, 4Trusted Source, 5Trusted Source, 6Trusted Source).

https://www.healthline.com/nutrition/12 ... enefits#10


Jeg har set dig omtale Aswaghanda før. Hvad er dine erfaringer med det? Ikke mindst i forhold til den påståede androgene effekt. Jeg overvejer nemlig selv at bestille det, men har lidt min tvivl om hvorvidt det rent faktisk har en reel mærkbar virkning. Synes som regel at: "Hvis det er lovligt - virker det ikke", passer meget godt på kosttilskud der påstås at skulle være androgene.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 29. aug 2019, 22:15
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Altså hvor meget protein får du lige?
Brugeravatar

Chef-moderator
 
Reputation point: 470
 
Indlæg: 22433
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



Garik skrev:Altså hvor meget protein får du lige?


Ca. 190- 200 gram pr dag
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Som nogle allerede har været inde på:

- Hold dig til magert kød/fisk som proteinkilder
- Erstat animalske- med vegetabilske fedtkilder

Spiser du mange æg? Selvom "æggemyten" er aflivet, har det vist sig, at nogle få alligevel reagerer med forhøjet kolesteroltal af æg...
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 15. maj 2015, 18:29
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



JBender skrev:
Bilsten skrev:Aswaghanda
citat:


10. May lower cholesterol and triglycerides
In addition to its anti-inflammatory effects, ashwagandha may help improve heart health by reducing cholesterol and triglyceride levels.

Animal studies have found that it significantly decreases levels of these blood fats.

One study in rats found that it lowered total cholesterol and triglyceride levels by 53% and nearly 45%, respectively (28Trusted Source).

While controlled human studies have reported less dramatic results, they have observed some impressive improvements in these markers (3, 4Trusted Source, 5Trusted Source, 6Trusted Source).

https://www.healthline.com/nutrition/12 ... enefits#10


Jeg har set dig omtale Aswaghanda før. Hvad er dine erfaringer med det? Ikke mindst i forhold til den påståede androgene effekt. Jeg overvejer nemlig selv at bestille det, men har lidt min tvivl om hvorvidt det rent faktisk har en reel mærkbar virkning. Synes som regel at: "Hvis det er lovligt - virker det ikke", passer meget godt på kosttilskud der påstås at skulle være androgene.

Tror ikke der er meget spark i det androgenskt, men anabosk tror jeg det kunne være ret virksomt. Jeg træner nu lidt anderledes og mere for muay thai end størrelse, men de hormonelle og neurologiske processer involveret i og relateret til anabolsk, synes i høj grad at være tilstede, når man altså ser på hvad det gør og hvordan det "skulle" virke, hvilket svarer meget godt til hvordan det føles at bruge/tage; Noget med neurotransmittereffekt.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 669
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



kabod skrev:Som nogle allerede har været inde på:

- Hold dig til magert kød/fisk som proteinkilder
- Erstat animalske- med vegetabilske fedtkilder

Spiser du mange æg? Selvom "æggemyten" er aflivet, har det vist sig, at nogle få alligevel reagerer med forhøjet kolesteroltal af æg...


Sikke en gang sludder!

Er du lige vågnet af et coma?

Der er mange i denne tråd, der hænger fast i gamle myter.
Brugeravatar
 
Reputation point: 165
 
Indlæg: 7792
Tilmeldt: 9. jun 2008, 01:16
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



.
Sidst rettet af Franz Biberkopf 23. mar 2020, 00:39, rettet i alt 3 gange.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg ville fortsat være mere bekymret for eleveret TGL og LDL end tot KOL, samt simultant indtag af dårlige carbs.

You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 1864
 
Indlæg: 6645
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Havregryn/havredrik grundet indholdet af betaglukaner. Der ses fin effekt på total kolesterol og LDL ved moderat forhøjet kolesterol, men forvent ikke den store ændring i TG og det kan formentlig heller ikke stå alene ift. kolesterol. Hvordan er din træningstilgang? Der kan sikkert også optimeres her ift. din specifikke situation.
Brugeravatar
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: 20. jul 2014, 20:44
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



SandyFrink skrev:Jeg ville fortsat være mere bekymret for eleveret TGL og LDL end tot KOL, samt simultant indtag af dårlige carbs.



Du mener her at eventuel insulin resistens sammen med øget LDL udgør et problem? For isoleret set ser jeg ikke øget LDL som problematisk, tværtimod.
Brugeravatar
 
Reputation point: 125
 
Indlæg: 3519
Tilmeldt: 18. jun 2008, 14:43
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster