Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1285
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1282

Følg bodybuilding.dk på

HHX VS STX

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Ja jeg er blot endnu en af de mange unge, som ikke aner hvad de vil med deres liv. Og nu kunne jeg godt tænkte mig, at hører folks erfaringer/oplevelser. Og det kan være alt fra det faglige, til der sociale med de andre.

Der er tale om, STX ( gymnasium ) og HHX ( handelsskolen )

:drink:

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 0.20
- Dødløft: 0.30

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det kommer alt sammen an på hvor i landet du befinder dig tror jeg :)
Begge ting er fede hernede hvor jeg bor, men hhx bliver nok betragtet lidt mere som nogle duller (hvilke der er en del af) hernede:)
Brugeravatar

Træner her: Fitness World
Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Tak for dit svar :)

Altså kan da godt afslører jeg er fra vejle. Men det er nu ligemeget hvor du er fra, bare hvad man synes om det.

Styrkeliste

Man kan sige hvad man vil, om hvorvidt de klassiske klichéer om STX og HHX passer, men handelskolen har altså en høj population af fløde fyre og sminkedukker, og gymnasiet har en høj population af ekstremt mærkelige hippie typer.
I sidste end skal du vælge studie efter hvor du tror du passer bedst ind, og selvfølgelig også efter hvad du har tænkt dig at lave efter. Jeg er sikker på du vil blive glad for dit valg, uanset om du vælger det ene eller det andet. og hvis ikke, så kan du altid skifte skole i grundforløbet ;-)
Personligt er jeg 2. års på gym, og jeg kan kun tale godt om det; er virkelig glad for det.
Brugeravatar

Træner her: FLEXfitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 175.00

Hvis du ikke ved hvilken ''uddannelse'' du vil tage, så vent til du ved det, få evt. noget erhvervserfaring, en praktikplads eller noget helt tredje. Du skal ikke tage en uddannelse med mindre du er sikker på at du vil og kan gennemføre den. Her taler jeg af egen dyrkøbt erfaring.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00

Altså mit valg står 100% på en af de to, men det store problem er hvilken!?

Da jeg gik i 9 klasse ville jeg gerne på gym, nu går jeg i 10 klasse. Og er begyndt at interesse mig for handel, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal. Og ja det gode er jo man kan skifte efter grundforløbet.

Styrkeliste

Du kan altid tage en STX, gennemføre den også snuppe en HHX på 1 år :)
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 134.20
- Squat: 155.40
- Dødløft: 206.60

NGS skrev:Du kan altid tage en STX, gennemføre den også snuppe en HHX på 1 år :)

Se det vidste jeg så ikke :)

Kan man også gøre det omvendt?

Styrkeliste

Mr.Møller skrev:
NGS skrev:Du kan altid tage en STX, gennemføre den også snuppe en HHX på 1 år :)

Se det vidste jeg så ikke :)

Kan man også gøre det omvendt?

Det ved jeg faktisk ikke, har kun hørt om folk der tager 3 år på HTX eller STX, også kan de tage HHX på 1 år, aldrig omvendt :)
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 134.20
- Squat: 155.40
- Dødløft: 206.60

Jeg tog gym.. er færdig nu, og selv efter 1½ år har jeg aldrig fortrudt det.
Du får den fedeste sociale omgangskreds, fagligheden er i top, og du bliver udfordret og udvikler dig markant + de har de fedeste fester. Tag gym, jeg gav samme råd til min lillebror, og han takker mig endnu.

Hvis du ikke tager gym, har du dummet dig (nu bliver jeg hatet). Det er også her, du får flest kort på hånden til en vidergående uddannelse.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 210.00

Jeg startede med at gå 1 år på STX, men det var ikke rigtig mig, mest pga. fagene og de personer der gik på skolen, som ikke var nogen jeg kunne associere mig med.

Nu er jeg så i gang med 2. år på HHX, og det er det bedste valg jeg nogensinde har truffet. Jeg går i en sportsklasse, så der er rigtig mange andre at snakke interesser indenfor bl.a. sport med. Kvinderne kan vel godt betegnes som mere "dullede", men det tror jeg bare at fordi de faktisk er lidt pænere :whistle:

Mange af fagene er derudover også nye for dig, da du ikke har beskæftiget dig med dem i folkeskolen, det gav i hvert fald et frisk put for mit vedkommende.

Nu blev du sikkert ikke særligt meget klogere på hvad du selv ville, men jeg kan kun sige gode ord om HHX.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Det jeg tænker mest på, er om jeg ikke udelukker en del uddannelser ved at tage HHX?

EDIT læste også, at drengene på HHX bliver kaldt for fløde agtige, og på stx var det mere hippie typer. Hvad bliver der ment med dette?

Styrkeliste

Mr.Møller skrev:Det jeg tænker mest på, er om jeg ikke udelukker en del uddannelser ved at tage HHX?

Jo, naturvidenskabelige uddannelser vil du i høj grad udelukke, men du kan jo altid supplere op med enkeltfag, hvis du ender med at gå den vej.

Nu siger jeg noget kontroversielt: det er mit indtryk, at det faglige overordnet set er lavere på HHX, men det varierer garanteret fra by til by.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Alt i alt er det de samme uddannelser du kan få, om ikke andet kan du altid bruge din sommerferie eller et halvår efter 3.g på at læse de fag op du mangler. find det sted hvor du tror du ville kunne score de bedste karakterer!
Brugeravatar

Træner her: Fitness World
Ultimate Gym

Styrkeliste
- Squat: 170.00

Er netop lige blevet færdig med HHX her i sommers i Randers.
Kan kun sige glæd dig til handelsskolefesterne, hvis det er HHX du vælger.
Det er det fedeste :D :D.

STX ligger 200 meter fra vores skole, og vi havde altid krig med dem.. De var virkelig mærkelige hippier..
Ay yo dawg, I aint even mad.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Hornslet 8543

Træner her: Hornslet Motionscenter

Styrkeliste
- Dødløft: 170.00

Galleri: Vis galleri (1)

8800 skrev:
Mr.Møller skrev:Det jeg tænker mest på, er om jeg ikke udelukker en del uddannelser ved at tage HHX?

Jo, naturvidenskabelige uddannelser vil du i høj grad udelukke, men du kan jo altid supplere op med enkeltfag, hvis du ender med at gå den vej.

Nu siger jeg noget kontroversielt: det er mit indtryk, at det faglige overordnet set er lavere på HHX, men det varierer garanteret fra by til by.

Næppe.

SRP - Havde vores skole et af de højeste gennemsnit i Danmark, og handelsskolerne lå klart i top 10 i landet.

Tror det er lidt en myte.
Tror dog STX er meget mere "disciplineret" ang. fravær, lektier m.m.

Jeg var en af dem der ikke lavet ret meget, hvilket man også kunne se på mine karakterer, men der var satme nogle fra min klasse / parallel klasse der var vilde.
FX. En pige der fik 30 - 12 taller. Hendes snit lå dog på 11.9 med 4 A fag ;)

http://amtsavisen.dk/randers/handelsstu ... it-paa-119
Sidst rettet af kasperkirk 17. sep 2012, 22:30, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det kommer an på hvad du forestiller dig du vil læse bagefter. HTX gør det unægteligt ret besværligt hvis du skal ud og læse noget naturvidenskabeligt bagefter, både fordi du mangler fagene, men fordi også fordi matematikken også typisk er lidt nemmere på HHX end på STX (de har det i hvert fald generelt sværere her på 1. semester af økonomi.)

Socialt bliver du nok glad for begge dele. Jeg ved ikke om det blot er fordomme, men det har nu altid virket som om HHX'ere er lidt mere popsmarte men en anelse mindre faglige. I sidste ende er det nok ligegyldigt hvad du vælger, du kan alligevel ret hurtigt supplere op til de adgangskrav der nu bliver stillet på den udd. du vælger (medmindre du vil have noget naturvidenskabeligt, så kommer du nok til at mangle 5-6 niveauer fra HHX.)

Reputation point: 25

Styrkeliste

Tusind tak fordi at i gider og hjælpe mig :)

Der var udtrykket med hippie igen, hvad bunder dette i?

Styrkeliste

Personlig erfaring i min by:

Personerne i HHX kan godt have en tendens til at være lidt folkeskoleagtige, specielt drengene. Dvs. lidt umodne og poppede, ikke at jeg siger at alle er sådan, men busstopstedet er ihvertfald godt fyldt op med den skare ;)

På STX har man en tendens til at være lidt mere chill, især i 2/3.g hvor man typisk er ved at blive voksen. Skægget får tit lov at gro lidt og drengene er lidt mere chill, plads til alle stile og typer osv. Ekstremt hyggeligt og mega fedt socialt liv.

Jeg tror den primære forskel er, at man muligvis har en chance for at blive udstødt hvis man ikke "go'er with the flow" på HHX, simpelthen fordi at diversiteten ikke er så stor der. Der er mere plads til en på STX hvis man ikke er overnævnte stereotype HHX-fyr ;)

Jeg tror ikke der er nogen reel forskel i det faglige niveau, udover meget af det med handel er ofte noget man kan sige sig selv, ihvertfald hvis man har sans for det! ;)

HH har generelt bedre damer. Det må være det afgørende element :D

Mr.Møller skrev:Tusind tak fordi at i gider og hjælpe mig :)

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4593_n.jpg

This
Brugeravatar

Styrkeliste

Der er musiklinjerpå gymnasiet :D

På mit gymnasie var det kun dem der var "hippier".

Tog selv STX fordi jeg ikke vidste hvad jeg ville bagefter - meget få steder er fag som erhvervsøkonomi, afsætning og hvad man nu ellers har på HHX adgangskrav, hvorimod fysik og kemi er et krav på en del uddannelser.

Hvis du er 100% sikker på du ikke skal noget naturvidenskabeligt, så er det jo ligemeget:)

På den måde med hippier :)

For mig er der to ting der spille en væsentlig rolle. Hvilke karakteristik folk " plejer " at have på de to forskellige udd, da jeg jo selv ville kunne forstille mig på forhånd, om jeg måske ville kunne passe ind. Og hvad det kræver rent fagligt.

Styrkeliste

Kristinet skrev:

Der er musiklinjerpå gymnasiet :D

På mit gymnasie var det kun dem der var "hippier".

Tog selv STX fordi jeg ikke vidste hvad jeg ville bagefter - meget få steder er fag som erhvervsøkonomi, afsætning og hvad man nu ellers har på HHX adgangskrav, hvorimod fysik og kemi er et krav på en del uddannelser.

Hvis du er 100% sikker på du ikke skal noget naturvidenskabeligt, så er det jo ligemeget:)

Jeg tror ikke at nogen unikke HHX fag er krav noget sted. Højst i "du skal have enten have haft samfundsfag, idéhistorier eller yadda yadda" fag.

Reputation point: 25

Styrkeliste

kasperkirk skrev:
8800 skrev:

Næppe.

SRP - Havde vores skole et af de højeste gennemsnit i Danmark, og handelsskolerne lå klart i top 10 i landet.

Jeg var en af dem der ikke lavet ret meget, hvilket man også kunne se på mine karakterer, men der var satme nogle fra min klasse / parallel klasse der var vilde.

At jeres skole havde et af de højeste snit i SRP fortæller jo ikke, at jeres faglige niveau er højt - tværtimod, så kan det ligeså nemt tolkes den anden vej rundt, alt afhængig af hvordan man tolker på det.
Og den slags piger/elever findes alle steder, også på STX. Sågår i min egen klasse.
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

kasperkirk skrev:
8800 skrev:

Næppe.

Er det de samme censorer for både HHX og STX?

Det er også ligemeget. Det er blot mit indtryk. Jeg siger ikke det er rigtigt.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

jeg gik selv på HHX, og var rigtig glad for det! jeg valgte HHX da alle økonomifagene lød spændende, og samtidig slap jeg for en del intetsigende fag man ellers ville have på STX. Vedrørende det sociale og de sociale arrangementer, er mit indtryk at det er meget forskelligt fra skole til skole. jeg har hørt om både almene gymnasier og handelsskoler der var elendige, og omvendt.

Til det med "Hellerup-drengene går på HHX og hippierne går på STX" er min erfaring at de fordomme er bygget på fakta :D
Brugeravatar

Reputation point: 35

kasperkirk skrev:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4593_n.jpg

This

Det er rimeligt trættende at se dig blive ved med at kalde mennesker med en anden tøjstil, og/eller idelogier, for "hippier".

http://en.wikipedia.org/wiki/Hippie#Aft ... present.29

Udvid din horisont.

Til trådstarter:

Hvis jeg kunne vælge om havde jeg taget på gymnasiet i stedet for handelsskolen. Det er mit indtryk der er højere til loftet, og mere diversitet på mange af landets gymnasier. Det er nok sundere for din udvikling som menneske, end at ende på en handelsskole hvor der ikke er plads til mangfoldighed eller mennesker der skiller sig ud fra den monotone mainstream norm. Men da man var usikker teenager på 16 år valgte man hvad vennerne valgte, og dengang var bevidstheden heller ikke udvidet nok til man anså gymnasiet for andet end et sted hvor de anderledes folk gik.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Mit opfattelse har og vil altid være følgende (kategoriseret efter sværhedsgrad/arbejdsbyrde):

1. HTX - Forholdsvis få fag, i høj grad naturvidenskaben i højsædet.
2. STX - Mange forskellige fag, en del er totalt ubrugelige, set med mine øjne.
3. HHX - Erhvervslivet i centrum, selvom det er yderst begrænset.

Måske præget af, at jeg selv afsluttede HTX en del år tilbage. Dog har min HTX bestemt ikke hjulpet mig fremadrettet, det skulle lige være med hensyn til arbejdsmoral. I skrivende stund har jeg en BA i økonomi, en BA i jura og er netop startet på min kandidat i jura. Da jeg i sin tid startede på økonomi, erfarede jeg, at folk der kom fra HHX havde langt bedre forudsætninger, i hvert fald først i forløbet. Hvis du absolut ingen idé har, om hvor du vil ende, ville jeg personligt vælge STX, men når alt kommer til alt, kan det faktisk være bedøvende ligegyldigt.
Det eneste jeg ved, er, at jeg intet ved.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Pokker tag at der skal være så svært man ! ;)

Styrkeliste

Næste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster