Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

G.I Joe skrev:kan man godt smide seated shoulder press ud af GT program og ta military press i stedet for ? og stadig have et godt program

A Menace To Chicken skrev:Good point, Wendler er faktisk noget rod. GT er dog en protokol decideret møntet på hypertrofi, eller "træning for masse" som det så smukt hedder på fagsproget.
Hvorfor ikke tage et enkelt fullbody program, Starting Strenght, Back To Basics og modificere det en smule? Hvis du vil kan jeg sende dig et eks. på et rent cookie-cutter program, alene møntet på træning for funktionel styrke med fokuspunkter og variation.

G.I Joe skrev:fordi jeg er meget glad for virkeligt simple programmer ;) og jeg er for tyk pandet til at fatte Wendler

Asomugha skrev:AMTC: Du må være stærkere end 60 kg for 8-10 reps i militæren :-)

A Menace To Chicken skrev:Asomugha skrev:AMTC: Du må være stærkere end 60 kg for 8-10 reps i militæren :-)
.. jeg burde være det, da jeg kan sagtens kan klemme en 8'er ud med 60kg. i seated BTN-press, som alt andet lige piller hjælpen fra pectoralis clavicular ud af billedet. Men jeg ved det faktisk ikke, det er meget længe siden jeg har kørt mili, og jeg er generelt en nar til øvelsen rent teknisk.

A Menace To Chicken skrev:Military rammer primært anterior delts, forskulderen, hvor seated dumbbell shoulder press rammer mere ligeligt fordelt mellem anterior og exterior (midt) skulder, pga. hændernes position ifht. skulderen - du skal ikke have nogen stang forbi hovedet, og kan derfor holde bevægebanen lige, og i vater med torso, hvilket flytter stresset længere ind på skulderen.
Ved military press bruger du kræfter på stabilisation, og holder et opspænd i hele kroppen både for at kunne overføre maksimal kræft til presset men også for at holde balance. Disse faktorer er ude af ligningen i seated presses, her kan du fokusere hele din styrke på selve bevægelsen - hvorfor du kan flytte forholdsvis flere kilo i siddende overhead-press varianter, uanset om vi taler dumbbell ell. barbell. Jeg repper nogenlunde komfortabelt en 8-10 reps med 60kg. i military press, og omtrent det samme i seated dumbbell shoulder press (dvs. 30kg. per hånd), på trods af at det er dumbbells. I seated barbell front press, ville jeg (længe siden jeg har kørt dem) grangiveligt kunne reppe med en 5-6kg. mere end jeg kunne stående.
Der er en grund til at man sjældent ser proffer køre military press i dag, de siddende varianter er simpelthen mere fordelagtige hvis målet er store delts. Er målet såkaldt funktionel styrke derimod, så bør du vælge military.

thesaint skrev:det lyder spændende. har altid fået af vide af military er nr 1 skulder øvelse bl.a fordi den rammer bredt og det meste af overkroppen hvis det du siger er rigtig er seated dumbel så også bedre hvis vi stiller dem op mod hinanden som 2 compound øvelser
eller har mili nogle forcer man misser ved seated dumbell som feks core højt bryst m.m. ? hvis ikke er det på tide jeg kommer ned at side

ok det er også hver at tage med. men hvis man sætter dem op i mod hinanden er military så ikke en størrer compound øvelse kan man evt sætte dem op muskel for muskel så jeg, i kan den bedste besluttning og evt hive Arnolds vasion af seated dumpel ind i denne sammeligning så jeg/vi kan blive klogere. vil gerne høre jeres forskellige meninger om hvad der er bedst da jeg kører Gt 10 10 og har kun en enkel øvelse at gøre godt af disse og så kunne det enelig bare være en spændende diskusion at tage. ved udmærket at det er svært at stille helt firkantede opMBang skrev:thesaint skrev:det lyder spændende. har altid fået af vide af military er nr 1 skulder øvelse bl.a fordi den rammer bredt og det meste af overkroppen hvis det du siger er rigtig er seated dumbel så også bedre hvis vi stiller dem op mod hinanden som 2 compound øvelser
eller har mili nogle forcer man misser ved seated dumbell som feks core højt bryst m.m. ? hvis ikke er det på tide jeg kommer ned at side
selvfølgelig er der fordele og ulemper ved begge, og det er individuelt hvad folk føler giver bedst. din core bliver i høj grad aktiveret mere i militarypres.

livebig55 skrev:han forklare det meget godt synes jegaltså jim wendler programet

jensagv skrev:Seated er mere en isolationsøvelse, hvor military er en basisøvelse. Et eller andet sted er den ikke meget længere.

MBang skrev:jensagv skrev:Seated er mere en isolationsøvelse, hvor military er en basisøvelse. Et eller andet sted er den ikke meget længere.
Siddende db skulderpres er også en basisøvelse.

jensagv skrev:MBang skrev:jensagv skrev:Seated er mere en isolationsøvelse, hvor military er en basisøvelse. Et eller andet sted er den ikke meget længere.
Siddende db skulderpres er også en basisøvelse.
Kommer an på definitionen af en basisøvelse. Er den basisøvelse følgende "En basisøvelse er en øvelse hvor du involverer flere led og muskler."
Så har du ret i første del, da seated shoulder press indvoldere flere led. Men military indvoldere flere muskler end seated shoulder press gør.

LDamsgaard skrev:jensagv skrev:MBang skrev:jensagv skrev:Seated er mere en isolationsøvelse, hvor military er en
Så kan du sige at DB presses, er mere isolerende end MP, men det er ikke en isolationsøvelse.

Anmoho skrev:G.I Joe skrev:kan man godt smide seated shoulder press ud af GT program og ta military press i stedet for ? og stadig have et godt program
Det er ikke bare en god idé, det er også det eneste rigtige at gøre. Military press gør alting godt igen. Alle burde elske det.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster