Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1279
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1276

Følg bodybuilding.dk på

konditioneringstid for muskeltilpasning til en given vægt..?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Leder efter konditioneringstiden det tager for en muskel at tilpasse sig en given vægt. Er der nogen som er støt på dette i en artikel så smid lige et link..
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Reputation point: 0

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (10)
Kostplan: Vis kostplan

Hmm mener TJ har sagt et par gange at en muskel ikke længere stimuleres til vækst efter at have kørt med den samme vægt 4-6 træningspas. Så det svare vel nogenlunde så også til den fulde konditioneringstid?...
Brugeravatar

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 167.50

Galleri: Intet galleri

jamand skrev:Hmm mener TJ har sagt et par gange at en muskel ikke længere stimuleres til vækst efter at have kørt med den samme vægt 4-6 træningspas. Så det svare vel nogenlunde så også til den fulde konditioneringstid?...

Tja, både ja og nej.. Efter 4-6 træningspas er der ikke længere hypotrofi-potentiale i den givne vægt, men det betyder vel ikke at musklen ikke er konditioneret før, i alt fald nok til at en stigning kan komme på tale.. :wink:
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste

Det kan man overhovedet ikke sige noget generelt om. For det første er det yderst individuelt hvor hurtigt folk tilpasser sig en given vægtbelastning. Derudover afhænger det meget af den pågældende intensitet. I starten af en cyklus hvor man træner med lette vægte, tilpasser kroppen sig lynhurtigt, hvorimod man i slutningen af en cyklus kan træne mange uger med de tunge vægte, før de mister deres hypertrofi-potentiale.

Derudover er det jo et super komplekst emne, hvor mange andre faktorer kan spille ind. Træner man f.eks med 80 % af 1RM i mange uger, uden at øge belastningen i takt med at man bliver stærkere, så vil belastningen ligeså langsomt miste dens hypertrofi-stimulerende potentiale. Men øger man derimod volumen, så kan selvsamme intensitet sagtens stimulere en fremgang i både masse og styrke, til trods for at belastningen ikke øges overhovedet. Grunden til at man normalt ikke manipulerer så meget med volumen i traditionel BB træning, skyldes at der er et meget naturligt loft for hvor meget man kan øge volumen, før de restitutive ressourcer ikke kan følge med. Man kan jo ikke bare øge antallet af sæt i det uendelige.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Thomas Jagd skrev:Det kan man overhovedet ikke sige noget generelt om. For det første er det yderst individuelt hvor hurtigt folk tilpasser sig en given vægtbelastning. Derudover afhænger det meget af den pågældende intensitet. I starten af en cyklus hvor man træner med lette vægte, tilpasser kroppen sig lynhurtigt, hvorimod man i slutningen af en cyklus kan træne mange uger med de tunge vægte, før de mister deres hypertrofi-potentiale.

Derudover er det jo et super komplekst emne, hvor mange andre faktorer kan spille ind. Træner man f.eks med 80 % af 1RM i mange uger, uden at øge belastningen i takt med at man bliver stærkere, så vil belastningen ligeså langsomt miste dens hypertrofi-stimulerende potentiale. Men øger man derimod volumen, så kan selvsamme intensitet sagtens stimulere en fremgang i både masse og styrke, til trods for at belastningen ikke øges overhovedet. Grunden til at man normalt ikke manipulerer så meget med volumen i traditionel BB træning, skyldes at der er et meget naturligt loft for hvor meget man kan øge volumen, før de restitutive ressourcer ikke kan følge med. Man kan jo ikke bare øge antallet af sæt i det uendelige.

Jeg er super glad for du kommer ind i kampen i dette topic for det har stor relevans for mig pt. Grunden til jeg spørger er en lille konversation omkring mit nuværende program som jeg ikke synes at få svar på nogle steder.. For ikke at gentage mig selv i alt uendelighed må du meget gerne kigge lidt på dette topic og svare mig hvis du kan :) viewtopic.php?t=8441
Jeg kan forstå udfra den konversation jeg refererer til at jeg må have overset/overvurderet hvor hurtigt en muskel tilpasser sig til en given vægt. Jeg ville meget gerne høre din mening om mit teoretiske program, som jeg i øjeblikket forsøger mig med :oops: , og om jeg måske kan bibeholde de første 3-4 uger på denne måde og så måske ændre i toppen, til at flere sets køres med samme vægt før progressionen sker.. Nå, men glæder mig til at høre dit svar i den anden tråd, hvis du har mod på at give dit besøg med.. :)
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste

jeg mener faktisk at have læst i en artikkel af TJ at der er stor diskution om hvor mange træningspas der skal til før musklerne har tilpasset sig en given vægt. nogen forskere mener at efter 2-3 pas er udbyttet så lille at man skal øge. andre mener at men kan træne med samme vægt helt op til 6-9 pas før hypertrofi potentialet er blevet så småt at man bør øge. personligt øger jeg vægten i div. øvelser hver 3-4 pas. på den måde kan man kører lange cykluser og stadig holde et højt hypertrofi potentiale gennem hele cyklussen.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00