Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 787
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 784

Følg bodybuilding.dk på

Military Pres

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej forum.

Undskylder hvis dette har været oppe før, men der var simpelthen for mange emner at kigge igennem under emnet military pres.

Jeg føler at når jeg laver denne øvelse at jeg bukker meget i ryggen.
Kan dette være et problem (skader osv)
Skal jeg gå ned i vægt?

Kører pt kun 3 sæt af 10 rep, med 37,5 kg
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aabybro

Træner her: Atletklubben Jyden

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 285.00
- Dødløft: 280.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

laver din ryg sådan en bue?

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 90.00

Logbog: Ingen logbog

Hmm, nu ved jeg ikke lige hvad du mener med ”bukker”, men ALLE øvelser skal jo optimalt set udføres med ”ret holdning”.
I visse øvelser er det ikke så problematisk, men netop en øvelse som Military, hvor trykket er lodret gennem rygsøjlen er der vigtigt at opretholde en ordentlig holdning.
En god holdning kan vel beskrives som den rygstilling hvor discusskiverne får en jævn belastning over hele fladen.
Det kan være en smule forskelligt fra person til person, men alle kender vel idealbilledet af en rygsøjle, og den stilling skal man selvfølgelig stræbe efter under træning.

Det er ikke sikkert du kører for tungt, det kan bare være du har tillagt dig en dårlig vane. Ret op på det (og dig) under flittigt brug af spejlet!

Vh
Søren
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008

Geografisk sted: Hygind, Vestfyn

Træner her: Fitness World Assens

Jeg kan selv godt mærke i lænden når jeg har kørt tung military, men selve svejet forhindre jeg ved at gå lidt ned i knæ. Bare husk ikke at hjælpe vægten op ved at hoppe..

Geografisk sted: Roskilde

Træner her: FitnessDK Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 11.00
- Squat: 11.00
- Dødløft: 11.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan

Ja. det mærker ihvertfald somom min ryg laver sådan en bue, og det kan jo ikke være godt.

Tænkte at man evt kunne lave dem siddene i en tol så man kan presse ryggen mod ryglænet så man tvinger ryggen i en ret position?
Brugeravatar

Styrkeliste

Egebo skrev:Ja. det mærker ihvertfald somom min ryg laver sådan en bue, og det kan jo ikke være godt.

Tænkte at man evt kunne lave dem siddene i en tol så man kan presse ryggen mod ryglænet så man tvinger ryggen i en ret position?

Ja, det retter i hvert fald lændesvajet ud, men det er ikke sikkert at det vil få dig til at holde op med at runde den øverste del af ryggen. Du vil heller ikke få aktiveret så mange muskler, som jo er en af Military’s pointer.

Jeg har to gode tip, som jeg igen og igen bruger. Jeg har fået dem af min hippi-korleder og vi bruger det faktisk under sang, men det er direkte overførbart til vægttræning:
1: ”Forestil dig du har en Bellis i brystet der strækker sig mod solen.” :wub: Med andre ord: løft brystet! Det er bedre at forestille sig det, frem for at ”rette ryggen” – hvis man ”retter ryggen” har man nemt en tendens til at bøje bagover i stedet for, hvilket ikke retter den øverste del af ryggen ud i en bedre position.
2: ”Tag halen mellem benene!” Dvs. kip bækkenet lidt fremad, så du retter lændesvajet lidt ud. Det kan rigtig nok hjælpe lidt at gå lidt i knæ, for der vil man mange gange automatisk kippe bækkenet lidt. (I øvrigt bør man altid have bare en lille smule ”knæk” i leddene, for ikke at belaste dem)

Prøv at gøre det systematisk hver gang du laver en øvelse – det gør underværker.

Vh
Søren
Sidst rettet af Sir1 21. apr 2008, 12:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Egebo skrev:Ja. det mærker ihvertfald somom min ryg laver sådan en bue, og det kan jo ikke være godt.

Det kan du gøre.
Det er ikke smart at svaje for meget i ryggen, fordi du laver et stort pres på dine diski(brusk mellem ryghvirvlerne).
Du skal sørge for at holde et godt bugtryk (det pres du laver når du trækker vejret ind og presser med mavemusklerne).

Udover det vil jeg mene at du kan prøve at holde vægten på midten/fronten af foden og stå med let bøjede knæ.
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Der skal lidt svej til, da du ellers presser den op i næsen på dig selv :lol: Men kun et lettere svej - du skal ikke stå som en eller anden limbo-champ. Stangen skal presses ind over hovedet.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Jeg syntes også selv at holdningen kan blive problematisk i Military, især i de sidste reps hvor man er godt banket :?

Men ville det ikke være en ide at tage et bælte på?
- det må da kunne hjælpe godt på holdningen :)
Mål inden 2030:

Måske at begynde at træne igen: Opnået! YEAH BABY! :D
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (14)

mathias1989 skrev:Jeg syntes også selv at holdningen kan blive problematisk i Military, især i de sidste reps hvor man er godt banket :?

Det kan være en hjælp til at aflaste lænderegionen, men du kan også risikere at gøre dig selv en bjørnetjeneste, hvis din teknik ikke i orden.
Alle de hjælpemidler der findes er lidt af et skråplan, efter min mening, for de fjerner opmærksomheden fra teknikken, og gør dig forholdsvis svagere de steder som fungerer som væsentlige synergister, der netop er med til at forbedre teknikken.
Få først ordentlig styr på teknikken og opbygget noget styrke, så kan du begynde at benytte dig af den slags.
Brugeravatar

Sir1 skrev:
mathias1989 skrev:Jeg syntes også selv at holdningen kan blive problematisk i Military, især i de sidste reps hvor man er godt banket :?

Det kan være en hjælp til at aflaste lænderegionen, men du kan også risikere at gøre dig selv en bjørnetjeneste, hvis din teknik ikke i orden.
Alle de hjælpemidler der findes er lidt af et skråplan, efter min mening, for de fjerner opmærksomheden fra teknikken, og gør dig forholdsvis svagere de steder som fungerer som væsentlige synergister, der netop er med til at forbedre teknikken.
Få først ordentlig styr på teknikken og opbygget noget styrke, så kan du begynde at benytte dig af den slags.

Ja, det lyder også mere logisk! :D
- styr på teknikken først! :D
Mål inden 2030:

Måske at begynde at træne igen: Opnået! YEAH BABY! :D
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (14)

du kan bruge en bænk til at skåne din ryg lidt.

Geografisk sted: slagelse

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Dødløft: 170.00

Happy skrev:du kan bruge en bænk til at skåne din ryg lidt.

Så er det jo bare ikke military press længere :wink:
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Thomas Jagd skrev:

Ikke i traditionel forstand i hvert fald. :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Bjørnen skrev:
Thomas Jagd skrev:

Ikke i traditionel forstand i hvert fald. :)

Så er det seated front presses :wink:
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

ja det kan man sige, men så kalder vi den da bare det...) den anden er nu bedre, men har man dårlig lænd/ryg er det nok en dårlig ide.

Køre i stangen bag om nakken eller foran?

Så et glip på youtube med Marius, 60-100-120-140-160-180-200kg det løftede han i militærprs bag nakken
tror det var 2 rep m 200kg vildt vildt..)

Geografisk sted: slagelse

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Dødløft: 170.00

Military er foran!

Geografisk sted: Roskilde

Træner her: FitnessDK Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 11.00
- Squat: 11.00
- Dødløft: 11.00

Galleri: Vis galleri (1)

Happy skrev:ja det kan man sige, men så kalder vi den da bare det...) den anden er nu bedre, men har man dårlig lænd/ryg er det nok en dårlig ide.

Køre i stangen bag om nakken eller foran?

Så et glip på youtube med Marius, 60-100-120-140-160-180-200kg det løftede han i militærprs bag nakken
tror det var 2 rep m 200kg vildt vildt..)

Det var så også pushpresses :)

Jamen saa saet dig ned og kald den seated front press, det er da ligemeget hvad den hedder.. hvis du svajer meget i ryggen og har svaert ved at lave det om, saa ned og sidde hvis du lyster.
Jeg er skiftet til sidden DB skulderpres istedet for staaende fordi jeg synes jeg kan presse flere kg og har meget nemmere ved at holde ryggen ordentlig fordi jeg sidder op ad ryglaenet.. :)

ALtsaa om man staar op eller sidder ned (og derved om den hedder military eller front press) er sgu hip som hap.. du presser en stang over hoved, punktum :wink:
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

ALtsaa om man staar op eller sidder ned (og derved om den hedder military eller front press) er sgu hip som hap.. du presser en stang over hoved, punktum

Det er faktisk ikke hip som hap. For faktisk er stresset på rygsøjlen større når man sidder ned, med mindre man har en virkelig grim tendens til at bøje bagover når man presser stående.

Problemet er, kan man sige, at rygsøjlen er "between a rock and hard place", når man presser siddende. Når du presser stående, fungerer benene immervæk som en slags stødpuder.

Dermed ikke sagt, at det er decideret farligt at lave siddende skulderpres. Det er bare en misforståelse, at det skulle være mere skånsomt at presse siddende. Det er det kun, hvis personen har så dårlig core styrke og stabilitet, at han ikke kan stå bare nogenlunde ret.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Tror jeg vil prøve at forbedre min teknik og se om det ikke kan gøre tricket for mig.

Når i nu er inde på at hjælpemidler som bælte osv fjerner fokus fra den amnglende teknik, er et så samme historie ved håndledsbånd?

Jeg bruger handsker med håndledsstøtte men kan mærke jeg er på vej til at få ondt i begge håndled alligevel.
Brugeravatar

Styrkeliste

Egebo skrev:Tror jeg vil prøve at forbedre min teknik og se om det ikke kan gøre tricket for mig.

Når i nu er inde på at hjælpemidler som bælte osv fjerner fokus fra den amnglende teknik, er et så samme historie ved håndledsbånd?

Jeg bruger handsker med håndledsstøtte men kan mærke jeg er på vej til at få ondt i begge håndled alligevel.

Ja, nu kan det godt være det lyder som om jeg modsiger mig selv lidt, men jeg synes faktisk der kan være noget der taler for brug af håndledsstøttebind under visse øvelser.
Eksempelvis har man jo typisk lidt bredt fat på en lige stang ved bænkpres og lignende, for at udelukke triceps. Sådanne håndledstillinger er ikke særlig ergonomisk korrekte, og der kan det ind i mellem være en fordel med støtte. Men ellers ville jeg tage det af så vidt muligt, i hvert fald i de øvelser hvor man har en lidt "sundere" håndledstilling.
Som sagt skal sådanne hjælpemidler bruges med en vis omtanke, fordi de som nævnt kan have uheldige følgevirkninger.

De fleste oplever at grebsstyrken ikke kan følge med styrken i de større muskler. Ved brug af hjælpemidler (støttebind/straps) kan du risikere at forværre dette forhold, så derfor bør de kun indsættes når det er absolut nødvendigt.
Brugeravatar

Sir1 skrev:
Egebo skrev:Tror jeg vil prøve at forbedre min teknik og se om det ikke kan gøre tricket for mig.

Ja, nu kan det godt være det lyder som om jeg modsiger mig selv lidt, men jeg synes faktisk der kan være noget der taler for brug af håndledsstøttebind under visse øvelser.
Eksempelvis har man jo typisk lidt bredt fat på en lige stang ved bænkpres og lignende, for at udelukke triceps. Sådanne håndledstillinger er ikke særlig ergonomisk korrekte, og der kan det ind i mellem være en fordel med støtte. Men ellers ville jeg tage det af så vidt muligt, i hvert fald i de øvelser hvor man har en lidt "sundere" håndledstilling.
Som sagt skal sådanne hjælpemidler bruges med en vis omtanke, fordi de som nævnt kan have uheldige følgevirkninger.

De fleste oplever at grebsstyrken ikke kan følge med styrken i de større muskler. Ved brug af hjælpemidler (støttebind/straps) kan du risikere at forværre dette forhold, så derfor bør de kun indsættes når det er absolut nødvendigt.

F.eks. kan de være meget gode ved maxtest.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg plejer at tage det ene ben foran det andet, og stramme i lænden og suger så en masse luft ind. Der skal svej til ellers rammer du dig selv.

Bare du ikke får ondt ;)

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

Nu er der flere der har sagt at svaj er en nødvendighed. Det mener jeg ikke nødvendigvis det er. (Det kommer selvfølgelig an på hvor meget vi taler om). Man kan i stedet flytte balancepunktet en smule bagud og trække hovedet bagud. Prøv at se ham den behårede, hvordan han gør. Hans overkrop er næsten "låst" i samme stilling og bevægelsesaksen for at få stangen forbi knolden ligger hovedsageligt helt nede ved gulvet: http://www.exrx.net/WeightExercises/Del ... Press.html
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster