Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1207
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1204

Følg bodybuilding.dk på

G-Flux kontra fiberkonverteringer

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Diskussion fortsat fra billedtråd - synes det var lidt en skam hvis problematikken gik tabt, da det er et spændende emne om hvor meget og hvilken cardio, hvis nogen, der er gavnligt i forhold til hypertrofi

Nick9000 skrev:
Zaulich skrev:
Neoc skrev:
Philiph skrev:P.S
- Er der lige nogen der kan give mig et lille hint om, jeg skal løbetræne / cardio imens jeg bulker?

Kredsløbstræning er altid godt, da det øger tilførslen af blod til musklerne = muskelvækst :)

I do not agree:

Thomas Jagd skrev:
mic skrev:Jeg er helt enig, hypertrophy bør være lige så nemt at opnå for en løber, som en der ikke ligger km. på landevejen. Så længe man ligger i kalorieoverskud, bør det ikke være et problem.

Så simpelt er det faktisk ikke. Det vil billedligt talt være en tovtrækningskonkurrence om hvilke typer tilpasninger man skal satse på. Der findes f.eks intermediære muskelfibertyper, som tilpasser sig alt efter hvordan man træner. Det vil sige, at træne du meget vægttræning, så vil de antage karakteristika ala type II fibre. Træner man meget udholdenhedsidræt, så vil de antage karakteristika ala type I fibre. Så hvis man skal stille det firkantet op, så vil man få absolut de bedste resultater i styrke og muskelmasse, hvis man kun fokusere på vægttræning suppleret med meget lidt kardio. Når man begynder at lave meget kardio træning ved siden, så VIL det have en negativ effekt på resultaterne ligegyldigt om du kompensere rent kostmæssigt eller ej.

Og så alligevel. G-flux (hvad er det btw for et navn?!) bygger jo netop på at man vil kunne opbygge mere muskelmasse ved et højere energiindtag, men samme kcaloverskud (underforstået øget metabolisme gennem hårdere vægttræning og øget cardio). Så ud fra denne tankegang har cardio jo også gavnlig effekt i forhold til bodybuilding.
Man kunne måske forestille sig at det mest ideelle ville være noget kort intensivt cardio, som sprint-intervaller, der ikke trækker på de langsomme fibre i samme grad som længerevarende cardio, suppleret med noget GPP vægttræning, for at kunne indtage flere kcal. Problemet med intensiv cardio er jo bare at det er ret systemisk belastende, hvilket jo så kan gå ud over ens ydeevne i centret.

Selv er jeg af den overbevisning at man holder væsentligt bedre på muskelmassen i energiunderskud, hvis man dyrker en form for cardio sideløbende, i stedet for udelukkende at dyrke vægttræning (forudsat energiunderskuddet er det samme)
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Derfor du skal powerwalke, powerwalk i massevis :D
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results

Reputation point: 0

Træner her: Anger Mangement

Nick> jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Hvis man skal træne efter G-flux teorien, så ville det klart være bedst at fylde op med GPP lignende aktiviteter. Gerne svingende mellem HIIT kardio, crossfit lignende træning og lettere GPP træning ala det WSB foreslår.

Iøvrigt, når jeg siger at kardio er uhensigtsmæssigt, så snakker jeg ikke om 20 minutter på kondicyklen, i moderat tempo, ala det mange bodybuildere gør. Jeg snakker primært om dem som tror de kan blive store og stærke, samtidig med at de træner seriøst kardiotræning ved siden af. Og med seriøs kardio træning snakker vi selvfølgelig længerevarende træning. Folk som træner til halv-marathon, marathon, Ironman og lignende vil selvfølgelig aldrig kunne blive ligeså store og stærke som dem der kun laver moderate mængder kardio.

Men som nævt først i indlægget, så ville jeg hellere opnå et større energi-output via ting som primært gør brug af type II fibre. I det lange løb kommer det jo ikke kun hypertrofien til gode, men også ens work capacity og GPP, så man kan træne hårdere og længere i sine vægttræningspas. Kunsten består selvfølgelig i at fylde op med ting som ligger indenfor ens restitutive kapacitet. Hvis man fylder for meget på, så sker der en alt for stor træthedsakkumulering, med risiko for overtræning på sigt.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Lithium skrev:Hvis man skal se lidt pragmatisk på det kan man jo spørge sig selv hvorfor ingen af verdens stærkeste mennesker ligger mange løbe-km på landevejen hver uge.

Om det er så er pga uhensigsmæssige fiberkonverteringer eller systemisk impact er knap så vigtigt - hovedsagen er at omfattende cardio er mindre godt for absolut styrke

Men omvendt er verdens stærkeste mennesker jo hverken de mest muskuløse eller lean, hvis du kan se hvor jeg vil hen?

Bork: fordi du ikke mener PW er "hårdt" nok til at fremprovokere fiberkonverteringer, eller fordi det ikke er krævende rent restitutivt? Eller begge dele?
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

Mit citat kommer som følge af et tidligere program fra DR1 (tror jeg det var), angående kroppen og dens tilpasninsevner o.lign.

I programmet udtalte de, som TJ, at en seriøs løber, aldrig ville kunne opnå samme muskeleksplosivitet som en der vægttrænede.

- Jeg er dog af den overbevisning (til dels grundet udsendelsen), at man udøve så lidt cardio som muligt; for at vedligeholde konditionering der tillader optimal vægttræning (såfremt udlukkende hypertrofi er målet).

Link til tidligere tråd:
viewtopic.php?t=25383
Sidst rettet af Lynet 9. jun 2009, 19:33, rettet i alt 1 gang.
I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (2)

Thomas Jagd skrev:Nick> jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Hvis man skal træne efter G-flux teorien, så ville det klart være bedst at fylde op med GPP lignende aktiviteter. Gerne svingende mellem HIIT kardio, crossfit lignende træning og lettere GPP træning ala det WSB foreslår.

Iøvrigt, når jeg siger at kardio er uhensigtsmæssigt, så snakker jeg ikke om 20 minutter på kondicyklen, i moderat tempo, ala det mange bodybuildere gør. Jeg snakker primært om dem som tror de kan blive store og stærke, samtidig med at de træner seriøst kardiotræning ved siden af. Og med seriøs kardio træning snakker vi selvfølgelig længerevarende træning. Folk som træner til halv-marathon, marathon, Ironman og lignende vil selvfølgelig aldrig kunne blive ligeså store og stærke som dem der kun laver moderate mængder kardio.

Men som nævt først i indlægget, så ville jeg hellere opnå et større energi-output via ting som primært gør brug af type II fibre. I det lange løb kommer det jo ikke kun hypertrofien til gode, men også ens work capacity og GPP, så man kan træne hårdere og længere i sine vægttræningspas. Kunsten består selvfølgelig i at fylde op med ting som ligger indenfor ens restitutive kapacitet. Hvis man fylder for meget på, så sker der en alt for stor træthedsakkumulering, med risiko for overtræning på sigt.

Tak for dit svar :wink:

Tænkte også at høj intensiv cardio, og GPP måtte være vejen frem hvis man virkelig skal sætte sit kcal indtag op, fremfor at dække det med mange km løb, svømning osv.
EDIT: i forhold til hvis man vil være massiv, selvfølgelig :)
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

Jeg har i perioder spillet fodbold 3 gange om ugen og håndbold 2-3 gange om ugen samt haft idræt i skolen samtidig med jeg har styrketrænet 3-4 gange om ugen, hvor jeg stadig havde ok styrkefremgang.

Skyldes det så bare et massivt kcal indtag? :mrgreen: Eller er det den gamle sang om, at hvis jeg ikke havde gjort det så havde jeg haft bedre resultater?
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

8800 skrev:Jeg har i perioder spillet fodbold 3 gange om ugen og håndbold 2-3 gange om ugen samt haft idræt i skolen samtidig med jeg har styrketrænet 3-4 gange om ugen, hvor jeg stadig havde ok styrkefremgang.

Skyldes det så bare et massivt kcal indtag? :mrgreen: Eller er det den gamle sang om, at hvis jeg ikke havde gjort det så havde jeg haft bedre resultater?

Nu snakker vi jo primært om at maksimere sine resultater. Hvis man ønsker at blive verdensmester i squat, så nytter det ikke noget man spiller fodbold 5 gange i ugen. Og hvis man vil være ligeså stor som Coleman, så nytter det ligeledes ikke, at man render rundt og spiller bold mange timer i ugen.

For den almindelige hobbyløfter vil de negative sider være mindre, da han bevæger sig på et niveau som ligger et pænt stykke fra hans fysiologiske maximum.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Nick9000 skrev:
Bork: fordi du ikke mener PW er "hårdt" nok til at fremprovokere fiberkonverteringer, eller fordi det ikke er krævende rent restitutivt? Eller begge dele?

Begge dele. Imo står fuld restitution højt på listen når det gælder diæt, derfor moderat cardio en stor del af vejen.
Ikke at intens cardio ikke har sin plads på diæt, for det har det. Men jeg syntes man skal være opmærksom på hvornår man gør det.

Derudover er jeg også personligt ligeglad om det er 20 min intens, eller 40 min moderat med samme kcal forbrændning. For når man først er igang, så er det piece of cake.

HIIT cardio er det det samme som noget tabata lign.?
Hvad form for GPP kunne bruges som cardio?
Snakker vi noget lign. cirkel træninger (lactate-inducing workouts)?
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Nu kommer jeg med noget, der intet videnskabeligt har i sig, men blot mine egne erfaringer.

Jeg er her på det sidste begyndt at træne stort set hver dag, på "off"dagene blot noget let træning, men alligevel vægttræning, det kunne være 15 set squat med 2'ere eller 3'ere på -50% 1rm, eller lidt dips og sådan i den dur, og nogle dage spille lidt bold, løbe nogle helt få kilometer eller lignende. Indtil videre har jeg tabt mig 2.5kg på ca en måned - hvor jeg indtog en 4500-5000kcal dagligt - og samtidig haft styrkefremgang, så jeg tror helt bestemt det er fordelagtigt at gøre det på den måde.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Bnaz skrev:Nu kommer jeg med noget, der intet videnskabeligt har i sig, men blot mine egne erfaringer.

Jeg er her på det sidste begyndt at træne stort set hver dag, på "off"dagene blot noget let træning, men alligevel vægttræning, det kunne være 15 set squat med 2'ere eller 3'ere på -50% 1rm, eller lidt dips og sådan i den dur, og nogle dage spille lidt bold, løbe nogle helt få kilometer eller lignende. Indtil videre har jeg tabt mig 2.5kg på ca en måned - hvor jeg indtog en 4500-5000kcal dagligt - og samtidig haft styrkefremgang, så jeg tror helt bestemt det er fordelagtigt at gøre det på den måde.

WTF jeg vil også indtage 5k kcal og tabe mig! I hate you genetic monster! KVASIMODO!

Kan kostændringen have en indflydelse?

Bork skrev:
Bnaz skrev:Nu kommer jeg med noget, der intet videnskabeligt har i sig, men blot mine egne erfaringer.

WTF jeg vil også indtage 5k kcal og tabe mig! I hate you genetic monster! KVASIMODO!

Vig bort!!

Jeg ville gerne indtage blot 3. I længden er det ikke fedt. :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Bnaz skrev:
Bork skrev:

Vig bort!!

Jeg ville gerne indtage blot 3. I længden er det ikke fedt. :)

Løgn og latin!

Se lige mit indlæg igen, nåede lige at opdatere det.

Bnaz skrev: Jeg ville gerne indtage blot 3. I længden er det ikke fedt. :)

5000kcal og så tabe sig ? Hvad fanden bulker du så på? :? Du må jo æde konstant - det synes jeg, at jeg gør, ved blot 4000kcal..!
I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (2)

Om kostændringen har en indflydelse - nej, for den er ikke blevet indført endnu. Jeg har haft en hel del at se til, så for tiden æder jeg bare alt af nogenlunde okay ting med Kcal, der er i nærheden, dvs. MASSER af mandler, peanutbutter, æg, og den slags. Masser af fedt. Og det ser sgu ud til at virke.
Brugeravatar

Styrkeliste

Moqensen skrev:HIIT cardio er det det samme som noget tabata lign.?
Brugeravatar

Zaulich skrev:
Bnaz skrev: Jeg ville gerne indtage blot 3. I længden er det ikke fedt. :)

5000kcal og så tabe sig ? Hvad fanden bulker du så på? :? Du må jo æde konstant - det synes jeg, at jeg gør, ved blot 4000kcal..!

Det tør jeg slet ikke tænke på. Efter nordland cup skal jeg endda have gang i mere træning end nu, og skal begynde at gaine, så 6000 ville ikke undre mig. Det er meget mælk.
Brugeravatar

Styrkeliste

Moqensen skrev:

http://en.wikipedia.org/wiki/High-inten ... l_training
http://www.intervaltraining.net/hiit.html

Jeg har selv brugt circuits med powercleans, front squat, rows, chins og armebøjninger som gpp, det får i al fald pulsen op. :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Bnaz skrev:
Moqensen skrev:

Jeg har selv brugt circuits med powercleans, front squat, rows, chins og armebøjninger som gpp, det får i al fald pulsen op. :)

Så var det præcis hvad jeg mindes det skulle være :) Tak B2thaZ.

Ja har også selv leget med circuits, da jeg kørte Destroying the fat's lactate-inducing workouts.

Men det er da en rimelig voldsom GPP du kører dig der. Har det ingen indflydelse på din styrke dagen efter? Eller husker du at lægge det før en off-day.
Brugeravatar

Moqensen skrev:
Bnaz skrev:
Moqensen skrev:

Så var det præcis hvad jeg mindes det skulle være :) Tak B2thaZ.

Ja har også selv leget med circuits, da jeg kørte Destroying the fat's lactate-inducing workouts.

Men det er da en rimelig voldsom GPP du kører dig der. Har det ingen indflydelse på din styrke dagen efter? Eller husker du at lægge det før en off-day.

Min workcapacity er efterhånden ret god, så nej, jeg mærker ikke det mindste til det.
Jeg laver også den store nogo flere gange i ugen og træner muskler, som jeg har trænet dagen før.
Jeg startede også i det små, og så kan man jo hen af vejen arbejde sig op på en større og større samlet volume. :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Bnaz skrev:Om kostændringen har en indflydelse - nej, for den er ikke blevet indført endnu. Jeg har haft en hel del at se til, så for tiden æder jeg bare alt af nogenlunde okay ting med Kcal, der er i nærheden, dvs. MASSER af mandler, peanutbutter, æg, og den slags. Masser af fedt. Og det ser sgu ud til at virke.

Jeg oplever selv lidt lignende din situation. På mit nuværende cut dyrker jeg mere cardio (GPP, gåture, sprintintervaller og svømning) end jeg ellers plejer på diæt (og ligger deraf højere i kcals) og med et væsentligt højere fedtindtag end tidligere (minimum 100 gram om dagen) - og jeg synes både jeg holder bedre på massen end tidligere, samtidig med at fedtet ryger af.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator