Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 925
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 922

Følg bodybuilding.dk på

hva er bedst

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

når jeg træner tager jeg 5*12 gentagelser med samme vægt. er det bedre at tage 3*10 og så tage flere kilo på.

min træning består 4 dage hvor jeg løber 6 km
3 dage styrketræning.

Reputation point: 0

Geografisk sted: holstebro

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det kommer an på havd du vil opnå med din træning, jeg vil anbefale dig at læse nogle af de artikler der ligger på denne side, her vil du få den fornødne viden, omkring træning og kost
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009

Logbog: Vis logbog

Så silpelt kan det ikke sættes op.

Hvad er bedst, en 2 sæders bil, eller en med plads til 5? Det kommer jo an på hvad det skal bruges til. :wink:
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Desuden er der ikke vildt meget forskal på om man tager 10 eller 12 gentagelser. Der er forskel på om man tager 3 eller 12 gentagelser. Men inden for 5-15 gentagelser er det godt at variere, og så vælge et passende antal sæt til.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Så vidt jeg ved er der lavet undersøgelser, hvor der ville være størst effekt ved 6 gent. 80% eller 15 gent. 60%. Og så 4-5 sæt.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

phillimus skrev:Så vidt jeg ved er der lavet undersøgelser, hvor der ville være størst effekt ved 6 gent. 80% eller 15 gent. 60%. Og så 4-5 sæt.

Så vidt jeg ved kommer det helt an på individet, og hvad han/hun er konditioneret til. :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste

Ja, 6 gentagelser vil nok fungere bedst for trænede.

Styrkeliste

phillimus skrev:Ja, 6 gentagelser vil nok fungere bedst for trænede.

Hvad?

Nej, ikke nødvendigvis, det er er alt for sort/hvidt.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis vi nu snakker nybegyndere, så vil det da nok være meget sundt, at starte ud med et større antal gentagelser. De kører ofte heller ikke øvelserne helt korrekt eller presser niveauet op for hurtigt.

Styrkeliste

phillimus skrev:Hvis vi nu snakker nybegyndere, så vil det da nok være meget sundt, at starte ud med et større antal gentagelser. De kører ofte heller ikke øvelserne helt korrekt eller presser niveauet op for hurtigt.

Det siger jo intet om hvad der giver bedst når vi snakker hypertrofi. Desuden er jeg ret sikker på at der er lavet undersøgelser der viser at variation er det mest effektive. Jeg ved ikke om disse undersøgelser er lavet, men der må være en grund til at vi alle sammen går rundt og siger det.
Man kan slet ikke stille træning så firkantet op som du prøver. Alle responderer forskelligt på forskellige træningsmetoder
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Der er lavet undersøgelser på hypertrofi. Og der viste 80%x 6 gent. eller 60%x 15 gent 4-5 sæt, at have den største effekt. Der er jo nok lavet hundreder af undersøgelser om det :wink: Hvad variation angår, så tror jeg bare det er vigtigt at skifte program engang imellem. Selvfølgelig er der forskel på hvad man træner efter. Bare mine betragtninger :D

Styrkeliste

SørenDP skrev:Det siger jo intet om hvad der giver bedst når vi snakker hypertrofi. Desuden er jeg ret sikker på at der er lavet undersøgelser der viser at variation er det mest effektive. Jeg ved ikke om disse undersøgelser er lavet, men der må være en grund til at vi alle sammen går rundt og siger det.
Man kan slet ikke stille træning så firkantet op som du prøver. Alle responderer forskelligt på forskellige træningsmetoder

¨ what he said..

Nu gav jeg et konkret eksempel hvad angår hypertrofi. Og hvis man kan få det maximale ud af sin træning er det vel optimalt. Så ikke det samme svar :wink: Ikke at det er den absolutte sandhed

Styrkeliste

beklager phillimus, men du er helt ude i hampen her.

Du stiller noget som er så komplekst og påvirket af så mange faktorer op til at være helt firkantet.

Det kan man ikke.

Alle de undersøgelser, som du taler om, nævner specifikke omstændigheder, og der kun når disse er opfyldt, at de er sande, ellers kan ikke godtages som brugbar videnskabelig evidens.

Sagt på en anden måde, er en testperson bare 10 sekunder ældre end en person der vil teste teorien i virkeligheden, kan resultaterne ikke sammenlignes - ved det er meget abstrakt, men menneskekroppen er noget af det mest komplekse på jorden overhovedet, så at sige en ting er den bedste for alle er komplet til grin.'

Ydermere er kroppen så snedigt indrettet, at udsættes den for en stimuli over en given periode, så vil kroppen forsøge at vænne sig til den - den givne stimuli vil derfor miste sit potentiale over tid- ergo kan en bestemt tilgang til træningsstimuli umuligt være den optimale, men varationer indenfor træningsstimuli vil være langt mere optimale på sigt.

Dvs. alle kombinationer af reps og sæt er optimale, det afhænger bare af konteksten og målet. Selv indenfor hypertrofi er der SÅ mange kombinationsmuligheder, da der udover sæt og reps også er intensiteter og tonnage, der kan justeres på.

Så fremt du prøver på at argumentere imod det jeg siger, kan du ligeså godt hoppe i havnen, for mig bekendt har ingen modbevist basal evolution og Darwin endnu.

Nu ved jeg ikke hvad arternes oprindelse skal blandes ind i det her for :lol: Det jeg siger er, at man feks. har lavet en undersøgelse der viser den gentagelse og effekt gav gode resultater. Vil du afvise alle undersøgelser eller hvad? Hvorfor træner du så ikke bare 100 rep. i hver øvelse.

Styrkeliste

phillimus skrev:Nu ved jeg ikke hvad arternes oprindelse skal blandes ind i det her for :lol: Det jeg siger er, at man feks. har lavet en undersøgelse der viser den gentagelse og effekt gav gode resultater. Vil du afvise alle undersøgelser eller hvad? Hvorfor træner du så ikke bare 100 rep. i hver øvelse.

Prøv at forstå det, folk her har fat i noget, du kan lære af. :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg er helt åben for at lære. Man lærer hele livet. Gav bare et eks. på hvordan man kunne gøre.

Styrkeliste

I kunne jo passende finde de udersøgelser i snakker om, så har i noget at diskuttere udfra. Så bliver det også mere spændende at læse :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

phillimus skrev:Jeg er helt åben for at lære. Man lærer hele livet. Gav bare et eks. på hvordan man kunne gøre.

Ja, man kan gøre sådan, men man kan også gøre det på en masse andre måder. :wink:

Jeg vokser f.eks. glimrende af sheiko, der typisk er 2-6 gentagelser.
Brugeravatar

Styrkeliste

phillimus skrev:Nu ved jeg ikke hvad arternes oprindelse skal blandes ind i det her for :lol: Det jeg siger er, at man feks. har lavet en undersøgelse der viser den gentagelse og effekt gav gode resultater. Vil du afvise alle undersøgelser eller hvad? Hvorfor træner du så ikke bare 100 rep. i hver øvelse.

Hvis du ikke kan se linket mellem biologisk tilpasningsevne aka evolution og dette, så er du også selv udenom det. :)

Ja, men at kalde noget der i ét tilfælde er godt for optimalt er forkert. For det er langt fra sikker, at det er optimalt i et andet tilfælde. Tråden går på, hvad der er bedst og svaret er "intet er bedst, det er individuelt og svært at fastslå for det enkelte individ. Prøv dig frem og find ud af, hvad der er bedst for dig."

Jeg er desuden ikke ude på at hænge dig ud eller noget, ved godt, at du bare prøver på at hjælpe. Det er bare forkert at tro hårdnakket på en undersøgelse, da der er titusinde af undersøgelser indenfor netop dette felt der vil vise noget andet, så prøver bare på at lære dig kildekritik og perspektivering ;)

Jeg siger bare det netop må være optimalt, at holde sig inde for visse rammer. Og kom med et eks. man kunne bruge hvis man ville. Vi har jo alle lyttet til et eller andet da vi startede med at træne og så udviklet vores træning ud fra det. Jeg er da heller ikke sikker på, at jeg får det optimale ud af min træning med mine løsninger. Faktisk sikker. Kan altid gøre noget bedre eller anderledes. Vi responderer alle sammen forskelligt og har forskellige mål. Hvad angår fitness og bodybuilding er hypertrofi vigtigt. Og feks. sådan en undersøgelse kunne være en god bund, at udvikle træningen ud fra.

Kan desværre ikke finde undersøgelsen, da det er et stykke tid siden jeg har læst den. Mener den ligger på MOL. Har kigget lidt efter den.

Styrkeliste

Der findes ikke noget program eller nogen rep range som er "bedst". Det hele handler om den enkelte person, og hvad program han vælger at køre. I princippet kan alt mellem 1-20 reps give resultater i hypertrofi, i en eller anden grad, alt efter hvordan programmet er struktureret, hvor 6-12 reps er den mest typiske rep range man anvender når man træner BB.

Hvis man påstår at 6 reps er det "bedste", så er der noget fundamentalt man har misforstået. At en isoleret undersøgelse viser at 6 reps er bedst, kan man ikke bruge til så meget andet end at det var bedst under de forudsætninger det pågældende forsøg havde, hvad angår forsøgspersoner, opsætning, program etc. Faktum er, at sålænge man holder sig indenfor den rep range man normalt betragter som værende en hypertrofi rep range, så er der ikke et bestemt antal reps der er "bedst".
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Okay, det vil jeg så forholde mig til. Ved du har en stor viden på området. :D

Vil du så sige at, 15 gentagelser kan være det optimale for nogle. Også hvad angår hypertrofi?

Og hvad med workloaden?

Styrkeliste

Som det allerede er blevet penslet ud af mange, så er der ingen facitliste til kroppen.

Der findes dårlige, middelmådige og gode tilgange til træning - men den perfekte findes ikke. Det tætteste du kommer er en kombination af et program der svarer til dine mål, overholder de gyldne regler og som din krop ikke er tilpasset.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Kostplan: Ingen kostplan

Synes også du burde have forstået budskabet efterhånden philli. Der er ikke nogen bestemte løsninger der er bedst. Du skal ind og forstå måden kroppen virker på mht. tilpasninger osv.

Heldigt at Thomas Jagd lige kunne overbevise dig om det, som jeg har fortalt dig igennem hele tråden. #-o

(Er ikke myntet på Thomas Jagd.)

Nu vil jeg altså godt gøre opmærksom på, at jeg flere gange i den her tråd har gjort opmærksom på, at jeg ikke tror det er den absolutte sandhed. Skulle nok have formuleret det anderledes fra start.
Jeg kunne have sagt, at der var lavet en undersøgelse med de resultater og han evt. kunne bruge det til noget i hans overvejelser.

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster