Mrdsmr skrev:Bundesball skrev:Mrdsmr skrev:Jeg forstår dig udmærket. Men hypertrofi træning handler ikke om at kører tungt, men til muskelens udmattelse inden for 8-12 reps. 4-6 reps er eksplosivt, hvilket styrke i musklen, men ikke masse.
Ineffektivt er jo løgn. Men at jeg kunne få mere ud af det, ja muligvis, og det var såmænd også det jeg søgte efter. Men har du har 2-splits programmer jeg kan se?
Jeg vil tro at de fleste der træner Max OT vil være uenig med dig. her er rep range (næsten) altid 4-6 reps, og det er for mange et ganske effektivt program for hypertrofi.
Din opfattelse af rep range og hypertrofi kontra styrke er helt off. Det ene udelukker ikke det andet, og omvendt.
Dit program ligner for mig at se lort. Med mindre du vil ligne Peter André, og udelukkende stå i vand til navlen. Den eneste ben øvelse er squat, og her tager du 20 kg mindre end i bænk? Cmon...
Jeg er ikke bodybuilder, og jeg vil heller ikke ligne en. Jeg ønsker en veltrænet krop, hvor det hele er med. For mig vil det være ti gange mere værd at løbe en tur i stedet for at bruge en træning på ben øvelser.
Ja, nu har jeg fundet ud af mit program ikke er godt nok, og derfor ønsker jeg jeg svar på mit kommende spørgsmål.
Hvilket program vil være mest optimalt hvis man ønsker en veltrænet figur? Er det back to basis? eller er det en anden måde du vil fortrække?
Jeg tror lige vi skal tage den forfra, inden vi taler helt forbi hinanden.
Du vil gerne øge din muskelmasse. For at gøre det, skal du træne for maksimal hypertrofi, altså træne som en bodybuilder. Hvis du blot vil ligne Ronaldo eller Brad Pitt i fight club, så handler det mere om cardio og lav fedt%.
Back to basics er ganske fornuftigt til dette formål, og i programmet trænes der også forholdsvis tungt (6-8 reps). Hvis du ikke ønsker at træne ben, fair nok, det er jo dit valg. Men der sker jo ikke noget ved lige at snige lidt benpres ind hist og her, bare for at komme hele kroppen rundt. På den måde behøves du jo heller ikke at dedikere en hel træning til ben.
Mange har en tendens til at lave unødvendigt mange øvelser og sæt, jeg kender det fra mig selv. Men det betyder også at jeg ubevidst sænker vægten, fordi jeg ved jeg skal så mange øvelser og sæt igennem. Det prøver jeg at ændre på ved at træne tungt, og så holde mig til færre øvelser og færre sæt. Jeg respondere bedre på den tunge træning, fremfor den volume høje træning. Så kan jeg altid smide nogle high rep sæt ind til sidst hvis jeg ikke føler at jeg er brændt helt ud.