Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 814
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 812

Følg bodybuilding.dk på

højre ben stærkere ved squat

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg vil gerne høre om der er andre der kender eller har oplevet nedenstående problematik.

Nu har jeg kørt stronglifts i et stykke tid som involvere squat ved hvert pas.
Jeg har fokuseret meget på teknik og alligevel synes jeg det er begyndt at drille lidt.

Problemet er at jeg presser mere med højre ben/side end venstre, Jeg mærker det ved mit højre ben føles mere pumpet efter endt sæt, og dagen efter oplever jeg mere doms i samme ben.
Jeg har virkelig prøvet at koncentrere mig om at presse igennem med hælen med ligevægt på begge ben og alligevel føles det som højre ben arbejder mest mens venstre kun støtter.

Jeg oplever det samme ved bænkpres. Nogen gange er jeg lidt i tvivl om det fordi venstre side i virkeligheden er stærkest og arbejdet derfor er mere belastende på højre side, men det giver ikke mening da jeg er højrehåndet umiddelbar vil tror at jeg er stærkere på højre side.

Er der nogen af jer der kender til det, og som evt. har nogen forslag eller løsninger på problemet?
På forhånd tak.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du kunne jo prøve at køre nogle DB presses i stedet :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Flyttet til fitness/bb.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Jeg er også højrehåndet og min venstre overarm har altid været mindre, indtil jeg fik målt den og opdagede at den faktist var 1.3cm større :lol:
The Earth slowly rots into a malignant tumor
Breeding no life for the future of the world
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Forskelligt

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

s0enice skrev:Du kunne jo prøve at køre nogle DB presses i stedet :)

Ja, jeg har godt hørt om at DB's kan hjælpe på det punkt, men jeg har lidt problemer med skulderen så jeg har droppet DB da de forværre tingene i mit tilfælde. Jeg ved godt jeg skrev at bænk også var et problem, men det er meget mere udtalt i squat.
Brugeravatar

BloodJunkie skrev:Jeg er også højrehåndet og min venstre overarm har altid været mindre, indtil jeg fik målt den og opdagede at den faktist var 1.3cm større :lol:

sjovt du nævner det, jeg har selv en større venstre overarm :D Men mit problem er ikke ikke så meget den visuelle symmetri (selvom det kan gå hen at blive det på sigt) de handler mere om styrkeforhold og hvordan man kommer over det, specielt ved squat.
Brugeravatar

Jeg kan godt nikke genkendende til det med squat, da jeg selv gør det samme. Jeg har et rimeligt fokus på at presse ligeop, samt trække lige i dødløft varianter. Det som du skal være mest opmærksom på, er din fodstilling. Den er med garanti ikke helt lige. Marker gulvet, dine fødder står fuldstændig symmetrisk ift. hinanden. Derudover, også med henblik på bænkpres, er at køre nogle unilaterale øvelser. Jeg tror dog godt du kan nøjes med alm. DB press i stedet for bænk, men prøv evt. med noget split squat eller one-legged leg press.
Brugeravatar

hr_bjoern skrev:Jeg kan godt nikke genkendende til det med squat, da jeg selv gør det samme. Jeg har et rimeligt fokus på at presse ligeop, samt trække lige i dødløft varianter. Det som du skal være mest opmærksom på, er din fodstilling. Den er med garanti ikke helt lige. Marker gulvet, dine fødder står fuldstændig symmetrisk ift. hinanden. Derudover, også med henblik på bænkpres, er at køre nogle unilaterale øvelser. Jeg tror dog godt du kan nøjes med alm. DB press i stedet for bænk, men prøv evt. med noget split squat eller one-legged leg press.

Min træningspartner gjorde mig opmærksom på at stangen, dvs. placeringen af stangen på ryggen, hviler skævt således at den i venstre side pege lidt frem af ifht. højre. Dvs. at højre side af stangen så omvendt peger lidt bagud. Det kan i virkeligheden godt have noget at gøre med det du skriver om fodstilling. Hvis jeg min fodstilling ikke er lige, og jeg står lidt forskudt fremadrettet med venstre ben så er det meget muligt at det er det der er årsagen til problemet. Det vil jeg præve at arbejde på :drink:

mht. bænk, jeg har som sagt lidt problemer med skulderen så jeg er ikke vild med dumbells da jeg synes det belaster skulderne rigtigt meget i modsætning til barbell. Jeg er fra naturens side bygget med meget brede skuldrer og er generelt meget bredere en alle jeg kender.... det er vigtigt at understrege at det ikke er pga. træning men rent genetisk. samtidig har jeg også lange arme og jeg tror den combo er lidt uheldig hvad angår træning af bryst.(hvad angår udseende er det en blessing :8 ). det gør så at jeg ved dumbell øvelser har en tendens til at over-extend skulderledet for at få den fulde range of motion. Det så her skaderne opstår.
På det her punkt tror jeg bare jeg må væbne mig med tålmodighed og prøve mig frem.

Men tak for tippet ang. squat :)
Brugeravatar

Twisted skrev:
hr_bjoern skrev:Jeg kan godt nikke genkendende til det med squat, da jeg selv gør det samme. Jeg har et rimeligt fokus på at presse ligeop, samt trække lige i dødløft varianter. Det som du skal være mest opmærksom på, er din fodstilling. Den er med garanti ikke helt lige. Marker gulvet, dine fødder står fuldstændig symmetrisk ift. hinanden. Derudover, også med henblik på bænkpres, er at køre nogle unilaterale øvelser. Jeg tror dog godt du kan nøjes med alm. DB press i stedet for bænk, men prøv evt. med noget split squat eller one-legged leg press.

Min træningspartner gjorde mig opmærksom på at stangen, dvs. placeringen af stangen på ryggen, hviler skævt således at den i venstre side pege lidt frem af ifht. højre. Dvs. at højre side af stangen så omvendt peger lidt bagud. Det kan i virkeligheden godt have noget at gøre med det du skriver om fodstilling. Hvis jeg min fodstilling ikke er lige, og jeg står lidt forskudt fremadrettet med venstre ben så er det meget muligt at det er det der er årsagen til problemet. Det vil jeg præve at arbejde på :drink:

mht. bænk, jeg har som sagt lidt problemer med skulderen så jeg er ikke vild med dumbells da jeg synes det belaster skulderne rigtigt meget i modsætning til barbell. Jeg er fra naturens side bygget med meget brede skuldrer og er generelt meget bredere en alle jeg kender.... det er vigtigt at understrege at det ikke er pga. træning men rent genetisk. samtidig har jeg også lange arme og jeg tror den combo er lidt uheldig hvad angår træning af bryst.(hvad angår udseende er det en blessing :8 ). det gør så at jeg ved dumbell øvelser har en tendens til at over-extend skulderledet for at få den fulde range of motion. Det så her skaderne opstår.
På det her punkt tror jeg bare jeg må væbne mig med tålmodighed og prøve mig frem.

Teknik er nøgleord, når det gælder dumbbell bænk. Jeg har selv været en hat til det og har fået en mindre seriøs skade ved dumbbell incline press. Men nu er jeg oven på igen og har fået min teknik forbedret betydeligt - også således, at den rammer mere i bryst end skuldre. Læs Haackers nyeste Apropos om emnet evt.
Brugeravatar

Twisted skrev:

Ja, jeg har godt hørt om at DB's kan hjælpe på det punkt, men jeg har lidt problemer med skulderen så jeg har droppet DB da de forværre tingene i mit tilfælde. Jeg ved godt jeg skrev at bænk også var et problem, men det er meget mere udtalt i squat.

Jeg havde selv samme problem. DB's løste problemerne i det jeg synes jeg fik langt bedre kontakt til min brystmuskulatur, og i højere grad kunne mærke et pump.

Jeg har selv stået med lidt skulderproblemer (den gik af led), så hvis det er så slemt at du ikke kan træne med DB's, har du så overvejet at få nogen til at kigge på den?
Brugeravatar

Reputation point: 5

Jeg presser også mest med højre ben ved squat. Det kan sikkert mærkes og ses på dig, det kan det i hvert fald ved mig. Det er teknikken der skal strammes op, evt. Lidt mindre kg på og så få venstre side med i squattet.

Min instruktør sagde noget om hoftemobilitetsøvelser, men fik aldrig snakket mere om det

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World

hr_bjoern skrev:
Twisted skrev:

Teknik er nøgleord, når det gælder dumbbell bænk. Jeg har selv været en hat til det og har fået en mindre seriøs skade ved dumbbell incline press. Men nu er jeg oven på igen og har fået min teknik forbedret betydeligt - også således, at den rammer mere i bryst end skuldre. Læs Haackers nyeste Apropos om emnet evt.

Det lyder interessant, jeg vil prøve at læse på.
Og endnu engang tak.
Brugeravatar

s0enice skrev:
Twisted skrev:

Jeg havde selv samme problem. DB's løste problemerne i det jeg synes jeg fik langt bedre kontakt til min brystmuskulatur, og i højere grad kunne mærke et pump.

Jeg har selv stået med lidt skulderproblemer (den gik af led), så hvis det er så slemt at du ikke kan træne med DB's, har du så overvejet at få nogen til at kigge på den?

Jeg tror problemet ligger i noget medfødt, da jeg altid har haft en tendens til at have en lidt skrøbelig venstre skulder.
Jeg fik engang en træningsskade i højre skulder, det tog ca 10 mdr. at komme over men har ikke mærket noget til det siden. Men med den venstre er det anderledes, den gnaver lidt hvis jeg svinger armen rundt, og jeg har altid en fornemmelse af at den er ved at poppe ud af led, når jeg er opmærksom på det vel at mærke, har jo lært at leve med den. Det skal lige siges at den aldrig har været røget af led eller noget. har hellere ikke haft en skade før som jeg kan kigge tilbage på og sige "det er det der årsagen til mit skulder problem".

Det jeg egentlig ville frem til er, at pga. min mistanke om at det er medfødt, så har jeg ikke overvejet at gå til lægen med den.
Men det kan godt være en god ide alligevel.
Brugeravatar

Cirkeline skrev:Jeg presser også mest med højre ben ved squat. Det kan sikkert mærkes og ses på dig, det kan det i hvert fald ved mig. Det er teknikken der skal strammes op, evt. Lidt mindre kg på og så få venstre side med i squattet.

Min instruktør sagde noget om hoftemobilitetsøvelser, men fik aldrig snakket mere om det

Apropos det du siger om at det sikkert kan ses, så har jeg overvejet at filme mig selv under squat, da det er svært at vurdere når kigger i spejlet. Jeg er sikker på det har noget med teknikken gøre, men jeg har bare svært ved at finde ud af hvad.
Hvad gøre du selv for at undgå det? Hvis du altså gør noget andet ud over mindre kilo og mere teknik.
Brugeravatar

Twisted skrev:
Cirkeline skrev:Jeg presser også mest med højre ben ved squat. Det kan sikkert mærkes og ses på dig, det kan det i hvert fald ved mig. Det er teknikken der skal strammes op, evt. Lidt mindre kg på og så få venstre side med i squattet.

Apropos det du siger om at det sikkert kan ses, så har jeg overvejet at filme mig selv under squat, da det er svært at vurdere når kigger i spejlet. Jeg er sikker på det har noget med teknikken gøre, men jeg har bare svært ved at finde ud af hvad.
Hvad gøre du selv for at undgå det? Hvis du altså gør noget andet ud over mindre kilo og mere teknik.

Jeg gør ikke noget ved det faktisk, andet end at have flere DOMS i højre ben. Squatter ikke særlig ofte, men prøver da at have fokus på det, men det smutter engang imellem.

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster