Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Fat skrev:Så mit spørgsmål lyder; kan jeg godt få ordentlige resultater vækstmæssigt (bøde generelt, og med hensyn til en massiv ryg) hvis jeg fjerner dødløft, men stadig laver squat og evt. back-extensions - dem kan min ryg nemlig godt klare. Mit svar ville umidelbart være ja, men hvad mener I?

Friche skrev:Du kan overveje at lade være med at køre helt ned. Når du kører med ti kilos skiver på stangen bliver rom'en jo lidt større eftersom du skal længere ned,så du kan jo evt prøve at lægge nogle brædder/ vægtskiver så du ikke kommer så langt ned. Ellers kan du som der bliver foreslået prøve eksempelvis sumo dødløft, stivbenet eller en anden variant der er mere skånsom.

Fat skrev:Men jeg kan selvfølgelig prøve den igen.

Fat skrev:Friche skrev:Du kan overveje at lade være med at køre helt ned. Når du kører med ti kilos skiver på stangen bliver rom'en jo lidt større eftersom du skal længere ned,så du kan jo evt prøve at lægge nogle brædder/ vægtskiver så du ikke kommer så langt ned. Ellers kan du som der bliver foreslået prøve eksempelvis sumo dødløft, stivbenet eller en anden variant der er mere skånsom.
De 10 kg skiver jeg bruger er lige så store i diameter som 15 og 20 kg, så ROM'en er den samme...
Men jeg har lige siddet og læst en artikel fra (link slettet) igen, og der er en lille huskeliste med de vigtigste ting man skal huske. Har overvejet et skrive den ud og have den med mig når jeg træner, så jeg kan holde øje med om jeg gør det rigtigt. Jeg er sgu heller ikke pjattet med at skulle af med dødløft, for mage til øvelse skal man lede længe efter... Men nu må vi se

Fat skrev:Men tror jeg vil squatte mandag og fredag, og dødløfte om onsdagen for at fokusere på den øvelse jeg er bedst til. Er det ikke okay?

Thomas Jagd skrev:Der sker ikke nødvendigvis noget ved at ryggen knækker engang imellem. Det er straks noget andet hvis der er smerte forbundet med det. Det er det samme med alle mulige andre led i kroppen, som kan knække og lave lyde fra tid til anden. Det er ikke umiddelbart noget man behøver at bekymre sig om. Dog er det altid en god ide at chekke at ens form er okay, og at det ikke er derfor kroppen giver lyd fra sig (altså fordi man kører med forkert teknik).

Fat skrev:Thomas Jagd skrev:Der sker ikke nødvendigvis noget ved at ryggen knækker engang imellem. Det er straks noget andet hvis der er smerte forbundet med det. Det er det samme med alle mulige andre led i kroppen, som kan knække og lave lyde fra tid til anden. Det er ikke umiddelbart noget man behøver at bekymre sig om. Dog er det altid en god ide at chekke at ens form er okay, og at det ikke er derfor kroppen giver lyd fra sig (altså fordi man kører med forkert teknik).
Oftest har det kun "knækket", og det er ikke fordidet så meget knækker det er mere som om leddene "smutter", hvis I forstår![]()
I dag squattede jeg, og det gjorde direkte ondt. Så derfor vil jeg gå tilbage til et minimum af vægt og arbejde med teknikken. Det samme med Dødløft...
Hvis jeg slet ikke kan få det til at virke, vil jeg i stedet for prøve Sumo-dødløft. Men kan den øvelse godt fungere som erstatning for BÅDE dødløft og squat. Altså at jeg i stedet for at skifte mellem dødløft og squat kun laver sumo. Giver den alene nok vækst i benene?

Thomas Jagd skrev:Fat skrev:Thomas Jagd skrev:Der sker ikke nødvendigvis noget ved at ryggen knækker engang imellem. Det er straks noget andet hvis der er smerte forbundet med det. Det er det samme med alle mulige andre led i kroppen, som kan knække og lave lyde fra tid til anden. Det er ikke umiddelbart noget man behøver at bekymre sig om. Dog er det altid en god ide at chekke at ens form er okay, og at det ikke er derfor kroppen giver lyd fra sig (altså fordi man kører med forkert teknik).
Oftest har det kun "knækket", og det er ikke fordidet så meget knækker det er mere som om leddene "smutter", hvis I forstår![]()
I dag squattede jeg, og det gjorde direkte ondt. Så derfor vil jeg gå tilbage til et minimum af vægt og arbejde med teknikken. Det samme med Dødløft...
Hvis jeg slet ikke kan få det til at virke, vil jeg i stedet for prøve Sumo-dødløft. Men kan den øvelse godt fungere som erstatning for BÅDE dødløft og squat. Altså at jeg i stedet for at skifte mellem dødløft og squat kun laver sumo. Giver den alene nok vækst i benene?
Det kunne også tænkes at din core-muskulatur (musklerne i lænde-regionen, mave- og talje-regionen) simpelthen er for svag, og derfor ikke magter at opretholde den nødvendige stabilitet omkring rygsøjlen. Det kunne afhjælpes ved evt. at droppe squat og dødløft for en periode, og så fokusere på mere isoleret core-træning. Det kunne være hyperextensions, reverse hypers, back raises, tunge side bends, og hård mave træning. Herefter kunne du prøve at genoptage squat og dødløft og se om problemet stadigvæk er der.

Fat skrev:Thomas Jagd skrev:Fat skrev:Thomas Jagd skrev:Der sker ikke nødvendigvis noget ved at ryggen knækker engang imellem. Det er straks noget andet hvis der er smerte forbundet med det. Det er det samme med alle mulige andre led i kroppen, som kan knække og lave lyde fra tid til anden. Det er ikke umiddelbart noget man behøver at bekymre sig om. Dog er det altid en god ide at chekke at ens form er okay, og at det ikke er derfor kroppen giver lyd fra sig (altså fordi man kører med forkert teknik).
Det kunne også tænkes at din core-muskulatur (musklerne i lænde-regionen, mave- og talje-regionen) simpelthen er for svag, og derfor ikke magter at opretholde den nødvendige stabilitet omkring rygsøjlen. Det kunne afhjælpes ved evt. at droppe squat og dødløft for en periode, og så fokusere på mere isoleret core-træning. Det kunne være hyperextensions, reverse hypers, back raises, tunge side bends, og hård mave træning. Herefter kunne du prøve at genoptage squat og dødløft og se om problemet stadigvæk er der.
Det kunne godt ske at være løsningen, for tror umiddlelbart der er noget om det du skriver. Kan sagtens køre squat hvis det kun er med 40 kg, men kommer der mere vægt på går det galt.
Så jeg tror jeg vil prøve det du siger her. Kunne man ligefrem lave et helt pas pr uge, hvor det i stedet for at være et alm. fullbody er fokuseret på core træning? At man mandag og fredag laver sit alm. fullbody, men om onsdagen koncentrerer sig om core-træning, og så kun har 2-3 øvelser til resten af kroppen?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster