Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1295
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1292

Følg bodybuilding.dk på

KUN Sumo? (tidl. Bye bye dødløft? NOPE!!!)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har overvejet at fjerne dødløft fra mit program. Men er det en dårlig idé?

Grunden er at min lænd "knækker" lidt når jeg når tilbage til udgangspositionen. Jeg har længe arbejdet med teknikken, men uanset hvor meget jeg sørger for at spænde op, skyde brystet frem og kigge frem hjælper det ikke.
Jeg vil ikke sige at det ligefrem gør ondt. Jeg kan nærmest bare føle at de nederste led "smutter" fra hinanden, og at det vil komme til at gøre rigtig ondt og måske endde føre til en skade senere, hvis jeg fortsætter.

Så mit spørgsmål lyder; kan jeg godt få ordentlige resultater vækstmæssigt (bøde generelt, og med hensyn til en massiv ryg) hvis jeg fjerner dødløft, men stadig laver squat og evt. back-extensions - dem kan min ryg nemlig godt klare. Mit svar ville umidelbart være ja, men hvad mener I?
Sidst rettet af Fat 26. mar 2007, 13:18, rettet i alt 2 gange.
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Århus

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

prøv at sæt lidt midre vægt på i dødløft frem for at udelukke den. det er den absolut bedste øvelse for ryg,en stor del af ben, bicebs, nakke og skulder
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Vis kostplan

Fat skrev:Så mit spørgsmål lyder; kan jeg godt få ordentlige resultater vækstmæssigt (bøde generelt, og med hensyn til en massiv ryg) hvis jeg fjerner dødløft, men stadig laver squat og evt. back-extensions - dem kan min ryg nemlig godt klare. Mit svar ville umidelbart være ja, men hvad mener I?

Det kan du også godt, men hvorfor ikke bare skifte den ud med Sumo versionen?? der er ryggen ikke involveret så meget, idet ryggen er mere lodret.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 106.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 145.00

For at svare på begge indlæg på samme tid.

Jeg kan nærmest ikke lave den med mindre vægt. Jeg træner den kun med 40 kg. Det er stang + de største 10kg lodder der er. Hvis jeg skal have mindre vægt bliver skivernes diameter også mindre og så skal jeg bare endnu længere ned, og så brokker min lænd sig først.

Jeg har prøvet at lave sumodødløft, og den øvelse tiltale mig slet ikke. Men jeg kan selvfølgelig prøve den igen. Tror der er større chance for succes med den, end med at fortsætte med konv. dødløft
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Du kan overveje at lade være med at køre helt ned. Når du kører med ti kilos skiver på stangen bliver rom'en jo lidt større eftersom du skal længere ned,så du kan jo evt prøve at lægge nogle brædder/ vægtskiver så du ikke kommer så langt ned. Ellers kan du som der bliver foreslået prøve eksempelvis sumo dødløft, stivbenet eller en anden variant der er mere skånsom.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Friche skrev:Du kan overveje at lade være med at køre helt ned. Når du kører med ti kilos skiver på stangen bliver rom'en jo lidt større eftersom du skal længere ned,så du kan jo evt prøve at lægge nogle brædder/ vægtskiver så du ikke kommer så langt ned. Ellers kan du som der bliver foreslået prøve eksempelvis sumo dødløft, stivbenet eller en anden variant der er mere skånsom.

De 10 kg skiver jeg bruger er lige så store i diameter som 15 og 20 kg, så ROM'en er den samme...

Men jeg har lige siddet og læst en artikel fra (link slettet) igen, og der er en lille huskeliste med de vigtigste ting man skal huske. Har overvejet et skrive den ud og have den med mig når jeg træner, så jeg kan holde øje med om jeg gør det rigtigt. Jeg er sgu heller ikke pjattet med at skulle af med dødløft, for mage til øvelse skal man lede længe efter... Men nu må vi se
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Fat skrev:Men jeg kan selvfølgelig prøve den igen.

=D> Jeps, sådan skal det være..
men hvis det ikke virker, falder hele træningen altså ikke til jorden hvis du erstatter dødløft med noget andet.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 106.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 145.00

jeg tænkte har du overvejet at snakke med din læge og finde ud af hvorfor du ikke kan træne dødsløft.

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog

Nope... Har ikke snakket med nogen om det. Men tror jeg har arvet min ryg fra min far. Han døjer nogle gange med ondt i ryggen, og det gør jeg også nogle gange selv. Men ved ikke præcist hvad det er...
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Fat skrev:
Friche skrev:Du kan overveje at lade være med at køre helt ned. Når du kører med ti kilos skiver på stangen bliver rom'en jo lidt større eftersom du skal længere ned,så du kan jo evt prøve at lægge nogle brædder/ vægtskiver så du ikke kommer så langt ned. Ellers kan du som der bliver foreslået prøve eksempelvis sumo dødløft, stivbenet eller en anden variant der er mere skånsom.

De 10 kg skiver jeg bruger er lige så store i diameter som 15 og 20 kg, så ROM'en er den samme...

Men jeg har lige siddet og læst en artikel fra (link slettet) igen, og der er en lille huskeliste med de vigtigste ting man skal huske. Har overvejet et skrive den ud og have den med mig når jeg træner, så jeg kan holde øje med om jeg gør det rigtigt. Jeg er sgu heller ikke pjattet med at skulle af med dødløft, for mage til øvelse skal man lede længe efter... Men nu må vi se

Ahh, okay, ja så var mit indlæg jo ikke til meget hjælp #-o

Men du skal nok næsten til fyssen med det hvis det bliver ved, for rygskader er jo en ganske alvorlig sag!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Overvej et læge besøg for en sikkerhedsskyld.

Og bare rolig, dødløft kan godt skiftes ud med øvelser som Bent Over Row og T-bar Row.
Men giv den en ekstra chance :)

Geografisk sted: Esbjerg.

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

hvis du mener du ikke kan lave den.. dækker squat og BOR meget godt for dødløft..

Geografisk sted: aalborg

Sidst jeg var inde at træne prøvede jeg igen... Denne gang gik det faktisk fint.

Men tror jeg vil squatte mandag og fredag, og dødløfte om onsdagen for at fokusere på den øvelse jeg er bedst til. Er det ikke okay?
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Fat skrev:Men tror jeg vil squatte mandag og fredag, og dødløfte om onsdagen for at fokusere på den øvelse jeg er bedst til. Er det ikke okay?

Det er en ganske udemærket måde at sætte det op!

Personligt kører jeg på samme måde blot SQ tirsdag+wekkend og DL torsdag
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Det lyder sgu skræmmende :shock: . Og meget mærkeligt, vil råde dig til at skifte den ud. Da det ikke lige frem er noget som gavner dig.
Men hvis du vælger at køre sumo, så husk at lyt til kroppen og smid den barbell hvis det begynder at knække. Held og lykke :)
Min blog
Ønskede maxløft inden Marts 2007:
Max squat: 250kg
Max dødløft: 220kg
Max bænkpres: 130kg

Geografisk sted: Skagen

Der sker ikke nødvendigvis noget ved at ryggen knækker engang imellem. Det er straks noget andet hvis der er smerte forbundet med det. Det er det samme med alle mulige andre led i kroppen, som kan knække og lave lyde fra tid til anden. Det er ikke umiddelbart noget man behøver at bekymre sig om. Dog er det altid en god ide at chekke at ens form er okay, og at det ikke er derfor kroppen giver lyd fra sig (altså fordi man kører med forkert teknik).
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

En grund til at knæk-lyden opstår er vel ligesom ved knæk af fingerled, at leddene består af en bufferzone mellem knoglerne udfyldt med en specifik gastype som brister, hvilket giver lyden. Der er som sådan ikke noget farligt ved det, men det kan resultere i gigt-problemer på længere sigt hvis dette opstår ofte så vidt jeg er orienteret, ret mig hvis jeg er helt hen i skoven..
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Thomas Jagd skrev:Der sker ikke nødvendigvis noget ved at ryggen knækker engang imellem. Det er straks noget andet hvis der er smerte forbundet med det. Det er det samme med alle mulige andre led i kroppen, som kan knække og lave lyde fra tid til anden. Det er ikke umiddelbart noget man behøver at bekymre sig om. Dog er det altid en god ide at chekke at ens form er okay, og at det ikke er derfor kroppen giver lyd fra sig (altså fordi man kører med forkert teknik).

Oftest har det kun "knækket", og det er ikke fordidet så meget knækker det er mere som om leddene "smutter", hvis I forstår :|

I dag squattede jeg, og det gjorde direkte ondt. Så derfor vil jeg gå tilbage til et minimum af vægt og arbejde med teknikken. Det samme med Dødløft...

Hvis jeg slet ikke kan få det til at virke, vil jeg i stedet for prøve Sumo-dødløft. Men kan den øvelse godt fungere som erstatning for BÅDE dødløft og squat. Altså at jeg i stedet for at skifte mellem dødløft og squat kun laver sumo. Giver den alene nok vækst i benene?
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Fat skrev:
Thomas Jagd skrev:Der sker ikke nødvendigvis noget ved at ryggen knækker engang imellem. Det er straks noget andet hvis der er smerte forbundet med det. Det er det samme med alle mulige andre led i kroppen, som kan knække og lave lyde fra tid til anden. Det er ikke umiddelbart noget man behøver at bekymre sig om. Dog er det altid en god ide at chekke at ens form er okay, og at det ikke er derfor kroppen giver lyd fra sig (altså fordi man kører med forkert teknik).

Oftest har det kun "knækket", og det er ikke fordidet så meget knækker det er mere som om leddene "smutter", hvis I forstår :|

I dag squattede jeg, og det gjorde direkte ondt. Så derfor vil jeg gå tilbage til et minimum af vægt og arbejde med teknikken. Det samme med Dødløft...

Hvis jeg slet ikke kan få det til at virke, vil jeg i stedet for prøve Sumo-dødløft. Men kan den øvelse godt fungere som erstatning for BÅDE dødløft og squat. Altså at jeg i stedet for at skifte mellem dødløft og squat kun laver sumo. Giver den alene nok vækst i benene?

Det kunne også tænkes at din core-muskulatur (musklerne i lænde-regionen, mave- og talje-regionen) simpelthen er for svag, og derfor ikke magter at opretholde den nødvendige stabilitet omkring rygsøjlen. Det kunne afhjælpes ved evt. at droppe squat og dødløft for en periode, og så fokusere på mere isoleret core-træning. Det kunne være hyperextensions, reverse hypers, back raises, tunge side bends, og hård mave træning. Herefter kunne du prøve at genoptage squat og dødløft og se om problemet stadigvæk er der.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Fat skrev:

Det kunne også tænkes at din core-muskulatur (musklerne i lænde-regionen, mave- og talje-regionen) simpelthen er for svag, og derfor ikke magter at opretholde den nødvendige stabilitet omkring rygsøjlen. Det kunne afhjælpes ved evt. at droppe squat og dødløft for en periode, og så fokusere på mere isoleret core-træning. Det kunne være hyperextensions, reverse hypers, back raises, tunge side bends, og hård mave træning. Herefter kunne du prøve at genoptage squat og dødløft og se om problemet stadigvæk er der.

Det kunne godt ske at være løsningen, for tror umiddlelbart der er noget om det du skriver. Kan sagtens køre squat hvis det kun er med 40 kg, men kommer der mere vægt på går det galt.

Så jeg tror jeg vil prøve det du siger her. Kunne man ligefrem lave et helt pas pr uge, hvor det i stedet for at være et alm. fullbody er fokuseret på core træning? At man mandag og fredag laver sit alm. fullbody, men om onsdagen koncentrerer sig om core-træning, og så kun har 2-3 øvelser til resten af kroppen?
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Fat skrev:
Thomas Jagd skrev:
Fat skrev:

Det kunne godt ske at være løsningen, for tror umiddlelbart der er noget om det du skriver. Kan sagtens køre squat hvis det kun er med 40 kg, men kommer der mere vægt på går det galt.

Så jeg tror jeg vil prøve det du siger her. Kunne man ligefrem lave et helt pas pr uge, hvor det i stedet for at være et alm. fullbody er fokuseret på core træning? At man mandag og fredag laver sit alm. fullbody, men om onsdagen koncentrerer sig om core-træning, og så kun har 2-3 øvelser til resten af kroppen?

Du kan sagtens gøre som du selv foreslår her, men du kan også bare smide lidt core-træning ind i slutningen af hvert pas. Det er lidt hvad der passer dig bedst.
Redaktør

Styrkeliste

Okaj... Tak for inputs :)
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

et godt råd ville være at køre sumo-deadlift i en powerrack, hvor du her ikke køre fuld ROM, men kun kører ned til lige under knæhøjde og op igen...
Fantastisk øvelse hvor man kan læsse mere vægt :) Jeg har selv været oppe og køre 6x220 i denne version og det gav det ondeste pump sammenlignet med trad. dødløft!
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringe

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 217.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online