Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Derunderon skrev:Jeg er selv en virkelig dyreelsker, og jeg har det sgu egentlig ikke så godt, når jeg køber ikke økologiske dyreprodukter, selvom jeg dog gør det nogle gange. Men sådan noget som havregryn and what not, der er jeg sgu lidt /care må jeg ærligt indrømme.

Pind skrev:Der er ingen videnskabelig evidens for at økologi skulle være sundere for os end alm. fødevare. Næringsindholdet er ens, og omfanget af pesticider er så ubetydeligt at det ikke er her man bør lægge sine bekymringer.
Det eneste jeg selv vælger at købe økologisk, er peanutbutter eller når den økologiske variant af fødevaren en sjælden gang er det billigste valg.

Smeden skrev:Alle planter skal konstant forsvare sig mod sit miljø. Det betyder at de laver stoffer mod sollys, ilt, svampe, bakterier osv osv. Disse stoffer beskytter heldigvis os pattedyr mod oxidationsskader, dvs cancer, hjertekarsygdomme osv. Hvis man har kunstigt beskyttet planten med kemikalier, har den et mindre behov for at lave stofferne selv, og har derfor et lavere indhold af forskellige vitaminer og phytokemikalier. Det er ikke nødvendigvis det helt store, men det er der. Jeg målte på nogen økologiske frugter forleden, og de havde højere tal for anthocyaniner. Desværre er de jo dyrere, så selvom der er 5% flere polyphenoler i øko-bær, kan man jo med fordel æde 40% ekstra af de konventionelle til samme pris.
Indholdet af pesticider vil generelt være lavere, måske ned til en tredjedel.
Økologisk opdrættet dyr vil generelt have en bedre fedtsyreprofil, fordi de ikke lever af kræftfoder. Det betyder mere omega-3 og mindre omega-6, samt et sundere dyr. Det samme gælder for mejeriprodukter og æg.
Ting som mel og sukker er IMO helt ligegyldigt, fordi det alligevel raffineres ned.

Kandidaten skrev:Tak for svarene![]()
Ud fra de lidt forskellige svar, så er der dog en nogenlunde koncensus om, at næringsindholdet i øko fødevare er bedre end i ikke-øko fødevare, om end det er ret begrænset, og at det for en studerende nok ikke kan betale sig at købe økologisk som hovedregel.
Der er ikke mange der nævner noget omkring forskellen i pesticider? og sundhedensværdien i form af at undgå de fleste pesticider (ved at vælge øko).
I det link som Acid har postet, der vælger skribenten øko, men ikke rigtig pga. næringsindholdet er markant anderledes, men pga. at det er mere sundt pga. fraværet af størstedelen af pesticider?
Mener jeg læste noget med at sundhedsstyrelsens "Spis højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin." havde noget med den kvalitet ikke-øko kødet havde i køledisken idag?
Eller har det ikke noget med kødets "kvalitet" at gøre, at de anbefaler maks. 500 g om ugen?![]()
Skyd løs hvis i har noget xD Er allerede blevet lidt mindre forvirret.

Bør man vægte f.eks. Økologisk kød over øko grønt eller omvendt?

Pind skrev:Der er ingen videnskabelig evidens for at økologi skulle være sundere for os end alm. fødevare. Næringsindholdet er ens, og omfanget af pesticider er så ubetydeligt at det ikke er her man bør lægge sine bekymringer.
Det eneste jeg selv vælger at købe økologisk, er peanutbutter eller når den økologiske variant af fødevaren en sjælden gang er det billigste valg.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 88 gæster