Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1268
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1266

Følg bodybuilding.dk på

Mand med ortoreksi og nu?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Halløjsa derude!

Er en mand på 20 år, som længe har spist meget meget sundt, hvilket i en længere periode har været så slemt, at det har været omtalt som den 4. spiseforstyrrelse - nemlig ortoreksi. Har stadig lidt tilbage i baghovedet når der handles men det fylder slet ikke så meget mere.. Nu sidder jeg og vil tage mig sammen til at være god mod kroppen og få opbygget nogle muskler! Har læst en masse igennem herinde i på forummet, hvilket har hjulpet mig ret så meget..
Har set på Muskelopbygningspakken på bm.dk hvilket jeg umiddelbart skulle købe?

facts:
175 cm høj, 58 kg = bmi: 19 hvilket jeg har kæmpet for at opretholde..
Har siden jul arbejdet 50 timer om ugen i rema 1000, hvilket betyder rigeligt med motion - men ikke lige styrketræning ;)
Tror bare ikke yderligere træning ville gavne min krop hvis jeg bliver ved med at arbejde så meget?
- btw er nybegynder her på forum ;)
Vedhæftede filer
DSC_0246.JPG

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ja lige så snart man ikke smider affaldskost i hovedet døgnet rundt som alle andre danskere så har man en sygdom #-o

Bare følg med herinde, fortsæt med at spise sundt men meget mere af det og kom så i gang med noget tung styrketræning. Så er du et beast om 2 år :dance:

^true dat!
men jeg synes også du skal læse en masse artikler herinde på siden. Det er en guldgrube af viden om kost og træning :)
Brugeravatar

Træner her: FLEXfitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Du har et meget godt udgangspunkt, du skal bare spise mere. Vær sikker på at du ligger i kcal overskud, så skal musklerne nok komme, såfremt træningen også er på plads :)
Brugeravatar

Træner her: Fitness World
Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Tank skrev:Ja lige så snart man ikke smider affaldskost i hovedet døgnet rundt som alle andre danskere så har man en sygdom #-o

Bare følg med herinde, fortsæt med at spise sundt men meget mere af det og kom så i gang med noget tung styrketræning. Så er du et beast om 2 år :dance:

Synes du manden ser sund ud ?
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

Din sætningskonstruktion er interessant - du bruger noget der minder om en passivkonstruktion, uden at det dog er det.

Den interessante sætning er naturligvis "det har været omtalt som...." og den er markeret i og med at agens er udeladt og der er fokus på processen. Det er altså en konstruktion hvor der er fokus på det der sker (omtalen) uden at der angives en handlende.

Med andre ord: hvem har omtalt det?
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Selvfølgelig kan du styrketræne, men ja det er en lang arbejdsdag så du skal sørge for kroppen har noget at arbejde med.
Det er vigtigt du får den rette kost hvis du vil have noget ud af styrketræningen, så det handler vel mest om hvor meget ortoreksien fylder for dig? har du problemer med at spise nogle bestemte madvarer?
Never ever stop believing in your dream!
Unless your dream is stupid.
Then you should change your dream.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Det er ikke forkert at spise sundt, det er kun en god ting.
Hvad er en sund kost for dig?

Det ligner nu egentlig mest at problemet bunder ud i, at du sulter dig selv.

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00

Hippo skrev:
Tank skrev:Ja lige så snart man ikke smider affaldskost i hovedet døgnet rundt som alle andre danskere så har man en sygdom #-o

Synes du manden ser sund ud ?

Hans muskelmasse er meget gennemsnitlig for en utrænet person. Han ser blot meget tynd ud fordi han samtidig har en lav fedtprocent. Men det er jo ikke sundere at have en gennemsnitlig muskelmasse og så et stort lag fedt udenpå som de fleste danskere.

Du spiser ikke nok. Du bliver nødt til at spise noget mere. Det er ikke timerne i Rema, men mængden af mad du stopper i maven. Hvis du har svært ved at spise store portioner, så kan du med fordel indtage ting ved siden af med mange kalorier, såsom nødder, rosiner o.l. Alternativt kan du drikke nogle af dine kalorier, hvis du synes det er svært at få ned.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Hans muskelmasse er meget gennemsnitlig for en utrænet person. Han ser blot meget tynd ud fordi han samtidig har en lav fedtprocent. Men det er jo ikke sundere at have en gennemsnitlig muskelmasse og så et stort lag fedt udenpå som de fleste danskere.

Det eneste jeg får ud af det der nonsens er at fordi andre folk er fede så opvejer
det at han tydeligvis har et problem ? Begge dele er vel lige usundt.

Han ser decideret udsultet ud og hvis ikke han formår at få et mere fornuftigt
forhold til mad, så kan vi vel nok blive enige om at han render ind i flere problemer.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

Spis noget mad, ellers render du potentiet ind i problmer med:
knogler, indre organer, psyke, hormonniveauer.

Spis noget mad, nødder, fed fisk, tørret frugt og lignende er ganske kcal tæt. Selv om du arbejder 50 timer om ugen er der mange tmer og frokostpauser til at spise i. Kom i gang!

Træning kan du også sagtens nå, hvis det er vigtigt for dig.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Hippo skrev:

Det eneste jeg får ud af det der nonsens er at fordi andre folk er fede så opvejer
det at han tydeligvis har et problem ? Begge dele er vel lige usundt.

Han ser decideret udsultet ud og hvis ikke han formår at få et mere fornuftigt
forhold til mad, så kan vi vel nok blive enige om at han render ind i flere problemer.

Det var også derfor at jeg skrev i mit første indlæg at han skal spise meget mere. Det jeg påpegede var blot at det ikke er det at spise sundt der er problemet.

Min kost er ganske varieret..
Morgenmad: 2 kopper kaffe, havregryn og skummetmælk
Middagsmad(i rema): ½ liter kærnemælk, 1-2 grovboller med hamberryg og 1-2 bananer + kaffe
Eftermiddag: ca det samme som middagsmad
Aftensmad: altid noget salat, fisk eller kylling og så evt lidt kartofler.. Laver dog ofte en tærte, hvor indholdet er som billedet beskriver.. Evt wok! mums!

Vil dog til at lave en blanding mellem mørkchokolade og nødder, som hakkes og drysses på havregrynene.. Må vel hjælpe lidt..

Er ved at kigge lidt på bodyman.. Har fundet denne muskelopbygningspakke - noget jeg skulle investere i?
Jeg er jo ganske godt klar over, at jeg tidligere har udsultet mig selv for meget.. Også derfor jeg endelig har taget mig sammen til at åbne denne tråd..
Vedhæftede filer
Untitled.png

Det du kigger på har du ikke brug for.

Lidt nødder og chokolade på morgenmaden er fint. Skift kærnemælk og skummetmælk ud med sødmælk, put smør på bollerne og æd noget mere. Jeg tvivler dog på at dette vil hjælpe dig, da dit problem formentlig er psykisk.

Legend spurgte dig om et spørgsmål - overså du det?

Legend skrev:Din sætningskonstruktion er interessant - du bruger noget der minder om en passivkonstruktion, uden at det dog er det.

Den interessante sætning er naturligvis "det har været omtalt som...." og den er markeret i og med at agens er udeladt og der er fokus på processen. Det er altså en konstruktion hvor der er fokus på det der sker (omtalen) uden at der angives en handlende.

Med andre ord: hvem har omtalt det?

Genistreg.
Billede
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 999.00
- Squat: 999.00
- Dødløft: 999.00

Min søster er sygeplejeske og har lavet et mindre interviev af mig og spisevanerne - for hende var det tydeligt at jeg muglivis var ortoreksiker.. Hvilket jeg på det tidspunkt aldrig havde hørt om før :S for vil på ingen måde sige det er anoreksi..
- Kan på ingen måde drikke sødmælk.. Måske minimælk, men helst ikke!

Mikkel842 skrev:Min søster er sygeplejeske og har lavet et mindre interviev af mig og spisevanerne - for hende var det tydeligt at jeg muglivis var ortoreksiker.. Hvilket jeg på det tidspunkt aldrig havde hørt om før :S for vil på ingen måde sige det er anoreksi..
- Kan på ingen måde drikke sødmælk.. Måske minimælk, men helst ikke!

Det lyder som om denne fagperson, din søster, er på dybt vand. Jeg siger ikke at du ikke er ortorektiker, men bare at en sygeplejerske ikke har nogen forudsætninger for at foretage sådan en diagnose.
En usikker person vil i høj grad lade sig påvirke af folks forventninger til dem.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Wopper skrev:Det du kigger på har du ikke brug for.

Lidt nødder og chokolade på morgenmaden er fint. Skift kærnemælk og skummetmælk ud med sødmælk, put smør på bollerne og æd noget mere. Jeg tvivler dog på at dette vil hjælpe dig, da dit problem formentlig er psykisk.

Wtf? Ignorer denne mand.

Jeg tror ikke du lider af "ortoreksi", du er nok snarere lidt fedtforskrækket. Spis mere af det du allerede spiser, du kan evt. udelade nogle grøntsager engang imellem hvis din mavesæk er for fuld til dem.
Brugeravatar

Reputation point: 160

Jeg tror altså mere din "forstyrrelse" er mere ovre i kategorien anoreksi. Jeg har selv været under lidt anoretiske tanker, dog ikke noget specielt - og jeg er kommet helt væk fra dem nu. Derudover arbejder en af mine bedste venners mor på et afsnit for spiseforstyrrelser, så jeg ved lidt om det. Det ligner mere, at du sulter dig selv. Og det at du f.eks. heller ikke kan drikke sødmælk viser også, at det mere er maden du går op i end det er udseendet.
Men det er et godt forslag det med at drikke sødmælk, det er jo mere energitæt end skummet og minimælk.
Der skal sgu noget sul på den krop, ellers så ender du med at skade organerne og din psykiske tilstand vil nok også blive kritisk..

Geografisk sted: Frederiksværk

Nielze skrev:
Wopper skrev:Det du kigger på har du ikke brug for.

Wtf? Ignorer denne mand.

Jeg tror ikke du lider af "ortoreksi", du er nok snarere lidt fedtforskrækket. Spis mere af det du allerede spiser, du kan evt. udelade nogle grøntsager engang imellem hvis din mavesæk er for fuld til dem.

Hvad er det præcis du mener ikke er korrekt? Manden er på grænsen til undervægt, spiser ikke meget og vil ikke skifte kærnemælk ud med sødmælk. Det virker som om han har nogenlunde styr på kost og træning, men alligevel ikke formår at efterleve sin viden.

Nielze skrev:Wtf? Ignorer denne mand.

Eller ignorer denne mand.

At skifte til sødmælk er en klassiker, som mange smarte bulkere benytter sig af. Resten af det Wopper skriver er jeg også enig i.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Læs artiklerne om kost her på hjemmesiden, så vil du nok se hvadder skal til for at få srre muskler. Har sel været en tæmdstiksmand i 20 år indtil jeg læste artiklerne om kost her på bb.dk. gør dig selv den tjeneste at fordybe dig i artiklerne.

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 102.50

Sødmælk er crap, manden går op i at spise sunde fødevarer og at anbefale ham at spise smør og drikke fed mælk giver ingen mening med hans udgangspunkt. Kig på hans kostplan. Han æder bare ikke nok af de rigtige ting. Han skal spise mere af de rigtige ting, og det kan han sagtens.
Brugeravatar

Nielze skrev:Sødmælk er crap, manden går op i at spise sunde fødevarer og at anbefale ham at spise smør og drikke fed mælk giver ingen mening med hans udgangspunkt. Kig på hans kostplan. Han æder bare ikke nok af de rigtige ting. Han skal spise mere af de rigtige ting, og det kan han sagtens.

Desværre har du ikke ret. Sødmælk og andre fede mælkeprodukter har vist sig ikke at være farlige for hjerte og karrene som man tidligere troede. Rent faktisk har de ingen indflydelse på ens morbiditet eller mortalitet.
At ikke kunne få sig selv til at indtage ting som sødmælk og smør er et sygdomstegn, særligt når nu ved det ikke er usundt. Efter denne viden er kommet frem har jeg gået over til let og sødmælk. Sødmælk er ikke det eneste jeg drikker, da jeg ikke altid har lyst til den fede smag. Kan man ikke lave dette skifte når man ved det er fordelagtigt er der noget helt galt.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Nielze skrev:Sødmælk er crap,

Lol, nej.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Poul Haacker skrev:
Nielze skrev:Sødmælk er crap, manden går op i at spise sunde fødevarer og at anbefale ham at spise smør og drikke fed mælk giver ingen mening med hans udgangspunkt. Kig på hans kostplan. Han æder bare ikke nok af de rigtige ting. Han skal spise mere af de rigtige ting, og det kan han sagtens.

Desværre har du ikke ret. Sødmælk og andre fede mælkeprodukter har vist sig ikke at være farlige for hjerte og karrene som man tidligere troede. Rent faktisk har de ingen indflydelse på ens morbiditet eller mortalitet.
At ikke kunne få sig selv til at indtage ting som sødmælk og smør er et sygdomstegn, særligt når nu ved det ikke er usundt. Efter denne viden er kommet frem har jeg gået over til let og sødmælk. Sødmælk er ikke det eneste jeg drikker, da jeg ikke altid har lyst til den fede smag. Kan man ikke lave dette skifte når man ved det er fordelagtigt er der noget helt galt.

Som sagt, hvis vi tager udgangspunkt i denne mands kostplan er der andre ting der kan forbedres før man bruger lette midler såsom smør og sødmælk. Olivenolie, nødder, mere frugt og f.eks. noget ris vil være på sin plads. Mælkefedt er dermed ikke nødvendigvis sundt, hvis det overhovedet er det, og når manden har den holdning til mad, er der altså ikke noget i vejen for at han får sine ekstra kalorier på den måde han har det bedst med.
Brugeravatar

Manden har lige fremlagt at han har været præget af ortorektiske tanker og så siger du at han skal spise mere af "de rigtige ting"?(!)
:-s
Welcome my son, welcome to the machine.
Brugeravatar

Reputation point: 45

Geografisk sted: Tiergarten

Styrkeliste
- Squat: 35.00

Ved godt denne tråd er 'et par dage gammel', men hvad vil i mene min fedtprocent kunne være?..

Omkring 8-10 %
Min vurdering er at hvis du ikke kan få dig til at spise fedttet mad, har du en mindre spiseforstyrrelse.
Eksperimenter med din krop og begynd at styketræne og spis det samme du gør. Men prøv at skift ud med smør og sødmælk for at find ud af det.
Med hensyn til træning så prøv back to basic programmet fra bodylab eller en standard full body program.

Held og lykke

Wilson

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster