Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 978
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 976

Følg bodybuilding.dk på

Fullbody program vs cardio og mavetræning...

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg laver et fullbody program 3 gange om ugen med alle basisøvelserne (dødløft, squat, BOR, bænk, dips, chinups, crunch og military) mm. Det program tager over 2 timer at gennemføre, selv når jeg træner rimelig intensivt. Derfor kan jeg aldrig rigtig overskue at træne maven ordentlig eller få løbet noget.

Men det vil jeg nu gerne... :|

Kan man godt lave cardio og specifik mavetræning mellem fullbody passene? Altså de dage jeg ikke pumper? Så kunne jeg jo udnytte min tid helt fint. Eller ville det være overtræning? Jeg ville selvfølgelig så fjerne crunchene fra mit program...
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Umiddelbart er der ik noget i vejen for at gøre det på ikke-trænningsdage

Prøv at skriv hele programmet med sæt*rep..

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Det synes jeg ville være dumt, da mavemusklerne stabiliserer i din squat og dødløft, hvis du bare kører squat, dl og 3x10 i en random maveøvelse, så får din mave tæsk nok
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Men når jeg nu træner squat og dødløft om mandagen, så restituere min ben jo om tirsdagen. Og hvis jeg så hopper op på løbebåndet en times tid om tirsdagen, så ødelægger jeg vel min restitutions fase :? ?

Eller er det ikke noget problem når man laver cardio? Det var mest det jeg spekulerede på...
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:Men når jeg nu træner squat og dødløft om mandagen, så restituere min ben jo om tirsdagen. Og hvis jeg så hopper op på løbebåndet en times tid om tirsdagen, så ødelægger jeg vel min restitutions fase :? ?

Eller er det ikke noget problem når man laver cardio? Det var mest det jeg spekulerede på...

Det kommer an på hvad du mener med cardio - er det 1-2 km let løb eller er det 21 km vi snakker om...
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Hverken eller. Jeg havde forestillet mig 20-30 minutter med fart på. Så en 6-7 km. Og så 3 øvelser á 3 sæt á 10 reps mavetræning. Altså en pas på cirka 1 time på "hviledagen"... ville det ødelægge restitutionsfasen eller hvad ?
Brugeravatar

Styrkeliste

2 timer er imo aaaaalllttt for lang tid at bruge på et fullbody program!! max 1 time vil jeg sige..

hvordan ser hele dit program ud? det må kunne gøres kortere.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

1 time :shock:

Bænk 3 sæt
Incline bænk 3 sæt
Dips 3 sæt
Triceps pushdown 2 sæt *
Squat 5 sæt
Dødløft 3 sæt
Chinups 3 sæt
Upright Row 3 sæt
Military 5 sæt
Biceps Curl 3 sæt **
Rotatormachet 3 sæt
Crunch 3 sæt

* kun nogen gange, kommer an på dagen. Supersæt.
** Køre imellem Military sættene for at spare tid.

med 2-3 min pause mellem hvert sæt, kan jeg ikke se hvordan man kan få 30-40 sæt ned under 120 minutter...
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:1 time :shock:

Bænk 3 sæt
Dips 3 sæt
Squat 5 sæt
Dødløft 3 sæt
Chinups 3 sæt
Military 5 sæt
Biceps Curl 3 sæt **
Crunch 3 sæt

* kun nogen gange, kommer an på dagen. Supersæt.
** Køre imellem Military sættene for at spare tid.

med 2-3 min pause mellem hvert sæt, kan jeg ikke se hvordan man kan få 30-40 sæt ned under 120 minutter...

med de øvelser der er tilbage nu rammer du stadig hele kroppen.. dips rammer både bryst og tricebs, derfor har jeg fjernet din tricebs øvelse og din inchline bænk pres.

2-3min pause mellem hver sæt er imo alt for lang tid. et trænings pas bør ikke tage mere end 1 time til max 1 1/4 time. kun hvis det er fordi man går og feder den og hygger snakker med de andre der er i centeret.
Brugeravatar

Styrkeliste

kuglen skrev:2-3min pause mellem hver sæt er imo alt for lang tid. et trænings pas bør ikke tage mere end 1 time til max 1 1/4 time. kun hvis det er fordi man går og feder den og hygger snakker med de andre der er i centeret.

Tja, jeg foretrækker 1½ minut ved mindre øvelser og 3 minutter ved større øvelser! Hvis du kun holder 30 sekunder er hypertrofi potentialet selvfølgelig større, hvis man vel at mærke kørte med samme vægt! Hvis du holder en større pause, kan du løfte flere kg i hvert sæt, så 2-3 minutter lyder ikke dumt...

Angående det med et træningspas ikke må tage mere end 1 time er en gammel myte - du kender sikkert godt til dette, så hvad er din begrundelse for at det kun må tage én time?

Dette link er måske relevant:
http://(link slettet)/vis_artikel.php?id=106

Forfatter: Thomas Jagd

"Man skal holde sin træning under 1 time".

Denne myte er egentlig ikke fejlagtig i den henseende at rådet er dårligt, men mere at det er en fejlagtig antagelse at alt træning over en time er dårligt. Reglen er efter sigende, opstået på baggrund af undersøgelser lavet på udholdenhedsatleter. Undersøgelserne skulle påvise hvilke hormonelle udsving der sker i respons på træning. Undersøgelsen viste, at testosteron niveauet stiger støt og topper ved omkring 45 minutters træning, hvorefter niveauet langsomt falder. Samtidig kunne man måle, at kortisol niveauet steg (et stress hormon, som har meget katabolske egenskaber).

Nogen af dem som har taget undersøgelsen til sig, er de bulgarske vægtløftere, som har adskellige træningssessioner på en dag. Alle træningssessioner holdes under 1 time, for at slutte træningen med så høj testosteron niveau som muligt. Senere har bodybuilding industrien så taget rådet til sig, og det er nu en regel som tilskrives meget stor vigtighed.

Der er flere problemer ved dette. For det første er det meget problematisk, at overføre resultater fra undersøgelser som er lavet på udholdenhedsatleter, til vægttræning. Dette skyldes at der er tale om 2 forskellige træningsformer. I vægttræning har man indlagte pauser mellem sæt og øvelser, nogen gange helt op til 3-5 minutter mellem sættene. Dette må alt andet lige betyde, at resultatet ville falde anderledes ud i vægttræning. Den anden problematik er, at man uden videre går ud fra at det er bedst at stoppe med så højt testosteron niveau som muligt.

Undersøgelserne har ikke undersøgt, om træningseffektiviteten er bedst når man stopper med så høj testosteron niveau som muligt. Det er ikke utænkeligt at der forekommer en eller anden superkompensationseffekt senere på dagen. Det er meget normalt for kroppen, at overreagere når den tappes på den ene eller den anden måde. Når man træner hårdt, og ens kulhydratdepoter i respons på træningen bliver tømte, så reagerer kroppen ved at øge dens villighed til at lagre kulhydrater. Man kunne tænke sig det samme her.

Når testosteron niveauet falder efter 45 minutter og efter et vist tidsinterval bliver lavere end udgangsværdien, så kunne man godt forestille sig at kroppen superkompenserer senere på dagen, ved at producere store mængder. Målinger af testosteron niveauet sidst på dagen, ville måske give en anden forklaring.

Så længe man ikke har det fulde billede, så er reglen ikke gyldig. Der findes masser af atleter som træner mere end 1 time, og som reagerer positivt på træningen. Til trods for dette, så er det dog et godt råd, at man anbefaler at træne effektivt og intenst, og sørger for at træningen ikke trækker ud i flere timer. Men man behøver overhovedet ikke gå i panik fordi ens effektive træningstid er 1½ time.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

J-S-O... Betyder det så at jeg burde gå lidt ned i vægtene (i de mindre øvelser) og til gengæld skære pauserne ned til ca 1,5 min for at få maks hypertrofi ud af det?

Mens vi er igang, så må også godt lige huske mit oprindelige spørgsmål.. :) Kan man løbetræne (6-7km) og mavetræne(3 øvelser, 3 sæt, 3 reps) mellem sine pumperdage (hvor jeg både squatter og dødløfter)uden at det = overtræning ?
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:J-S-O... Betyder det så at jeg burde gå lidt ned i vægtene (i de mindre øvelser) og til gengæld skære pauserne ned til ca 1,5 min for at få maks hypertrofi ud af det?

Mens vi er igang, så må også godt lige huske mit oprindelige spørgsmål.. :) Kan man løbetræne (6-7km) og mavetræne(3 øvelser, 3 sæt, 3 reps) mellem sine pumperdage (hvor jeg både squatter og dødløfter)uden at det = overtræning ?

Altså, som jeg vist skrev, så kører jeg selv med pauser på 3 minutters tid ved større øvelser som squat og dets lige! Ved mindre øvelser, som fransk pres og dets lige kører jeg med 1½ minuts pause! Jo kortere pauser du har, jo større hypertrofi kan du få - dog skal du huske at vægten også har noget at sige, så de 1½ og 3 minutter synes jeg passer fint...

Altså, jeg synes du skal lave din mavetræning sammen med resten af din træning! Du skal huske at du også bruge din mavemuskulatur under, eksempelvis, squat og derfor vil du nærmest træne maven hver dag, hvilket ikke er videre smart...
Brugeravatar

Styrkeliste

9 sæt til maven er sgu os meget..Ville nok skære lidt ned på sættene. En 4-6 stykker burde kunne gøre det, og så er du bedre stillet med henhold til restitutionen. Men prøv det af og lad os høre resultatet...Mit bud er at du godt kan slippe afsted med det

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

[quote="J-S-O"][
Tja, jeg foretrækker 1½ minut ved mindre øvelser og 3 minutter ved større øvelser! Hvis du kun holder 30 sekunder er hypertrofi potentialet selvfølgelig større, hvis man vel at mærke kørte med samme vægt! Hvis du holder en større pause, kan du løfte flere kg i hvert sæt, så 2-3 minutter lyder ikke dumt...
[quote]

det lyder for mig som om du anbefaler manden at træne pyramide stil... oog det er der da absolut ikke nogen fordel ved. ved pyramide træning konditionere kroppen sig til det tungeste sæt efter få trænings pas også vil der ikke være noget hypertrofi potentiale i de lette sæt som imo så er spild at tid.

[quote]
Angående det med et træningspas ikke må tage mere end 1 time er en gammel myte - du kender sikkert godt til dette, så hvad er din begrundelse for at det kun må tage én time?
[quote]

efter en time nedsætter kroppen trænings intensiteten, da den vil have brugt langt største delen af sin energi og vil blive "dvask" af de mange lange pauser.
efter 1 time vil kroppens atp være udbrændt (det vil den faktisk være efter ca 6 sekunder) men efter 1 time vil CP'en også være ved at være brugt op, også vil det være de langt rækkende depoter kroppen vil tærre på og det vil automatisk betyde nedsat ydeevne.
bare lige kort fortalt og i grove træk.
Brugeravatar

Styrkeliste

og forresten.. som jso også siger.. mave træningen ind sammen med dit fullbody program.
imo kan du godt løbe uden det bliver overtræning. gør det selv i perioder og det har aldrig voldt mig nogen probs.
Brugeravatar

Styrkeliste

kuglen skrev:det lyder for mig som om du anbefaler manden at træne pyramide stil... oog det er der da absolut ikke nogen fordel ved. ved pyramide træning konditionere kroppen sig til det tungeste sæt efter få trænings pas også vil der ikke være noget hypertrofi potentiale i de lette sæt som imo så er spild at tid.

Ja, sætningen er kringlet, men jeg mener på ingen måde at han skal begynde pyramidetræning! Nu sætter jeg det op, således at det er lettere at forstå:

a) 5x5 af 50 kg med 30 sekunders pause
b) 5x5 af 50 kg med 1½ minuts pause

Det var dette jeg hentydede til - der vil ikke være nogen tvivl om at du får størst hypertrofi ved træning af metode a), men så det således ud,

a) 5x5 af 50 kg med 30 sekunders pause
b) 5x5 af 60 kg med 1½ minuts pause

ja så kunne det vel tænkes at man får mere hypertrofi ud af metode b - det var blot det jeg mente! Pyramidetræning er ikke noget jeg praktiserer eller forkynder andre...

kuglen skrev:efter en time nedsætter kroppen trænings intensiteten, da den vil have brugt langt største delen af sin energi og vil blive "dvask" af de mange lange pauser.
efter 1 time vil kroppens atp være udbrændt (det vil den faktisk være efter ca 6 sekunder) men efter 1 time vil CP'en også være ved at være brugt op, også vil det være de langt rækkende depoter kroppen vil tærre på og det vil automatisk betyde nedsat ydeevne.
bare lige kort fortalt og i grove træk.

Hvis man opbruger alt ATP, så kan man vel bare snuppe en shake under træning?
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg tror resultatet af det her bliver, at jeg prøver at speede min træning lidt op :) lidt mindre pauser og mere fokus på hypertrofien. Så kan det også være jeg får overskud til at køre nogle flere af de der maveøvelser jeg snakkede om...

Men jeg mener stadig ikke det er blevet vendt... Hvad med løbetræning vs squat og dødløft? Kan jeg godt løbe 6-7 km på mine restitutionsdage, eller ville det være dumt? For hvis jeg skal løbe samme dag som jeg træner, så kommer jeg jo alligevel op på et træningspas på 2 timer?
Brugeravatar

Styrkeliste

Du kan godt løbe på dine hviledage, men start stille og roligt ud hvis du ikke er erfaren løber.. Istedet for at starte med 3 x 7km om ugen, så start med nogle kortere ture og sæt længden langsomt op..

Du har alt for mange øvelser i dit program - et fullbodyprogram kan, med fordel, laves meget minimalistisk og du vil derved kunne øge intensiteten på de enkelte øvelser.. Du mangler en row-øvelse og din rækkefølge er desuden ikke helt optimal efter min mening..

Hvis vi skal holde os til dit program, så ville jeg gøre således:
Squat 5 sæt
Bænk 5 sæt
Dødløft 3 sæt
Chinups 3 sæt
Military 3 sæt
Triceps pushdown 2 sæt
Biceps Curl 3 sæt
Rotatormachet 3 sæt
Crunch 3 sæt
Fjernes
Incline bænk 3 sæt
Dips 3 sæt
Upright Row 3 sæt

Mit eget forslag ville være:
Squat to gange om ugen fx mandag+fredag og dødløft den sidste gang fx onsdag..
BB Bænk
BB Row
Chinups
BB Military
DB Curl
Triceps Pushdown
Mave, læg, rotatormanchet mv.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Så kommer jeg ned på 4-5 (3x1,5 time) timers styrketræning om ugen... Er det optimalt? Synes ikke det lyder som specielt meget. Er det ikke netop pointen med fullbody vs split? Færre men længere træningspas?
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:Så kommer jeg ned på 4-5 (3x1,5 time) timers styrketræning om ugen... Er det optimalt? Synes ikke det lyder som specielt meget. Er det ikke netop pointen med fullbody vs split? Færre men længere træningspas?

Færre, men længere, men også højere frekvens (3 gange i ugen) end de fleste 2-split.. Jeg synes ikke et fullbody på 2+ timer pr. gang er optimalt..

Det er mildt sagt overflødigt at have flere øvelser end de store basisøvelser + evt. lidt isolationsøvelser.. :P
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

J-S-O skrev:
kuglen skrev:
Hvis man opbruger alt ATP, så kan man vel bare snuppe en shake under træning?

så let er det nu ikke.. men man kan med stor fordel indtage lidt hurtige carbs under sin træning sammen med en meget lille mængde protein. denne combo vil nedsætte kroppen produktion/frigivelse af cortisol som jo ikke rigtig er en BB'ers ven :D

når kroppen har brugt sin atp begynder den at bruge af CP'en.
kroppen har et lager af atp der rækker til ca 6sekunders vægttræning. når dette er brugt op nedbryger kroppen creatinphosphate til atp da det er den hurtigste måde den kan gendanne ny atp. en normal person har cp nok til ca 30-60min træning. herefter bliver processen kroppen skal igennem for at danne ny atp meget langsommelig og energi krævende da den skal til at nedryde henholdsvis kulhydrater,proteiner og fedt. derfor mener jeg stadig at man bør holde et træningspas på 45-75min. for kroppen vil unægtelig falde i ydeevne jo længere processen for at få tilført ny atp bliver.
Brugeravatar

Styrkeliste

jamand skrev:Men jeg mener stadig ikke det er blevet vendt... Hvad med løbetræning vs squat og dødløft? Kan jeg godt løbe 6-7 km på mine restitutionsdage, eller ville det være dumt? For hvis jeg skal løbe samme dag som jeg træner, så kommer jeg jo alligevel op på et træningspas på 2 timer?

imo kan du slet ikke sammenligne en 6km løbetur m. 10min tung squat/dødløft.
6km løb er en distance træning eller en længerevarrende træning. hvor squat og dødløft er korte træninger. musklerne vil regare vidt forskelligt på løb vs squat og dødløft.
imo kan du godt løbe på dine "off"dage uden probs.
Brugeravatar

Styrkeliste

Roger på løbet :)

kuglen skrev:når kroppen har brugt sin atp begynder den at bruge af CP'en.
kroppen har et lager af atp der rækker til ca 6sekunders vægttræning. når dette er brugt op nedbryger kroppen creatinphosphate til atp da det er den hurtigste måde den kan gendanne ny atp. en normal person har cp nok til ca 30-60min træning. herefter bliver processen kroppen skal igennem for at danne ny atp meget langsommelig og energi krævende da den skal til at nedryde henholdsvis kulhydrater,proteiner og fedt. derfor mener jeg stadig at man bør holde et træningspas på 45-75min. for kroppen vil unægtelig falde i ydeevne jo længere processen for at få tilført ny atp bliver.

Det er vel næsten et argument for at split er bedre end fullbody? For hvis du gerne vil gøre noget ud af din træning, så kan du med fullbody træne 3x60-75min om ugen, mens du med en split kan træne 6x60-75min... Det er vel logik for burhøns at mange korte træningssæt er bedre end få korte træningssæt? :? Eller bliver det opvejet af den ekstra restitution der ligger i at køre fullbody (hviledagen mellem træningerne)? Så vidt jeg ved er der da mange der træner 6 gange om ugen hvor hele kroppen bliver ramt 3 gange...
Brugeravatar

Styrkeliste

om fullbody er bedre eller dårligere end et split program er en diskution som vil køre til evig tid. selv er jeg 100% til split idet jeg ikke føler jeg opnår noget ved fullbody. andre har det stik modsat.

du kan ikke stille det op på den måde som du gør, for med et fullbody træner du hele kroppen 3 gange på en uge, hvor du kun trænber den 2-2½ gang med et split program. et split program rammer dog bredere end et fullbody og giver kroppen en længere restitution mellem hver træning af den samme muskel. fullbody holder tilgengæld en højere protein syntese mere konstant for hele kroppen end et split program. dette er blot nogen af de faktore man bør se på.
men gør hvad der virker bedst for en selv, og prøv sig frem i starten af sin karriere. det er nok det bedste råd man kan give.
Brugeravatar

Styrkeliste