Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69253 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JamesSyday
Vores medlemmer har i alt skrevet 2049994 indlæg i 100493 emner
0 nye indlæg i dag

Thraundil skrev:Ja okay. Hvis du skal have den tekniske definition, oversat til alment forståeligt sprog, så er en "sukkerart" en fordanskning af ordet "saccharide" som er afledt af græsk ???????? (sákkharon) som betyder sukker. De inddeles i 4 kategorier:
Monosakkarider
Disakkarider
Eller, de "søde" sukkerarter, samt
Polysakkarider
Stivelse
Monosakkarider er eksempelvis glukose (druesukker - og den form sukker transporteres i vores blod - dårligt sukker at få ind direkte, thi det giver "spikes" i blodsukkeret) og fruktose (frugtsukker, sjovt nok findes det i høj grad i frugt.)
Disakkarider er to monosakkarider der sidder sammen. Eksempelvis er det sukker man køber i poser i supermarkedet et disakkarid, nærmere bestemt Sukrose (som er en glukose + fruktose sat sammen), samt mælkesukker eller laktose (som er glukose + galaktose). Disse sukkerarter giver også en ret høj "spike" af blodsukkeret og er derfor også uønskede.
Polysakkarider er mange monosakkarider der sidder sammen i et komplekst system. Eksempelvis lagres sukker i vores krop som glycogen, der er en lang kæde af glukose der sidder sammen. Denne form (altså polysakkarider) er oftest den form for kulhydrat man får ind via dyriske kilder.
Planter lagrer nemlig deres sukker som Stivelse, et specialtilfælde af polysakkarider der findes i stort set alle planter, og denne form for kulhydrat er den vigtigste og største kilde til kulhydrat vi mennesker har. Stivelse er, basalt set, glukose der sidder sammen i én lang kæde. Stivelse adskiller sig fra glycogen på det område, i og med glycogen (der jo også er glukosemolekyler der sidder sammen) er noget mere "grenet" i dets opbygning. Stivelse findes i korn, majs, kartofler, pasta, ris etc.
Men, for nu at lave en afsluttende konklusion. Når der på en deklaration står "Heraf sukkerarter" så betyder det altså ikke at det er den del af kulhydraten der er en "sukkerart" - ALT kulhydrat er en sukkerart. Det betyder blot at "Heraf sukkerarter" er tilsat sukker der ikke findes naturligt i produktet, oftest i form af sukrose (disakkarid). Grunden til det er "fyfy" at indtage mono- og disakkarider, er fordi det hæver blodsukkeret meget voldsomt etc etc. det ved i alle sammen. Dog vil jeg lige pointere at det ikke gælder ubetinget for fruktose, frugtsukkeren - da den tager noget længere tid at optage end glukose.
Jeg håber at jeg nu alt i alt har besvaret spørgsmålet

fisken skrev:you people? talk too much, think too much, and read too much, when all you have to do is rip some fuckin weight off the floor and eat a steak...

Thraundil skrev:
Monosakkarider er eksempelvis glukose (druesukker - og den form sukker transporteres i vores blod - dårligt sukker at få ind direkte, thi det giver "spikes" i blodsukkeret) og fruktose (frugtsukker, sjovt nok findes det i høj grad i frugt.)
fisken skrev:you people? talk too much, think too much, and read too much, when all you have to do is rip some fuckin weight off the floor and eat a steak...

Sukkerarter er mono- og disakkarider (simple sukkerarter) som findes i fødevarer. Tilsatte sukkerarter angives under "Ingredienser" med deres specifikke betegnelse, fx sakkarose (sukker), fruktose (frugtsukker), glukose (druesukker) og laktose (mælkesukker). Sukkerarter er kulhydrater.

Thraundil skrev:Jeg er ved at læse til kemiker![]()

Dette er ikke korrekt - fruktose bliver som udgangspunkt lavet til glykogen, og ryger først i krebs når glykogendepoterne er fyldte.Fruktose kan kun metaboliseres af leveren (+ first pass) og bliver derfor ikke brugt af fx. muskler i første omgang. Først efter en tur i Krebs cyklus bruges energien fra fruktose.
Du mener vel at fruktose i store mængder bliver til VLDL?Metabolisering af fruktose giver (i en lille mængde) VLDL
Hvad er JUNK-1? Mener du JNK-1? I så fald har du ret (hvis man altså går til den med fruktosen)samt andre uheldige stoffer (bl. a. JUNK-1)

Smeden skrev:Dette er ikke korrekt - fruktose bliver som udgangspunkt lavet til glykogen, og ryger først i krebs når glykogendepoterne er fyldte.Fruktose kan kun metaboliseres af leveren (+ first pass) og bliver derfor ikke brugt af fx. muskler i første omgang. Først efter en tur i Krebs cyklus bruges energien fra fruktose.Du mener vel at fruktose i store mængder bliver til VLDL?Metabolisering af fruktose giver (i en lille mængde) VLDLHvad er JUNK-1? Mener du JNK-1? I så fald har du ret (hvis man altså går til den med fruktosen)samt andre uheldige stoffer (bl. a. JUNK-1)

)

Smeden skrev:1) Ja. Fruktose er et relativt rigt forekommende kulhydrat. Prøv at tæl sammen hvad du får i løbet af en dag hvor du ikke drikker sodavand, juice eller spiser tilsat sukker.
Smeden skrev:4) Egensyntese er at man producerer det selv. Det meste fedt du har på kroppen er fedt du har spist, selvom du har spist "for" mange kulhydrater, fordi kroppen foretrækker at lagre fedt der allerede er fedt fremfor at lave det selv. Man snakker så om de novo lipogenese, hvor kulhydrater eller protein omdannes til fedt. Det sker sædvanligvis ikke i videre udstrækning.

rask skrev:Smeden skrev:1) Ja. Fruktose er et relativt rigt forekommende kulhydrat. Prøv at tæl sammen hvad du får i løbet af en dag hvor du ikke drikker sodavand, juice eller spiser tilsat sukker.
Nu er har jeg ikke styr på, hvilke fødevarer, der indeholder fruktose, men umiddelbart tror jeg kun, jeg får fruktose fra frugt, rosiner, mango og lignende - altså ikke særlig meget. Men tager vi eksempelvis en banan, hvordan ved jeg så hvor stor en procentdel af dens kulhydrater, der er fruktose, hvor meget der er glukose osv?
Og hvad er pointen med at prøve at tælle sammen? - At jeg får mere end jeg tror - eller omvendt?
Smeden skrev:4) Egensyntese er at man producerer det selv. Det meste fedt du har på kroppen er fedt du har spist, selvom du har spist "for" mange kulhydrater, fordi kroppen foretrækker at lagre fedt der allerede er fedt fremfor at lave det selv. Man snakker så om de novo lipogenese, hvor kulhydrater eller protein omdannes til fedt. Det sker sædvanligvis ikke i videre udstrækning.
Så når du forbinder mængden af indtaget af fruktose med egensyntetiseret VLDL, er det så selve fruktosen som omdannes til fedt?

.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster