Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1036
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1034

Følg bodybuilding.dk på

Hvorfor kan man ikke gaine i muskelmasse under cut?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej! Jeg ved godt det ikke er muligt at gaine muskel under et cut, men jeg vil gerne høre hvorfor. Håber der er nogle rare sjæle der kan forklare det for mig:)

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

fordi du kan ikke tage på (i muskler eller andet), hvis du prøver at cut :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Ingen logbog

Det er fordi at opbygge muskelmasse kræver kalorier, og det er kun en proces der kan ske, hvis man indtager flere kalorier end kroppens normal forbrug, da det ikke er en livs vigtigt funktion.

Når du cutter, indtager du færre kalorier end din krop har brug for, derfor er der ikke nogle overskuds kalorier til at bruge på at bygge muskler
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg C

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 107.50
- Dødløft: 140.00

p0peye skrev:fordi du kan ikke tage på (i muskler eller andet), hvis du prøver at cut :)

Jo tak, det var jeg klar over! Men situationen ligger sådan, at jeg skal forklare en dumbass som siger det er en myte, at det ikke er. Så mangler en lidt mere uddybende forklaring :D

Reputation point: 5

Hvis du gerne vil tage muskelmasse på så kræver det at du også tager på, da det jo er muskelmasse. For at man kan tage på, skal man ligge i kalorie overskud. hvis man ligger i kalorie overskud, kan man ikke tabe sig, da det, for at man kan tabe sig, kræver at man ligger i kalorie underskud. Bum bum
Brugeravatar

Træner her: Fitness World
Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Ingen kostplan

RippedInFourWeeks skrev:
p0peye skrev:fordi du kan ikke tage på (i muskler eller andet), hvis du prøver at cut :)

Jo tak, det var jeg klar over! Men situationen ligger sådan, at jeg skal forklare en dumbass som siger det er en myte, at det ikke er. Så mangler en lidt mere uddybende forklaring :D

har kraftedme kæmpet med meget af den slags bro science pis....
2 drenge fra min klasse var overbeviste om at fedt kan omdannes til muskler. #-o Prøvede at forklare det til dem at det ikke kunne lade sig gøre, så fortalte de det til resten af klassen at jeg troede det ikke kunne lade sig gøre, og så begyndte alle at grine ad mig :cry: :verysad:
Brugeravatar

Fordi kroppen ikke ser nogen grund til at investere i muskelmasse såfremt der ikke er den fornødne energi til det.
At cutte og gaine masse samtidig er teoretisk set en kontradiktion, da der er tale om 2 forskellige biokemiske processer, nemlig anabolisme og katabolisme, som hver især kræver 2 meget forskellige nutritive situationer. Det kan kun lade sig gøre såfremt man er relativt utrænet / nybegynder og eller overvægtig.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

Det var jo også det han skrev?
FRIENDS DON'T LET FRIENDS LIFT LIGHT
Brugeravatar

Reputation point: 65

Geografisk sted: Snake Mountain Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 97.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 170.00

Som der bliver nævnt er der tale om katabolisme kontra anabolisme. Kroppen er så smart at når den ene proces er aktiv lukkes den anden ned. Intermediater o.lign. fra den ene proces hæmmer enzymerne der er nødvendige for den anden proces osv. Derfor :)

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

Pillepinball skrev:Som der bliver nævnt er der tale om katabolisme kontra anabolisme. Kroppen er så smart at når den ene proces er aktiv lukkes den anden ned. Intermediater o.lign. fra den ene proces hæmmer enzymerne der er nødvendige for den anden proces osv. Derfor :)

Nu sker anabolske og katabolske processer jo sådan set hele tiden, hvor det derfor handler om at tilføre så meget næring at de anabolske overstiger de katabolske. Det handler om at få et anabolsk netto resultat ud
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

I teorien er den jo let nok, det er jo simpel matematik. Hvis der er overskud tager du på, hvis der er underskud taber du dig.
Der er dog lige nogle mellemregninger der skal tages forbehold for, hvis man graver længere ned i det.

Op til konkurrencer øger jeg altid min fedtfrie masse den første måneds tid af diæten, hvilket jo modsiger teorien lidt, da jeg samtidig mister fedtmasse (og jeg ville ikke betegne mig selv som utrænet). I mit tilfælge tror jeg dog man kan finde en forklaring i at jeg øger min restitution gennem en mere skematisk kostplan, øget kredsløbstræning og øget fokus i selve træningen.
Men det er klart at den stigning i fedtfri masse er ikke noget ved siden af hvor meget muskel man kan tage på, hvis man får endnu energi tilført gennem kosten.
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 210.00

Lige et enkelt spørgsmål.

I nogle af de livsstilsprogrammer man ser i fjernsynet hvor folk skal tabe sig. Her hører man sommetider de tilknyttede kosteksperter sige, at hvis den overvægtige ikke har tabt sig væsentligt, kan det skyldes at personen har gainet muskelmasse..

Har man meget fedt at tære af - til den muskelopbyggende process - kan man så ikke gaine en smule muskelmasse selvom man er i kalorieunderksud?? Eller skal disse såkaldte kosteksperter blot koncentrere sig om kosten og ikke om kroppens virkemåde?

EDIT: Eller to spørgsmål er det i virkeligheden! :wink:
Brugeravatar

Ehlers07 skrev:Lige et enkelt spørgsmål.

I nogle af de livsstilsprogrammer man ser i fjernsynet hvor folk skal tabe sig. Her hører man sommetider de tilknyttede kosteksperter sige, at hvis den overvægtige ikke har tabt sig væsentligt, kan det skyldes at personen har gainet muskelmasse..

Har man meget fedt at tære af - til den muskelopbyggende process - kan man så ikke gaine en smule muskelmasse selvom man er i kalorieunderksud?? Eller skal disse såkaldte kosteksperter blot koncentrere sig om kosten og ikke om kroppens virkemåde?

Meget overvægtige mennesker er jo som regel meget inaktive mennesker, så der skal ingenting til, for at de vil øge deres fedtfri masse. Samtidig bærer de rundt på en enorm mængde energi i deres krop, som sagtens kan tåle et væsentligt energiunderskud, uden at begynde at tære på musklerne (hvis de ellers træner). Så det er ikke utænkeligt at meget overvægtige folk kan tage en hel del muskel på under diæt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 210.00

Det kan man sagtens.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

Fedt er energi, ergo, kroppen må tage energien fra fedt og bygge muskler med i tilfælde af du ikke indtager nok energi i form af mad. Det kræver dog at du har en del fedtmasse på kroppen, og det er også i begrænset omfang, men muligt er det da!

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 90.00

man kan godt kalde det en myte, at man ikke kan tage på når man er i kalorieunderskud.

kroppen ligger skiftevis i "anabol" og "katabolsk" tilstand, idet et måltid uanset om du cutter vil bringe dig i "anabolsk" tilstand. under cut vil du i længere perioder være i "katabolsk" tilstand, hvilket betyder, at energiniveauet i musklerne vil være sænket.

sænket energiniveau i musklerne vil føre til inhibering af en af de "vigtigste" pathways til proteinsyntese, men der findes mange andre pathways som ikke bliver påvirket.

hvorvidt man kan hypertrofere under kalorieunderskud afhænger af en lang række faktorer, fx konditionering, træning, indtag af essentiele aminosyrer, hormonelle værdier.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21558571

linket er til et studie fra april 2011, som undersøger kropskomposition i eliteatleter under og efter vægttab på hhv. ½ (slow rate/SR) og 1 kg/uge (fast rate/FR) i 4 til 12 uger. SR øgede deres muskelmasse på trods af vægttab. atleterne styrketrænede i forvejen, men mængden blev drastisk sat op.
resultaterne kan nok ikke reproduceres med styrkeatleter, men pointen er, at selv atleter med lav fedtprocent og jævnlig styrketræning kan være i kalorieunderskud og øge muskelmassen med ændringer i workload og en fornuftig tilgang til deres cut (lille frem for stort energiunderskud)
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Det kan altså godt lade sig gøre.

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00

Mussetrussen skrev:

Det kan man sagtens.

Okay godt jeg lige bragte den på banen.. Som om folk lige vender 180 grader! Første del af tråden kan man ikke og i anden del kan man ligepludselig godt :wink:
Brugeravatar

Dingo skrev:
Pillepinball skrev:Som der bliver nævnt er der tale om katabolisme kontra anabolisme. Kroppen er så smart at når den ene proces er aktiv lukkes den anden ned. Intermediater o.lign. fra den ene proces hæmmer enzymerne der er nødvendige for den anden proces osv. Derfor :)

Nu sker anabolske og katabolske processer jo sådan set hele tiden, hvor det derfor handler om at tilføre så meget næring at de anabolske overstiger de katabolske. Det handler om at få et anabolsk netto resultat ud

Selvfølgelig skifter man frem og tilbage mellem de 2. Men den ene vil jo være dominerende. Ellers er man jo ikke i et samlet underskud. Teoretisk set kan man selvfølgelig godt gaine lidt muskelmasse, mens man er på cut. Men medmindre man vil ud i at måle hormonkoncentrationer o.lign., så vil det altså typisk være forbeholdt starten af et cut.

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

Ehlers07 skrev:Okay godt jeg lige bragte den på banen.. Som om folk lige vender 180 grader! Første del af tråden kan man ikke og i anden del kan man ligepludselig godt :wink:

Det kommer helt an på hvor man er. Jeg har selv "cuttet" og gainet ret meget muskelmasse, men kun pga udgangspunktet - Man kan jo prøve at kigge på første side i min log. Vægten er stort set den samme på alle tre billeder. Jeg er dog ikke i tvivl om at raten for hvor meget masse der kan komme på falder eksponentielt.
Populistisk kan man vel også sige at man ikke er i kalorieunderskud ved et kalorieindtag der er (lidt) lavere end ligevægtsindtaget, hvis man har masser af fedtreserver på kroppen at tære af.
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008

Geografisk sted: Hygind, Vestfyn

Træner her: Fitness World Assens

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster