Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

TheFatboy skrev:Flere blodårer? Ikke bare større?

Lasse7280 skrev:Okay tak. Kan i så bekræfte at der ikke dannes nye blodårer i kroppen ved fx regelmæssig løb??

Bay skrev:Lasse7280 skrev:Okay tak. Kan i så bekræfte at der ikke dannes nye blodårer i kroppen ved fx regelmæssig løb??
Læser du overhovedet hvad jeg skriver?

Bay skrev:Lasse7280 skrev:Okay tak. Kan i så bekræfte at der ikke dannes nye blodårer i kroppen ved fx regelmæssig løb??

Rasmuskrogh skrev:Bay skriver netop, at man kan få flere blodårer gennem løbetræning... kapillærer = blodårer

Lasse7280 skrev:Bay skrev:Lasse7280 skrev:Okay tak. Kan i så bekræfte at der ikke dannes nye blodårer i kroppen ved fx regelmæssig løb??
Jo, så kan jeg regne ud at det er en skrøne vores biologibog skriver.
Det skal jeg nok vise til min ven

8800 skrev:Ved løb aktiverer du flere kapilærer, der ellers vil være i dvale. Sådan forstår jeg det Bay skriver?
Altså vil det øgede behov, under fysisk aktivitet, for transport af næring og ilt til musklerne gør at større kapilæraktivitet er nødvendig. Du får altså ikke flere blodkar, men aktiverer blot eksisterende.
http://da.wikipedia.org/wiki/Kapill%C3%A6r

8800 skrev:Ved løb aktiverer du flere kapilærer, der ellers vil være i dvale. Sådan forstår jeg det Bay skriver?
Altså vil det øgede behov, under fysisk aktivitet, for transport af næring og ilt til musklerne gør at større kapilæraktivitet er nødvendig. Du får altså ikke flere blodkar, men aktiverer blot eksisterende.
http://da.wikipedia.org/wiki/Kapill%C3%A6r

Bay skrev:Lasse7280 skrev:Bay skrev:Lasse7280 skrev:Okay tak. Kan i så bekræfte at der ikke dannes nye blodårer i kroppen ved fx regelmæssig løb??
Jo, så kan jeg regne ud at det er en skrøne vores biologibog skriver.
Det skal jeg nok vise til min ven
Vær nu lige sød og læs det igennem en gang til, så vil du forhåbentlig nå frem til en anden konklusion.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)

Bay skrev:TheFatboy skrev:Flere blodårer? Ikke bare større?
Man får flere kapillær. De er "lukkede", når der ikke er brug for så meget nærring osv. i de områder de forsyner. Ved træningen opstår der større krav til næring, ilt, nedkøling, fjernelse af affaldstoffer osv, så derfor kommer der flere kapillærer.

8800 skrev:Bay skrev:TheFatboy skrev:Flere blodårer? Ikke bare større?
Man får flere kapillær. De er "lukkede", når der ikke er brug for så meget nærring osv. i de områder de forsyner. Ved træningen opstår der større krav til næring, ilt, nedkøling, fjernelse af affaldstoffer osv, så derfor kommer der flere kapillærer.
Jeg tolkede ovenstående som at de var tilstede, men blot ikke aktive.

Lasse7280 skrev:I en diskussion med min ven, mente han at man øgede antallet af blodårer ved fx løb. Det mente jeg ikke, men han viste mig til gengæld i vores biologibog at det var sandt, men jeg tror stadig ikke på det?? Er det sandt?? Hvis ja, øger man også antallet af blodårer ved ganske normal træning??

Stef skrev:Noget af det grimmeste er folk der ligner de er ved at eksplodere.. Altsaa kapilaere synligt over det hele.

Stef skrev:Noget af det grimmeste er folk der ligner de er ved at eksplodere.. Altsaa kapilaere synligt over det hele.

Bjerg skrev:man øger antallet af kapillære

Øget stofskifte i nogle celleområder fører til afslapning af de prækapillære sphinctere i disse områder, hvorved antallet af åbne kapillærer øges. Herved forbedres betingelserne for diffusion mellem blod og væv, idet der bliver 1) Større overflade, "2) mindre diffusionsafstand og 3) længere tid til diffusion (...)
Ja, antallet af åbne kapillærer må det jo være jf. mit tidligere citat

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster