Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1095
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1092

Følg bodybuilding.dk på

kombinere styrketræning med løb?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Heya!

pt. træner jeg styrketræning 3 gange om ugen, men vil gerne supplere med noget cardio i form af løb eller noget holdtræning i Fitness World, 2 gange om ugen. Grunden er blot for at komme i lidt bedre form da min kondition er en stor omgang crap og der skal intet til at slå pusten ud af mig. Derfor kommer det heller ikke til at være de lange turer jeg skal løbe, men kunne godt tænke mig at komme op på de 3-4 km pr. tur (lige nu kan jeg løbe 1 km og så er jeg også færdig!).

spørgsmålet er bare hvordan dette kan gøres på mest fordelagtige måde, således jeg ikke mister gains, masse- og styrke mæssigt.

tænker selv:
man, ons, fre: styrketræning.
tirs, tors: løb / holdtræning.
weekend: off.

som sagt så er løbeturene kun for min egen fornøjelses skyld, og med mit svage udgangspunkt tænker jeg at starte blidt ud og så bygge det op meget langsomt - fx:
uge 1 + 2: 1 km løb.
uge 3 + 4: 1.5 km løb.
uge 5 + 6: 2 km løb.
uge 7 + 8: 2.5 km løb
osv. osv. indtil jeg rammer de 4-5 km, og så faktisk bare holde den der.

Hva siger I? doable eller elendig fremgangsmåde?

ps. jeg ved godt der skal spises sundt og godt + en god mængde søvn til :wink:
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Lyder fint.

Husk at spis de ekstra kalorier du forbrænder ved løb.

Løbning ved jeg ikke en skid om - du finder jo selv hurtigt ud af om du stiger for hurtigt eller langsomt. Men jeg dyrker kardio på mine off dage, og har fri i weekenden. For det meste. Det sker også at jeg dyrker styrketræning og cardio samme dag - men det er en bitch at få så mange kcal ned, når man bulker.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Prøv det. Synes det lyder temmelig fornuftigt. Jeg kan ikke forestille mig, at 5 km om ugen kommer til at have nogen negativ indvirkning på din styrketræning.

Grunden er blot for at komme i lidt bedre form da min kondition er en stor omgang crap og der skal intet til at slå pusten ud af mig.

Spørgsmålet er dog, om det ikke kunne være gavnligt for dig, at kombinere dit løb med noget interval/anaerob træning.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Jeg-er-sulten skrev:Lyder fint.

Husk at spis de ekstra kalorier du forbrænder ved løb.

Løbning ved jeg ikke en skid om - du finder jo selv hurtigt ud af om du stiger for hurtigt eller langsomt. Men jeg dyrker kardio på mine off dage, og har fri i weekenden. For det meste. Det sker også at jeg dyrker styrketræning og cardio samme dag - men det er en bitch at få så mange kcal ned, når man bulker.

Ja tænker lidt det samme, men som sagt, så er målet bare at komme i nogenlunde form og ikke falde død om når jeg bare skal løbe efter toget :D så hvis jeg kommer op på de 3-4 km løb i moderat tempo, så det vel ikke mange kalorier der skal indhentes der tænker jeg?
Brugeravatar

peter n skrev:Prøv det. Synes det lyder temmelig fornuftigt. Jeg kan ikke forestille mig, at 5 km om ugen kommer til at have nogen negativ indvirkning på din styrketræning.

Grunden er blot for at komme i lidt bedre form da min kondition er en stor omgang crap og der skal intet til at slå pusten ud af mig.

Spørgsmålet er dog, om det ikke kunne være gavnligt for dig, at kombinere dit løb med noget interval/anaerob træning.

tænker det samme, især hvis jeg bygger det roligt op som planen er.

interval løb vil jeg kigge nærmere på når jeg er kommet mere ind i normal løbetræning, men tak for ideen :)
Brugeravatar

Med hensyn til dit løb, ville jeg i din situation gå ind på iform.dk og finde det program der hedder fra 0 - 5km på 12 uger og følge det, for at du stille og roligt kommer igang med at løbe og vender dine ben og sener til belastningen :)

God fornøjelse :D

Geografisk sted: jylland

Din plan lyder fin.

Jeg vil dog anbefale dig hurtigst muligt at gå over til intervaller - gerne bakkeintervaller.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

som de andre siger, intervaller er rigtig godt til at komme i super god form, men det ville nok være en fordel at kommer op på de 5km først :) den plan fra Iform der er nævnt længere oppe virker faktisk ganske godt :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 103.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Pas på med intervaller, det øger din skades risiko en del, så vent med dem, arbejde dig på at kunne løbe lidt hurtigere hver uge pr KM.
Dem der snakker om intervaller på løb så hurtigt, er dem der ikke selv løber, og "bare" har læst at man kan øge formen på den måde,
Med med din trænings erfaring er der ingen grund til at hoppe ud fra en 10 meter vippe med det samme.
Døde fisk, flyder med strømmen
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 254.00
- Squat: 1124.00
- Dødløft: 427.00

Backtonature skrev:Pas på med intervaller, det øger din skades risiko en del, så vent med dem, arbejde dig på at kunne løbe lidt hurtigere hver uge pr KM.
Dem der snakker om intervaller på løb så hurtigt, er dem der ikke selv løber, og "bare" har læst at man kan øge formen på den måde,
Med med din trænings erfaring er der ingen grund til at hoppe ud fra en 10 meter vippe med det samme.

Lol.
Medmindre man er 200% sofakartoffel kan man sagtens stille og roligt starte op med at løbe bakker. Det er ikke farligt.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis du absolut ikke laver andet end styrketræning og ikke har noget der minder om kredsløbsøvelser i dine programmer. Så er dine sener sandsynligvis meget lidt vante til den belastning løb giver. I den situation vil intervaller fra start bare være at tigge om en skade, overbelaste læggene, chinsplints, løberknæ etc.

Noget helt andet er at for rigtigt at få noget ud af intervaller skal man være erfaren løber og kende sine tempoer og distancer allerede inden man går i gang. Du vil sandsynligvis komme til at gøre det forkert. Intervaltræning udført forkert er en meget deprimerende træningsform og er sikkert en af hovedgrundene til at mange "hader at løbe".

Medmindre man går efter fedtforbrænding og mangler tid til at løbe en ordentlig tur bruges intervaller til at få mere tempo på sit løb når man allerede er i form. Ikke til at komme i form.

Hvis du gerne vil i lidt bedre form er de 5 km et fint mål. Løb 500m, gå 500m, løb 500m, gå 500m, etc. er en god måde at komme i gang på. Enhver kan gå 5km så hvis løbet er for hårdt går du bare mere. Og så løbe mere og mere hver gang.

krolle skrev:Hvis du absolut ikke laver andet end styrketræning og ikke har noget der minder om kredsløbsøvelser i dine programmer. Så er dine sener sandsynligvis meget lidt vante til den belastning løb giver. I den situation vil intervaller fra start bare være at tigge om en skade, overbelaste læggene, chinsplints, løberknæ etc.

Derfor starter man stille og roligt.

Noget helt andet er at for rigtigt at få noget ud af intervaller skal man være erfaren løber og kende sine tempoer og distancer allerede inden man går i gang. Du vil sandsynligvis komme til at gøre det forkert. Intervaltræning udført forkert er en meget deprimerende træningsform og er sikkert en af hovedgrundene til at mange "hader at løbe".

Nej.
Det er ikke sværere end at man finder en bakke og løber op af den. Når man når toppen går man ned. Det gentager man et sted mellem 5 og 15 gange. Er man helt grøn rammer man max omkring 80% af topfart, er man lidt mere erfaren giver man den lidt mere gas.

Medmindre man går efter fedtforbrænding og mangler tid til at løbe en ordentlig tur bruges intervaller til at få mere tempo på sit løb når man allerede er i form. Ikke til at komme i form.

Det er sjovt, for jeg bruger netop intervaller til at opbygge grundform. Det virker fortrinligt.

[/quote]Hvis du gerne vil i lidt bedre form er de 5 km et fint mål. Løb 500m, gå 500m, løb 500m, gå 500m, etc. er en god måde at komme i gang på. Enhver kan gå 5km så hvis løbet er for hårdt går du bare mere. Og så løbe mere og mere hver gang.[/quote]
Gå 500, løb 500 er jo intervaller. Det bliver man skadet af. Var det ikke det du skrev ovenfor?

Konklusion: knive dræber ikke, dumme mennesker med knive gør. Intervaller skader ikke folk - dumme mennesker der kaster sig ud i dødsintervaller uden at være fysisk forberedt til dem skader sig selv.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg løber med indtil flere, nu oppe i årene, tidligere OL-deltagere i forskellige sportsgrene(kapgang, løb, svømning, atletik) flere gange om ugen i min løbeklub.

Legend, jeg tror ikke vi har helt samme definition af intervaller (det er hverken: bakketræning, for begyndere, noget man kan "starte roligt" på, under 800m eller noget der er effektivt til at opbygge grundform). Men det er fint hvis du tror at rende op og ned af en bakke er intervaltræning for dig og at du er i bare nogenlunde grundform :D

For at forbedre den maksimale iltoptagelse (som vil resultere i et bedre kondital) skal der trænes med en høj intensitet. Derfor er intervaltræning oplagt.

Selvfølgelig kan det også opnås med længere løbepas, da træning af udholdenhed og maksimal iltoptagelse overlapper hinanden, men intervaller vil stadig være mest fordelagtigt.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

krolle skrev:Jeg løber med indtil flere, nu oppe i årene, tidligere OL-deltagere i forskellige sportsgrene(kapgang, løb, svømning, atletik) flere gange om ugen i min løbeklub.

Legend, jeg tror ikke vi har helt samme definition af intervaller (det er hverken: bakketræning, for begyndere, noget man kan "starte roligt" på, under 800m eller noget der er effektivt til at opbygge grundform). Men det er fint hvis du tror at rende op og ned af en bakke er intervaltræning for dig og at du er i bare nogenlunde grundform :D

Intervaltræning er: træning i intervaller. Det burde give sig selv. At intervalløb ikke kan være under 800m er decideret vrøvl.
At løbe 500m og gå 500m er derfor intervaltræning. Det samme er bakkespurter.
Hvis alle dine OL-deltager venner er uenige i det, så tager de fejl - OL eller ej.

Det er klart at en begynder ikke skal kaste sig ud i intervaller med høj intensitet.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

ved du overhovedet hvad en grund form er ? :roll:
Brugeravatar

Styrkeliste

krolle skrev:Legend, jeg tror ikke vi har helt samme definition af intervaller (det er hverken: bakketræning, for begyndere, noget man kan "starte roligt" på, under 800m eller noget der er effektivt til at opbygge grundform). Men det er fint hvis du tror at rende op og ned af en bakke er intervaltræning for dig og at du er i bare nogenlunde grundform :D

Backtonature skrev:ved du overhovedet hvad en grund form er ? :roll:

Jeg kunne passende spørge: "ved du overhovedet hvad intervalløb er?"

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Legend skrev:
krolle skrev:Legend, jeg tror ikke vi har helt samme definition af intervaller (det er hverken: bakketræning, for begyndere, noget man kan "starte roligt" på, under 800m eller noget der er effektivt til at opbygge grundform). Men det er fint hvis du tror at rende op og ned af en bakke er intervaltræning for dig og at du er i bare nogenlunde grundform :D

Backtonature skrev:ved du overhovedet hvad en grund form er ? :roll:

Jeg kunne passende spørge: "ved du overhovedet hvad intervalløb er?"

Ved du overhovedet hvad løb er ?
Brugeravatar

Styrkeliste

Var det mon en bedre ide at argumentere for sin sag i stedet for spydige back-and-forth oneliners?
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Hvis du læser/ser de indlæg både jeg og krolle med i denne tråd, så er Legend svar jo lige så lidt værd som en brugt rulle WC papir.

Har givet mit svar, og krolle har understreget at trådstarter ikke skal starte med interval på nogen måde, før hans grund form er i orden.
Med den yderst begrænsede løbeerfaring trådstarter har, så er der ikke på nogen måder relevant at han starter op på intervalløb. Kender ingen der løber interval de første tre måneder de starter en sæson, eller grundtrænings periode.
Har selv løbet flere marathonløb, og løbet 5 km under 18 min uden at have lavet intervalløb, så ser ingen grund til at trådstarter øger sin chance for skader ved at lave høj intensitet(sprint) på nuværende tidspunkt.
Er bare træt af at folk der har set læst en artikel om at interval er det bedste til øge formen, og så tror de at alle skal bruge det, hvor og når som helst.
Ingen tvivl om det er en god trænings form når man har fået flere km i benene, men at det bliver forslået som det første til en person med så lidt løbe erfaring er hul i hovedet. Sådan forslag kommer typisk for folk der ikke selv har løbet, og mærket på kroppen(benene) hvordan de reagere.
Brugeravatar

Styrkeliste

Backtonature skrev:Hvis du læser/ser de indlæg både jeg og krolle med i denne tråd, så er Legend svar jo lige så lidt værd som en brugt rulle WC papir.

Det er vel ikke et argument for, at kaste spydige kommentarer efter hinanden?

Backtonature skrev:Sådan forslag kommer typisk for folk der ikke selv har løbet, og mærket på kroppen(benene) hvordan de reagere.

Efter et dobbelttjek med Legends logbog, kan jeg afsløre, at han faktisk løber. Og hvis jeg ikke husker forkert, har han også løbet et maraton. Altså er han ikke en af disse "folk". Jeg regner selvfølgelig med, at du inkluderede Legend med din reference til "folk". Såfremt du ikke inkluderede ham i denne, må jeg undrer mig over din anvendelse af argumentet i denne kontekst.

Jeg undrer mig desuden over hvad, Krolles definition af intervaltræning er. Og hvorfor man ikke kan starte stille og roligt på det. Måske jeg kunne få svar på dette.
...But does one ever truly have a choice? One can only match, move by move, the machinations of fate and thus defy the tyrannous stars.
- Kain
Brugeravatar

Backtonature skrev:Har givet mit svar, og krolle har understreget at trådstarter ikke skal starte med interval på nogen måde, før hans grund form er i orden.

Da intervaller blev bragt på banen, blev der ikke sagt "intervalløb", men blot intervaltræning. Intervaltræning er ikke nødvendigvis det samme som, at man skal sprinte med 100% intensitet. Det kan være mange ting.

Backtonature skrev:Har selv løbet flere marathonløb, og løbet 5 km under 18 min uden at have lavet intervalløb, så ser ingen grund til at trådstarter øger sin chance for skader ved at lave høj intensitet(sprint) på nuværende tidspunkt.

Hvad hvis man gerne vil være sprinter, eller øge sin anaerobe tolerens - skal man så også jogge rundt med 10km/t? Selvfølgelig ikke. Jogging ved lav intensitet forbereder dig ikke til noget som helst andet, end at jogge ved lav intensitet.

Backtonature skrev:Er bare træt af at folk der har set læst en artikel om at interval er det bedste til øge formen, og så tror de at alle skal bruge det, hvor og når som helst.

Hvilke parametre hentyder du til, når du mener "øge formen"?

Der er ingen der har sagt, at trådstarter skal ud og sprinte 100m på under 12 sekunder på hårdt underlag og iført pigsko. Som Legend foreslår, er intervalløb på bakker er en rimelig skånsom form for intervaltræning, da hastighederne er markant lavere. Derudover kan man også forsøge at finde en græsbakke, hvilket gør det endnu mere skånsomt. Dermed er det ikke sagt, at der ikke skal være en form for tilvænningsperiode inden man løber all-out - selvfølgelig skal der det.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

damn der kom sku da noget ud af det her :lol:

tak for alle rådene folkens. Jeg vil bruge den fremgangsmåde jeg skrev om i startindlægget og så med tiden må vi se om jeg vil bruge intervaltræning til at få en bedre kondition. Men først skal jeg dog bare lige have en kondition :mrgreen:
Brugeravatar

narvs skrev: Men først skal jeg dog bare lige have en kondition :mrgreen:

Ja det er der nogen af deltagere i tråden der har overset, god løbetræning...
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg har nu af flere omgange opbygget en grundform ved hjælp af intervaltræning. Mest tabata på løbebånd eller udenfor. Det plejer at gå fint. Har da løbet 5 kilometer på omkring 19 minutter, halvmarathon på 1:36 og et marathon, så helt ødelagt er jeg da ikke.

Summa summarum: Jeg er enig med den kære Legend.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)