Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1702
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1700

Følg bodybuilding.dk på

Højere afgift på fedt og sukker ?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

God ide at regulere prisen på mad efter sundshedsfaktor ?

JA
32
74%
NEJ
11
26%

Stemmer i alt : 43

Der har på det seneste været en debat kørende i medierne hvorvidt det var en god ide at produkter med meget fedt og sukker steg med eksempelvis 30% - hvis momsen på frugt og grønt til gengæld blev fjernet.

Eksempel:

Æbler: 10 stk. 20 kr - sættes ned til 16 kr.
Chips: Pris 19,95 - sættes op til 25,95

Hvad mener i - vil dette være ok ? og er det en god løsning til at få os til at spise sundere? Og tror i det vil hjælpe ?

Fakta er:

- Næsten 45 % af danskerne er overvægtige
- Det svare til 2,2 Millioner mennesker og er en stigning på næsten 100 % siden den først måling i 1987
- Udgifterne til behandling af fedme og relaterede sygdomme anslås idag til at udgøre mindst 10 milliarder om året

Hvad sker der for os ?????????

Kilder: Statens institut for folkesundhed, sundhedsstyrelsen og samvirke
Sidst rettet af Boye 8. maj 2007, 07:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Synes det er fordømt, at os der kan styre det må lide under folks ufatteligt dårlige evner til at styre deres kost.

Mener, at produkter med høje mængder mættede fedtstoffer kan accepteres som afgiftsprodukter, da studier antyder, at store mængder af disse fedtstoffer kan være vanedannende.. Men ellers mener jeg ikke, at man bør indføre sådanne ting.

Synes mad koster mig nok penge om måneden i forvejen, og at det så stiger endnu mere, fordi nogen ikke kan styre det er i mine øjne noget lort.

(Desuden har du angivet prisstigningen på chips forkert.)

Nu er jeg meget liberal på enkelte områder, og jeg mener, at man skal have lov at bestemme 100% selv, uden at myndigheder skal pådutte en at bruge mindre af pågældende produkter.

Studier tyder jo på, at det virker, så det er såmænd positivt nok, men jeg synes stadigi kke, at det gør det acceptabelt.

Som tillæg til mit ovenstående indlæg:

Hvem skal afgøre om noget er sundt for kroppen?? For meget kommer an på mængden, og ikke produktet i sig selv man indtager. Synes det er rigtig skidt, at være så firkantet på det her område..

Fejl rettet - der skulle selvfølgelig stå 19,95.

Jeg syntes det er en super ide - rent faktisk syntes jeg det burde være ulovligt at sælge produkter med vildt overdrevet sukker og fedt indhold.

Undersøgelser omkring overvægt viser at problemet er dobbelt så stort hos folk med kort uddannelse, altså dem der tjener mindst. Med afgifter som instrument vil man kunne påvirke danskernes forbrug, således man især fik dem der ikke havde så mange penge til at købe sundere mad.
Brugeravatar

Martin G skrev:Synes det er fordømt, at os der kan styre det må lide under folks ufatteligt dårlige evner til at styre deres kost.

hånden på hjertet martin.. hvor mange poser chips o.l. køber du om året? ikke ret mange vel.. hvor mange stykker frugt og grønt køber du om året? mange. altså vil det være en fordel for dig forså vel mig hvis der blev reguleret lidt i de priser. desuden vil det få en del mennesker til at få ondt i penge pungen og vælge de sunde madvare frem for chips og slik. jeg håber bare at de også vil gøre magert kød lidt billigere og fedt kød lidt dyre.

jeg ser ikke noget problem i at undvære chips og slik. der findes mange gode og sunde alternativer.

her er lidt kræs til lørdags filmen med børn/kæresten:

gullerods stave og agurk stave m dip.(ikke købe dip da dette er dyrt og fedt)
dip opskrift:
250g fromage farise/kvark (den fedfattige som faktisk indeholder 9,5% protein)
lidt fint salt og peber, 2 fed hvidløg og revet muskatnød.
hak hvidløget meget fint og kom det i din kavrk/fomage fraise sammen med salt og peber, tilsæt 1 tsk muskat nød og rør det hele sammen. smag til med salt,peber og muskat.. det smager sindyg godt og kan med fordel også bruges til salat.

sundt og billigt. hvor er problemet?
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

jbh0007 skrev: rent faktisk syntes jeg det burde være ulovligt at sælge produkter med vildt overdrevet sukker og fedt indhold.

fuck hvor ville netto, fakta og kvickly blive tomme :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Tjae, som nævnt er jeg liberalt indstillet på dette område, så synes man skal have retten til selv at vælge. Så kuglen det handler ikke om, hvad jeg som person ville få ud af det - fint det ville gavne mig på et eller andet punkt - synes bare folk skal have retten til at vælge.

Men ryger heller ikke ligefrem på barrikaderne fordi det skulle træde i kræft.. :roll:

Hvis staten kan spare så mange penge indenfor sundhedssektoren, at de kan gøre kød gratis, så er jeg dog med på idéen :lol:

kuglen skrev:
jbh0007 skrev: rent faktisk syntes jeg det burde være ulovligt at sælge produkter med vildt overdrevet sukker og fedt indhold.

fuck hvor ville netto, fakta og kvickly blive tomme :D

Ja - lige præcis :D ! Det er jo nærmest blevet umuligt at opdrive sunde vare på hylderne i eksempelvis netto. Og deler iøvrigt din opfattelse i dit første indlæg =D>
Sidst rettet af Boye 8. maj 2007, 08:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

kød bliver næppe gratis... men billigere vil jeg mene..
vi burde gøre som i sverige.. der er slet ikke moms på fødevare.. man kunne så bare lave modellen om så det kun var sunde (fedtfattige og produkter med et moderat indhold af gode carbs) der blev moms frie.

der opstår så bare et problem:
pasta og ris.. der er mange carbs i.. skal de være dyre eller billigere? det samme med grov kernet rugbrød.. massere af sundt fedt og gode carbs men mange af dem....?
Brugeravatar

Styrkeliste

kuglen skrev:der opstår så bare et problem:
pasta og ris.. der er mange carbs i.. skal de være dyre eller billigere? det samme med grov kernet rugbrød.. massere af sundt fedt og gode carbs men mange af dem....?

præcis også det jeg antyder i mit andet indlæg

svært emne..

Men jeg vil godt indrømme, at jeg kan se alt det positive ved sagen, ingen tvivl om det. JEg er bare så stædigt liberal på området, at i ikke får mig til at gå med på idéen :)

Jeg syntes det er en fin ide.

Faktum er at folk er fede, de bliver federe, og intet vi gør nu hjælper på det.

Derfor er den idealistiske forestilling om at folk selv kan finde ud af det eller burde kunne finde ud af det, helt i hegnet, for det det kan de bare ikke. Og så kan man være nok så liberal, det kommer bare til at foregå sammen med en gruppe der alle er 20kg overvægtige.

Det ville være fantastisk, hvis oplysning virkede, og folk via det frie valg spiste ordentligt, men der har de sidste halvtreds år nærmest vist det ikke gør.

(i parantes bemærket er det her et af de allermindst rabiate forslag, da "Ingeniøren" bad en række instanser om at finde en løsning, blev der snakket om McD-forbud og og jeg ved næsten ikke hvad)

Derudover kan jeg godt følge "hvad-er-så-sundt?" problematikken, men jeg stoler nogenlunde på vores udvalg her i danmark. Ris vil formentlig blive godkent, ligesom kartofler allerede er blevet.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

helt enig med dig men ven. men jeg kan kun sige jeg er glad for at det ikke er mig der skal sidde i den gruppe der skal afgøre hvad der er sundt og ikke sundt.. fisk er sundt.. men der er meget fedt i.. jeg tror der kommer mange kange diskutioner på tværs af bordet i den gruppe.
Brugeravatar

Styrkeliste

Man bruger sjældnet teori til sådan noget sådan som vi tit gør. Man henviser til et studie, hvor man konstaterer at folk der har spist mange kartofler, eller fisk eller fernet branca eller whatever, er blevet tyndere/sundere fuldere/hvadsomhelst end dem der ikke gjorde. Der er et hav af sådan nogen undersøgelser overalt, især på tværs af landene.

Men der kommer da klart til at være et par der ligger på grænsen, og der er sikkert kun lobby arbejde der gør forskellen.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Jeg er med på at sætte prisen for sundt mad ned (evt. via momsregulering som man gør i mange andre lande) men ikke at forhøje afgifterne. Vi er i forvejen verdens højst beskattede folkefærd....ikke mere af den skuffe. Under nogen omstændigheder.
-- Smerte er svaghed der forlader kroppen --
Proteinpulver kreatin weight gainer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Ingen logbog

Jeg synes, at det ville være en god ide at sætte priserne ned på de sunde vare som frugt, grøntsager og magert kød .. men ja det er det der store problem hvor, at grænsen går til, for fed fisk er sundt men ikke hvis man for for meget af det og sådan er det jo med alt ..

Det ville da være godt hvis man kunne hjælpe folk med, at tabe sig hvis det er priserne der er problemet men problemet er jo, at man kan jo ikke tvinge folk til at spise sundt og at tage sig. Hvis man vælger at leve med fed mad og ingen motion kan regeringen ikke gøre noget ved det ellers er vi på vej væk fra et frit samfund ..

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.00
- Dødløft: 150.00

Kostplan: Ingen kostplan

Problemet med det frie samfund er at det er i færd med at slå sine borgere ihjel :wink:

Man skal nok i første omgang holde sig fra gråzone-fødevarer, men flødekager og slik kan vi vist roligt kigge lidt på.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Problemet med det frie samfund er at det er i færd med at slå sine borgere ihjel :wink:

Man skal nok i første omgang holde sig fra gråzone-fødevarer, men flødekager og slik kan vi vist roligt kigge lidt på.

Nej nej det klare folk helt selv :wink:

men ja hvis nu at man satte afgivter på vare med enormt højt sukker og fedt indhold merkant op ville det sikkert hjælpe meget .. For hvis man kigger på købe kager m.m. kan man se at det bare er de væreste og dårligeste råvare de har fået proppet ind i det møj .. :roll:

Styrkeliste

Jeg synes det er noget pis at man vil begynde på dette.. Hvad er dette for noget diktatorisk pis at staten indirekte skal bestemme hvad jeg putter i munden.. Jeg kan da sagtens se problematikken i det hele, og vil da også gerne se nogle flere pigebørn på stranden uden det ekstra bildæk.. :wink: :lol: Spøg til side; jeg synes det er fint at man oplyser og giver befolkningen råd om kost og om hvordan man slipper for de fede ting, men beslutningen skal da ligge i deres egne hænder og ikke på deres pengepung.. Det vil da kun blive en fordel for mig hvis dette sker, men jeg synes det ligner alt for meget en magtdemonstrassioen at gøre dette for at presse folk til flere sunde ting..

Og hvad er sunde ting egentlig.. Hvis der skal ses objektivt på det kan det lige så godt dreje sig om ris, pasta, nudler, hvidt brød....... Ja alt det hvor der er hurtige kulhydrater og ikke sukkeret eller fedtet nødvendigvis. Det er kulhydraterne som er det egentlige problem, så hvorfor ikke lægge afgift på alle fødevarer med højt kulhydrat-indhold basseret på hurgtige kulhydrater..?! Det er jo ikke kun sukker men meget andet.. Hvor skal grænsen sættes ind og hvorfor der, hvorfor ikke bare pålægge alle der ikke med jævne mellemrum besøger et fitnesscenter en ekstra skat, undersøgelser viser jo at disse ses oftere på hospitalerne og er en udgift. Hvorfor ikke lave en regel om at man skal have været på et løbebånd i 2 timer ugentligt ellers kommer der en ekstra skat....

NEJ, det holder jo ikke, det samme ser jeg dette forslag som...
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00

Galleri: Vis galleri (10)

jbh0007 skrev:Fejl rettet - der skulle selvfølgelig stå 19,95.

Jeg syntes det er en super ide - rent faktisk syntes jeg det burde være ulovligt at sælge produkter med vildt overdrevet sukker og fedt indhold.

Duer ikke sagde princessen....

Så ville det jo ikke være muligt at købe fx. en flaske Udos choice.

Geografisk sted: Roskilde

vikings skrev:
jbh0007 skrev:Fejl rettet - der skulle selvfølgelig stå 19,95.

Duer ikke sagde princessen....

Så ville det jo ikke være muligt at købe fx. en flaske Udos choice.

er jeg nu ikke enig i for hvis man køber en kage hvor der er proppet en hel masse skidt i så kan man få det uden stort set at vide det, der er ikke særlig mange billig købekager som har næringsforhold skrever på dem men ren sukker og ren olie skal man bruge til mange ting .. Men kan nu godt følge dig

Styrkeliste

Jeg syntes det er et super godt forslag, da det er dyrer at leve sundt end usundt, og hvis man indførte dette ville det sparre DK en masse penge og samtidig gøre det billigere at leve sundt :D

Det er jo absurd at man skal give så mange penge for godt frugt og grønt.

Men altså ved ikke om det ville være nødvendigt at forhøje afgifterne på de "usunde" ting.
Billede
Brugeravatar

Jeg vil nu tro at politikerne vil hæve afgiften på "usunde" produkter hvis de skal sænke afgiften på de "sunde" produkter. Med den henvisning til at de ikke kan vente på at få pengene ind igen til "det sund liv" slår igennem på sundhedsvæsnet. Om der ikke vil gå 5-10-15 år før man kan se en forbedring i danskernes sundhed. Og til den tid vil de vel så bare skære endnu mere ned påsundhedsvæsnet :cry:

Hvem skal definere hvad der er sundt og usundt?
Det er også tit, som nævnt i andre inlæg, et spørgsmål om mængde.

Hørte om en marton løber der forleden døde fordi han havde drukket for meget vand.

Geografisk sted: Roskilde

Smeden skrev:Jeg syntes det er en fin ide.

Faktum er at folk er fede, de bliver federe, og intet vi gør nu hjælper på det.

Derfor er den idealistiske forestilling om at folk selv kan finde ud af det eller burde kunne finde ud af det, helt i hegnet, for det det kan de bare ikke. Og så kan man være nok så liberal, det kommer bare til at foregå sammen med en gruppe der alle er 20kg overvægtige.

Det ville være fantastisk, hvis oplysning virkede, og folk via det frie valg spiste ordentligt, men der har de sidste halvtreds år nærmest vist det ikke gør.

(i parantes bemærket er det her et af de allermindst rabiate forslag, da "Ingeniøren" bad en række instanser om at finde en løsning, blev der snakket om McD-forbud og og jeg ved næsten ikke hvad)

Derudover kan jeg godt følge "hvad-er-så-sundt?" problematikken, men jeg stoler nogenlunde på vores udvalg her i danmark. Ris vil formentlig blive godkent, ligesom kartofler allerede er blevet.

Jeg må ærligt indrømme jeg også støtter idéen om at fjerne momsen på frugt og grønt (eventuelt sunde produkter) og hæve afgiften på de mere usunde produkter! Det vil selvfølgelig blive svært at vurdere hvilke fødevarer der er sunde og hvilke der er usunde, for i de forkerte mængder er alt jo usundt!

Jeg har markeret et citat fra Smeden med den hensigt at stille et andet emne til debat samtidig! Jeg synes nemlig man burde gøre mere for udvidelsen af viden omkring kroppen og mad generelt i skolen. Jeg ved der findes fag som biologi og kemi, men faktummet er jo stadig er alt, alt for få mennesker overhovedet ikke ved hvad de propper i munden på dem selv! Hvordan dette skal foregå ved jeg dog ikke, men oprettelsen af et helt nyt fag angående ernæring kunne da være et forslag, som kunne integreres i et par år under folkeskolen...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Jeg kan slet ikke se hvorfor det skulle være så svært at vurdere ting som sunde eller ikke sunde? Man putter det i overordnede katagorier, og nøjes med at sætte ekstra på de ting det afgjort er usunde: KAGER, SLIK, CHIPS, SODAVAND osv. Produkter som hvidt sukker, olie osv, kan man jo bare lade være (i første omgang), fordi der er jo ikke nogen der bliver fede af at bælle olie eller skovle rent sukker i sig. Det gør de ved at spise en pose chips og en liter cola til deres flødekage hver dag.

Og jeg kan kun pointere at den hardcore liberalisme, der er nok så rar i alle mulige andre aspekter, ender med at myrde alle dem i dette danmark der ikke er i stand til at tænke selv. Trist at de ikke kan det, men det kan de altså ikke, og regningen kommer alle andre til at betale.

JSO: helt enig, såvidt jeg ved var der engang et fag der hed ernæring, men hvorfor det blev taget af igen, aner jeg ikke. Man kunne virkelig redde nogen overvægtige fra barnsben ved målrettet ernæringsundervisning (istedet for at lære at lave flødesovs og flæskesteg i husgerning, det var dog det sygeste).
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Ville man så ikke også åbne et helt nyt sort marked for fødevarer, ligesom der er på øl, sodavand osv. allerede idag?
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg

Styrkeliste
- Squat: 130.00
- Dødløft: 170.00

Galleri: Vis galleri (1)

Muligvis, og det er også derfor det skal foregå på EU-plan for at undgå konkurrenceskævridning. Selvom det kun sker i DK vil effekten være tydelig alligevel. Hvis du skal helt til tyskland for at få en chokoladekage spiser du ihvertfald ikke helt så mange.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Problemet er ikke kun at folk ikke ved hvad der er sundt og usundt. Problemet er også at det usunde er så dejlig lige til, nemt at lave og enormt opreklameret. Når man gang på gang i tv ser en hottie stå og nyde en eller anden lækker chokoladeis så begynder man stille og roligt at forbinde chokoladeisen med noget godt - meget konkret eksempel I know, but you get the point.. Det er sygt så meget vi skal høre om den usunde og nemme mad i reklamer og lign. McD er et glimrende eksempel der nærmest taler for sig selv.

Så hvis denne ændring skulle blive en realitet så ser jeg det ikke som staten der slår et slag mod liberalismen, men nærmere staten der slår igen mod alle det shit vi blir fodret dagligt.
No One Ever Really Dies

jeg er meget positivt stillet overfor at sætte prisen på fødevarer ned, sunde eller ej. Men ellers er jeg stort set ligeglad med fede mennesker. Der ikke noget jeg har mindre respekt for og ser mere ned på end dødeligt overvægtige mennesker.
De kan spise og dø som de vil for min skyld.
Den eneste problematik jeg ser ved det er, at skatteydernes penge bliver brugt på dem, når de får et hjerteanfald eller diabetes. Det samme med alkoholikere og stofmisbrugere for den sags skyld.

vikings skrev:Jeg vil nu tro at politikerne vil hæve afgiften på "usunde" produkter hvis de skal sænke afgiften på de "sunde" produkter. Med den henvisning til at de ikke kan vente på at få pengene ind igen til "det sund liv" slår igennem på sundhedsvæsnet. Om der ikke vil gå 5-10-15 år før man kan se en forbedring i danskernes sundhed. Og til den tid vil de vel så bare skære endnu mere ned påsundhedsvæsnet :cry:

Da vi er med i EU kan politikerne ikke sætte momsen højere op end den er nu. Mener at momsen i EU skal ligge mellem 10 og 25 %, og da vores, som alle ved, er på 25 kan den ikke komme højere op.

Selv mener jeg at det ville være fint hvis momsen blev sat op på usunde og ned på sunde. Selvom alle ved hvad der er fornuftigt at proppe i kurven når man går rundt i Fakta, tror jeg at der er mange der - trods deres viden - lægger de forkerte ting i kurven.
Som N*E*R*D siger burde reklamen for slik og andet usundt sættes med. Der er stort set kun relkamer for usunde ting, og jeg tror på det påvirker folk hjemme i stuerne.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing F

Den med at fisk indeholder meget fedt, rugbrød har mange carbs osv, er undskyldninger som fede mennesker altid vil bruge i en diskussion. "Hvorfor må jeg ikke købe billig CITRONMÅNE når du god må købe billig pasta og makrel?? Der er jo herre meget fedt og kulhydrat i dem også!!!".
Sådan vil det lige præcis lyde, fra de klæbrige, sukkerindsmurte ganer
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Næste