Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 793
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 790

Følg bodybuilding.dk på

Front squat, krydsgreb

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

For at forbedre min overall squat teknik vil jeg gerne lære front squat.
Prøvede i dag, men har svært ved at finde en ud af hvor stangen præcist skal ligge og hvordan mine hænder skal holde/støtte om stangen - har valgt at bruge krydsgreb da mine håndled ikke er specielt smidige.
Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre nogle af jeres erfaringer med hvordan det er nemmest at løfte stangen op i krydsgreb :)

Reputation point: 15

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det nemmeste er at unracke stangen fra et squatrack.

Stangen skal ligge omkring kravebenet ved øvre bryst og "bag" skulderne.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Så skuldrene skal presses meget frem?

hvordan med hænderne, hvis stangen skal hvile på kravebenet så kan fingrene jo ikke holde rundt om?

Maskinen skrev:Så skuldrene skal presses meget frem?

hvordan med hænderne, hvis stangen skal hvile på kravebenet så kan fingrene jo ikke holde rundt om?

Albuerne skal presses op af.

Hænderne skal bare ligge på stangen.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Bay skrev:

fik lige den syge "aha" oplevelse der !
Har slet ikke tænkt over armene skulle løftes meget højere op så kan stangen ligge meget mere stabilt jo !
super, bliver nice at komme ned og prøve det igen, men hvordan med vægtfordelingen ift. back squat - mit indtryk er folk tager mindre i front squat?
- smider nok ikke mere end 20-40 kg på indtil jeg har vænnet mig til øvelsen under alle omsændigheder, men hvor meget af det jeg kunne tage i backsquat skal jeg kunne forvente at tage i front ?

Bay skrev:

Nu forsøgte jeg mig lige med kosteskaftet, albuerne skal vel ikke presses så langt op at vægten primært lægges skuldrene - men stadig også ligger på kravebenet?
Jeg har lidt svært ved at forestille hvordan stangen skal ligge når jeg kommer helt ned, og hvordan jeg skal kunne holde 70-80 kg fast når jeg ikke holder fast om stangen

Jeg plejer at bruge krydsgreb, det fungere for mig. Bare kig op og hold ryggen ret, frem med brystet og så skulle stangen blive der. :wink:
I'm not sarcastic, I'm just a funny person surronded by idiots.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Roskilde

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Armene vandret se fra siden. Typisk skal man bruge et par uger hvor man særligt i bunden af løftet kæmper med at holde albuerne oppe i bundpositionen.
Der er ikke så meget at gøre ved det, man skal bare tage sig sammen.
prøv at unracke stangen hvor du har den liggende med arme strakt frem foran dig, det er det rigtige punkt for stangen

Kom nogle kg på så du er sikker på den ligger rigtigt og du ikke bare holder den oppe med dine skuldre i en dum position.

Krydsgreb er langt fra optimalt, prøv at stille dig derhjemme med krydsgrab og forsøg at runde øvre ryg, gentag så forsøget med hænderne i en rigtigt VL position og gør det samme. Men hænderne supineret (VL postiion) sparker reflekser ind der holder din øvre ryg mere ret. Husk stangen kan nøjes med at ligge i fingerspidserne og smidigheden nok skal komme med lidt træning. Alternativt kan du lave øvelsen med straps.
Billede

bare hold fokus på håndfladen mod loftet.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Kostplan: Ingen kostplan

Fungerer umiddelbart fint for mig med krydsgreb; lyder dog interessant med de reflekser, der sætter ind ved VL-greb. Jeg er bare ikke særligt fleksibel :mrgreen:

I forhold til den video du linker til Poul, peger hans fødder så ikke for meget udaf? er med på den skulle illustrerer positioneringen af armene, but still :)
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

8800 skrev:Fungerer umiddelbart fint for mig med krydsgreb; lyder dog interessant med de reflekser, der sætter ind ved VL-greb. Jeg er bare ikke særligt fleksibel :mrgreen:

I forhold til den video du linker til Poul, peger hans fødder så ikke for meget udaf? er med på den skulle illustrerer positioneringen af armene, but still :)

Aner ikke om hans føder peger baglæns mod mekka eller whatever. Se på hans arme.
Brugeravatar

poul hansen skrev:
8800 skrev:Fungerer umiddelbart fint for mig med krydsgreb; lyder dog interessant med de reflekser, der sætter ind ved VL-greb. Jeg er bare ikke særligt fleksibel :mrgreen:

Aner ikke om hans føder peger baglæns mod mekka eller whatever. Se på hans arme.

:wink:
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

8800 skrev:
poul hansen skrev:

:wink:

;) Synes den med mekka var sjov :D
Brugeravatar

Hvis vi skal fluekneppe færdig kan jeg sige at jeg anbefaler et smalt greb i frontsquat. Så lører man endnu bedre at bruge benene og maven sammen. Ca hoftebredde. Man ved man står rigtigt, når man virkeligt mærker benene komme på arbejde. Bredere stand kan for nogen blive til en inderlårs øvelse mere end en god quad/ham/glute øvelse og det er synd.

Alt for mange er for gode til at bruge alt andet end quads/glutes/mave i squats generelt, så kom ind og lær det i . Man lører også med den smalle stand bedre at OL squatte. En vigtig ting at kunne.
Brugeravatar

jeppeam skrev:Jeg plejer at bruge krydsgreb, det fungere for mig. Bare kig op og hold ryggen ret, frem med brystet og så skulle stangen blive der. :wink:

+1 :D
"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow".
Brugeravatar

Geografisk sted: Helsingør

Styrkeliste
- Bænkpres: 97.50
- Squat: 100.00
- Dødløft: 122.50

Logbog: Ingen logbog

poul hansen skrev:Armene vandret se fra siden. Typisk skal man bruge et par uger hvor man særligt i bunden af løftet kæmper med at holde albuerne oppe i bundpositionen.
Der er ikke så meget at gøre ved det, man skal bare tage sig sammen.
prøv at unracke stangen hvor du har den liggende med arme strakt frem foran dig, det er det rigtige punkt for stangen

Kom nogle kg på så du er sikker på den ligger rigtigt og du ikke bare holder den oppe med dine skuldre i en dum position.

Krydsgreb er langt fra optimalt, prøv at stille dig derhjemme med krydsgrab og forsøg at runde øvre ryg, gentag så forsøget med hænderne i en rigtigt VL position og gør det samme. Men hænderne supineret (VL postiion) sparker reflekser ind der holder din øvre ryg mere ret. Husk stangen kan nøjes med at ligge i fingerspidserne og smidigheden nok skal komme med lidt træning. Alternativt kan du lave øvelsen med straps.

bare hold fokus på håndfladen mod loftet.

Fantastisk råd(som sædvanlig), efter igen at have leget lidt med kosten[indsæt sjov kommentar her], må jeg erfare stangen primært vil hvile på skuldrene og stort set ikke rør kravebenet - er det ok, eller gør jeg noget forkert?

Samtidig tror jeg, som du selv siger, jeg skal bruge en stang der vejer lidt mere for egentlig at teste hvorvidt mine led er fleksible nok til VL position - dog kan jeg sige ud fra mine forsøg med kosteskaftet at jeg ikke kan få mine albuer nok op til mine håndled kan bukke nok over så vægten ligger på skuldrene.

Maskinen skrev:[indsæt sjov kommentar her]

[Din mor!]
Brugeravatar

Træner her: Ultimate Gym

Når du bruger VL-teknik, så er der jo ingen der siger at du skal holde stangen i hænderne. Det er helt okay, at stangen hviler i det yderste led af fingrene. Det kræver ikke nær så god fleksibilitet, som hvis man forsøger at, decideret, gribe omkring stangen. Det vigtigste er ikke om du har et greb om stangen, men at albuerne holdes højt under hele løftet.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

ikke mindre end fantastisk med alle de gode råd, føler mig godt rustet til i morgen når den står på front squat, skal se om jeg kan få taget en video.

Brug den tid det tager på at lære VL-grebet, det er givet godt ud.
I starten havde jeg kun stangen til at ligge i 2 fingre, det funkede
fint indtil min teknik blev bedre/blev mere smidig.
Alt efter hvordan du normalt squatter, kan du godt regne med en
betydelig forskel på dit back og frontsquat.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

så fik jeg prøvet, og det gik fanme dårligt :D
Kom langt nok ned og hele løftet virkede ok - dog kan jeg ikke finde ud af at lægge stangen ordentligt - det gjorde så ondt jeg maks kunne tag 3 reps før jeg måtte racke stangen igen.. er desuden blevet meget øm der hvor stangen lå på skuldrene.

Det jeg tror er problemet er stangen udelukkende hviler på skuldrene og slet ikke kravebenet - dette kunne løses hvis armene sænkes lidt lavere men så ka jeg hverken udføre den i krydsgreb eller VL.

Stangen skal helt ind og ligge ved halsen, det gør ikke noget at den presser lidt på luftrøret.
"No public man in these islands ever believes that the Bible means what it says: he is always convinced that it says what he means" - George Bernard Shaw
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland

Træner her: OBBC
Odense Styrkeløfter Klub
Ålholm Vægtløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 215.00
- Squat: 260.00
- Dødløft: 230.00

Du skal regne med at det svier en del at havde stangen til at ligge der, når du ikke har front squattet før. Det går væk når du bliver mere hærdet, indtil da må du bare bide det i dig hehe.

Det gør ondt på knoglerne og det føles som du er ved at blive kvalt. Efter lidt tid vænner du dig til det.
Sådan er det bare.

Når mine kunder får øvelsen skal jeg også forklare det for dem flere gange og punke dem under løftene for at presser albuerne op. Det er dog det hele værd.
Brugeravatar

Du vil blive øm - det kan ikke undgåes.. Bare vent til der kommer seriøse kilo på :)
Som sagt - der sker ikke noget ved at den ligger lidt "ubehageligt" - så længe det ikke er under et frivend eller stødvend, så du besvimer :mrgreen: :lol:
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

det lyder jo perfekt, jeg er bare en klynkerøv :P
men kom også til at tænke på hvor øm jeg blev da jeg startede alm. back squat.
Det lyder godt nok lidt absurd at den skal helt ind at trykke på luftrøret, men må vel give det et forsøg..
vil det mon være en fordel for mig at starte med lave kg - indtil videre har jeg kun haft 40 kg på og det gjorde virkelig ondt - spørgsmålet er om jeg hurtigt skal gå op i kg for at blive vant til belastningen, eller blive i lave kg og få teknikken ordentlig på plads?

Altså den må ikke lukke for luften - det der menes er bare at du ikke kan undgå at den ligger og presser lidt. Det skal ikke være sådan så du bliver blå i hovedet af øvelsen :lol:
Jeg ville anbefale at få teknikken på plads først, andet ville være at skyde sig selv i foden. Det vil gavne dig senere med den rette teknik og du vil kunne få flere kg på i sidste ende :)
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

en lille update..
har kørt front squat et par gange som opvarmning til back squat og så i dag prøvede jeg udelukkende front med lidt mere vægt på.
Har fundet stedet hvor stangen skal ligge, så smerten er til at klare over stangen ligger godt
kom kun op på 65 kg men sammenlignet med de 40 kg jeg maks kunne holde til pga stangen er det god fremgang :)

tak for hjælpen allesammen.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster