Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1508
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1506

Følg bodybuilding.dk på

Jæger uddannelsen

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej Bb'er

Jeg har altid været et stort konkurrence menneske, og nyder at blive udfordret til det yderste. Jeg har af den årsag tænkt mig at søge ind på jægerkorpset, for at blive udfordret maksimalt. Jeg er 17 år gammel nu, og vil gerne træne mig op til at kunne klare de fysiske aspekter for at gennemføre uddannelsen. Så vil det vise sig om det mentale kan holde stik..

På den baggrund vil jeg gerne høre om hvad jeg skal kunne, Og her snakker jeg ikke bare om optagelseskravene..

Hvor langt skal jeg kunne løbe? hvor hurtigt skal jeg kunne klare en Coopertest?
Hvor langt skal jeg kunne marchere uden pause? hvor mange kilo oppakning?
hvor langt skal jeg kunne svømme? hvor langt på tid? (har hørt at man kun skal bruge brystsvømning, kan det passe?)

Det var de spørgsmål jeg lige kunne komme på, på stående fod, i må meget gerne komme med andre/flere fysiske krav..

ps. jeg har set dokumentaren "eliten" fra 1993. Foregår det nogenlunde ligesom dengang i dag eller er det blevet sværere/lettere?

Håber på nogle konstruktive kommentarer
Sidst rettet af underdog 12. feb 2010, 23:07, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du kan prøve at få fat i den der "I krig med eliten". De første mange kapitler handler om hvordan han træner sig op :)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Adgangskrav

Uddannelse:

* Du har bestået folkeskolens 9. klasses afgangsprøve med minimum karakteren 02 (6) i fagene dansk, engelsk og matematik/regning og
* du har afsluttet alm. værnepligt inden kursus start.

Alder:

* Du skal være mellem 18 og 30 år.
* Hjemsendte må normalt ikke være fyldt 30 år inden kursus start.
* Militært personel med K-35 ansættelse må normalt ikke være fyldt 30 år inden kursus start.
* Militære tjenestemænd og ansatte med K-60 ansættelse må ikke være fyldt 40 år inden kursus start.

Fysik:

* Du er mindst 155 cm høj uden fodtøj,
* du har en normal hørelse,
* du har fuldt syn uden korrektion. Der kan dispenseres for refraktionskorrigerende behandling. Godkendte behandlingsmetoder er Photorefraktiv Keratectomi(PRK) og LASEK,
* du har normal farvesans (farvesikkert syn) og mørkesyn,
* du har god fysisk form og kondition,
* du har velholdte tænder.

Andet:

* Du kan sikkerhedsgodkendes,
* du kan erhverve kørekort (Må ikke være fradømt kørekort på mødetidspunktet).

SIKKERHEDSGODKENDELSE

Ansættelse i Forsvaret er betinget af, at du er efter en særlig procedure godkendes til at få adgang til fortrolige oplysninger, samt at du har tilfredsstillende forhold.

Godkendelsen hviler bl.a. på en vurdering af den betydning, det vil have for din ansættelse, hvis du tidligere er blevet dømt for vold, voldtægt, berigelsesforbrydelser, overtrædelser af våbenlovgivningen, overtrædelser af lov om euforiserende stoffer eller lignende alvorlige overtrædelser.

Som led i godkendelsesproceduren vil ansættelsen desuden være betinget af, at du giver dit samtykke til indhentning af oplysninger om private forhold hos politiet, andre myndigheder, private institutioner, firmaer og privatpersoner mv.

Ansættelsesprøve
Ansættelsesprøven ved Forsvarets Rekruttering varer to dage og foregår normalt i august/september måned.
Du vil få betalt hen- og tilbagerejse. Kost og logi betales ligeledes af Forsvaret.

Fysisike krav og forventninger
Ved ansættelsesprøven sættes følgende fysiske krav:

*
Almindelig opvarmning.
*
Løbeprøve; minimum 3000 m på 15 min.
*
Basis krav til fysisk uddannelse og træning.

Begge prøver skal gennemføres inden for ca. en time 15 min. pause mellem prøverne!

Skriftlige tests
De skriftlige prøver afdækker kompetencer i regning/matematik, engelsk/dansk samt teknisk forståelse. Der vil yderligere være prøver i logisk sans, retningssans, og i udførelse af arbejde under pres.

Mentale krav og forventninger
Interview med psykolog om ansøgerens erfaring og overvejelser i forhold til valg af netop denne uddannelse, samarbejde og selvstændigt arbejde, håndtering af stress og reaktioner under pres samt håndtering af uforudsigelighed, overblik og struktur. Interviewet tager ½ - 1 time.

Både den fysiske og de skriftlige tests skal bestås for at komme videre til forkursus ved Jægerkorpset.

http://forsvaretsuddannelser.dk/UDDANNELSE/ELITEUDDANNELSER/Pages/J%C3%A6gersoldat.aspx
Brugeravatar

Reputation point: 5

Generelt bare læs bøgerne af de gamle jægere som Poul Dahl, Nicolai Molke Leth osv..

Jægerne er IMO vilde. Har den dybeste respekt for de gutter :)
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Du skal jo have aftjent værnepligt, før du kan komme ind på uddannelsen. Synes du skal kigge på det igen til den tid, så du ved om militæret overhovedet er noget for dig.
Brugeravatar

Reputation point: 495

Geografisk sted: Vejle

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00

Pzyrex skrev:Du skal jo have aftjent værnepligt, før du kan komme ind på uddannelsen. Synes du skal kigge på det igen til den tid, så du ved om militæret overhovedet er noget for dig.

Jeg ved godt at jeg skal aftjene værnepligt først, jeg vil bare være fysisk klar, hvis det er noget for mig. Det skader jo heller ikke at være i god form, hvis jeg ikke kan fordrage det..

Hvorfor skal man have velholdte tænder? :P Det var da et mærkeligt kriterie
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar

Træner her: AK Atlas

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00

underdog.
Bare lige for at slå det fast, så syntes jeg det er fedt, og er sikker på det er et spændende job/uddanelse.
Men som du selv er inde på, skal det mentale også være iorden.
Håber du arbejder mere på det, end din form.
Altså, det er mere vigtig at træne for at blive den bedste, end for at nå adgangskravene.

For de der adgangskrav der, er virkelig intet, det mentale er ALT.

Der er "næsten" nøjagtige samme krav, når du skal gennemføre beredskabsstyrelsen uddannelse(eksamen). Ihvertfald de fysiskere krav, med 3km på 15min osv..

Selvom du skulle være i dårlig form, er det ligefør du kan nå de krav, i de 4måneder du skal være i mili.

Så altså få styr på mentaliteten.
At træne efter at nå adgangskravene, får dig ihvertfald ikk igennem nåleøjet ;)

The Dane skrev:Hvorfor skal man have velholdte tænder? :P Det var da et mærkeligt kriterie

Det er voldsomt upraktisk at ligge på snipermission i en uge i streg og pludselig går ned med tandpine :mrgreen:

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Det fint at du drømmer om at blive jæger, og endnu bedre at du vil i god form, men som der bliver sagt start med at komme igennem værnepligten. Efter værnepligten anbefales det i øvrigt af korpset at du er har taget sergent uddannelsen i Sønderborg samt har haft 2-3 udstationeringer - altså er det en meget lang proces!

Men fedt du har et mål - det er vigtigt i livet

Go for it og held og lykke
Brugeravatar

Geografisk sted: Inglewood

Der er ingen tvivl om at din psyke bliver afgørende for om du klarer dig igennem jægeruddannelserne og ender med den bordeaufarvede baret på hovedet, men der er en del træning du med fordel kan lave, som uden tvivl vil forberede dig på de fysiske strabadser du skal udholde. Jo bedre fysisk form du er i, jo mere overskud vil du have igennem forløbet. Risikoen for skader mindskes jo væsentligt jo bedre form du er i, og jo mere du i forvejen har vænnet din krop til at udstå de strabadser du skal igennem.

Et par ting du med fordel kan forberede dig på er:

At kunne gå langt med tung oppakning (>50 kg)
Brozecirklen.
Svømning med og uden kampuniform.
Orienteringsløb.

Men som flere andre også har sagt, så hjælper en kanonform dig ikke når du står oppe på 10 meter vippen i Aalborgs friluftsbad, med en sort stofpose over hovedet og bliver bedt om at springe i på hovedet med hænderne ned langs siden, eller tage hjem.
Vegetar betyder dårlig jæger på indiansk.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 210.00
- Squat: 310.00
- Dødløft: 300.00

er du sikker på at man får en pose over hovedet? - det lyder sgu farligt når man rammer vandet

hvor dybt er der ved 10meter vippen?

Til optagelsesprøve skal du løbe 2800m i coopertest for at komme i betragtning til videre optagelsesprøve. :)
Kunne selv godt tænke mig at blive Pilot i forsvaret :D

Træner her: Form og Velvære

Bodo skrev:Kunne selv godt tænke mig at blive Pilot i forsvaret :D

Trist den er lukket til mindst sommeren 2011, har også selv tænkt på det :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 215.00

De har jo også ret mange ansøgninger årligt kan man sige :P
Det passer også fint, har lige et gymnasie at færdiggøre først :D

Træner her: Form og Velvære

underdog skrev:er du sikker på at man får en pose over hovedet? - det lyder sgu farligt når man rammer vandet

hvor dybt er der ved 10meter vippen?

jep man får en pose over hovedet :wink: fra 18 mtr får man lov at se ned :afraid:
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

Skolen er lukket de næste 3 år.
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (1)

Sørensen0 skrev:

nu er der altså forskel på at være jægersoldat, og på at være pilot.
jægerne er danmarks elite soldater inden for hæren, og ikke dem der flyver rundt oppe i luften :) det er flyvevåbnet der tager sig af den slags.

den med 18 meter, er det ikke der hvor man skal kravle ud på en line, til man når midten og så lade sig falde ned, så man hænger i armene, og så be' om anmodning til at springe (slippe)?

Jeg vil ikke sige den på nogen måde er så hardcore som den på 10 meter. den lyder pæn syg!!!
jeg vil gerne øve det i den lokale svømmehal, hvor vippen kun er 3m. Kan jeg være sikker på at kroppen kan nå at vende?, så det ikke bare bliver en maveplasker?

diD skrev:
Sørensen0 skrev:

jægerne er danmarks elite soldater inden for hæren, og ikke dem der flyver rundt oppe i luften :) det er flyvevåbnet der tager sig af den slags.

Jeg kan ikke se der er nogen af os der har udtalt at der ikke skulle være forskel :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 215.00

underdog skrev:den med 18 meter, er det ikke der hvor man skal kravle ud på en line, til man når midten og så lade sig falde ned, så man hænger i armene, og så be' om anmodning til at springe (slippe)?

Jeg vil ikke sige den på nogen måde er så hardcore som den på 10 meter. den lyder pæn syg!!!
jeg vil gerne øve det i den lokale svømmehal, hvor vippen kun er 3m. Kan jeg være sikker på at kroppen kan nå at vende?, så det ikke bare bliver en maveplasker?

på en ganske alm 3m vippe passer det cirka med at hvis du bare er stiv som et bræt så roterer kroppen så det passer med et ordentlig nedslag, hvis du er heldig :wink: deraf navnet død mur.
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

Det fungerer fint fra både 1 og 3 meter vippen (har ikke prøvet højere oppe), men det kræver at man er stiv som et brædt. Begynder man det mindste at bukke sammen i maven, er du sikker på det gør ondt - sikkert proportionalt med højden :shock:
Som tidligere nævnt, er det psyken der får dig igennem. De kigger ikke efter ham der kan klare det hele fra starten, da De skal nok få dig ud, hvor du finder din grænse. Det de gerne vil se er fremskridt, både mentalt og fysisk under prøvelserne.

Sørensen0 skrev:
diD skrev:
Sørensen0 skrev:

Jeg kan ikke se der er nogen af os der har udtalt at der ikke skulle være forskel :)

nej, har du jo nok egentlig ret i :) tænkte bare i sammenlignede de to ting, eftersom i kom ind på, at i gerne ville være pilot begge to.

Som du nok har regnet ud fra de fleste kommentarer, så er det din psyke der spiller ind. Selvfølgelig er der en sammenhæng imellem psyken og konditionen, er du i god form, har du større overskud rent psykisk, dog er det ikke for børn at blive jæger. Som sagt, tag det roligt, du er 17 år, vent til du har aftjent værnepligt, om det overhovedet er dig, og og begynd så at se på det der. Mange er tiltrukket af det at blive jæger eller frø, men de gutter der kommer igennem det, ER altså gjort at noget særligt. Jægerne har jo sjældent over 5 der består kurset. Og lige til orientering, mht. løb, Inden start på PKR, skal du sikre dig at du kan lave bronze cirkel, løbe, og klæde om på max. 60 min. og løb er 3000 m. på max. 17 min. I uniform M/84 og støvler M/58.

Men du kan læse om alt sammen på blivjæger inde på forsvaret.dk
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundige

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00

For gode råd både mht fysisk og mental træning til elite korps kig evt på følgende sider:

http://www.military.com/fitness-center/ ... th/archive

http://www.stewsmith.com/

Ved godt det ikke er samme krav der er til de danske speciel styrker, men der er mange guld korn at hente bla i hans arkiv.
Er man interesseret i bøger om den fysiske træning, kan de også anbefales.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Jeg kunne godt blive jæger, men det gider jeg ikke.

Anyways, de andre har ret. Hvis du er mentalt ustabil, så holder du ikke. En kondition hjælper dog utvivlsomt.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Fatboy skrev:Jeg kunne godt blive jæger, men det gider jeg ikke.

Anyways, de andre har ret. Hvis du er mentalt ustabil, så holder du ikke. En kondition hjælper dog utvivlsomt.

Ja altså med jagttegn :´)

Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Selv om det måske lyder lidt hårdt.
du har ikke noget begreb om hvad det vil sige at være jæger eller hvad det går ud på inden du som minimum har været værnepligtig. Måske når du har gravet et 1½ m dybt hul i frossen jord og derefter stået i det den halve nat. Gået 20 km hjem til kassernen i driv våd uniform, og derfra brugt hele natten på at rense dine stumper så de var klar når du næste morgen skal stå klar til stueftersyn. Har du stadig overskud til at smile, syntes det er fedt og hjælpe dine kammerater... så er du måske egnet rent psykisk.
Måske finder ud af at det er røv og nøgler.. og slet ikke noget for dig.
Værnepligt nu til dags er 4 mrd. Dvs lige til at åbne op og skide i.. Men er det noget for dig er det bare at fortsætte inden for systemet. SG skole, få lidt erfaring under vesten.. når du så står som 22 årig sergant med 4 år og nogle udsendelser på bagen så kan du jo tage det op til overvejelse igen. At træne sig op fysisk er ikke det svære.. det er om, man har det der skal til oven i hovedet. Vilje, psyke, personlighed, mere vilje, og lidt vilje, samarbejdsevner, vilje, osv.
:D Men når det så er sagt er det et sundt mål at have i livet.
You shouldn't fear making mistakes, it's all part of the learning process.
Brugeravatar

Geografisk sted: Greve

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Herakle skrev:Selv om det måske lyder lidt hårdt.
du har ikke noget begreb om hvad det vil sige at være jæger eller hvad det går ud på inden du som minimum har været værnepligtig. Måske når du har gravet et 1½ m dybt hul i frossen jord og derefter stået i det den halve nat. Gået 20 km hjem til kassernen i driv våd uniform, og derfra brugt hele natten på at rense dine stumper så de var klar når du næste morgen skal stå klar til stueftersyn. Har du stadig overskud til at smile, syntes det er fedt og hjælpe dine kammerater... så er du måske egnet rent psykisk.
Måske finder ud af at det er røv og nøgler.. og slet ikke noget for dig.
Værnepligt nu til dags er 4 mrd. Dvs lige til at åbne op og skide i.. Men er det noget for dig er det bare at fortsætte inden for systemet. SG skole, få lidt erfaring under vesten.. når du så står som 22 årig sergant med 4 år og nogle udsendelser på bagen så kan du jo tage det op til overvejelse igen. At træne sig op fysisk er ikke det svære.. det er om, man har det der skal til oven i hovedet. Vilje, psyke, personlighed, mere vilje, og lidt vilje, samarbejdsevner, vilje, osv.
:D Men når det så er sagt er det et sundt mål at have i livet.

Kan kun tilslutte mig ovenstående.
En ting er at drømme om det, tror jeg mange knægte gør, men når man endnu ikke har prøvet hvor surt det kan være at være våd og fryse i en øvelse i en hel uge, være så træt så man har stået i en skyttegrav på vagt og sovet. Så skal man nok tage et skridt af gangen.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 80 gæster