Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 699
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 696

Følg bodybuilding.dk på

Maskiner til bryst

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hejsa,
Jeg er lige begyndt at træne igen. Prøvede i dag noget jeg ikke har gjort før. Maskiner!!! Chest press og den "siddende flyes" og jesus jeg blev overrasket. Jeg har altid været fan af basis øvelser særligt død og squat, men det er dog aldrig lykkedes mig at elske bænkpres. Det er en blanding af dårlig teknik og for lidt kontakt til brystet der er mit problem (gælder alle varianter). Som regel bliver min front skulder ristet langtid før brystet. Ved brugen af maskinerne i dag kunne jeg ved hjælp af meget lidt vægt (1/5 del af blokken) virkelig få kontakt til brystet som jeg aldrig har prøvet før på denne måde uden at involvere skulder og triceps for meget. Når jeg havde pump på kunne jeg se stregen der skiller øvre og nedre bryst, som jeg aldrig har oplevet med bænkpres. Mit spørgsmål er så kan jeg skære ned på bænkpres og kun køre maskiner og dips til brystkassen? I og med at jeg kun bruger 1/5 del af blokken på maskinerne er der lang vej til at det ikke længere bliver tungt nok så kan jeg skabe vækst på denne måde? Måske endda bedre en bænkpressen som aldrig når at udmatte mit bryst eller få ordentlig connection. Bænkpres er helt sikkert en suverænt øvelse, men det hjælper bare ikke så meget hvis jeg ikke kan få ordentlig kontakt til brystet i hvert fald ikke hvis vi snakker bodybuilding og hypertrofi, eller hvad? Spørgsmålet er så om maskiner og isolation er vejen frem. Har ikke tænkt mig at sløjfe bænken helt, men måske skære ned til 1 dag om ugen hvor jeg har særligt fokus på min teknik og knap så mange kilo.. resten af mit program er ren basis øvelser. dødløft, squat, rows, military press, dips, curls mm.

Word of advice? Plz
Adrenaline is rushing throug my veins
Next stop is victory, it's rushing like a train!

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Har tilladt mig at flå din tekst fra hinanden. Håber ikke du mener at jeg manipulere med den.

chill skrev:... Mit spørgsmål er så kan jeg skære ned på bænkpres og kun køre maskiner og dips til brystkassen?

Nej (eller det kan du godt men det er en dårlig ide).

chill skrev:Har ikke tænkt mig at sløjfe bænken helt, men måske skære ned til 1 dag om ugen hvor jeg har særligt fokus på min

Du kan godt supplere med maskiner men du bør lære teknikken. Prøv evt. at køre Dumbbell Bench Press og se om du kan få bedre kontakt med den. Hvis du endelig vil køre isolations øvelser bør du køre flyes med håndvægte ikke på maskine.

chill skrev:Bænkpres er helt sikkert en suverænt øvelse, men det hjælper bare ikke så meget hvis jeg ikke kan få ordentlig kontakt til brystet i hvert fald ikke hvis vi snakker bodybuilding og hypertrofi, eller hvad?

True.

chill skrev:Spørgsmålet er så om maskiner og isolation er vejen frem. ...... resten af mit program er ren basis øvelser. dødløft, squat, rows, military press, dips, curls mm.

Det er et fullbody ikke? Så vil jeg ikke mene at det er en god ide. En af pointerne med basis øvelserne er at de rammer bredt.

chill skrev:Har ikke tænkt mig at sløjfe bænken helt, men måske skære ned til 1 dag om ugen hvor jeg har særligt fokus på min teknik og knap så mange kilo

Det er bestemt en god ide at skære ned på vægten og satse på teknikken.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Har du prøvet decline benchpress eller dumbell benchpress? Og husker du at lave et ordentligt opspænd når du bænker og at dine arme ikke skal være vinkelrette på kroppen?

Reputation point: 5

Min teknik er noget jeg er meget opmærksom på. Og den har mangler, ja men jeg forsøger at forbedre den. DB bænkpres er for mig LANGT værre end BB hvad angår kontakt til bryst og jeg kan ikke lide at køre den af mange årsager. Håndvægte i bryst øvelser er min personlige mening særligt flyes at det øger skadesrisikoen markant. Meget vægt, svære at skabe stabilitet, svære at lave opspænd fordi du holder på vægtene samtidig og ikke som en stang der ligger i racket klar i udgangsposition. Prøver lige at formulere mit egentlige spørgsmål lidt mere konkret. Hvis vi snakker hypertrofi og kun hypertrofi er det så ikke alfa og omega at man har god kontakt til den muskel man ønsker skal vokse? Jeg har oplevet i dag at jeg med de nævnte maskiner kan aktivere mit bryst langt mere end jeg nogensinde har kunne med frievægte, hvorfor er de så ikke bedre for hypertrofi? Er det ikke individuelt hvad der aktivere folks muskler? Og skal man ikke vælge de øvelser hvor man opnår mest kontakt hvis man ønsker muskelvækst? Styrkemæssigt er det klart at død,squat og bænk er alt andet overlegne fordi de er compound øvelser som involvere flere muskelgrupper. Men vi snakker kun hypertrofi nu.Dips er ligeledes en magisk øvelse for mig hvad angår pecs connection.
Adrenaline is rushing throug my veins
Next stop is victory, it's rushing like a train!

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 100.00

En holistisk approach er vejen frem. Kør begge dele.

Hvis målet primært er hypertrofi kan en machine chest press og lignende godt have sin plads som ren og skær udtrætning - vel at mærke i slutningen af passet efter du har tæsket patterne i diverse compound movements. En af de vigtigste faktorer for hypertrofi er trods alt udtrætning.

Derudover har mange problemer med at få kontakt til brystet under BB bænkpres. Prøv at køre med DBs i en periode, moderat til high rep (8-15) med langsom excentrisk og stræk i bunden - denne tilgang fordrer forholdsvis lette vægte, så læg egoet på hylden for en stund, indtil du har fundet kontakten. Efterfølgende kan du gå over til BB med samme tilgang (high rep, slow ecc, pause på brystet).
Sidst rettet af Jmt 15. jan 2015, 12:06, rettet i alt 1 gang.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

chill skrev: Håndvægte i bryst øvelser er min personlige mening særligt flyes at det øger skadesrisikoen markant. Meget vægt, svære at skabe stabilitet, svære at lave opspænd fordi du holder på vægtene samtidig og ikke som en stang der ligger i racket klar i udgangsposition.

Du tager alt for meget vægt i forhold til hvad du kan så.

Jmt skrev:... denne tilgang fordrer forholdsvis lette vægte, så læg egoet på hylden for en stund, indtil du har fundet kontakten.

Bedre formuleret. Lyt til det.

chill skrev: Prøver lige at formulere mit egentlige spørgsmål lidt mere konkret. Hvis vi snakker hypertrofi og kun hypertrofi er det så ikke alfa og omega at man har god kontakt til den muskel man ønsker skal vokse? Jeg har oplevet i dag at jeg med de nævnte maskiner kan aktivere mit bryst langt mere end jeg nogensinde har kunne med frievægte, hvorfor er de så ikke bedre for hypertrofi?....

Det problem du beskriver med DB's lyder som om at du bruger mere vægt end alle dine små balancerings muskler kan håndtere. Det vil kun blive et større problem hvis du begynder at køre på maskine og udvikler mere styrke i de store muskler men ikke i balancerings musklerne. Hypertrofi eller ej. Hvis du næsten kun køre på maskiner vil dine DB "evner" kun bliver dårligere.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Kig på dette. 3 artikler om weakpoint træning for bryst, samt at skabe kontakt til brystet.

apropos.php?page=57
apropos.php?page=60
apropos.php?page=65

Her har du et link til et brystprogram af Sandyfrink herinde fra. Jeg har dog ikke selv prøvet kræfter med hans program :)

http://supertraining.dk/9-sample-brystprogram/
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

chill skrev:Hejsa,
Jeg har altid været fan af basis øvelser særligt død og squat, men det er dog aldrig lykkedes mig at elske bænkpres. Det er en blanding af dårlig teknik og for lidt kontakt til brystet der er mit problem (gælder alle varianter). Som regel bliver min front skulder ristet langtid før brystet.

Word of advice? Plz

Kunne lyde som om du laver øvelsen forkert og ikke holder albuerne ind til kroppen under løftet.

De eneste gange jeg rigtigt mærker bænk i skulderen er ihvertfald hvis jeg har smidt for meget vægt på og ender med at må have albuerne ud i næsten 90 grader for at presse vægten op igen (Med den rette vægt og rigtig udførsel mærker jeg kun bænk i tricep og bryst)

Reputation point: 15

Hvis man betragter bænkpres som en brystøvelse, og ikke har som hovedformål at løfte så tungt som muligt og i øvrigt har sunde skuldre, bør man køre med armene vinkelret på kroppen; altså albuerne ud.

http://www.muscleandfitness.com/workouts/workout-tips/how-arm-position-affects-your-bench-press

.. det burde næsten, med et minimum indblik i biomekanik, sige sig selv at med med albuerne inde (elbows tucked) flyttes stresset over på front delts og triceps.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Den bedste brystøvelse der findes ifølge videnskaben, er decline dumbbell bænkpres.
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Reputation point: 155

Fyrkat skrev:Den bedste brystøvelse der findes ifølge videnskaben, er decline dumbbell bænkpres.

Iflg. EMG-målinger, ja. Bedst bevægeudslag, mest fiberaktivering i sternal head og godt bottom stretch. Man skal bare ikke glemme, at man uvægerligt køre lettere med dumbbells end med barbell, og at sheer poundage har meget at skulle have sagt.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:Hvis man betragter bænkpres som en brystøvelse, og ikke har som hovedformål at løfte så tungt som muligt og i øvrigt har sunde skuldre, bør man køre med armene vinkelret på kroppen; altså albuerne ud.

http://www.muscleandfitness.com/workouts/workout-tips/how-arm-position-affects-your-bench-press

.. det burde næsten, med et minimum indblik i biomekanik, sige sig selv at med med albuerne inde (elbows tucked) flyttes stresset over på front delts og triceps.

Det føles godt nok ikke sådan synes jeg ikke. Med albuerne ude mærker jeg næsten kun løftet i skulderen, hvor imod øvelsen går direkte i tricep og bryst hvis jeg har albuerne inde.

Det er da også altid sådan jeg har fået det forklaret. At med albuerne ude bliver det meste at presset lagt på skuldrene og man dermed øger risikoen for skulder skader.

Who am I skrev:
A Menace To Chicken skrev:Hvis man betragter bænkpres som en brystøvelse, og ikke har som hovedformål at løfte så tungt som muligt og i øvrigt har sunde skuldre, bør man køre med armene vinkelret på kroppen; altså albuerne ud.

Det føles godt nok ikke sådan synes jeg ikke. Med albuerne ude mærker jeg næsten kun løftet i skulderen, hvor imod øvelsen går direkte i tricep og bryst hvis jeg har albuerne inde.

Det er da også altid sådan jeg har fået det forklaret. At med albuerne ude bliver det meste at presset lagt på skuldrene og man dermed øger risikoen for skulder skader.

Hvis du skal strække din brystmuskel, så placerer du hånden på en væg, løfter albuen og holder armen vinkelret fra kroppen mens du fører den bagud; på den måde får du fat i fibrene i brystmusklen. Det er samme princip når du kører en presøvelse; har du albuerne ude aktiveres brystet mest, er albuerne inde flyttes stresset over på delts og triceps.

Prøv at kør stangen til midt på sternum, altså over brystvorterne lige under kravebenene, med albuerne ude. Slight guillotine, bliver det kaldt. Dette kræver selvsagt sunde skuldre, men med moderat vægt, kontrollere tempo og god kontrol kan jeg garanterer dig at du rammer rent i patværket.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:
Who am I skrev:

Hvis du skal strække din brystmuskel, så placerer du hånden på en væg, løfter albuen og holder armen vinkelret fra kroppen mens du fører den bagud; på den måde får du fat i fibrene i brystmusklen. Det er samme princip når du kører en presøvelse; har du albuerne ude aktiveres brystet mest, er albuerne inde flyttes stresset over på delts og triceps.

Prøv at kør stangen til midt på sternum, altså over brystvorterne lige under kravebenene, med albuerne ude. Slight guillotine, bliver det kaldt. Dette kræver selvsagt sunde skuldre, men med moderat vægt, kontrollere tempo og god kontrol kan jeg garanterer dig at du rammer rent i patværket.

Med skuldrene inde mener jeg heller ikke de ligger fladt ind til kroppen, men mere i en ca 45 grader fremfor 90 grader vinkel.

Men jeg vil da vil jeg da prøve det andet næste gang :)

Who am I skrev:
A Menace To Chicken skrev:
Who am I skrev:

Med skuldrene inde mener jeg heller ikke de ligger fladt ind til kroppen, men mere i en ca 45 grader fremfor 90 grader vinkel.

Men jeg vil da vil jeg da prøve det andet næste gang :)

Giv det et forsøg, og hvis det føles helt ad helvede til så kør med let elbow tuck; omkring 45° vinkel. Så kan du altid følge op med noget high-rep udtrætning i machine chest-press, hvis det passer ind i dit program.
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster