Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1489
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1486

Følg bodybuilding.dk på

Måltidsfrekvens

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Ja synes man bliver ved med at høre frem og tilbage - og så læste jeg 'Kosten fra A-Å' som også siger at man skal spise 5-8 måltider dagligt. Ja godt nok er den fra 2005, men undrer mig stadig at den er oppe, hvis den ikke er aktuel?

Men hvad siger i? lige pt. kører jeg bulk på 4800 kalorier dagligt, og får hele min kost i løbet af 3 store måltider + en post-workout shake. Vil det være mere optimalt at dele måltiderne op til 6 måltider?

Reputation point: 15

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Nej. Hvis du kan holde ud at spise så meget på så få måltider, og er det det der passer din hverdag bedst, så gør det.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan

.
Sidst rettet af Thegame 28. nov 2012, 17:26, rettet i alt 1 gang.
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

Reputation point: 0

Thegame skrev:Ja det vil være langt mere optimalt at fordele din kost over 8 måltider, så din krop hele tiden har noget at arbejde med, og der kommer frisk energi til hjernen. Det er også en god ide at spise mange små måltider, fordi det hele tiden holder din krop igang osv osv.

Nej.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Personligt finder jeg det mere hensigtsmæssigt med flere måltider, primært for at holde mit energiniveau nogenlunde stabilt. Synes stadig der er mange undersøgelser taler både for og imod en høj måltidsfrekvens, men det er det jeg har oplevet fungerer bedst for mig.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 200.00

Synes at der er en generel tendens til at folk kommer med påstande uden argumenter.. Hvilket er beklageligt da alle jo kan fremføre en påstand uden argumentation eller dokumentation.
Brugeravatar

Styrkeliste

.
Brugeravatar

Jeg har erfaret at det er langt vigtigere at ramme sine macros ift. at holde en hvis frekvens...Nogle dage kan der gå 6 timer før jeg får noget at spise igen. Når jeg spiser, er det så større måltider.
Brugeravatar

Reputation point: 5

.
Brugeravatar

Thegame skrev:
dornerd skrev:Synes at der er en generel tendens til at folk kommer med påstande uden argumenter.. Hvilket er beklageligt da alle jo kan fremføre en påstand uden argumentation eller dokumentation.

Jeg har kommet med argumentation; hjernen har altid brug for frisk næring (kcal), og derfor kan det ikke hjælpe noget at spise kun 3 måltider hver dag, man skal helst op på 6-8 stykker. Så får kroppen konstant energi

Har du dokumentation til at underbygge den påstand?
- Får hjernen ikke ''frisk'' næring når man spiser 3 gange om dagen?
- Får kroppen konstarnt energi når man spiser 6-8 måltider?

Der er visse ting vi godt kan blive enige om, altså ting som at jorden ikke er flad, det er juleaften den 24. december. Men når du kommer med påstande der bevæger sig udenfor den ''brede acceptere viden'' eller ''fakta'', ville det hjælpe gevaldigt hvis du kom med dokumentation for dine påstande, altså empirisk undersøgelse eller en faglitterær forklaring.
Brugeravatar

Styrkeliste

Thegame skrev:
Garik skrev:
Thegame skrev:Ja det vil være langt mere optimalt at fordele din kost over 8 måltider, så din krop hele tiden har noget at arbejde med, og der kommer frisk energi til hjernen. Det er også en god ide at spise mange små måltider, fordi det hele tiden holder din krop igang osv osv.

Nej.

Jo det er da bedre end at faile ved kun at spise 3 måltider hver dag

Personligt "failede" jeg ikke, da jeg fik to måltider dagligt, så mon ikke det er individuelt :wink:
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:
Thegame skrev:
Garik skrev:

Nej.

Jo det er da bedre end at faile ved kun at spise 3 måltider hver dag

Personligt "failede" jeg ikke, da jeg fik to måltider dagligt, så mon ikke det er individuelt :wink:

Absolut enig med Garik. Jeg spiser kl 13 og kl 19. Løfter som aldrig før, træner 4-5 gange om ugen... Der er ingen forskel på mit energi-niveau fra nu og før hvor jeg spiste kl 6-9-12-15-18... Det må være op til den enkelte ...
Sidst rettet af dwellengers 28. nov 2012, 13:31, rettet i alt 1 gang.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

.
Sidst rettet af Thegame 28. nov 2012, 17:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Thegame skrev:
dornerd skrev:
Thegame skrev:
dornerd skrev:Synes at der er en generel tendens til at folk kommer med påstande uden argumenter.. Hvilket er beklageligt da alle jo kan fremføre en påstand uden argumentation eller dokumentation.

Jeg har kommet med argumentation; hjernen har altid brug for frisk næring (kcal), og derfor kan det ikke hjælpe noget at spise kun 3 måltider hver dag, man skal helst op på 6-8 stykker. Så får kroppen konstant energi

Der er visse ting vi godt kan blive enige om, altså ting som at jorden ikke er flad, det er juleaften den 24. december. Men når du kommer med påstande der bevæger sig udenfor den ''brede acceptere viden'' eller ''fakta'', ville det hjælpe gevaldigt hvis du kom med dokumentation for dine påstande, altså empirisk undersøgelse eller en faglitterær forklaring.

Okay du er en eller anden random dude på internettet, og der er forskere der siger at det er bedre at spise 6 måltider dagligt end 3 måltider dagligt... er du klogere end en akademisk person der har lange uddannelser inden for ernæring/biologi bag sig?

Jeg påstår ingenting, jeg siger bare at du bør dokumentere for dine påstande, istedet for at fremføre dem som om det er den uomtvistelige sandhed ;)
Brugeravatar

Styrkeliste

Thegame skrev:
dornerd skrev:
Thegame skrev:

Okay du er en eller anden random dude på internettet, og der er forskere der siger at det er bedre at spise 6 måltider dagligt end 3 måltider dagligt... er du klogere end en akademisk person der har lange uddannelser inden for ernæring/biologi bag sig?

Der er ingen evidens for at 6 måltider er bedre end 3 måltider dagligt så vidt jeg er orienteret.

Reputation point: 65

Frøken Garik og frøken dwellengers; Hvordan ser disse få måltider ud?
... But you, Adrian, you're just a man. The world's smartest man poses no more threat to me than does its smartest termite.
Brugeravatar

Reputation point: 822

Geografisk sted: San Quentin

Styrkeliste
- Bænkpres: 36.00
- Squat: 24.00
- Dødløft: 36.00

Spis som du vil.
2000 kcal er 2000 kcal uanset om det er på en gang, eller over 10 gange.
Det er ren individuelt hvad man synes er bedst. Jeg er også typen der ikke magter at lave 6-8 måltider om dagen. Så det bliver noget der ligner morgenmad, frokost og aftensmad, og så en shake i ny og næ.
Aftensmad er som regel det bedste i løbet af dagen. Så hvorfor jeg skulle spise 4 andre måltider, af et eller andet ligegyldigt og dermed spise mindre til aftensmad, når jeg kan "vold" æde til aftensmad, og få det jeg synes smager bedst i løbet af dagen, ja, det ser jeg absolut ingen grund til at skulle gøre.

Thegame ved desværre ikke hvad han snakker om. Og han kan sige ligeså meget han vil, så længe han ikke kan diske op med en dokumentation eller lignende for sin påstand, så skal du ikke tage hans ord for gode varer.

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 130.00

LilleLise skrev:Frøken Garik og frøken dwellengers; Hvordan ser disse få måltider ud?

Hr. Lise

Det var utrolig forskelligt. En omgang ris, rosiner og en stor shake lige efter træning, så et kæmpe aftensmåltid og en stor omgang natmad. Mere eller mindre.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Tak for de mange gode svar, så vidt jeg kan se skulle der ikke være noget galt i at jeg bliver ved som jeg gør pt.

Hvis nogen af jer ligger inde med videnskabeligt belæg for enten det ene eller det andet må i hjertens gerne dele det! :)

Reputation point: 15

Thegame tror sikkert også at kroppen ikke kan optage mere end 30g protein ad gangen :whistle: Det er da ihvertfald en af de myter der tit hænger sammen med måltidsfrekvens....

http://news.bodylab.dk/artikler/1026-pr ... se-feeding
Brugeravatar

LilleLise skrev:Frøken Garik og frøken dwellengers; Hvordan ser disse få måltider ud?

Min første måltid består som regel af 5 skiver "brød" (lavet på kerner, nødder, olie, æg), og alm pålæg (makrel, kylling, tun, leverpostej, et par æg on the side, avocado og et stykke frugt eller to + en liter sødmælk. Aftensmad er meget forskelligt - kød og grønsags-fokuseret, dog nogle gange supper(græskar, linse, kikærte, whatever). Får dog en shake efter træningen, men det ligger som regl ret meget op af en af de to måltider ...
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Skal man tro nogle af de undersøgelser der er lavet for nyligt så er der en fordel ved at spise langt færre måltider og at faste er meget effektivt i forhold til diverse sygdomme og aldring af kroppen.

Jeg vil gerne læse noget videnskab der støtter op om myten om de 6 måltider om dagen. Det må komme et sted fra og jeg læste så sent som i dag at en forsker i human ernæring kom med den samme udtalelse, kan ikke huske hans navn.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

El Patron skrev:Skal man tro nogle af de undersøgelser der er lavet for nyligt så er der en fordel ved at spise langt færre måltider og at faste er meget effektivt i forhold til diverse sygdomme og aldring af kroppen.

Jeg vil gerne læse noget videnskab der støtter op om myten om de 6 måltider om dagen. Det må komme et sted fra og jeg læste så sent som i dag at en forsker i human ernæring kom med den samme udtalelse, kan ikke huske hans navn.

Selvom man er forsker, kan man godt lukke lort ud :)

Jeg tror bare det er bro science der har taget overhånd, og nu er det bare "sandheden" at 6+ måltider om dagen er the shizzle :mrgreen:
Brugeravatar

El Patron skrev:Skal man tro nogle af de undersøgelser der er lavet for nyligt så er der en fordel ved at spise langt færre måltider og at faste er meget effektivt i forhold til diverse sygdomme og aldring af kroppen.

Jeg kan ikke finde nogen artikel om det, men jeg mener også jeg har set det med "fasting" skulle være en god ting.
Ikke at gøre evigt og altid. Men, grunden skulle jo være, at hvis du giver din krop lige hvad den vil have og skal bruge, resten af dit liv, så behøver den ikke rigtigt at gøre noget - groft sagt.
Men hvis man lige faster i ny og næ, eller i hvert fald sørger for, at man er decideret sulten, og virkelig bare skal have mad lige nu og her, så er det jo din krop begynder at gå i forsvarsposition og gøre det den er god til - nemlig at sørge for du ikke umiddelbart dør eller bliver syg. Altså, gør man den aktiv og beredt, fremfor inaktiv og doven :)

På en måde lyder det fornuftigt. Men igen, jeg hørte det kun på TV så vidt jeg husker. Har ikke læst en artikel eller noget.

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 130.00

Derunderon skrev:

Jeg kan ikke finde nogen artikel om det, men jeg mener også jeg har set det med "fasting" skulle være en god ting.
Ikke at gøre evigt og altid. Men, grunden skulle jo være, at hvis du giver din krop lige hvad den vil have og skal bruge, resten af dit liv, så behøver den ikke rigtigt at gøre noget - groft sagt.
Men hvis man lige faster i ny og næ, eller i hvert fald sørger for, at man er decideret sulten, og virkelig bare skal have mad lige nu og her, så er det jo din krop begynder at gå i forsvarsposition og gøre det den er god til - nemlig at sørge for du ikke umiddelbart dør eller bliver syg. Altså, gør man den aktiv og beredt, fremfor inaktiv og doven :)

På en måde lyder det fornuftigt. Men igen, jeg hørte det kun på TV så vidt jeg husker. Har ikke læst en artikel eller noget.

Nej det er ikke godt at faste evig og altid... You dig?
Men jo! der er fordele ved faste i forhold til sundhed, den forsvarsmode som går i kaldes hormese, man kan firkantet sige at kroppen reagere på det stress som fasten er ved at blive stærkere.
Myten om at spise 6 til 7 måltider om dagen er blevet endnu en undskyldning for at mange mennesker helt ukritisk tror at de skal æde hele tiden. Og hele den tanke bliver bakket fuldt op ad fødevareindustrien og medicinalindustrien råber heller ikke for højt!
Fy for en skefuld!

Styrkeliste

Reputation point: 10

Ifølge dette studie er der fordele ved at træne fastende.

http://link.springer.com/article/10.100 ... 009-1289-x

Styrkeliste

Dette emne har desuden været diskuteret et utal af gange, bl.a. i tidligere tråde samt diverse logbøger (Fistandantilus' log bl.a.), så hvis man søger lidt efter diverse keywords som "faste", "leangains", "måltidsfrekvens" osv., så får man nok nogle brugbare hits.

Der blev smidt masser af evidens om sig i de tråde :)
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Hutte skrev:

Nick187 skrev:

Hutte skrev:

MC skrev:Hvor mange måltider spiser du om dagen?

Det er vigtigt at du fordeler dit samlede kalorieindtag over hele dagen, så du spiser hver 3 time ca. Dermed holder du både stofskiftet igang, og samtidig føler du dig mere mæt.

Antallet af måltider påvirker ikke stofskiftet.

Det gør det jo indirekte i den forstand at få store måltider vil føre til svingninger i blodsukkeret og insulinfrigivelsen så du får sværere ved at tabe vægt. Med 3 store måltider fx er det også svært at forsyne musklerne med aminosyrer hele tiden og man udnytter ikke sin restitution ordentligt

hvis du kunne underbygge blot en af disse påstande ville jeg give lagkage

Fra artiklen "Bulking":

Kroppens stofskifte er styret af mange hormoner hvoraf glucagon/insulin aksen er en af de vigtigste. Specielt i forhold til muskelvækst, da insulin er det vigtigste hormon for musklers proteinsyntese i hvile.
Umiddelbart efter man har indtaget en måltid indeholdende kulhydrater, begynder blodsukkeret at stige. Som et respons på dette, begynder bugspytkirtlen at pumpe insulin ud og insulinet får kroppens celler, dog mest muskel-, lever- og fedtceller til at optage blodsukkeret.

Ja store måltider fører til store svingninger i blodsukkeret og insulinfrigivelsen. Jo større mængder carbs i et enkelt måltid jo større svingninger (se det glykæmiske index for kilde). Svingninger i blodsukkeret fører som MC er inde på til en større sultfornemmelse (se "cut til sommer" hvis du vil have kilde på det) hvilket besværliggør vægttab.

Når der så er gået lang tid siden sidste måltid at blodsukkeret er blevet lavere, begynder kroppen som reaktion på dette at lave glucagon. Glucagon starter gluconeogenesen, altså nydannelse og eventuel frisættelse af sukker fra glycogen og aminosyrer.

Det burde herudfra være klart at et effektivt vægttab (underforstået uden stort tab af muskelmasse) bliver besværliggjort af store blodsukkersvingninger

Et forsøg fra Norges idrætshøjskole har undersøgt effekten af 3 vs. 6 daglige måltider (med lige stort dagligt energiindhold og makronutrientfordeling) i kombination med tung styrketræning for hele kroppen. Det viste sig rent faktisk at gruppen der kun spiste 3 gange om dage tog både mere muskelmasse og mere fedt på end gruppen, der spiste 6 gange om dagen.

Ud fra dette forsøg mener jeg at det er en ganske sandsynlig antagelse at få måltider gør at man lettere tager på hvilket ikke er ønskværdigt under et cut.

Jeg tror ikke det er nødvendigt at underbygge at de fleste aminosyrer har en optagelighed på under 8 timer - den optagelsestid det mindst ville kræve at have en konstant strøm af aminosyrer i 24 timer fordelt over 3 måltider.

Behold din lagkage for dig selv

Sådan som jeg forstår denne lille diskussion, så er der fordele og ulemper ved mange måltider kontra få. Jeg læser det som at det kan være en fordel at spise mange måltider under vægttab og modsat under bulk.Jeg har ikke fået kigget på kilderne endnu, må jeg indrømme, men det lyder nu meget fornuftigt i mine øre. Nogen der synes noget andet? :)

Fandt lige denne her også
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12558961
I forhold til mit eget vedkommende er IF langt bedre i forhold til at kontrollere min energiindtag, end mine tidligere mislykkede forsøg på at spise 6 små måltider om dagen. Der skal komme mange store modargumentationer til før jeg ændre min måltidsfrekvens.

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 66 gæster