Lige lidt baggrundsviden om mig som person, jeg er 17 år går i 1.g på gymnasiet og er stadigvæk hjemmeboende. Mit indlæg kommer til at omhandle forskellige faser og opsparinger, men jeg håber alligevel jeg er i stand til at holde det overskuelig.
Jeg lavet lige en oversigt for at gøre det mere overskuelig for personen der læser dette indlæg omkring de forskellige opsparinger. Jeg kommer senere i indlægget mere ind på hvilke opgaver de forskellige opsparinger har.
Mit fritidsarbejde lige nu er fodbolddommer, denne opsparing vil jeg kalde for dommeropsparing, for at give en konkret sum når sæsonen slutter tjent 10k (10.000 kroner) i løbet af den tid jeg har været dommer, jeg stopper af personlige grunde til sommer (er ved at træt af at blive svinet til hver uge...), så der vil ikke kommer yderligere indtægter i denne opsparing.
Jeg vil i løbet af sommeren søge efter et fritidsjob som jeg kan benytte mig af igennem hele min gymnasie tid, denne opsparing kalder jeg for gymnasiumopsparing, jeg regner med at tjene i løbet af de næste 2 år omkring 80-100K, jeg er ikke helt afklaret som hvad jeg vil arbejde som men det vil nok være i den lokale eurospar, da begge mine brødre også førhen har arbejdet der.
Jeg vil om cirka et ½ år fylde 18 år og det berettiger mig selvfølgelig til SU, min gymnasieopsparing vil ingen af månederne overskride fribeløbet af SU. Jeg vil være berettiget i 18 måneder til SU og jeg vil få i omegnen af 1800 kroner, så min SU-opsparing vil samlet set været på 32K.
Sabatårsopsparing
Efter gymnasiet vil jeg tage 2 år sabatår hvor jeg vil arbejde, jeg vil gerne tjene cirka 10K efter skat hver måned sådan jeg efter de 2 år står med et overskud på cirka 250K.
Uddannelsesopsparing:
Da mine bedsteforældre døde havde de efterladt nogle penge til når jeg er på videregående uddannelse det er i omegnen af 100K.
Børneopsparing
Jeg har selvfølgelig en børneopsparing fra alt muligt forskelligt, som er cirka på 35-40K.
Det var så mine opsparingsplan, den opmærksomme læser (LOL) har sikkert lagt mærke til at jeg ikke har beregnet nogle udgifter, men jeg er et sparsommeligt menneske så mine forældre står for det meste, selvom det bestemt ikke er meget, under sabatåret vil jeg stadigvæk være hjemmeboende rent økonomisk vil det simpelthen være det klogeste, så jeg er simpelthen nødt til at gemme egoet væk.
Så nu er vi nået til den videregående uddannelse, jeg kommer til at studere i Århus, men jeg er ikke klar over hvad jeg vil studere i nu...
Jeg har tænkt over hvilke udgifter jeg vil have, og det vil være:
Husleje
Mad
Transport
Internet
Ulykkeforsikring
Træning
Misc.
Mit gennemtænke budget ville i så fald være pr måned
Husleje (kollegium) 2000-3000 kroner
Mad 3000 kroner
Transport 400 kroner
Internet 200 kroner
Ulykkeforsikring 1200 kroner
Træning 200 kroner
Misc. 1000 kroner
Samlet 8000 kroner
Jeg vil prøve at finde et arbejde hvor jeg kan tjene sådan 10K om måneden før skat som jo stadigvæk er under mit fribeløb så jeg vil nok stå med lidt under 7K efter skat. Den SU jeg får under en videregående uddannelse vil være på 4100 kroner efter skat.
Betaling af mit budget
Husleje (kollegium) 2000-3000 kroner (SU)
Mad 3000 kroner (SU og arbejde)
Transport 400 kroner (renteopsparing)
Internet 200 kroner (arbejde)
Ulykkeforsikring 1200 kroner (arbejde)
Træning 200 kroner (arbejde)
Misc. 1000 kroner (arbejde)
cirka overskud vil være 3-4k som vil gå til opsparing.
Nu vil jeg gå lidt igennem hvilken relevans de forskellige opsparinger vil have.
Sabatårsopsparing og gymnasiumsopsparing vil være penge til dårlige tider og penge hvor jeg kan få en acceptable rente ud af.
Uddannelsesopsparing vil jeg anvende hvis jeg ikke kan få betalt mine regninger en måned af forskellige årsager.
SU-opsparing og børneopsparing vil kunne bruges til mit eget forbrug hvis jeg fx en måned skal købe mobil eller lignende, altså eget forbrug.
Renteopsparing fra den førstnævnte opsparing vil nok kunne dække mine årlige transportomkostninger hvis renten ligger på fx 1,5%
Dommeropsparing står til fuldkommen fri afbenyttelse.
Håber mine overvejelser gav nogen mening jeg ville simpelthen være så lykkelig hvis nogen kom med fornuftigt input, måske blev det lidt uoverskueligt til sidst, men det er relativ uvant at skrive sådan en lang tekst omhandlende dette emne...