Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1177
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1174

Følg bodybuilding.dk på

hvor meget øger motion forbrændingen?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

heeey alle ! :D

Jeg fik givet den en ordentlig skalle på cyklen idag. 1½ times tid.
Jeg kan bare ikke finde ud af hvor mange kcal ekstra jeg skal indtage. Jeg ved godt hvor meget jeg har forbrændt direkte på cyklen, men kan ikke finde ud af hvor meget forbrændingen bliver øget.

Nogen der har en idé om det ?

Jeg vejer ca 68 kg og er 180 høj

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Der et en calculater til det i det her link - men ved ikke hvor god den er...

http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=794&a=5806

Ellers afhænger det også af den puls du træner med.
Brugeravatar

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 167.50

Kostplan: Vis kostplan

det er jo bare det jeg har forbrændt ved selve motionen.

Jeg vil gerne finde ud af hvor meget stofskiftet stiger.

Well.... Er det indendørs træningscykler som f.eks. technogyms er der en indikator som måler hvor mange kcal man forbrænder. Jeg ved så ikke helt hvor præcis den er.

Logbog: Ingen logbog

Jeg er ikke sikker på at din forbrænding bliver væsentligt øget efter cardiotræning. Det er mere når du restituerer efter vægttræning
'___'
(o,o) O=(o,oQ)
/)__)
-"-"-

P.S. Jeg er også gået over til rulletobak
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre

Styrkeliste
- Bænkpres: 98.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 170.00

Jeg er ikke sikker på at din forbrænding bliver væsentligt øget efter cardiotræning. Det er mere når du restituerer efter vægttræning

hmmm... umiddelbart ville jeg da mene det omvendte. At forbrændingen ryger mere i vejret efter cardio end efter vægttræning.

lillebjørn skrev:

hmmm... umiddelbart ville jeg da mene det omvendte. At forbrændingen ryger mere i vejret efter cardio end efter vægttræning.

Det kan også godt være du har ret. Jeg mener bare at have læst det et eller andet sted på nettet.

Kan vi få nogle kvalifocerede folk til at svare her? :)
'___'
(o,o) O=(o,oQ)
/)__)
-"-"-

P.S. Jeg er også gået over til rulletobak
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre

Styrkeliste
- Bænkpres: 98.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 170.00

Ved almindelig cardio kører man bare på de aeroebe systemer, hvor den energi man bruger kan dannes ved ren forbrænding af ilt og fedtsyrere og sukker, uden der dannes det store mælkesyre eller sker den store muskelfiberoverrivning, altså skal der ikke restiures det store. Måske skal der fyldes nogen glykogenlagre op og den slags, men ellers ikke. Sagen er naturligvis en anden hvis man løber intevaller eller måske tabata :D , så minder det mere om..

vægttræning der derimod er en stort set anaerob aktivitet hvor der samtidigt sker en stor muskelproteindegredation. Derfor skal der både restitueres muskelfibre, fyldes glykogenlagre op, fjernes mælkesyre osv osv, og desuden er der i højere grad en secenering af hormoner der øger stofskiftet.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Jeg prøver lige at genkalde mig nogle pointer fra fysiologiundervisningen på idrætsstudiet.....

Efterforbrændingen (også kaldet EPOC) - dvs. den ekstraforbrænding der finder sted efter at aktiviteten er ophørt kan (ifølge min gamle fysiologibog)opdeles i en fast component som skyldes genopbygning af musklernes hurtigt tilgængelige energidepoter ATP og kreatinphosfat (det er bla. derfor kreatin øger din arbejdsevne) samt blodets "iltdepot". Denne fast component udgør typisk op til 2 liter ilt (svarer til ca. 40 kj eller 8 kcal).

Slow component som skyldes hormonale påvirkninger øget kropstemperatur og vist også andre ting, kan vare mange timer - et studie som jeg har set henvisning til på et konkurrerende site viste signifikant forøget stofskifte i 36 timer efter styrketræning. Og den samlede ekstraforbrænding udgjorde i det studie ca. 400-500 kcal.

Håber det klargør lidt.

ja tak .

Så konklusionen er, at der ikke skal indtages noget specielt ekstra efter cardio, udover det man direkte forbrænder, med mindre det er med ekstrem højt intensitet.

Det er bestemt ikke konklusionen. Glykogenlagre skal fyldes op, uanset med hvilken intensitet de er tømt med.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

din forbrænding stiger ikke ved hverken styrketræning eller ved cardio, forstået på den måde at den selvfølgelig bliver øget under fysisk aktivitet og noget tid efter. (op til 60min mener jeg at man er kommet frem til).

din forbrænding stiger i takt med at du øger din kropsvægt uanset om den øges i form af mere fedt eller mere muskelmasse. hvert gram der sidder på kroppen kræver en vis mængde energi for kroppen at holde på, det er derfor man taber sig når man er i kcal underskud og tager på i kcal over skud.
så hvis du ønsker en konsekvent øget forbræning skal der mere muskelmasse til. jeg går ikke udfra at du har lyst til at blive fed nemlig ;)
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

din forbrænding stiger ikke ved hverken styrketræning eller ved cardio, forstået på den måde at den selvfølgelig bliver øget under fysisk aktivitet og noget tid efter. (op til 60min mener jeg at man er kommet frem til).

Jeg tror bestemt at forbrændingen efter træning er øget en del længere tid end blot 1 time - Smeden, hvad siger du?
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Jeg tror bestemt at forbrændingen efter træning er øget en del længere tid end blot 1 time - Smeden, hvad siger du?

det har jeg nemlig også hørt, at efterforbrændingen skulle være højere i helt op til et døgn efter cardio.
Self hård cardio.

har jeg nemlig også hørt, at efterforbrændingen skulle være højere i helt op til et døgn efter cardio.
Self hård cardio.

det har jeg skam også.. men har aldrig fundet nogen studier der undestøtter den teori. og før jeg finder et sådan studie er det stadig kun en myte i mit univers.
derfor siger jeg en time ca. i et studie fra universety of texas fandt et forsker hold frem til at forbrændingen er øget ret kraftigt lige efter cardio træning. efter en time foretog de igen målinger, her viste de nye målinger at forbrændingen var faldet med 40% i forhold til første måling. hvornår den var tilbage til normalen er jeg ikke helt sikker på. men jeg mener at det var efter 3 timer hvor af den sidste time var det ikke ret mange % forbrændingen var øget..
studiet er desvære ikke tilgængeligt på nettet, så jeg kan ikke finde det frem da jeg kun havde det som en kopi og har fået smidt hele min mappe med div studier væk desvære :cry:
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Jeg har heller ikke kunne finde studier der understøtter at cardio skulle give EPOC mere end en times tid. Se eksempelvis dette studie:

The effects of intensity of exercise on excess postexercise oxygen consumption and energy expenditure in moderately trained men and women.Smith J, Mc Naughton L.
University of Tasmania at Launceston, Centre for Human Movement Studies, Australia.

This experiment investigated the effects of intensity of exercise on excess postexercise oxygen consumption (EPOC) in eight trained men and eight women. Three exercise intensities were employed 40%, 50%, and 70% of the predetermined maximal oxygen consumption (VO2max). All ventilation measured was undertaken with a standard, calibrated, open circuit spirometry system. No differences in the 40%, 50% and 70% VO2max trials were observed among resting levels of oxygen consumption (VO2) for either the men or the women. The men had significantly higher resting VO2 values being 0.31 (SEM 0.01) l.min-1 than did the women, 0.26 (SEM 0.01) l.min-1 (P < 0.05). The results indicated that there were highly significant EPOC for both the men and the women during the 3-h postexercise period when compared with resting levels and that these were dependent upon the exercise intensity employed. The duration of EPOC differed between the men and the women but increased with exercise intensity: for the men 40%--31.2 min; 50%--42.1 min; and 70%--47.6 min and for the women, 40%--26.9 min; 50%--35.6 min; and 70%--39.1 min. The highest EPOC, in terms of both time and energy utilised was at 70% VO2max. The regression equation for the men, where y = O2 in litres, and x = exercise intensity as a percentage of maximum was y = 0.380x + 1.9 (r2 = 0.968) and for the women is y = 0.374x - 0.857 (r2 = 0.825).(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)

PMID: 8299613 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Som det fremgår er den lægste periode med EPOC ca. 40 min. (ved den højeste intensitet på 70% af VO2-max - hvilket ikke er så højt) - og der er flere studier der tyder på at EPOC primært afhænger af intensiteten fremfor varigheden.

Det er vist derfor at nogle BB'ere træner korte intensive intervaller.

Jeg faldt lige over en anden undersøgelse som på den ene side siger at:
1) Tidligere tiders optimistiske syn på meget lang EPOC ikke synes understøttet
2) EPOC spiller en lille rolle i det store billede

Men også taler om EPOC i op til 24 timer:

Effects of exercise intensity and duration on the excess post-exercise oxygen consumption.LaForgia J, Withers RT, Gore CJ.
School of Pharmacy and Medical Sciences, University of South Australia, Adelaide, SA. joe.laforgia@unisa.edu.au

Recovery from a bout of exercise is associated with an elevation in metabolism referred to as the excess post-exercise oxygen consumption (EPOC). A number of investigators in the first half of the last century reported prolonged EPOC durations and that the EPOC was a major component of the thermic effect of activity. It was therefore thought that the EPOC was a major contributor to total daily energy expenditure and hence the maintenance of body mass. Investigations conducted over the last two or three decades have improved the experimental protocols used in the pioneering studies and therefore have more accurately characterized the EPOC. Evidence has accumulated to suggest an exponential relationship between exercise intensity and the magnitude of the EPOC for specific exercise durations. Furthermore, work at exercise intensities >or=50-60% VO2max stimulate a linear increase in EPOC as exercise duration increases. The existence of these relationships with resistance exercise at this stage remains unclear because of the limited number of studies and problems with quantification of work intensity for this type of exercise. Although the more recent studies do not support the extended EPOC durations reported by some of the pioneering investigators, it is now apparent that a prolonged EPOC (3-24 h) may result from an appropriate exercise stimulus (submaximal: >or=50 min at >or=70% VO2max; supramaximal: >or=6 min at >or=105% VO2max). However, even those studies incorporating exercise stimuli resulting in prolonged EPOC durations have identified that the EPOC comprises only 6-15% of the net total oxygen cost of the exercise. But this figure may need to be increased when studies utilizing intermittent work bouts are designed to allow the determination of rest interval EPOCs, which should logically contribute to the EPOC determined following the cessation of the last work bout. Notwithstanding the aforementioned, the earlier research optimism regarding an important role for the EPOC in weight loss is generally unfounded. This is further reinforced by acknowledging that the exercise stimuli required to promote a prolonged EPOC are unlikely to be tolerated by non-athletic individuals. The role of exercise in the maintenance of body mass is therefore predominantly mediated via the cumulative effect of the energy expenditure during the actual exercise.

PMID: 17101527 [PubMed - in process]

Udemærket med lidt studier på banen i to. Såvidt jeg kan konkluderer udfra det, er der ganske ikke rigtigt noget der tyder på at efterforbrændingen fra cardio betyder noget, men det siger jo ingenting om styrketræning, der logisk skulle inducere langt flere restitutionsprocesser.

Jeg kommer til at tænke på den gang jeg smedede den, kampsvedte, strækkede ud, skiftede tøj, gik ned og ventede på bussen, kom til at fryse, kom ind i bussen, og kampsvedte atter de næste mange timer.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Styrketræning giver ganske rigtigt større EPOC - jeg henviste længere oppe til et studie der for en mand på 80 kg. viste en EPOC på ca. 400 kcal. Det er ikke så lidt - svarer ca. til det han ville forbrænde på 5 km. løb.

Motion er godt motion er sundt derfor dyrker vi det året rundt :D

Reputation point: 10

WILD-ZYC skrev:Motion er godt motion er sundt derfor dyrker vi det året rundt :D

Hvor fanden har du hørt det børnerim jesper :D ?

Geografisk sted: Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 76.00

Galleri: Vis galleri (1)

Trabjerg skrev:
WILD-ZYC skrev:Motion er godt motion er sundt derfor dyrker vi det året rundt :D

Hvor fanden har du hørt det børnerim jesper :D ?

Har du aldrig hørt sangen: "Øl er godt, øl er sundt og derfor drikker vi det året rundt?"
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50